4 opties voor rolluiken

Pagina: 1
Acties:

• amadeus123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-01 02:16
In ons huidige plan van de architect hebben we aan de zuid kant 3 ramen. 1 raam van 3m60 aan de tuinkant waar we sowieso een rolluik zouden plaatsen voor de zon.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zMBhETsFRgNnTrw-8e5EbiRYF3E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YUvXOpOBuUcJQH8w3DgXjt0I.png?f=fotoalbum_large

Zoals je hierboven merkt zijn er nog 3 andere ramen, waarvan 2 onder het terras en 1 nog langs de westkant.
Het terras was al met het idee in het achterhoofd dat we de zon (oververhitting) wat willen vermijden.

Nu zijn er nog 4 opties (behalve het ene rolluik die er al zou komen):

Optie A = 2 rolluiken laten doorlopen naar de buitenmuur, met als voordeel dat je minder brede rolluiken nodig hebt. En dat je ook geen zorgen moet maken over je EPB want die rolluiken zitten buiten je schil. Raam in westen blijft ofwel zonder rolluik ofwel apart rolluik aan raam.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ztb1aj79RpXx3tUwcuLhHeEnUuE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2aune1CmUdvdi7Ju2gaefG7e.png?f=fotoalbum_large

Optie B = net zoals A, maar dan laat ik het rolluik rechts volledig doorlopen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RZksdEWMjc4YNlE9HLMvBpZ_QWw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9LWjhDOBWKzlXYjGP5iaj9Wm.png?f=fotoalbum_large

Optie C= De rolluiken wel op de ramen. Nadeel in mijn ogen zijn dan de voordelen van A die je verliest, ook bredere rolluiken nodig. In mijn ogen enkel maar nadelen, maar nochtans zie je deze overal tov van optie A/B.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UQmdqZ3a71GiKK1fenLq-bRfDVQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZXpBkJKz3KXzgal4L4uj42KM.png?f=fotoalbum_large

Optie D = Geen extra rolluiken behalve het rolluik die ik eerder aanhaalde aan de tuinkant.

Ik hoor graag bij alle opties jullie bedenkingen of jullie duidelijke voorkeur, of eventuele andere opties. Mijn voorkeur gaat sterk uit naar A of B.

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:50
Optie E geen rolluiken maar screens. Ziet er veel mooier uit en helpt ook tegen de zon. Persoonlijk vind ik rolluiken op de begane grond er zo kamperig en goedkoop uitzien.. (Mijn mening, dus te betwisten)

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Verwijderd

TheKerremenke schreef op woensdag 1 april 2020 @ 09:25:
Optie E geen rolluiken maar screens. Ziet er veel mooier uit en helpt ook tegen de zon. Persoonlijk vind ik rolluiken op de begane grond er zo kamperig en goedkoop uitzien.. (Mijn mening, dus te betwisten)
Als je toch aan het bouwen bent, rolluiken weggewerkt in de kozijnen in dezelfde ral kleur als je kozijnen. Dan is het enige verschil nog met screens het daadwerkelijke materiaal dat er voor je raam zit. Dan wist ik het wel en ga ik niet meer betalen voor een minder goede oplossing.

Veel rolluiken die je in de praktijk ziet zijn echter alles behalve mooi inderdaad.

• amadeus123
Ja screens zijn mijn inziens minder duurzaam en houden de zon minder goed buiten. Maar hebben inderdaad het grote voordeel van doorkijk. Echter gaat mijn vraag over waar ze te plaatsen. Die vraag zou hetzelfde blijven voor screens.

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-01 09:31
Optie C kan volgens mij praktisch helemaal niet als je de rolluiken in de binnenhoek op elkaar wilt kunnen laten aansluiten zoals op je tekening: de bak voor het opgerolde luik is breder en daar kom je dus in de problemen.

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Je verliest als het rolluik dicht is ook het gebruik van je terras in opties A en B. Dat vind ik toch wel een bijzonder groot nadeel.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Rolluiken en brandgevaar ook al eens uitgezocht?

• amadeus123
FirePuma142 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 10:27:
Je verliest als het rolluik dicht is ook het gebruik van je terras in opties A en B. Dat vind ik toch wel een bijzonder groot nadeel.
Je wilt zeggen als het warm is buiten en je op je terras wilt zitten? Bedankt, heel goed punt. Raar dat ik dat niet eerder bedacht 🤔

• amadeus123
amadeus123 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 10:48:
[...]

Je wilt zeggen als het warm is buiten en je op je terras wilt zitten? Bedankt, heel goed punt. Raar dat ik dat niet eerder bedacht 🤔
Maar je kan eventueel wel je rolluik deels toe doen? Een 30 tal cm ofzo zodat zon niet kan binnen schijnen. Leuk omdat je zo geen parasol nodig hebt en alsnog de zon niet binnen gaat schijnen? Of zie ik het te positief?

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12:55
Ik zou optie A doen met aparte rolluiken voor de ramen.
Screens zou inderdaad ook een optie zijn (dan C) maar als je rolluiken wilt is optie A het best.
Je kan je tuinset en bbq of iets dergelijks dan gewoon laten staan, rolluiken dicht en op vakantie gaan.

Persoonlijk zou ik overwegen een glazen schuif wand erin te zetten.
Zo kun je in de nazomer ook van je terras genieten.
In de zomer lekker open, staat de wind op een kant trek je die schuifwand lekker dicht.

Mijn schoonmoeder heeft dat, en we zitten daar het grootste deel van het jaar op het terras.

EDIT:

Ben het overigens wel met @Señor Sjon eens dat rolluiken gewoon lelijk zijn.
Rolluiken zijn voor winkels garages en dergelijke.

Mijn persoonlijke keuze zou zijn screens op de ramen die aan de tuin grenzen (en dus geen schaduw hebben) en bij de ramen onder het overdekte deel niks.
Sowieso gaan voor de windvaste variant gaan (ook wel rits screens) klapperende screens word je niet vrolijk van.
Zou zelf dan wel (zoals hierboven al gezegd) een glazen schuifwand plaatsen om langer van het terras te kunnen genieten.
En daarbij de mogelijkheid te hebben het terras s'winters af te sluiten zodat er geen zooi in waait en de tuinset gewoon kan blijven staan.

[ Voor 37% gewijzigd door FRANQ op 01-04-2020 14:51 ]

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-01 16:44
A en B zijn gewoon yuck. Er is een reden waarom je dat niet ziet. Het is geen magazijn of garage. Maar ik vermoed België? Eetplaats is geen Nederlandse term op een bouwtekening en bij onze zuiderburen zie je wel meer vreemde oplossingen.

Rolluiken begane grond? Ziet er niet uit. Gebruik dan screens, desnoods een windvaste variant. Ik zou in het terras zelf geen screens ophangen. Dat maakt het alleen maar onhandig te bereiken. Ook heeft die hoek in de zomer al schaduw van het terras (zon staat hoog) en in de winter kan je al het licht wel gebruiken.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-01 18:53
Wij hebben dezelfde indeling bij ons huis, al zit de keuken/zithoek omgedraaid, maar waar je ook over na kan denken is simpelweg een zonnescherm? Die vangt bij ons (ook tuin zuiden) het hele glas bij het terras op.

• amadeus123
Zebby schreef op woensdag 1 april 2020 @ 15:20:
Wij hebben dezelfde indeling bij ons huis, al zit de keuken/zithoek omgedraaid, maar waar je ook over na kan denken is simpelweg een zonnescherm? Die vangt bij ons (ook tuin zuiden) het hele glas bij het terras op.
Als ik het goed begrijp heb je aan de tuinkant van je terras nog een scherm die volledig open kan waardoor je nog meer overdekt zit? Je maakt eigenlijk je terras wat groter? Of heb ik het mis op? Zo iets zet je natuurlijk niet op als je tijdens de week werken bent waardoor je ramen terug vrijkomen voor zon

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-01 18:53
amadeus123 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 17:17:
[...]

Als ik het goed begrijp heb je aan de tuinkant van je terras nog een scherm die volledig open kan waardoor je nog meer overdekt zit? Je maakt eigenlijk je terras wat groter? Of heb ik het mis op? Zo iets zet je natuurlijk niet op als je tijdens de week werken bent waardoor je ramen terug vrijkomen voor zon
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vdIy9tA.png

Eventueel kan hij verder of er tussendoor, beetje lastig uit tekenen in 2D. Het is een zonnescherm, dus die rol je uit, kan ook allemaal met schakelaars/sensoren als je wilt dat het vanzelf gebeurt.

Zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.slimster.nl/upload/cache/jumbotron_image/upload/cms/18/Zonwering%20scherm%20groot1.jpg
Pagina: 1