Met deze titel hoop ik een grote hoeveelheid oogjes te hebben aangetrokken. Maar ja, het is waar, ik zag vonkjes in mijn kast vliegen toen ik de desktop aan deed.
Inleiding
Ik ben bezig met mijn oude pc te upgraden. Mijn probleem zit bij de voeding en zeer waarschijnlijk bij de voedingskabels die ik gebruik voor mijn GPU. Ik heb mijn een aantal onderdelen gebruikt van mijn oude build waarmee ik dacht makkelijk wat geld te kunnen besparen.
Waaronder mijn oude Corsair CX600M PSU, waarvan ik alle kabels heb behalve de: "PCI-E Male 8pin To 8pin male en 6pin male kabel" (deze zat in de desktop die ik heb verkocht). Dit is de kabel die mijn GTX970 van voeding voorzag in mijn oude build. Ik dacht dat ik deze kabel kon vervangen door de volgende twee kabels:
Kabel 1: Niet orginele Corsair PSU voeding kabel
:strip_exif()/f/image/oUXTbdS7s14SbLCmWQntyoUR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ga0JoJZwt7bgr1a8zTmqAEUt.jpg?f=fotoalbum_large)
Kabel 2: Orginele Corsair PSU kabel PCI-E (is van de Corsair CX450M)
:strip_exif()/f/image/lnIw89svsZgmSJpxNO2btUA5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/T8AURHItqnFaplajYdoRWhcF.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze kabels kon ik gewoon inpluggen in mijn GPU en PSU, dus ik dacht dat dat goed zat.
NIET DUS.
Het gaat direct fout, hoor een harde plop, ruik rook en zie opeens een chip gloeien op mijn moederboard.
Ik heb eerst de gehele opstelling getest zonder GPU, geen probleem, geen gekke dingen gehoord of gezien. Ik sluit mijn GPU aan met mijn 2 voeding kabels.
*Edit*: Ik heb al een nieuwe PSU en mobo gekocht
Mijn vraag:
Is het mogelijke om op een of andere manier mijn oude PSU te gebruiken zonder dat alles kapot stuk gaat? Welke kabels zou ik daarvoor moeten gebruiken. En voor mijn lering: "waar ben ik gruwelijk de fout in gegaan met mijn vervangende kabels?"
Relevante software en hardware die ik gebruik
Corsair CX600M
B450- A Pro MAX
Ryzen 5 3600
GTX970 (voeding 6 en 8 pin PCI-e)
Wat heb ik al getest:
- Ik heb eerst de gehele opstelling getest zonder GPU, geen probleem, geen gekke dingen gehoord of gezien. Het probleem trad pas op toen ik mijn GPU aansluit met de 2 voedingskabels.
- De videokaart werkt, deze komt uit mijn oude build
- De Corsair CX600M werkt ook, deze gebruik ik nu in mijn tijdelijke desktop
Inleiding
Ik ben bezig met mijn oude pc te upgraden. Mijn probleem zit bij de voeding en zeer waarschijnlijk bij de voedingskabels die ik gebruik voor mijn GPU. Ik heb mijn een aantal onderdelen gebruikt van mijn oude build waarmee ik dacht makkelijk wat geld te kunnen besparen.
Waaronder mijn oude Corsair CX600M PSU, waarvan ik alle kabels heb behalve de: "PCI-E Male 8pin To 8pin male en 6pin male kabel" (deze zat in de desktop die ik heb verkocht). Dit is de kabel die mijn GTX970 van voeding voorzag in mijn oude build. Ik dacht dat ik deze kabel kon vervangen door de volgende twee kabels:
Kabel 1: Niet orginele Corsair PSU voeding kabel
:strip_exif()/f/image/oUXTbdS7s14SbLCmWQntyoUR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ga0JoJZwt7bgr1a8zTmqAEUt.jpg?f=fotoalbum_large)
Kabel 2: Orginele Corsair PSU kabel PCI-E (is van de Corsair CX450M)
:strip_exif()/f/image/lnIw89svsZgmSJpxNO2btUA5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/T8AURHItqnFaplajYdoRWhcF.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze kabels kon ik gewoon inpluggen in mijn GPU en PSU, dus ik dacht dat dat goed zat.
NIET DUS.
Het gaat direct fout, hoor een harde plop, ruik rook en zie opeens een chip gloeien op mijn moederboard.
Ik heb eerst de gehele opstelling getest zonder GPU, geen probleem, geen gekke dingen gehoord of gezien. Ik sluit mijn GPU aan met mijn 2 voeding kabels.
*Edit*: Ik heb al een nieuwe PSU en mobo gekocht
Mijn vraag:
Is het mogelijke om op een of andere manier mijn oude PSU te gebruiken zonder dat alles kapot stuk gaat? Welke kabels zou ik daarvoor moeten gebruiken. En voor mijn lering: "waar ben ik gruwelijk de fout in gegaan met mijn vervangende kabels?"
Relevante software en hardware die ik gebruik
Corsair CX600M
B450- A Pro MAX
Ryzen 5 3600
GTX970 (voeding 6 en 8 pin PCI-e)
Wat heb ik al getest:
- Ik heb eerst de gehele opstelling getest zonder GPU, geen probleem, geen gekke dingen gehoord of gezien. Het probleem trad pas op toen ik mijn GPU aansluit met de 2 voedingskabels.
- De videokaart werkt, deze komt uit mijn oude build
- De Corsair CX600M werkt ook, deze gebruik ik nu in mijn tijdelijke desktop