Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:22
Mijn vraag
Een vriend van me heeft gevraagd of ik hem wil helpen met zijn thuisnetwerk. In de meterkast komt de glasvezel binnen. In de meterkast is in drie loze leidingen een UTP kabel getrokken na oplevering van zijn nieuwbouwwoning. Er zijn nog geen UTP wandcontactdozen, er zitten afdekplaatjes op. De modem (Experia v10a) staat nu in de TV kast. Daar zijn nu een AV receiver en de KPN ITV box op aangesloten.

Omdat hij op zolder een PC wil aansluiten en niet door de hele woning voldoende Wi-Fi heeft, zijn we gaan kijken naar oplossingen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Er zijn in principe twee oplossingen:

1. Ubiquiti Unifi In-Wall AP's
2. Deco M4/M5/M9+ mesh oplossing met ethernet backhaul

Voordelen van de Unifi's is dat deze beschikt over drie poorten waarvan 1 aan de achterkant voor de opbouw en je flexibeler bent dan de twee poorten op de Deco's en dit gewoonweg een cleanere uitstraling geeft dan een los torentje of schoteltje.

Voordeel van het mesh systeem is de prijs, maar die is minder van belang want er was nog ruimte in het bouwdepot.

Vriend van mij is er mee eens dat optie 1 beter is, echter zijn alle drie beoogde wandcontactdozen gedeeld met COAX en/of 230v aansluitingen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zB6KlJcxGaC7whUUuFRWyDPMdVM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CNlUJoYrq7bFV4dzx5IQWWGn.jpg?f=fotoalbum_large
Ja, de UTP is beroerd weggewerkt door de KPN monteur i.p.v. het afdekkapje weghalen...

Ik vraag me nu dus af of het mogelijk is om zo'n Unifi in-wall AP te monteren is op zo'n gedeelde wandcontactdoos of dat dit simpelweg niet mogelijk is. Of is het wellicht mogelijk om losse wandcontactdozen naast elkaar te plaatsen in dit geval? Op de eerste en tweede verdieping is het dezelfde situatie, maar dan een drie-weg oplossing zonder de COAX.

Daarnaast las ik verhalen over het niet meer werken van (interactieve) televisie achter switches. In de TV kast zou dan een (unmanaged) switch komen en in de meterkast (waar het modem ook naar toe verhuist) een PoE switch.

Zouden de volgende twee volstaan?
Meterkast: pricewatch: TP-Link TL-SG1005P
TV-kast: pricewatch: Netgear GS305-300PES

NB: Ik had reeds een situatietekening geschetst voor de Deco oplossing:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/86RkJbwJcCwI9LGptXREwRGyTnY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/woGjEqoqEThkr4HQozQfRy2p.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door MaSw85 op 01-04-2020 17:08 ]

Komoot

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:22
Inmiddels antwoord in het Ubiquiti ervaringen en discussie topic en een vervolgvraag gesteld.Hier kan een slotje op.

Komoot