Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sentja
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-01 14:25
Beste mede tweakers,

Ik heb sterk jullie hulp nodig aangaande mijn WiFi opstelling in mijn appartement. Het WiFi is nu zo slecht, dat zelfs video bellen vaak niet eens mogelijk is. Bij stil op de bank zitten en videobellen hapert de verbinding vaak en als je door mijn appartement gaat lopen al helemaal. En dat terwijl er gewoon vol WiFi bereik is. Daarnaast is het draadloze netwerk bijzonder onstabiel. Soms dan lukt zelfs het laden van een simpele facebook feed niet. Probeer je het later nog een keer, dan werkt het wel weer. Ook het opnieuw verbinden met WiFi wil vaak nog wel eens helpen. Jullie begrijpen dat dit enorm frustrerend is en ik werkelijk niet snap hoe zoiets kan in een appartement... Dit gebeurt overigens zelfs als ik in de zelfde kamer als mijn router zit.

Anyway, genoeg gelul en over naar de opstelling. Mijn appartement is 97m² en bevat zowel gipsmuren als dikke beton muren, die zelfs met een boorhamer super lastig door te komen zijn. Ik vermoed dat dit voor problemen zorgt. Excuseer mijn paint skills :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XXSXob19QwrwnrT2B7GghMYfFSQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/17reubLJ9isZowIwk8qDnrVT.png?f=fotoalbum_large

Ik heb dikke en dunne muren in de afbeelding gezet. De dunne muren zijn de gipsmuren waar je zelfs met een schroevendraaier nog een schroef in krijgt. De Extender is overigens een Linksys WAP300N. Goedkoop baggerding dat ik van een stoffe plank heb gehaald. Ik heb niet het idee dat deze de situatie echt verbeterd. Hij staat ingesteld als range extender. De TP link archer c7 is het "Extra wifipunt" van Ziggo.

Het probleem is alleen... range is totaal niet het probleem. Sterker nog, ik heb altijd vol bereik, maar het lijkt alsof het "data signaal" gewoon wordt afgekapt, waarschijnlijk door de dikke muren. Als ik in mijn kantoor sta, haal ik ruim 150mbps met een speedtest op mijn iPhone. In de slaapkamer haal ik misschien 2mbps. Maar, zelfs op het kantoor is het WiFi onstabiel, als ik praktisch naast de router sta. Dus ook videobellen op kantoor zorgt voor keer op keer voor een haperende verbinding. In mijn kantoor staat overigens een desktop, bekabeld. Die werkt geweldig, geen problemen. Ik heb in mijn kantoor dus UTP, vandaar dat de router daar staat. Ik kan eventueel kabel naar een andere kamer trekken. Het Wi-Fi signaal op het Ziggo modem in de meterkast heb ik uitgezet, maar dat helpt maar minimaal.

Uiteraard heb ik dingen als het ideale kanaal opgezocht en ingesteld, gespeeld met frequenties (5ghz, 2,4ghz enzovoorts), maar tevergeefs.

Wie o wie kan mij helpen? Ik ben volledig bereid nieuwe hardware te kopen, maar ik weet niet of dat mijn probleem oplost, volgens mij is de Archer C7 best een goed ding, vandaar dat ik hier eerst advies inwin!

Alvast dank allen! :)

[ Voor 4% gewijzigd door sentja op 01-04-2020 10:04 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Zet eens Wifi Analyzer op je telefoon en kijk eens wat voor netwerken er in de buurt zitten, kanalen etc.
Probeer ook via het Macadres dat je te zien krijgt in de app te achterhalen welke wat is.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sentja
prutser001 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 09:08:
Zet eens Wifi Analyzer op je telefoon en kijk eens wat voor netwerken er in de buurt zitten, kanalen etc.
Probeer ook via het Macadres dat je te zien krijgt in de app te achterhalen welke wat is.
Heb ik gedaan en het optimale kanaal e.d. gekozen, helpt helaas niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanaat
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-08-2022

Fanaat

member of the former TeamBVD

Kun je de TP Link op de gang hangen en kijken wat er dan gebeurt?

I3 6100, 16 gb Corsair Asus Prime B250 plus, AMD Radeon HD 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:14
Inderdaad boven het woordje gang onder het wc hokje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:02

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar NT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sentja
Fanaat schreef op woensdag 1 april 2020 @ 09:44:
Kun je de TP Link op de gang hangen en kijken wat er dan gebeurt?
Ga ik proberen! Nadeel is wel dat hij verbonden moet worden met utp en ik dan een kabel moet wegwerken. En de router zelf is ook een lelijk ding om op de gang te hangen. :X Ben ook bang dat het stroomkabel niet lang genoeg is. Wat sowieso wel zou kunnen is onder het woordje gang, nét aan de binnenkant van de kantoor muur (gips), maar ik weet niet of dat heel veel meer verschil geeft dan de situatie nu.

[ Voor 25% gewijzigd door sentja op 01-04-2020 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:25
Om te proberen of en in hoeverre het verbeteringen geeft hoef je de kabel natuurlijk niet weg te werken. Door verschillende locaties te proberen kun je de meest optimale plek zoeken en van daaruit gaan bekijken hoe je dat technisch voor elkaar kunt krijgen. En misschien is een plek die net wat minder optimaal is wel goed bereikbaar en wordt het die, maar het begint bij proberen.

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-09 17:46
waar heb je al datapunten zitten ? of coax ? of telefonie ? je kan heul veel doen met bestaande leidingen hoor.. coax + cat6 past prima door je bestaande telefoonpijpje bv

het zou me ideaal lijken als er in de muur tussen het bureau en woonkamer iets van leiding uitkwam... dan kan je de tv kabel laten hertrekken door coax+utp, die utp gelijk doorboren naar het bureau en ook paar retourleidingen steken...
voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sentja
Ben toch eigenwijs geweest en besloten een mesh systeem te kopen (TP-Link Deco met 3 receivers). Deze zijn makkelijker weg te werken omdat ze enkel een voeding nodig hebben en geen UTP (muv de hoofdunit). Ben benieuwd naar het resultaat. Misschien wat overkill voor een appartement, maar met oog op een verhuizing ooit leek het me geen verkeerde investering. Ik houd jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:14
Haha zo kan het ook natuurlijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sentja
Deco is geïnstalleerd en het resultaat is verbluffend. Nergens meer een wegvallende verbinding en overal even snel WiFi! Erg blij mee :)
Pagina: 1