Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

SSD of HDD als 2e opslag?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• viper1967
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-09 10:59
Ik heb een Asus F571GD gekocht , deze heeft een Intel 512 Gb NVMe schijf. Nu kan ik een 2e sata 2.5 inch schijf toevoegen echter wat is jullie advies aangezien ik hier nog een Samsung 1Tb interne schijf heb liggen.
Kan ik beter een SSD kopen (1Tb) of toch de oude schijf erin zetten (1Tb HDD). Op het moment zijn de SSD 1Tb erg duur maar ik vraag me af of het wel verstandig is qua hitte trillingen enz. om een oude schijf te plaatsen in de laptop of maakt dit niet uit? Ik kan wachten met het aanschaffen van een SSD omdat ik de 2.5 interne schijf ook in een externe behuizing kan stoppen en zodoende via de usb aan te sluiten ook mijn opslag heb.
Maar wou aangaande het verhaal hierboven jullie advies/ervaring.

Alle reacties

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-11 17:37
Deze schijven zijn bedoeld voor laptop gebruik. Ik zou deze er zeker in plaatsen voor wat extra opslag. Heeft ook minder te lijden als alleen opslag disk.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:48
Wat ga je ermee doen? En ga je ook daadwerkelijk 1TB nodig hebben? Is het alleen opslag waar je eens in de zoveel tijd bij wilt, of gaan er programma's of bestanden op staan die je heel vaak wilt openen / bewerken / gebruiken?

SSD is sowieso véél sneller, maar als je niet de volle 1TB nodig hebt, kan je ook een kleinere SSD overwegen.
De HDD heb je al, dus als je het niet vaak wilt gebruiken, dan is dat natuurlijk de veel logischere optie, want het kost je niks extra.

The devil is in the details.

• viper1967
  • Laatst online: 24-09 10:59
Gaat enkel om een paar films en backup van Windows gaat mij om de hitte en trillingen of valt dat wel mee met een HDD?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:48
Laptops hebben al tientallen jaren HDD's, hoe vaak hoor je daar klachten over? ;)

Qua hitte zal SSD en HDD weinig tot niks verschillen. Qua trillingen is een SSD iets robuuster, maar ook verwaarloosbaar. Voor het verschil in hitte en trillingsbestendigheid moet je het niet doen.

En backups moet je natuurlijk nooit alleen binnen je laptop zelf maken. Als je laptop gestolen wordt of in het water valt of wat dan ook, ben je alles kwijt, of je nou 1 of 8 schijven erin hebt zitten.

[ Voor 26% gewijzigd door Hahn op 01-04-2020 12:49 ]

The devil is in the details.

• Nat-Water
  • Laatst online: 22:47
Ik zou de oude schijf erin zetten en die gebruiken. Mocht je ooit de behoefte hebben om naar een 1TB SSD te gaan kan dat altijd nog.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-11 17:37
Op aliexpress staan USB 3.0 behuizingen voor hdd's voor 4 of 5 euro. Deze gebruik ik ook voor wat rondslingerende laptop hdd's en voldoen meer dan prima. Anders: gewoon inbouwen.
Pagina: 1