Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 03-11 14:28
Goedemiddag allen,

Dit weekend ga ik mijn nieuwe zonwering bestellen, bestaande uit:

BGG
- knikarmscherm
- markies

1e verd.
- screens

2e verd.
- rolluik
- screen (reeds geïnstalleerd, handbediend op wandschakelaar)

Ik wil de mate van automatisering bescheiden houden en eigenlijk is mijn enige eis bediening via Apple HomeKit en als backup de originele afstandsbediening (bij voorkeur geen schakelaars aan de muur). Heel misschien dat er ooit eens iets als een Atom Homey komt, ooit.

Omdat ik geen kaas heb gegeten van Somfy(-achtige) systemen wil ik graag naar ervaringen/adviezen van anderen vragen om te voorkomen dat de dealer me straks onnodige dingen verkoopt.

Kortom, concrete vragen:

- welke Somfy motoren
- welke afstandsbediening(en)
- welke Somfy hub/gateway

Bedankt voor alle info alvast.

Groet op gepaste afstand :-)

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

• Skyrunner
Voor degenen die geïnteresseerd zijn, ik heb ondertussen de volgende informatie bij elkaar.

De Somfy motor wordt een IO serie. RTS is in principe ook geschikt voor mijn toepassing, maar wordt door Somfy uitgefaseerd (EOL). De IO motoren zijn compatible met zowel de Situo afstandsbedieningen als de (Smoove IO) wandschakelaars.

De keuze voor de gateway is gevallen op de Tahoma, omdat deze, zeker voor de tweaker, het meest interessant is met veel aanpassingsmogelijkheden (ook via app) en uitbreidbaarheid. De compatibility met HomeKit ben ik nog aan het uitzoeken, maar vooralsnog lijkt dit de juiste keuze te zijn.

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Voor wat betreft Apple Homekit moet ik je teleurstellen. Dit wordt al heel lang beloofd en is zelfs van de site gehaald. Ik heb vorig jaar een Tahoma box aangeschaft omdat ik ook apple homekit wil gebruiken in combinatie met mijn somfy producten. Toen stond op de site dat het snel zou komen, maar tot op heden niets.
Wel deze link gevonden:
https://s-group.force.com...a-work-with-Apple-HomeKit

Het werkt verder prima, daar niet van maar ik heb de hoop wel een beetje opgegeven dat dit ooit met homekit gaat werken.

Ik heb losse schakelaars voor de rolluiken, deze kun je op de muur plaatsen maar natuurlijk ook ergens anders neerleggen. Daarnaast dus de Tahoma box welke prima werkt met de app die daar bij hoort. Ik heb daarop m mijn somfy RTS zonnescherm gekoppeld en ook mijn Velux dakraam. Daarnaast kun je ook je philips HUE lampen koppelen. De interface hoe je een en ander moet instellen ben ik geen fan van maar het werkt.

Ik heb dus:
- tahoma box
- rolluiken met IO motoren (draadloze schakelaars)
- zonnescherm met RTS motor (afstandsbediening)
- Velux dakraam (velux afstandbediening)
- Philips HUE lampen.

Dit werkt allemaal via de app van somfy. De tahoma box is te koppelen aan de Homey welke ik ooit een keer wil aanschaffen wanneer mijn HomeWizard echt niet meer werkt.

[ Voor 41% gewijzigd door chippie777 op 14-04-2020 17:16 ]

• Skyrunner
Ik hoorde links en rechts al iets over de vertraging van Somfy integratie met Homekit, maar dit bevestigt dat dan.

Dat betekent onder de streep dat er eigenlijk weinig valt te integreren op dit moment, zonder gelijk over te stappen naar een volwaardig home automation platform, zoals Homey.

Ik krijg volgende maand Toon, heb Alexa deels in gebruik om Hue verlichting op de bovenverdieping aan te sturen en Homekit om hetzelfde op de begane grond te doen (ook alleen maar omdat mijn Sonos One vaker niet dan wel werkt), maar zie inmiddels ook door de bomen het bos niet meer, mede omdat het landschap nogal versplinterd lijkt en veel fabrikanten hun eigen dingetje doen (?).

Verwijderd

Als jullie het toch willen toevoegen aan HomeKit kan je kijken naar Homebridge

• chippie777
  • Nu online
De stap naar homebridge heb ik (nog) niet genomen. Misschien eens kijken of dat simpel is op te zetten zonder al te veel kosten. Tips?

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19-11 17:00
chippie777 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 08:20:
De stap naar homebridge heb ik (nog) niet genomen. Misschien eens kijken of dat simpel is op te zetten zonder al te veel kosten. Tips?
Homebridge topic

• Skyrunner
Inmiddels zijn de schermen geïnstalleerd en heb ik wat kunnen spelen met de aansturing.

HomeKit wordt nog altijd niet ondersteund helaas en koppelen met Alexa, mijn 2e keuze, werkt ook niet omdat de benodigde skill (Somfy Tahoma) niet beschikbaar is.

Dus alternatieven. Ik lees goede verhalen over HomeBridge op een Raspberry Pi en wil deze kant opgaan om toch te kunnen integreren met HomeKit.

• DNAxtreme
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-11 20:26
Ik heb nu al 2 jaar 12 rolluiken met Somfy RS100 motoren. Zolang ik de installatie heb, wordt er al geroepen dat de Homekit integratie er aankomt. Wat chippie777 ook aangeeft, is het inmiddels van de website gehaald. Sinds die tijd maak ik al gebruik van een Raspberry Pi 3 icm Homebridge. Dit heeft altijd vlekkeloos gewerkt. Toen pas geleden mijn SD kaart stuk ging, heb ik een Hoobs docker container, op mijn QNAP NAS, aangemaakt. Ook dit werkt perfect. Het is alleen een plugin installeren en vervolgens je credentials in de config zetten.

• chippie777
  • Nu online
Ik moet mijzelf dan echt gaan verdiepen in homebridge. Er is een hoop info te vinden en juist daarom zie ik door de bomen het bos niet meer. Eigenlijk zoek ik een eenvoudige how to om dit werkend te krijgen.

• Skyrunner
chippie777 schreef op zondag 12 juli 2020 @ 13:16:
Ik moet mijzelf dan echt gaan verdiepen in homebridge. Er is een hoop info te vinden en juist daarom zie ik door de bomen het bos niet meer. Eigenlijk zoek ik een eenvoudige how to om dit werkend te krijgen.
Check YouTube. Een kerel genaamd "Tech with Eddie". In zijn videos laat hij zien hoe HomeBridge te installeren op oa een Synology, maar ook op een Mac en PC.

Linkage.

• robbe
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-11 14:23

robbe

Ik ben ook op zoek om mijn Somfy te koppelen aan Homekit. Ik heb een HOOBS Homebridge en zie dat er ook Somfy HB plugins zijn.

If it ain't broke still fix it!

• Skyrunner
robbe schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 17:26:
Ik ben ook op zoek om mijn Somfy te koppelen aan Homekit. Ik heb een HOOBS Homebridge en zie dat er ook Somfy HB plugins zijn.
Ik hoor erg graag hoe jouw zoektocht afloopt. Zelfde hier :-)

Verwijderd

Ik heb de Somfy Connexoon gewoon via de Homebridge Tahoma plugin kunnen koppelen. Zie al mijn sunscreens die buiten hangen.

Als je de Homebridge Tahamo plugin gesinstalleerd hebt ( https://github.com/dubocr/homebridge-tahoma#readme ) Tahoma account koppelen in de config:

"platforms": [

{
"platform": "Tahoma",
"name": "Blinds",
"user": "*****@******.com",
"password": "******"
}

]

Daarna in homekit makkelijk te groeperen etc...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ODWjtZYMGS0E56eAcxz5mGf6XU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A7dRfiPdRF0pI8xgk2eCkLbF.jpg?f=fotoalbum_large

• chippie777
  • Nu online
Het is mij ook gelukt om de Somfy rolluiken via Home Assistant met Homebridge te koppelen aan Homekit. Erg grappig om met spraak je rolluiken te openen/sluiten. Het is nog niet gelukt om het zonnescherm te koppelen. Dit werkt met het R-T-S protocol maar wel via de Tahoma box.
Op de site van Somfy is helemaal niets meer terug te vinden m.b.t homekit en het forum is er ook niet meer.

[ Voor 17% gewijzigd door chippie777 op 18-09-2020 22:30 ]

• chippie777
  • Nu online

• Skyrunner
Dat zou mooi zijn, maar Somfy heeft helaas geen beste reputatie met toezeggingen maken.

Bedankt voor de update!

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22-11 12:25
Ik volg dit ook op. Nieuwe ramen en rolluiken (Somfy RTS) worden normaal in februari geinstalleerd. Zou ze graag via Apple Homekit besturen. Helaas is mijn Synology NAS te licht om Homebridge te draaien, dus die work around lukt ook al niet.

• Skyrunner
Tibs schreef op zondag 15 november 2020 @ 14:48:
[...]

Ik volg dit ook op. Nieuwe ramen en rolluiken (Somfy RTS) worden normaal in februari geinstalleerd. Zou ze graag via Apple Homekit besturen. Helaas is mijn Synology NAS te licht om Homebridge te draaien, dus die work around lukt ook al niet.
Ik heb hier overal Somfy RS100 IO icm Tahoma, maar vind laatstgenoemde een draak van een GUI hebben, dus ook het liefst HomeKit. Maar hoe dat werkend te krijgen op mijn Syn DS216Play, geen idee. Docker niet kunnen vinden voor mijn model.

• chippie777
  • Nu online
Ik vind de GUI van somfy ook niet geweldig, ze willen het eenvoudig houden maar daardoor wordt het dat juist niet in mijn ogen. Ik heb HomeKit nu werkend via homebridge op Raspberry Pi, dat werkt prima. Het is een projectje icm homeassistant wat dan weer wel wat lastiger is. Zou mooi zijn wanneer HomeKit officieel door somfy ondersteunt gaat wordne.

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:23
Homekit wordt niet ondersteund voor RTS. Enkel voor io. Voor RTS is bijv de Homey een goed alternatief.

• Skyrunner
chippie777 schreef op zondag 15 november 2020 @ 19:23:
Ik vind de GUI van somfy ook niet geweldig, ze willen het eenvoudig houden maar daardoor wordt het dat juist niet in mijn ogen. Ik heb HomeKit nu werkend via homebridge op Raspberry Pi, dat werkt prima. Het is een projectje icm homeassistant wat dan weer wel wat lastiger is. Zou mooi zijn wanneer HomeKit officieel door somfy ondersteunt gaat wordne.
U bent gehoord door de Belgische goden. Per 1 dec Somfy ondersteuning voor HomeKit, maar wel enkel voor IO motoren. En geen scenes te maken, dus een stap in de goede richting, maar nog niet helemaal.

• chippie777
  • Nu online
@Skyrunner Dat had ik inderdaad al gelezen op iCulture. Ik vind de producten van Somfy prima werken maar de app vind ik echt een beetje kinderachtig in elkaar steken waardoor hij ook nog eens verwarrend werkt. Ik gebruik na al een tijdje HomeKit door het gebruik van Homebridge. Die laatste is dus niet meer nodig als het echt gaat werken per 1 december. Jammer van mijn zonnescherm welke nog met RTS werkt.

• Skyrunner
Update gedaan vandaag. Nu zat ik al te spelen met HomeBridge (dat was trouwens erg goed werkt), maar na het verwijderen van de test server zie ik geen Somfy devices verschijnen in HomeKit.

Mis ik iets, moet ik ergens iets toevoegen?

edit: gevonden. Onder de configuratie kun je HomeKit toevoegen en volgt de koppeling. Bij mij was de app echter niet ge-update. Ik moest dit handmatig doen, waarna bovenstaande optie verscheen. Getest en alles werkt prima, incl scenes in HomeKit zelf.

[ Voor 35% gewijzigd door Skyrunner op 01-12-2020 17:14 ]

• Skyrunner
De 1e bug lijkt gevonden te zijn, bij mij althans.

Sinds de update logt de Tahoma app geen gebeurtenissen meer. Deze ochtend had ik vanuit het niets opeens beweging in een van mijn rolluiken en wilde de historie nazien, maar helaas. Ook handmatig aansturen levert geen logging op.

edit: probleem lijkt te spelen in de Tahoma box zelf, de historie is ook gestopt na de update in de web interface.

[ Voor 17% gewijzigd door Skyrunner op 03-12-2020 10:14 ]

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-11 07:36
Ik heb ook een Somfy rolluik maar ik begreep dat het om de afstandsbediening met een app te vervangen je een bepaald RX set nodig hebt op een bepaalde mhz frequentie ?
Ik heb al 2 x een PI3B maar welke RX set zou ik nodig hebben om de draadloze somfy aan te sturen ?
Is dat de 433mhz unit ? Echter is die volgens mij niet meer te krijgen ?

[ Voor 12% gewijzigd door kevertje1977 op 06-12-2020 11:38 ]

• Skyrunner
Ik durf niet echt te zeggen wat je hier nodig zou hebben, maar eea is afhankelijk van welke Somfy motor je hebt.

Ik werk uitsluitend alleen met IO motoren en bijbehorende afstandsbediening plus Tahoma (de Somfy hub). Daar is dan ook de app koppeling mee gemaakt, de motoren zelf communiceren enkel met de hub wanneer app gestuurd.

• Skyrunner
Weer even een kleine update van mijn kant.

Ondanks reset Tahoma worden alle HomeKit acties niet meer gelogd, Google Assistant wel. Dat dat een nadeel is bleek wel toen 2 dagen terug al mijn geautomatiseerde scenario's voor Somfy devices niet meer werkten, maar handmatige aansturing wel.

Er was geen foutmelding te zien in Home totdat ik mijn hub bekeek en daar alle Somfy devices in fout zag staan. Uiteindelijk dus de boel gereset (Tahoma) en na opnieuw aanmaken koppeling werkt alles weer. Maar een motie van wantrouwen is het wel ; ik stuur nl mijn rolluiken op wanneer brand gedetecteerd wordt.

Ik kan overigens de iOS app Controller for HomeKit aanraden. Deze app stelt je in staat om realtime de output van HomeKit te zien.

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-11 20:18
Ik wil graag mijn somfy zonwering welke we vorige zomer hebben aangeschaft, koppelen aan HomeKit dmv homebridge. Is dan het eerste wat ik moet doen een hub aanschaffen van TaHoma of Connexoon en is er geen andere mogelijkheid? Dat is mij namelijk niet helemaal duidelijk. Anders houdt het voor mij op want ik vind dat te dure opties. Dan laat ik mijn zonnescherm buiten mijn automatiseringsopties. :)

©2004

• Skyrunner
Somfy heeft hier een mooie vergelijking voor opgesteld. Denkelijk kan je volstaan met Connexoon.

Pagina: 1