Irritante piepgeluiden door boxen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victorhemmings
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 26-09-2022
Ik hoor steeds irritante piepgeluiden door mijn (2x Focal Alpha 50). Deze boxen zijn aangesloten met XLR op een Palmer Monicon L. Daar zit een tulp aansluiting op die is verbonden met een 3,5mm Jack op m'n macbook.
Ik hoor het geluid het geluid aanstaat maar ook als geen geluid wordt afgespeeld. Het is een soort irritante ruis met random piepgeluiden erdoor. Vrij zacht, maar hard genoeg om je aan te ergeren.
Ik heb het met een andere laptop geprobeerd, hetzelfde probleem.
Als ik de 3,5mm jack loskoppel, of de voeding van m'n laptop loskoppel is het weg. Het heeft dus iets te maken met stroom.

Weet iemand hoe ik dit kan verhelpen? Heel irritant omdat ik nu thuis moet werken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Andere 3.5mm jack kabel geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:40
probeer een andere bron, nog een jack op je phone?, een andere kabel. Ook mogelijk iets met wel of geen aarde.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:30

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Misschien is de kabel niet goed afgeschermd en hoor je de interferentie van een apparaat in de buurt of een onderdeel in machine.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Met stekker in wandcontactdoos ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Ik geloof dat een mogelijke oplossing kan zijn om een externe dac te gebruiken. Een betere (afgeschermde) audiokabel zou het ook kunnen oplossen, prijs zegt helaas niet zoveel in deze. Ligt de audiokabel parallel aan (of in de buurt van) de voedingskabel?

Heb je het ook wanneer je de kabels gelijk laat liggen, maar bijvoorbeeld je telefoon aansluit? Of evt telefoon met oplader? Dit om dingen uit te sluiten.

[ Voor 23% gewijzigd door LA-384 op 01-04-2020 21:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Dit is een bekend probleem met laptops in het algemeen dat de analoge audio uitgang niet zo best is. Als de CPU aan het werk is of juist in rust kun je terughoren, zoals het schalen van de cpu frequentie of zaken zoals het aanspreken van cdrom, harddisk etc etc.

Als je hier echt vanaf wilt kun je het beste een digitale verbinding maken, bijvoorbeeld via een USB > Toslink geluidskaartje of een USB dac.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• victorhemmings
Fairy schreef op woensdag 1 april 2020 @ 21:37:
Dit is een bekend probleem met laptops in het algemeen dat de analoge audio uitgang niet zo best is. Als de CPU aan het werk is of juist in rust kun je terughoren, zoals het schalen van de cpu frequentie of zaken zoals het aanspreken van cdrom, harddisk etc etc.

Als je hier echt vanaf wilt kun je het beste een digitale verbinding maken, bijvoorbeeld via een USB > Toslink geluidskaartje of een USB dac.
Had er niet eens zelf aan gedacht maar ik heb thuis een USB DAC liggen (Dragonfly Black), deze eraan gekoppeld en het probleem is opgelost. Top, bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

victorhemmings schreef op donderdag 2 april 2020 @ 08:23:
[...]

Had er niet eens zelf aan gedacht maar ik heb thuis een USB DAC liggen (Dragonfly Black), deze eraan gekoppeld en het probleem is opgelost. Top, bedankt! :)
Top! Bedankt voor de terugkoppeling :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victorhemmings
victorhemmings schreef op donderdag 2 april 2020 @ 08:23:
[...]

Nee toch niet. Na een tijdje begon het gepiep weer. Nu is het alleen een hele constante pieptoon met een lichte ruis. Weliswaar veel minder dus veel minder storend. Maar ik wil toch kijken of ik er helemaal vanaf kan komen. Ik heb misofonie vandaar ;)
- Andere kabel zojuist geprobeerd, zelfde probleem
- Met de telefoon (met of zonder oplader) heb ik het probleem niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

victorhemmings schreef op donderdag 2 april 2020 @ 08:34:
[...]

Nee toch niet. Na een tijdje begon het gepiep weer. Nu is het alleen een hele constante pieptoon met een lichte ruis. Weliswaar veel minder dus veel minder storend. Maar ik wil toch kijken of ik er helemaal vanaf kan komen. Ik heb misofonie vandaar ;)
- Andere kabel zojuist geprobeerd, zelfde probleem
- Met de telefoon (met of zonder oplader) heb ik het probleem niet.
Lijkt er toch op dat via de massa er een spanningsverschil is tussen de bron en je versterker.
Zit alles op dezelfde stroomgroep? Draai ook eens 1 voor 1 de stekkers om van de apparaten. Dit kan in sommige gevallen helpen als je de nul en de fase omwisselt. Ik heb dit bij mijn audio installatie gedaan voor alle apparaten door de fase te meten (dit kan al met een spanningszoeker).

Als het probleem blijft, kun je eventueel een andere spanningsadapter proberen voor de laptop? Anders zit je misschien toch vast aan een galvanische scheiding, die heb je ook voor USB apparaten, maar je kan het ook oplossen middels een USB > SPDIF toslink kastje en dan weer naar een DAC met toslink ingang, maar geeft iets meer een kerstboom en kost wat meer.

[ Voor 14% gewijzigd door Fairy op 02-04-2020 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
ik heb een mooie gouden jack gekocht en zet mn geluid van de ipad op zn hardst en dan de stereo zachgt. ik hoor soms ruis in de apple muziek en dat is vreemd. Dit helpt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Fairy schreef op donderdag 2 april 2020 @ 08:56:
die heb je ook voor USB apparaten, maar je kan het ook oplossen middels een USB > SPDIF toslink kastje en dan weer naar een DAC met toslink ingang, maar geeft iets meer een kerstboom en kost wat meer.
Zo lang het gepiep en geruis vanuit de MacBook komt kun je daar meteen een 3,5mm optische kabel op aansluiten. MacBooks hebben gecombineerde audio-uitgangen, zowel optisch als jack.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

LucyLG schreef op donderdag 2 april 2020 @ 08:58:
ik heb een mooie gouden jack gekocht en zet mn geluid van de ipad op zn hardst en dan de stereo zachgt. ik hoor soms ruis in de apple muziek en dat is vreemd. Dit helpt wel.
Bladgoud helpt alleen tegen kraken als je de jackplug draait, maar doet verder niets tegen hetgeen waar de TS last van heeft.

Volume van de bron voluit zetten en op het eind pas volume regelen is altijd beter, maar sommige storingen gaan overal juist doorheen, zoals spanningsverschillen.
sypie schreef op donderdag 2 april 2020 @ 09:00:
[...]

Zo lang het gepiep en geruis vanuit de MacBook komt kun je daar meteen een 3,5mm optische kabel op aansluiten. MacBooks hebben gecombineerde audio-uitgangen, zowel optisch als jack.
Als dat er op zit, dan is dat helemaal ideaal! Heb je alleen een DA omzetter nodig.

[ Voor 25% gewijzigd door Fairy op 02-04-2020 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
ja dat zou kunnen. in mn auto vind ik sommige muziek niet mooi want ik hoor ruis. ik stop de jack in de stereo in de auto en dan hoor ik met name bij de apple aankopen herrie erdoorheen.

Danny vera rollercoaster bijvoorbeeld, zou dat nou gewoon slechte opname zijn?

[ Voor 53% gewijzigd door LucyLG op 02-04-2020 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

LucyLG schreef op donderdag 2 april 2020 @ 09:01:
ja dat zou kunnen. in mn auto vind ik sommige muziek niet mooi want ik hoor ruis. ik stop de jack in de stereo in de auto en dan hoor ik met name bij de apple aankopen herrie erdoorheen.

Danny vera rollercoaster bijvoorbeeld, zou dat nou gewoon slechte opname zijn?
Het nummer van Danny Vera is volgens mij geen slechte opname, maar deze heeft als ik me goed herinner een vrij warme en aangename klank, alsof het een oud nummer is.

Zeker in de auto zou je geen last van bijgeluiden moeten hebben aangezien de auto deze ruimschoots overstemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victorhemmings
Fairy schreef op donderdag 2 april 2020 @ 08:56:
[...]

Lijkt er toch op dat via de massa er een spanningsverschil is tussen de bron en je versterker.
Zit alles op dezelfde stroomgroep? Draai ook eens 1 voor 1 de stekkers om van de apparaten. Dit kan in sommige gevallen helpen als je de nul en de fase omwisselt. Ik heb dit bij mijn audio installatie gedaan voor alle apparaten door de fase te meten (dit kan al met een spanningszoeker).

Als het probleem blijft, kun je eventueel een andere spanningsadapter proberen voor de laptop? Anders zit je misschien toch vast aan een galvanische scheiding, die heb je ook voor USB apparaten, maar je kan het ook oplossen middels een USB > SPDIF toslink kastje en dan weer naar een DAC met toslink ingang, maar geeft iets meer een kerstboom en kost wat meer.
Een andere spanningsadapter voor m'n Macbook? Ik ben er niet zo happig op om andere adapters te proberen dan die van Apple. Dat heb ik een keer gedaan, en daar had ik slechte ervaring mee.

Wat bedoel je met het toslin kastje? Deze?

Voor de andere suggesties:
- Alles zit op een stekkerdoos op hetzelfde stopcontact
- Stekker omdraaien helpt niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
Fairy schreef op donderdag 2 april 2020 @ 09:51:
[...]

Het nummer van Danny Vera is volgens mij geen slechte opname, maar deze heeft als ik me goed herinner een vrij warme en aangename klank, alsof het een oud nummer is.

Zeker in de auto zou je geen last van bijgeluiden moeten hebben aangezien de auto deze ruimschoots overstemd.
Denk je dat de boxen in mn auto te hoge amp hebben? Tis wel ipad pro maar weet niet of dat wat zegt.

De auto maakt niet zoveel herrie dus ik hoor het wel.

[ Voor 5% gewijzigd door LucyLG op 02-04-2020 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

victorhemmings schreef op donderdag 2 april 2020 @ 09:59:
[...]

Een andere spanningsadapter voor m'n Macbook? Ik ben er niet zo happig op om andere adapters te proberen dan die van Apple. Dat heb ik een keer gedaan, en daar had ik slechte ervaring mee.

Wat bedoel je met het toslin kastje? Deze?

Voor de andere suggesties:
- Alles zit op een stekkerdoos op hetzelfde stopcontact
- Stekker omdraaien helpt niet
Ik bedoelde meer een ander exemplaar van dezelfde adapter, bijvoorbeeld te leen om te testen.
Zelf heb ik HP laptops en ook daar zit er soms verschil in. Heb er hier ook een die geeft door de behuizing heeft een pieptoontje, die de andere adapters niet hebben (coil whine?).

USB>Toslink bedoelde ik meer een kastje die USB omzet naar een optische digitale verbinding (toslink) zoals een CD speler heeft. Maar ik begreep al dat de macbook dat zelf al heeft, dus dan moet je iets met een DAC gaan doen die toslink naar analoog kan omzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:52

JvS

Ik heb hem zelf ook

Een vraag die ik eerst zou willen weten: Hooe je die piepjes en tikjes ook met een hoofdtelefoon direct in je laptop? Als dat niet zo is, dan is het inderdaad zinvol om door te gaan met het "scheiden" van je twee systemen.

Ik zou nu ook gaan zoeken in het "galvanisch scheiden" van je twee systemen. Bij voorkeur met een optisch digitale kabel en een DA convertertje die je bij je versterker legt (of misschien heeft je versterker optisch in?).

Andere optie is om dit tussen je kabel te zetten:
https://www.allekabels.nl...2322/2x-tulp-2x-tulp.html

Dat is normaal om aardlussen te voorkomen (enorme bron), maar mogelijk is dit een vergelijkbaar eleketrisch probleem. Dit zorgt er in elk geval voor dat er wel signaal loopt (geluid), maar geen electrische verbinding is tussen de twee apparaten (net als met een optische kabel :)).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Dat ding van allekabels is niet echt bevordelijk voor de geluidskwaliteit helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Fairy schreef op donderdag 2 april 2020 @ 10:51:
Dat ding van allekabels is niet echt bevordelijk voor de geluidskwaliteit helaas.
Notsure if audiofiel bedoeld waarbij mensen die in "luistertesten" op valt of dat dat ding echt technisch meetbaar hoorbare verandering in audiosignaal veroorzaakt (> 0,5% vervorming > 0,3db afwijking in amplituderespons, etc) ? :P

[ Voor 19% gewijzigd door JvS op 02-04-2020 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victorhemmings
Fairy schreef op donderdag 2 april 2020 @ 10:43:
[...]

Ik bedoelde meer een ander exemplaar van dezelfde adapter, bijvoorbeeld te leen om te testen.
Zelf heb ik HP laptops en ook daar zit er soms verschil in. Heb er hier ook een die geeft door de behuizing heeft een pieptoontje, die de andere adapters niet hebben (coil whine?).

USB>Toslink bedoelde ik meer een kastje die USB omzet naar een optische digitale verbinding (toslink) zoals een CD speler heeft. Maar ik begreep al dat de macbook dat zelf al heeft, dus dan moet je iets met een DAC gaan doen die toslink naar analoog kan omzetten.
Ik heb het probleem ook met m'n andere Macbook en adapater. 1tje is van 2020 1tje van 2015.
En die Dragonfly die ik heb is toch ook al een DAC? Dus een andere DAC zal dan waarschijnlijk niet helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

victorhemmings schreef op donderdag 2 april 2020 @ 12:48:
[...]

Ik heb het probleem ook met m'n andere Macbook en adapater. 1tje is van 2020 1tje van 2015.
En die Dragonfly die ik heb is toch ook al een DAC? Dus een andere DAC zal dan waarschijnlijk niet helpen?
Dat gaat wel helpen als het galvanisch gescheiden is. Toslink gaat helpen maar een USB galvanische scheider ook, die werkt met een optocoupler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

JvS schreef op donderdag 2 april 2020 @ 11:11:
[...]

Notsure if audiofiel bedoeld waarbij mensen die in "luistertesten" op valt of dat dat ding echt technisch meetbaar hoorbare verandering in audiosignaal veroorzaakt (> 0,5% vervorming > 0,3db afwijking in amplituderespons, etc) ? :P
Wij hebben hem ooit eens gebruikt in een omroepinstallatie (100V) die last hadden van potentiaalverschil en daar werd het geluid mega brak van, terwijl een 1 op 1 kabel geen problemen gaf (andere problemen ervoor in de plaats dat wel).

Kan zijn dat dit een specifieke situatie was.

Toch zou ik niet snel geneigd zijn dit te gebruiken in een hifi setup als er andere oplossingen zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Fairy op 02-04-2020 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victorhemmings
Fairy schreef op donderdag 2 april 2020 @ 12:49:
[...]

Dat gaat wel helpen als het galvanisch gescheiden is. Toslink gaat helpen maar een USB galvanische scheider ook, die werkt met een optocoupler.
Ok klinkt logisch.
Is deze galvanisch gescheiden? Heb even gegoogled maar ik vind het lastig om bij een DAC te zien of deze galvanisch gescheiden is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

victorhemmings schreef op donderdag 2 april 2020 @ 13:09:
[...]

Ok klinkt logisch.
Is deze galvanisch gescheiden? Heb even gegoogled maar ik vind het lastig om bij een DAC te zien of deze galvanisch gescheiden is...
Verwacht ik niet. Dit is een eenvoudige USB>line out.

Galvanische scheider heb je ook in een USB>USB variant.

Waarom gebruik je de toslink niet van de laptop, lijkt me veel beter als die er op zit. Heb je alleen een dac nodig met toslink ingang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Fairy schreef op donderdag 2 april 2020 @ 13:11:
[...]

Waarom gebruik je de toslink niet van de laptop, lijkt me veel beter als die er op zit. Heb je alleen een dac nodig met toslink ingang.
@victorhemmings

Dan heb je dus deze twee dingen nodig:
https://www.allekabels.nl...mini-toslink-1-meter.html

En

https://www.allekabels.nl...er-optisch-naar-tulp.html

Als je je USB galvanisch wilt scheiden:

https://www.allekabels.nl...alvanisch-gescheiden.html

En je analoge audio kan je galvanisch scheiden met dat ding van een tientje wat ik eerder heb gepost. Ik ken de problemen die @Fairy beschrijft niet als ik eerlijk ben.

[ Voor 23% gewijzigd door JvS op 02-04-2020 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

JvS schreef op donderdag 2 april 2020 @ 13:25:
[...]

@victorhemmings

Dan heb je dus deze twee dingen nodig:
https://www.allekabels.nl...mini-toslink-1-meter.html

En

https://www.allekabels.nl...er-optisch-naar-tulp.html

Als je je USB galvanisch wilt scheiden:

https://www.allekabels.nl...alvanisch-gescheiden.html

En je analoge audio kan je galvanisch scheiden met dat ding van een tientje wat ik eerder heb gepost. Ik ken de problemen die @Fairy beschrijft niet als ik eerlijk ben.
Probleem wat ik noemde heb ik eens gechecked, dit kwam voort uit een noodstroomvoorziening die de netstroom regenereerde. Daar een galvanische scheiding tussen gaf serieuze problemen. Ging om een omroepinstallatie geen hi-fi, die installatie switchte tussen achtergrondmuziek en microfoon en bij schakelen naar microfoon ging deze helemaal bezerk.
Pagina: 1