Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Laptop/desktop photoshop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Mijn iMac (27 inch, Core 2 Duo, 12 GB, ATI Radeon 5670 512 MB uit 2009) begint het nu écht te begeven. Bij aanschaf al een hopeloos verouderd apparaat waar ik desondanks best verknocht aan ben geraakt - zeker nadat ik met gevaar voor eigen leven zo ongeveer alles uit dat ding heb vervangen. Momenteel draait hij alleen nog op 30% helderheid, dus na 11 jaar gebruik lijkt het me tijd voor iets nieuws. Grappig genoeg is de mac niet per se te langzaam voor m'n gebruik, maar het mag allemaal wel vlotter.

De vraag is: wordt dit een laptop (met eventueel een extern scherm), of een nieuwe desktop?

Vroeger gamede ik nog wel eens 8 uur per dag, en wilde ik alles op de hoogste stand draaien (vroegâh, want dat gebeurde natuurlijk niet op deze mac). Alhoewel die tijden achter me liggen, kijk ik bij de zoektocht naar een nieuw apparaat nog steeds naar de hoogste specificaties. Misschien moet ik dat maar eens loslaten, want mijn gebruik beperkt zich tegenwoordig tot fotoshoppen en internetten met 30 tabs. En Netflixen en video's kijken, mocht dat het benoemen waard zijn.

Na een dagenlange speurtocht naar alle opties ben ik helemaal dolgedraaid en het spoor bijster, dus hierbij de vraag of jullie me van advies kunnen voorzien.

Ik hoef zoals gezegd niet het beste en nieuwste. Maar ik vind waar voor m'n geld erg belangrijk, en vooral enige toekomstbestendigheid. Ik wil niet een apparaat dat over 2 jaar de geest geeft omdat ie slecht gebouwd is, of omdat de hardware te langzaam is. Wat dat betreft ben ik best bereid iets meer uit te geven zodat alles voor langere tijd goed werkt. M'n budget is € 1300, minder is mooi meegenomen. Ik ben bereid dat op te rekken, maar dan moet er een goede reden voor zijn.

Mijn eerste neiging is het kopen van een laptop, vandaar de post bij laptop aankoopadvies. Waarom vraag ik me wel eens af, want hoewel ik veel reis per trein, gebruik ik zelden een laptop buitenshuis. Heb die van m'n vriendin een tijd gebruikt en dat was hoofdzakelijk om van de woonkamer naar de slaapkamer te verhuizen. Het kan zijn dat een laptop m'n computergedrag gaat veranderen. Maar het kan ook dat een nieuwe desktop beter past bij m'n gebruik en verlangen naar een goede prijs-kwaliteitsverhouding. Hierbij is jullie advies gewenst. Overigens heb ik niet zo'n zin om een desktop zelf te bouwen (vroeger wel gedaan), maar als dat beter bij m'n eisen past overweeg ik het.

Kortom, dit is belangrijk:

- budget € 1300, liefst minder, meer bij grote voordelen;
- goede prijs-kwaliteitsverhouding;
- erg stille laptop/desktop, geen zin in een ventilator op m'n bureau (lijkt me met mijn gebruik niet zo'n probleem);
- toekomstbestendig, dus geen verouderde hardware of laptops die je niet kunt upgraden;
- goede kwaliteit scherm, bij een (goedkopere) laptop eventueel op te lossen met een externe monitor.

Op dit moment heb ik wat laptops betreft een aantal opties:

https://tweakers.net/pric...pavilion-15-ec0300nd.html online voor € 765 te vinden met een 1660 Ti Q-Max en uitbreidbare RAM, Ryzen 3550H lijkt me voor mijn gebruik voldoende;

https://tweakers.net/pric...itro-5-an515-54-59pf.html iets duurder, maar met 1660 Ti en i5 9300H (waarvan ik me afvraag of het snelheidsverschil het prijsverschil rechtvaardigt);

https://tweakers.net/pric...n-gaming-15-dk0619nd.html online voor € 1099 te vinden, met 1660 Ti, i7 9750H en 16gb.

Ik neig nu naar eerstgenoemde laptop omdat deze gezien mijn eisen waarschijnlijk genoeg biedt, en enigszins upgradebaar is. Dan zou ik er vervolgens een goede en grote externe monitor op aansluiten, liefst 4k in 27 of 32 inch - als dat mogelijk en/of aan te raden is.

De vraag blijft: is bovenstaande optie een goede, of raden jullie iets anders aan? Toch een desktop die wellicht langer meegaat, fluisterstil is en meer waar voor m'n geld biedt, met een mooie monitor eraan?

Thanks!

Alle reacties

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Een kant-en-klare desktop is over het algemeen niet goed genoeg. Dus als ik het goed begrijp dan moet een desktop de moeite van het zelf bouwen waard zijn; anders kun je gelijk een laptop kopen.

Een redelijke monitor heb je al voor vrij weinig geld, dus zeg 1000 euro voor je laptop en 300 euro voor een monitor.

Wat ik je zou aanraden is om eerst eens te kijken of je een laptop kunt vinden die tenminste 16 GB heeft (of 8 GB maar uitbreidbaar naar 16 GB; wat kost dit dan?) en zorg ervoor dat hij een NVME SSD heeft en wel eentje die op de PCIe-bus zit. Ik werk veel met kleine bestanden en programma caches (deep learning, beeldbewerking, videobewerking) en het verschil tussen SATA en PCIe is enorm.

Dan zou je je kandidaten kunnen reduceren door een combinatie CPU en GPU te kiezen.

Met betrekking tot de genoemde modellen; Het laatstgenoemde model lijkt alleen zo goedkoop in refurbished variant verkrijgebaar. Ik zou eerder voor een i7 gaan dan een i5. Ik ben voor mijn werk gebonden aan software die we specifiek voor Intel ontwikkelt hebben. Als ik de keuze had zou ik toch voor een Ryzen system gaan.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor je antwoord. Als ik het zo lees denk ik dat een kant-en-klare desktop inderdaad geen goede optie is - te weinig waar voor m'n geld. Het zelf bouwen heeft op dit moment alleen niet m'n voorkeur, en het idee van een laptop voor iets meer mobiliteit spreekt me steeds meer aan.

Ik raak steeds meer overtuigd van het feit dat de eerste computer uit m'n lijstje een behoorlijk goede deal is. Een laptop die prima gebouwd is met een IPS-scherm (weliswaar 60 hz, maar ik ga er toch niet op gamen), een NVME SSD van 512 GB op de PCIe-bus zoals je aanraadt, een 1660 Ti Q-Max, 8 GB dat uitbreidbaar is tot 32 GB (sowieso tot 16 GB, maar volgens een HP-medewerker tot het dubbele - in ieder geval is er wat geheugen betreft niets gesoldeerd) een processor die alles volgens mij prima bijbeent en een goede selectie ports. Prijs-kwaliteitsverhouding lijkt me dik in orde. Voor € 80 stop ik er 16 GB in en dan ben je voor ongeveer € 850 klaar. Voor het meer serieuze fotowerk koop ik er dan inderdaad een mooi scherm bij. Volgens mij hebben meer tweakers door dat het een goede deal is, want sinds iemand 'm in de aanbiedingenrubriek heeft gepost (en ik hem hier heb gezet) is hij in één dag tijd van een voorraad van meer dan 10 stuks naar 'nog maar 6 beschikbaar' gegaan op de website in kwestie.

De laatstgenoemde laptop kun je online op één website voor € 1099 kopen (volgens mij niet refurbished), als je het modelnummer intikt en bij de shopping adviezen kijkt. Dat is met een Intel i7-9750H, 16 GB en een 1660 Ti ook een hele mooie deal - op andere plekken ben je honderden euro's duurder uit. Dan heb je een laptop die qua hardware tussen 25 en 30% sneller is, maar ook 29,4% duurder. Op basis van deze deals, tenminste. Die hardware spreekt me wel aan, net als nog een stapje hoger gaan, maar mijn huidige gebruik rechtvaardigt dat niet. En qua waar voor m'n geld ga ik er dan op achteruit. Kortom, volgens mij heb ik mezelf hier redelijk overtuigd.