Nieuw huis, nieuw netwerk, welke componenten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pnoob
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-10 12:22
Binnenkort ga ik beginnen met het renoveren van ons nieuwe huis. Hiervoor wil ik ook het netwerk gestructureerd aanleggen.

Het netwerk in ons huidige huis is vrij simpel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RrByzXN3l2eJgWZpGhiZm4ZxM0Y=/f/image/yVdSQzm2h5XaFhsAgq45GFSM.png
Dit alles werkt naar behoren en is voldoende voor ons.

Maar goed, een nieuw huis, groter en ik wil er toch wel iets meer functionaliteit in het netwerk hebben. Daarom wil ik beneden en op de eerste verdieping een AP van Ubiquiti plaatsen, de Unifi AP-AC-Lite is volgens mij voldoende. Ik twijfel ook nog over de Unifi in-wall variant, maar ik ben niet zo gecharmeerd dat er zo’n unit uit de muur steekt. Met die Lite heb je een UFO aan het plafond hangen, die wel weer beter gecentreerd kan hangen zodat ik er maar 1 per verdieping nodig heb.

Eigenlijk heb ik twee scenario’s voor de benodigdheden van het netwerk, minimaal en toekomst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dhBK7_AhYDgOQYNCcN3glLq9Uq8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cMwj4JSeT7pBsiEojyHKKDns.png?f=fotoalbum_large

Maar nu wil ik voor het minimale scenario al iets van rekening houden met de toekomst. Nu is mijn grote twijfel de switch, moet ik een kleine switch kopen met POE (bijv. Ubiquiti US-8-60W) zodat ik geen injectors nodig heb. Of koop ik een iets grotere switch zonder POE (bijv. Netgear Switch 16x GE GS316-100PES). Deze laatste is volgens mij de goedkoopste oplossing waar ik ook al een heel eind mee kan komen in de toekomst.

Grote vraag eigenlijk is: moet ik een switch met POE kopen of niet? Idealiter zou ik voor de Ubiquiti USW-16-POE Gen 2 gaan. Ik ben ook best bereid om dit te investeren, alleen ben ik bang dat het overkill is als ik zie waar wij het de afgelopen jaren al mee gedaan hebben. En ben ik met een simpele switch tegen een fractie van de prijs ook al enorm op mijn toekomst voorbereid. Alternatief is nog een switch van Netgear met POE, maar het is mij nu nog niet duidelijk of dit samenwerkt met de Unifi AP's.

Wat denken jullie?

Beste antwoord (via pnoob op 02-04-2020 15:31)

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:48

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@pnoob ik heb afgelopen maanden met dezelfde (design) keuzes gestaan.

Wat ik heb gedaan:
  • Naar elke ruimte in het huis minimaal één loze leiding getrokken, zodat ik 2 CAT6 aansluitingen heb per ruimte;
  • Naar de TV twee loze leidingen (in totaal dus 4 aansluitingen);
  • Op elke etage op een (ongeveer) centrale plek een aansluiting gemaakt voor een AP;
  • Loze leidingen van die plek naar de zolder voor eventuele uitbreiding / zonnepanelen;
  • Loze leidingen van die plek naar de kruipruimte voor uitbreiding van netwerk naar bijvoorbeeld de schuur / tuin;
  • Loze leidingen in de kruipruimte voor uitbreiding van meterkast.
Dit alles komt op een centrale plek in het huis binnen. Daar staat een patchkast, met patchpaneel, router, switch, etc.

Kwa hardware ben ik uitgekomen op het volgende:
  • 2x AP AC Lite;
  • 1x AP AC Pro (Begane grond) (Kon goedkoop aan de Pro kopen, anders was het 3x Lite geworden);
  • 1x USG;
  • 1x Ubiquiti UniFi 24-Port PoE gen2.
Ik heb bewust alles van Ubi gekocht, zodat het lekker samenwerkt in de controller en het makkelijk en eenvoudig in te stellen is.

Wil je geen integratie in de controller of gebruik je toch geen geavanceerde instellingen, zoals bijv. VLANS, VPN e.d. Dan zouden de AP's prima voldoen in combinatie met een goedkopere (unmanaged) POE switch. Zolang die switch dezelfde POE standaard (802.3af) ondersteund, moet dat gewoon werken.

Bij de losse Lites worden injectors meegeleverd, dus een POE switch is niet persee nodig. Zelf ben ik alleen grote fan van zo min mogelijk kabels gebruiken, dus daarom ben ik wel voor een model met POE gegaan. Het is dus vooral persoonlijke voorkeur.

Beetje offtopic: Maar kijk ook of je de TV wilt ophangen en daarvoor kabelgoten in de muur wilt verwerken. Ik heb een 50mm buis in de muur verwerkt die loopt van de TV naar de kast, zodat ik straks geen kabels in het zicht heb zitten.

[ Voor 9% gewijzigd door rens-br op 01-04-2020 16:38 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

@pnoob ik heb afgelopen maanden met dezelfde (design) keuzes gestaan.

Wat ik heb gedaan:
  • Naar elke ruimte in het huis minimaal één loze leiding getrokken, zodat ik 2 CAT6 aansluitingen heb per ruimte;
  • Naar de TV twee loze leidingen (in totaal dus 4 aansluitingen);
  • Op elke etage op een (ongeveer) centrale plek een aansluiting gemaakt voor een AP;
  • Loze leidingen van die plek naar de zolder voor eventuele uitbreiding / zonnepanelen;
  • Loze leidingen van die plek naar de kruipruimte voor uitbreiding van netwerk naar bijvoorbeeld de schuur / tuin;
  • Loze leidingen in de kruipruimte voor uitbreiding van meterkast.
Dit alles komt op een centrale plek in het huis binnen. Daar staat een patchkast, met patchpaneel, router, switch, etc.

Kwa hardware ben ik uitgekomen op het volgende:
  • 2x AP AC Lite;
  • 1x AP AC Pro (Begane grond) (Kon goedkoop aan de Pro kopen, anders was het 3x Lite geworden);
  • 1x USG;
  • 1x Ubiquiti UniFi 24-Port PoE gen2.
Ik heb bewust alles van Ubi gekocht, zodat het lekker samenwerkt in de controller en het makkelijk en eenvoudig in te stellen is.

Wil je geen integratie in de controller of gebruik je toch geen geavanceerde instellingen, zoals bijv. VLANS, VPN e.d. Dan zouden de AP's prima voldoen in combinatie met een goedkopere (unmanaged) POE switch. Zolang die switch dezelfde POE standaard (802.3af) ondersteund, moet dat gewoon werken.

Bij de losse Lites worden injectors meegeleverd, dus een POE switch is niet persee nodig. Zelf ben ik alleen grote fan van zo min mogelijk kabels gebruiken, dus daarom ben ik wel voor een model met POE gegaan. Het is dus vooral persoonlijke voorkeur.

Beetje offtopic: Maar kijk ook of je de TV wilt ophangen en daarvoor kabelgoten in de muur wilt verwerken. Ik heb een 50mm buis in de muur verwerkt die loopt van de TV naar de kast, zodat ik straks geen kabels in het zicht heb zitten.

[ Voor 9% gewijzigd door rens-br op 01-04-2020 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pnoob
@rens-br volgens mij zitten wij wel op 1 lijn ja. Bedankt voor jouw snelle en heldere reactie.

Ik ga inderdaad geen geavanceerde instellingen gebruiken van de switch. Ik ben nu aan het kijken voor een unmanaged POE switch, zoals Netgear GS108LP.

Hierbij nog een idee waar ik de Unifi AP-AC-Lite's wil hangen. Hebben die genoeg bereik voor een huis van 7m breed x 15m lang (de garage even buiten beschouwing gelaten).
De tuin ligt links naast het huis, vandaar dat ik op de beneden verdieping de AP iets naar links heb geplaatst.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aO2z490fyYIqQkjRvcCVDUnhXj8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WxySBp3klnjMWOS2eksTmMMd.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

pnoob schreef op donderdag 2 april 2020 @ 15:31:
Ik ga inderdaad geen geavanceerde instellingen gebruiken van de switch. Ik ben nu aan het kijken voor een unmanaged POE switch, zoals Netgear GS108LP.
Als je daar naar aan het kijken bent (gezien de prijs), zou ik toch gewoon een 8-poort POE Unifi switch kopen, die is bijna net zo duur: pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE). Of je moet een stuk goedkopere alternatief kopen, zoals bijvoorbeeld een van deze.
Hierbij nog een idee waar ik de Unifi AP-AC-Lite's wil hangen. Hebben die genoeg bereik voor een huis van 7m breed x 15m lang (de garage even buiten beschouwing gelaten).
Dat durf ik te beloven, maar ik ga er vanuit dat het goed moet komen. Wel heb ik het idee dat de AP op de eerste etage gevoelsmatig behoorlijk ver naar boven staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pnoob
Het plan voor mijn thuisnetwerk begint zich steeds verder te vormen:Dan nu de switch, ik kom net een nieuwe switch tegen van Ubiquiti, de Ubiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE. Eerst keek ik naar Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE), maar die is van 2016. Die Lite is van 2020, daar zou mijn voorkeur naar uitgaan, maar die is wel 25 à 30 euro duurder. De Lite verbruikt wel weer minder stroom. Dus wat raad jij aan?

Ik heb niet veel eisen aan het netwerk, plain en simple, geen gastnetwerken (of nog niet), geen games, etc. Simpel internet en werk gebruik voor thuis. Geen USG (security gateway) of Cloud Key voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pnoob
Het is de Ubiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE geworden. Via de Ubiquiti shop het goedkoopst kunnen kopen, samen met de Ubiquiti UniFi AC In-Wall. De switch voor €107,69 en de In-Wall voor €95,59, beiden incl BTW. Het is wel opletten want in de shop zie je eerst alleen de prijzen excl. BTW.
Ja, de In-Wall is ergens anders goedkoper, dit kwam dus door de prijs zonder BTW en daarna te snel geklikt 8)7 maar ik ben er blij mee.
Alles is geinstalleerd en werkt prima, dekking moet ik op de eerste verdieping nog uitzoeken maar beneden is het prima. Voor de zekerheid maar de wifi van het Ziggo modem uitgezet, heeft weinig meerwaarde nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-10 17:23
pnoob schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 08:19:
Het is de Ubiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE geworden. Via de Ubiquiti shop het goedkoopst kunnen kopen, samen met de Ubiquiti UniFi AC In-Wall. De switch voor €107,69 en de In-Wall voor €95,59, beiden incl BTW. Het is wel opletten want in de shop zie je eerst alleen de prijzen excl. BTW.
Ja, de In-Wall is ergens anders goedkoper, dit kwam dus door de prijs zonder BTW en daarna te snel geklikt 8)7 maar ik ben er blij mee.
Alles is geinstalleerd en werkt prima, dekking moet ik op de eerste verdieping nog uitzoeken maar beneden is het prima. Voor de zekerheid maar de wifi van het Ziggo modem uitgezet, heeft weinig meerwaarde nu.
Ja wifi uitzetten op ziggo modem is zeker slim en de juiste aanpak.

Kijk ook nog even naar welke kanalen je wifi gebruikt. Voor bijvoorbeeld 2.4gh zijn kanaal 1,6,11 de beste want die zijn niet overlappend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pnoob
Dracula schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 08:24:
[...]
Kijk ook nog even naar welke kanalen je wifi gebruikt. Voor bijvoorbeeld 2.4gh zijn kanaal 1,6,11 de beste want die zijn niet overlappend.
Ja, de kanalen kiezen doen de Ubiquiti's vanuit zichzelf al heel goed. Maar ik gebruik ook nog de WiFiman-app om de wifi te analyseren.
Pagina: 1