Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Het bedrijf waar ik werk gaat momenteel van een vof naar een bv. Dit idee spookte al langer door het hoofd van de bazen maar vanwege corona is het in een stroomversnelling geraakt. Ik werk in de evenement-branche dus er staan 0 orders in de planning de aankomende maanden. Het bedrijf is, zover ik weet, dermate gezond dat het zelfs zonder de nieuwe now-regeling nog maanden uit kan zitten.

Ik heb een vast dienstverband van 40 uur per week (jaarlijks 2080 uur) voor onbepaalde tijd . Nu gaan ze naar 160 uur per maand (jaarlijks 1920 uur). 160 uur minder dus. EDIT: m'n uurloon blijft hetzelfde dus een flinke loonsverlaging qua uren. "Als alles weer begint te lopen dan haal ik die 2080 uur jaarlijks echt wel" aldus de baas

De baas zegt dat dit mag onder het mom van rechtsvormwijziging maar dat klopt niet, correct?

Als ik niet akkoord ga met de nieuwe loonafspraken dan "vraagt de baas collectief ontslag aan voor iedereen" (3,5 man). Blaffende honden bijten niet denk ik maar. Overigens niet echt professioneel, maar ik snap dat het hem heet is onder de voeten.

Nou wil ik voor mijn eigen beeldvorming de situatie goed voor ogen hebben. Met de nieuwe now-regeling van de overheid, wordt het bedrijf financieel gesteund. Vooral met de loonkosten. Heb ik onderstaande goed voor ogen?

Rekensom:
We praten hier over 3,5 man a 160 uur. Dat is 540 uur op jaarbasis. Maandelijks is dit 47 uur, wat voor de komende maanden voor 90% wordt vergoed door de overheid. Dat komt dus neer op 4,7 uur per maand gedurende de periode dat de overheid bedrijven steunt, correct?

Mocht de steun afnemen of wegvallen dan praten we dus maximaal over 47 uur per maand, ook niet extreem veel. Ze hebben járenlang een veelvoud hiervan verdiend. Zonder faillissement zullen ze dat weer gaan verdienen.

Is het daadwerkelijk zo'n klein verwaarloosbaar verschil waar de baas moeilijk over doet of zie ik iets compleet over het hoofd?

Ik heb het idee dat ze op deze manier makkelijk gegarandeerde uren willen wegnemen.

Bedankt.

EDIT: m'n uurloon blijft hetzelfde dus een flinke loonsverlaging qua uren.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2020 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:45

franssie

Save the albatross

Er zijn een paar redenen om een VOF over te zetten naar een BV.
1) fiscaal
2) aansprakelijkheid.

Voor zo ver ik weet duurt het een jaar voor de hoofdelijke aansprakelijkheid uit de VOF vervalt na het oprichten van de BV (maar ik raad je aan dit uit te zoeken).

Verder lijkt het mij van belang om te weten hoe je nieuwe contract eruit ziet, met name of je een nieuw contract krijgt (dat hoeft bij een overgang van rechtsvorm dacht ik namelijk niet), Dit kan invloed hebben op je rechtszekerheid in geval van ontslag, je pensioen etc. Als je voor minder uren hetzelfde betaald krijgt...

Maar ik ben geen expert in arbeidsrecht, maar dan heb je iets te lezen :+

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 16:51
Zijn ook wel veel uren per jaar. Heb je nooit vakantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verrek dat is het :+ het was laat vannacht en had m'n cijfers niet op orde. Die 160 uur zijn vakantie-uren. Had vorig jaar gemiddeld 40 uur gewerkt uitgesmeerd over 52 weken dus vandaar de verwarring, excuses

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
Een fulltime dienstbetrekking voor 40 uur/week is officieel voor 174*12=2088 uur (zo rekent UWV).

Dat is inclusief vakantie, feestdagen, ziekte etc.

Uurloon is maandloon/174.

Wat de baas van TS leek te proberen, is het maandsalaris te verlagen. Dat kan niet; de overgang van VOF naar BV is rechtsopvolging van werkgeverschap. De rechten en plichten van de oude arbeidsovereenkomsten dienen dus gerespecteerd te worden.

Edit: kennelijk was het een storm in een glas water.

[ Voor 7% gewijzigd door t_captain op 01-04-2020 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
t_captain schreef op woensdag 1 april 2020 @ 08:34:
Een fulltime dienstbetrekking voor 40 uur/week is officieel voor 174*12=2088 uur (zo rekent UWV).

Dat is inclusief vakantie, feestdagen, ziekte etc.

Uurloon is maandloon/174.

Wat de baas van TS leek te proberen, is het maandsalaris te verlagen. Dat kan niet; de overgang van VOF naar BV is rechtsopvolging van werkgeverschap. De rechten en plichten van de oude arbeidsovereenkomsten dienen dus gerespecteerd te worden.

Edit: kennelijk was het een storm in een glas water.
Nou ik heb dus een contract voor 40u/week (niet gespecificeerd hoeveel weken paar jaar, enkel onbepaalde tijd) + 160 vakantie-uren per jaar. Ze willen naar 12*160 + 160 vakantie-uren per jaar. Same difference right?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Ze rekenen niet precies met de juiste verhouding uren/jaar. Het verschil 2080 vs 2088 is echter klein.

Wat is de prijs van een uur overwerk of een verlofuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
t_captain schreef op woensdag 1 april 2020 @ 08:48:
Ze rekenen niet precies met de juiste verhouding uren/jaar. Het verschil 2080 vs 2088 is echter klein.

Wat is de prijs van een uur overwerk of een verlofuur?
Uur normaal werk = uur overwerk = verlofuur. Allemaal hetzelfde uurtarief

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2020 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Normaal gesproken is dat dus 1/174 van je maandsalaris. Check of de werkgever geen rare dingen hiermee doet met de nonstandaard manier bmvan berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Indien je werkgever een VOF was en de rechtsvorm wordt omgezet in een BV en er verder niets wijzigt is dit in beginsel een overgang van onderneming en gaat je arbeidscontract ongewijzigd over op de BV.

Indien je dan minder betaald wordt lijkt me dat niet zonder meer juist indien je vast aantal uren continue draaide. Het arbeidscontract met de standaard uren die je maanden werkt is je feitelijke contract. Er zijn uitzonderingen wel en dat kan op basis van je informatie niet zo even beantwoord worden.

Wat staat er in je contract over overuren? Is er een CAO? Is er een werktijdverkorting toegepast?

Corona kan een hoop in de war schoppen nu trouwens en de juridische regels zijn onduidelijk.
Pagina: 1