Geen spraak bij Chrome - NPOstart

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21:07
Ik heb een vreemd probleem, waarbij ik nog niet goed waar ik het moet zoeken.
Wanneer ik een koptelefoon op mijn PC aansluit, komt het geluid van youtube goed door. Maar bij audio van NPO (zoals het journaal) heb ik geen spraak, maar alleen muziek. Dat zelfde geldt ook voor een applicatie van school waar filmpjes in worden afgespeeld. Het is alsof ik onbedoeld naar een surround kanaal zit te luisteren. Hoe kan ik weer gewoon stereo krijgen?

Ik heb een ASUS PRIME B450M-A met ingebouwde geluidskaart, en heb de driver al opnieuw geïnstalleerd. Verder heb ik gezocht in de settings van Chrome en mijn geluidskaart, maar daar kan ik niks vinden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-09 18:36
Controleer dit even: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/llYufhW7mLMtt96jIlNf2_LvtCg=/f/image/xOprZKGUJ7azYxA6ExyTd0l1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

@passer dan zou er ook geen muziek zijn te horen ;)

Welk OS, Windows 10 laatste versie?

Alleen in Chome, of ook in andere browsers? Als alleen Chrome, dan zal ik je topic gaan verplaatsen naar CSA, past daar dan beter.

Ik zou toch denken aan surround: iets in de driver instellingen in te stellen?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-09 18:36
F_J_K schreef op woensdag 1 april 2020 @ 09:52:
@passer dan zou er ook geen muziek zijn te horen ;)
oeps... klopt... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_rick
Ik ga checken of dit probleem browser specifiek is, en nogmaals de instellingen van de driver bij langs lopen. Kijken of ik iets kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_rick
Hm het probleem wordt alleen maar erger ;(

Het is me nu wel duidelijk dat het niet aan chrome of NPO ligt, maar alle applicaties hebben dit probleem. Ik kan zelfs geen lied afspelen via Spotify, of de spraak wordt weggedrukt.

En nog een aanvulling: het is alleen als ik een koptelefoon aansluit. Nu heb ik ook een monitor die via displayport audio weergeeft. Dat gaat goed (in stereo) maar zodra ik een koptelefoon inplug, zowel op mijn PC als in de koptelefoonaansluiting van mijn monitor wordt de spraak weggedrukt.
Het zit hem dus in de geluidskaart instellingen. Nu heb ik een ASUS PRIME B450M-A met onboard geluidskaart. Ik heb de actuele drivers gedownload via Asus en die opnieuw geïnstalleerd. Daarna heb ik alle instellingen van het realtek programma langsgelopen, maar daar kan ik niks vinden, of aanpassen wat een effect heeft.

ps. ik denk dat mijn vraag nu in het verkeerde topic staat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrvanes
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-09 17:59
Het klinkt alsof je van het stereo signaal een mono signaal maakt door een van de signalen te inverteren en bij de andere op te tellen. Stel: spraak zit in het stereobeeld precies in het midden, dan is het dus links precies gelijk aan rechts, maar de muziek niet. Als je het linker signaal nu inverteert en bij rechts optelt hoor je geen spraak meer. Dat zou bijvoorbeeld kunnen als je koptelefoon ergens een draad verkeerd heeft?

Een simpele test zou zijn of je met een andere koptelefoon hetzelfde probleem hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_rick
Een paar dagen na mijn vorige post in dit topic was het probleem opeens verholpen. Ik dacht, ik wacht even af met weer reageren op dit topic. Tot nu toe blijft het geluid 'stabiel' goed, in normaal stereo. Maar ik heb nog steeds geen idee wat het issue was. Mocht het zich opnieuw voordoen, dan heb ik wel een andere koptelefoon liggen om de suggestie van @mrvanes te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01:45
mrvanes schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 23:52:
Het klinkt alsof je van het stereo signaal een mono signaal maakt door een van de signalen te inverteren en bij de andere op te tellen. Stel: spraak zit in het stereobeeld precies in het midden, dan is het dus links precies gelijk aan rechts, maar de muziek niet. Als je het linker signaal nu inverteert en bij rechts optelt hoor je geen spraak meer. Dat zou bijvoorbeeld kunnen als je koptelefoon ergens een draad verkeerd heeft?

Een simpele test zou zijn of je met een andere koptelefoon hetzelfde probleem hoort.
lijkt me vergezocht

antigeluid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrvanes
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-09 17:59
boyette schreef op zondag 19 april 2020 @ 01:01:
[...]

lijkt me vergezocht

antigeluid
Nee, dat is geen anti-geluid. Als je van een stereosignaal van een van de kanalen de polariteit omkeert (al dan niet per-ongeluk) bevat de optelsom (kortsluiting, slecht ingestoken plug?) al geen signaal meer dat zich voorheen in het midden bevond. Het signaal dat overblijft is een slap mono aftreksel van het originele stereosignaal, ongeveer wat de vraagsteller rapporteert.

Maar goed, ik wilde alleen maar helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-07 11:16
boyette schreef op zondag 19 april 2020 @ 01:01:
[...]

lijkt me vergezocht

antigeluid
Als je het mij vraagt kan de situatie die mrvanes schetst heel goed. Het is heel goed mogelijk dat er dmv een omgedraaide fase geluid wordt weggefilterd.

Een gebalanceerd audiosignaal via bijv XLR stekkers maakt gebruik van dit verschijnsel om ruis uit signalen te verwijderen

|  MacBook Pro | PC Acer Aspire M5810 | Foto Canon 60D, 50mm f/1.8, 18-135mm f/3.5, 28-200mm f/3.5, Rig |

Pagina: 1