Kachelpijp openhaard lijkt te kort gemonteerd?

Pagina: 1
Acties:

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 28-12 09:45
Hi allen,

Gisteren heb ik mijn openhaard laten vergen, prima gedaan. Nu zeiden beide medewerkers van het bedrijf dat mijn kachelpijp te kort is. Hierdoor zou het dakleer smelten. Ze konden het herstellen door een aspiromatic te plaatsen.

Natuurlijk gebeld naar de leverancier en die gaat het oppakken.

Zien jullie dat ook in de foto's? Zien jullie dat het echt weg smelt? Vind het namelijk lastig om te zien.
Wat ik zie in mijn woonwijk, alle huizen met een haard, hebben een veel langere kachelpijp echter hebben al die woningen een schuindak. In de wetgeving staat, de kachelpijp moet minimaal 0.5 meter bij een platdak.

Dus, wat zouden jullie doen? Zo laten of toch actie ondernemen/eisen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-xSnCh0TJeEXuhmpbNflBfMwHEs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H2vLCFaiUnuP8iQepViqM6wz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6VE0FtGxIjgmrxja1_q3qjAL6vg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Po54mFv1iRtOefJcm7qw2Jp8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-B3z5uET4laYtIbdQ2CGzLTYiNQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q0c9QxHYKYs98avZHyg5GWuH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9YnsLrw33sp5DieCXBwPx9ACLRs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f4DzGN1RhPcC6DSUoVRneQmY.jpg?f=fotoalbum_large

• basjuhh
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-12 23:38
Smelt niet weg hoor. Bij mij stond de brandweer eens voor de stoep omdat een buurtbewoner een paar vonkjes uit mijn schoorsteen zag komen en dacht dat er brand was. Die hebben voor de zekerheid alles gechecked toen en de (dubbelwandige) pijp was op zolder iets van 28 graden. m.a.w. ik zou me er niet al te druk om maken :-)

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:20
Het is moeilijk in te schatten, maar gezien die rand binnen 1 meter van ej pijp lijkt te zitten moet de uitlaat van de pijp halve meter boven die rand uitkomen.
Ik neem even aan dat je tegels 30x30 zijn, dan steekt die pijp nog niet eens 50 cm boven de tegels uit, laat staan die rand.
Als je pijp niet ver genoeg uitsteekt krijg je niet alleen last van de warmte, maar wanneer het buiten koud is heb je kans dat er een dichte "rooklaag" ontstaat, doordat die niet goed wordt afgevoerd.

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Het is net een halve meter misschien, maar waarom dan een roterende kap plaatsen?
Je kan toch ook de pijp verlengen?

Please state the nature of the technical emergency

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Wackmack Niks mis mee. de tegels houden ook warmte tegen, en zo heet wordt je rookgasafvoer niet.

qua trek, kan het te laag zijn maar dat is moeilijk te zien zo.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:34
Een aspiromatic is bedoelt om de trek te verbeteren. Wat dat met te heet worden/dakleer smelten te maken heeft snap ik eigenlijk niet?

[removed]

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
En die kappen zijn bloed irritant want zorgen voor veel schittering van zonlicht .

• Lanfear89
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
In zulk soort gevallen zou ik een second opinion bij andere schoorsteenvegers vragen, wellicht kunnen zij extra inzicht verschaffen

• Wackmack
edsandje schreef op woensdag 1 april 2020 @ 17:29:
Het is net een halve meter misschien, maar waarom dan een roterende kap plaatsen?
Je kan toch ook de pijp verlengen?
Dat gaat er ook gebeuren. Het bedrijf die de haard heeft schoon gemaakt wilde dit verkopen. Ze vroeg voor de roterende kap inclusief plaatsing, 450e!

Nu wordt de pijp verlengd. Afspraak is al gemaakt alleen het bedrijf weet nog niet of dit onder de garantie valt.
Ze kwamen integer over maar dit kan ik mij voorstellen. Vroeg nog bewust, hoe lang duurt het plaatsen dan. 15 min zei die. Zei gelijk, dan is 450e wel erg veel geld he. Antwoord, ik krijg er 10 jaar garantie voor terug.

Bijzonder verhaal. De pijp zit echter wel dicht op de rand, dat valt niet te ontkennen
Verder zijn er twee duidelijke vlekken / plekken te zien.

Ging nog even het adres van het bedrijf checken. Alle reviews geven een 1! Keiharde oplichting dus, check deze review. Gelukkig ben ik redelijk achterdochtig.
Onbetrouwbaar, na reinigen rookkanaal enkel cash betalen zonder kwitantie en verklaring t.b.v. brandverzekering. Wel advies om voor honderden euro's een schoorsteenkap door hen te laten monteren.
https://g.co/kgs/p4upUU

[ Voor 52% gewijzigd door Wackmack op 01-04-2020 20:18 ]

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:34
Wackmack schreef op woensdag 1 april 2020 @ 19:53:
[...]

Dat gaat er ook gebeuren. Het bedrijf die de haard heeft schoon gemaakt wilde dit verkopen. Ze vroeg voor de roterende kap inclusief plaatsing, 450e!

Nu wordt de pijp verlengd. Afspraak is al gemaakt alleen het bedrijf weet nog niet of dit onder de garantie valt.
Pijp verlengen is zowel logisch voor de trek als warmte richting het dak. Die roterende kap zou alleen voor de trek helpen en verder niets oplossen. Goed plan dus om de pijp zelf te verlengen.
[...]
Ze kwamen integer over maar dit kan ik mij voorstellen. Vroeg nog bewust, hoe lang duurt het plaatsen dan. 15 min zei die. Zei gelijk, dan is 450e wel erg veel geld he. Antwoord, ik krijg er 10 jaar garantie voor terug.
Die dingen kun je zelf ook in 15 minuten plaatsen, dat stelt echt niets voor. En die garantie zit er standaard al op, daar hoeft degene die installeert totaal niets voor te doen. 450 euro is dus gewoon geld vangen.
Bijzonder verhaal. De pijp zit echter wel dicht op de rand, dat valt niet te ontkennen
Verder zijn er twee duidelijke vlekken / plekken te zien.
Het is een dubbelwandige pijp zo te zien, die worden aan de buitenkant amper warm en de warmte die uit de pijp zelf komt zal ook weinig met je dak doen.
Ik heb zelf een brand gehad in zo'n pijp gedurende 10 minuten totdat ik de lucht goed afgesloten had. Ook toen was de pijp aan de buitenkant amper warmer dan normaal.
Ging nog even het adres van het bedrijf checken. Alle reviews geven een 1! Keiharde oplichting dus, check deze review. Gelukkig ben ik redelijk achterdochtig.
[...]

https://g.co/kgs/p4upUU
Altijd opletten met dit soort bedrijven. Als ze met extra dingen komen is het naar mijn ervaring veelal onnodig.

[removed]

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:39

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Hier krijg ik sterk het gevoel dat ze je iets willen aanpraten. De 'smelt plekken' op je opstanden is hoogstwaarschijnlijk bij het maken van je dak al ontstaan, omdat ze de SBS bitumen te warm hebben gemaakt. Of het was een warme zomerdag waardoor het snel wil doorslaan en de leislag ervan af gaat druipen.

Wat ook gebeurt kan zijn, maar dat kan ik moeilijk oordelen van de foto's. Is dat ze eerst de opstanden hebben afgewerkt en daarna de toplaag van het dakoppervlak hebben verwerkt. Dan krijg je ook snel dat je de opstanden te warm maakt. Als je even een stuk langs de opstand schoonveegt kun je dat snel genoeg zien.

Bovendien van wat ik kan zien op de foto's hebben ze geen nieuwe plakplaat hebben geplaatst, ze hebben alleen de nieuwe dubbelwandige pijp erdoorheen geschoven. Bovendien zal een dubbelwandige pijp nooit zo warm worden dat de dakbedekking smelt, daar is hij voor gemaakt.

Als je van het dakoppervlak zonder tegels meet hoeveel cm heb je dan? Ik heb ze in allerlei hoogtes gezien, maar ik krijg niet het idee dat hij bij jou extreem laag is.

Tweakers Discord

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-12 13:01
https://kachelmaterialens...romatic-diameter-130.html

iets langer zou kunnen maar zou me er niet druk om maken

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

• Wackmack
Dank voor alle reacties! Misschien toch beter om morgen even te bellen met de leverancier / monteur. Zij kunnen het vast goed beoordelen op de foto's.

Aan de andere kant, als de pijp met garantie, een stukje langer wordt, hoe erg is dat?
Pagina: 1