Chip op moederboard opgeblazen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmat0
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-09 17:19
Met deze titel hoop ik een grote hoeveelheid oogjes te hebben aangetrokken. Maar ja, het is waar, ik zag vonkjes in mijn kast vliegen toen ik de desktop aan deed.

Inleiding

Ik ben bezig met mijn oude pc te upgraden. Mijn probleem zit bij de voeding en zeer waarschijnlijk bij de voedingskabels die ik gebruik voor mijn GPU. Ik heb mijn een aantal onderdelen gebruikt van mijn oude build waarmee ik dacht makkelijk wat geld te kunnen besparen.
Waaronder mijn oude Corsair CX600M PSU, waarvan ik alle kabels heb behalve de: "PCI-E Male 8pin To 8pin male en 6pin male kabel" (deze zat in de desktop die ik heb verkocht). Dit is de kabel die mijn GTX970 van voeding voorzag in mijn oude build. Ik dacht dat ik deze kabel kon vervangen door de volgende twee kabels:

Kabel 1: Niet orginele Corsair PSU voeding kabel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wnK2fNeYiS-iX0vRhVY7mgUAKhw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oUXTbdS7s14SbLCmWQntyoUR.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/faUnOaGnfZRbjKy9-rdnKNjObrI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ga0JoJZwt7bgr1a8zTmqAEUt.jpg?f=fotoalbum_large

Kabel 2: Orginele Corsair PSU kabel PCI-E (is van de Corsair CX450M)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gcsO8wkYjZMWPkiDw0_dnWKshzM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lnIw89svsZgmSJpxNO2btUA5.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xpIr-vsLmdsyYLu0YSsD1btYd9U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T8AURHItqnFaplajYdoRWhcF.jpg?f=fotoalbum_large

Deze kabels kon ik gewoon inpluggen in mijn GPU en PSU, dus ik dacht dat dat goed zat.
NIET DUS.
Het gaat direct fout, hoor een harde plop, ruik rook en zie opeens een chip gloeien op mijn moederboard.

Ik heb eerst de gehele opstelling getest zonder GPU, geen probleem, geen gekke dingen gehoord of gezien. Ik sluit mijn GPU aan met mijn 2 voeding kabels.

*Edit*: Ik heb al een nieuwe PSU en mobo gekocht

Mijn vraag:
Is het mogelijke om op een of andere manier mijn oude PSU te gebruiken zonder dat alles kapot stuk gaat? Welke kabels zou ik daarvoor moeten gebruiken. En voor mijn lering: "waar ben ik gruwelijk de fout in gegaan met mijn vervangende kabels?"

Relevante software en hardware die ik gebruik
Corsair CX600M
B450- A Pro MAX
Ryzen 5 3600
GTX970 (voeding 6 en 8 pin PCI-e)

Wat heb ik al getest:
- Ik heb eerst de gehele opstelling getest zonder GPU, geen probleem, geen gekke dingen gehoord of gezien. Het probleem trad pas op toen ik mijn GPU aansluit met de 2 voedingskabels.
- De videokaart werkt, deze komt uit mijn oude build
- De Corsair CX600M werkt ook, deze gebruik ik nu in mijn tijdelijke desktop

Beste antwoord (via grasmat0 op 01-04-2020 16:53)

• iamzero456
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-08 13:25
Deze video vond ik persoonlijk erg nuttig.

Makkelijkste blijft wel: originele kabels gebruiken die bij de voeding horen. Of gewoon niet kwijtraken

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Samenvattend, je hebt een random kabel gekocht en die aangesloten op je voeding en videokaart? Dat kan niet. De pinout kan volledig ander zijn. In je handen knijpen dat je niet meer gesloopt hebt.

Die voeding is ook al weer 8 jaar oud en rijp voor vervanging, dus niet meer mee knoeien.

[ Voor 18% gewijzigd door br00ky op 01-04-2020 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmat0
Ik heb al een nieuwe voeding gekocht, die is echt 1 minuut geleden aangekomen. Maar om toch te leren van mijn fouten, hoe kun je controleren dat de pinout wel correct is? Naar watvoor dingen moet je dan kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:52

M2M

medicijnman

grasmat0 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:58:
Ik heb al een nieuwe voeding gekocht, die is echt 1 minuut geleden aangekomen. Maar om toch te leren van mijn fouten, hoe kun je controleren dat de pinout wel correct is? Naar watvoor dingen moet je dan kijken?
Als je de chip op je moederbord hebt zien gloeien is er waarschijnlijk meer kapot. Ik gok op kortsluiting. Je nieuwe voeding heeft waarschijnlijk wel voldoende aansluitingen om je videokaart aan te sluiten, maar ik denk dat een nieuw moederbord ook noodzakelijk is.

edit: heb je de opstelling ook getest na de vonkenregen, zonder GPU?

[ Voor 5% gewijzigd door M2M op 01-04-2020 12:01 ]

-_-

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• iamzero456
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-08 13:25
Deze video vond ik persoonlijk erg nuttig.

Makkelijkste blijft wel: originele kabels gebruiken die bij de voeding horen. Of gewoon niet kwijtraken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmat0
Ik heb zojuist mijn post even geupdate, ik heb al een nieuwe voeding en mobo gekocht. Ik zou gewoon weten wat er fout is gegaan in mijn gedachte reeks, en hoe het wel zou kunnen. Want het moet kunnen.

@M2M Ja opstelling getest na de vonkenregen zonder gpu. Hij doet niks meer, moederbord is waarschijnlijk overleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

met een beetje pech de videokaart ook. Ik gok dat er een ground en 12V kabel gemixed zijn. Normaliter heeft een powersupply een shortcircuit protectie aanwezig, maar die is duidelijk niet afgegaan. Hoe dan ook, de videokaart kun je apart even testen. Het moederbord is vrijwel zeker naar zijn grootje. De processor zal het waarschijnlijk wel overleeft hebben aangezien dat voltage eerst nog door voltage regulators gaat.

Heb je toevallig een foto van het moederbord, welke chip er licht gaf?

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmat0
@M2M

Hier kun je de chip zien, de eerste links van het ram bankje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fi8TfQgd2nGsC8sHo6ZfHG0RYeI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OazZ42TxQVG5hJaAtIIBV0lK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door grasmat0 op 01-04-2020 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3V3RT
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-08 22:30
Lees dit topic eens:
https://linustechtips.com...-e-slots-stopped-working/

Zou het kunnen zijn dat het geen kortsluiting is geweest, maar dat je vergeten bent je GPU powercable aan te sluiten, en dat die dus alle stroom begon te trekken door je PCIe slots? (zoals in dat topic omschreven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:43
Wie meet die weet.... Volgende keer de spanningen dus doormeten en nakijken welke pin welke spanning moet hebben. Dan weet je nog niet het vermogen, maar je bent dan al een stuk verder.

Overigens, die chipjes koop je voor weinig. Het kan dus best de moeite zijn dat bord even door iemand met een hetelucht soldeerbout te laten repareren.

[ Voor 29% gewijzigd door SkiFan op 01-04-2020 14:10 ]

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

wat een rare chip om te gaan gloeien. Dat is een multiplexer voor PCI-Express signalen. Die chip draait op 3.3V, daar zit dus of een voltage regulator voor, of het ding hangt rechtstreeks aan de 3.3V die de PSU levert. Ik gok het laatste aangezien het zonde is om een voltage regulator op het moederbord te zetten als 3.3V al uit de PSU komt. Wellicht is daar iets mis gegaan? Ik kan mij haast niet voorstellen dat er 12V op de datapins gezet is door het verkeerd aansluiten van een voedingskabel.

Er zit wel een 3.3V connector op het PCI-Express slot. Wellicht dat daar dan 12V op heeft gestaan? raar verhaal....

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
grasmat0 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:58:
Maar om toch te leren van mijn fouten, hoe kun je controleren dat de pinout wel correct is? Naar watvoor dingen moet je dan kijken?
Juiste en gemakkelijke manier is doormeten van de oude en nieuwe kabel, zonder ze aan te sluiten! Dat mede van een multimeter. Dan kun je zien of de kabels gelijk zijn of niet.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmat0
Ik heb zojuist mijn nieuwe voeding en moederboard aangesloten. De GPU leeft nog, de CPU ook, dus in dat opzicht ben ik al blij.

@SkiFan @M2M
Het was voor mij de aller eerste keer dat ik een chip heb zien gloeien, ik was altijd van mening dat het moederbord iets zou uit gooien voordat hij ging doorbranden. Daarom heb ik dit board terug gestuurd naar de winkel en aangegeven dat het defect is. Ik dacht namelijk toen dat het niet door mij kwam maar een fabrieksfout. Nu weet ik anders, maar ik hoop vandaar uit gewoon mijn geld terug te krijgen. Anders laat ik het fixen door iemand, maar hopelijk komt het niet zo ver.

En hoe het kan dat die chip is gaan gloeien, geen flauw idee

Maar nu weet ik dus wel wat ik volgende keer moet doen als ik kabels die niet orgineel bij mijn PSU zitten wil aansluiten. Eigenlijk wil ik nog een kabel kopen voor mijn oude PSU, dan heb ik er zelf nog wat aan/kan ik hem verkopen. Alleen een male to male PCI-e kabel zoeken is lastiger dan ik had verwacht

[ Voor 18% gewijzigd door grasmat0 op 01-04-2020 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-09 23:54

sjirafje

No inspirational quotes here

Zelfs al gebruik je de kabels die origineel bij je voeding geleverd zijn dan nog blijft het opletten. Zo heb ik ooit eens de printplaat een hardeschijf in vlammen op zien gaan omdat de (origineel bij de voeding geleverde) kabel op 2 manieren in de voeding gestoken kon worden... En laat ik die schijf nou juist aangesloten hebben om er een backup van te kunnen maken |:(

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
grasmat0 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 14:38:

Het was voor mij de aller eerste keer dat ik een chip heb zien gloeien, ik was altijd van mening dat het moederbord iets zou uit gooien voordat hij ging doorbranden.
Dat is niet mogelijk. Het is alleen de voeding waarbij de kortsluitbeveiliging in werking zou moeten treden, maar als de kortsluitstroom te laag is wordt het niet als een kortsluiting herkend.
Daarom heb ik dit board terug gestuurd naar de winkel en aangegeven dat het defect is. Ik dacht namelijk toen dat het niet door mij kwam maar een fabrieksfout. Nu weet ik anders, maar ik hoop vandaar uit gewoon mijn geld terug te krijgen.
Vind je hetzelfde niet raar dat je wil dat een ander jouw schade moet betalen? Dit valt vanzelfsprekend niet onder garantie.
En hoe het kan dat die chip is gaan gloeien, geen flauw idee
Wet van behoudt van energie. Energie gaat niet verloren, maar kan alleen worden omgezet naar iets anders. In dit geval heel veel warmte op een heel klein oppervlakte en dan krijg je dat iets letterlijk gloeiendheet wordt.
Alleen een male to male PCI-e kabel zoeken is lastiger dan ik had verwacht
Die zijn bijna niet te koop, daarvoor kun je het beste de fabrikant vragen.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
M2M schreef op woensdag 1 april 2020 @ 12:09:
met een beetje pech de videokaart ook. Ik gok dat er een ground en 12V kabel gemixed zijn. Normaliter heeft een powersupply een shortcircuit protectie aanwezig, maar die is duidelijk niet afgegaan.
Je voeding kan zo een paar honderd watt leveren op een supply rail. Als dat door een foute aansluiting om wat voor reden dan ook grotendeels in één chipje wordt gedumpt, dan is die al roodgloeiend lang voor er een kortsluitbeveiliging in werking treedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Sissors schreef op woensdag 1 april 2020 @ 16:10:
[...]

Je voeding kan zo een paar honderd watt leveren op een supply rail. Als dat door een foute aansluiting om wat voor reden dan ook grotendeels in één chipje wordt gedumpt, dan is die al roodgloeiend lang voor er een kortsluitbeveiliging in werking treedt.
dat snap ik, maar de powersupply had dan uit moeten gaan voordat de TS bij de stekker was. Dat bleek niet het geval te zijn, dus ik denk dat de weerstand net groot genoeg was om het net geen kortsluiting te laten lijken voor de PSU.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Inderdaad: kortsluiting is juist opvallend lage weerstand tussen + en GND. Hier was zat weerstand, anders was het niet zo warm geworden ;)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1