Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zonnepaneel dilemma : laten plaatsen of zelf doen

Pagina: 1
Acties:

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:17

Falcon10

Hit it i would !

Topicstarter
Even de situatie schetsen : Belg met eigen woning, momenteel reeds voorzien van 20 zonnepanelen sinds een kleine 10 jaar, volledig zuidgericht op een zadeldak.
Vanaf volgend jaar als je zonnepanelen plaatst wordt je verplicht om een slimme meter erbij te nemen, dus zou dus nog dit jaar wat bijsteken, aangezien er plek/budget voor is.

Er zijn een aantal mogelijkheden hiervoor :

- In principe zou het gaan om net nog eens 10 panelen onder de bestaande te leggen. Er is net 170 cm plek onder de huidige panelen, maar dat zou maar vrij nipt zijn, aangezien panelen eigenlijk 169 cm zijn. Maw : bij regen loopt alles over het dak naar beneden ipv in de regengoot. Eigenlijk dus een onmogelijke optie.
- We zouden onder de bestaande panelen 5 of 6 panelen dwars kunnen leggen. Iets minder mooi dan dat er 10 onder de bestaande 2 rijen van 10, maar OK. Je kijkt er tenslotte toch niet zelf constant op.
- We hebben achterin de tuin nog een tuinhuis van 5,5 x 3,6 meter. Zo'n modern ding, met plat ( lees : zacht schuin naar achter afhellend ) dak op. In dit tuinhuis hangt al een zekeringskast voor elek in de tuin etc, verbonden met het huis via een 4 mm² kabel, in principe zouden we hier 1 of 2 rijen kunnen opzetten, met 4 of 5 panelen per rij.

Buiten het dilemma of we keuze 2 en/of 3 zouden nemen ( keuze 2 houdt ook in een extra omvormer, aangezien de huidige bestaande omvormer reeds aan zijn max capaciteit zit ), wil ook zeggen, dat als we er ook op het tuinhuis bijleggen we 2 omvormers zullen moeten kopen, is de vraag ook voor een deel of we dit nu best zouden laten doen, of we het zelf doen.

Ik had al enkele offertes ontvangen van bedrijven om ze te laten leggen, en dan val je toch beetje achterover : ( onze "oude" panelen notabenen hebben 12700 gekost, zijn Solar Premium Komaes 235 Wp ). In principe willen we dus ongeveer de helft bijleggen, en dan zit je aan 6000 euro te denken, maar panelen zijn op 10 jaar toch stukje goedkoper geworden.

De ene leverancier voorziet op het tuinhuis Oost-West georienteerde panelen, 8 stuks van SunPower Max3 395 Wp, een Solaredge se2000 omvormer en Solaredge P485 optimizers.
Totaalprijs incl plaatsing ( samen met de geraamtes om ze op het platte dak te plaatsen ) : net geen 5000 euro.

De andere heeft 2 offertes gedaan, 1tje voor 10 panelen op het dak van het huis ( wat dus eigenlijk niet zal gaan ) :

10 panelen van QCells QPeak G8 Duo 350 Wp en een SMA Sunny Boy 2.5 VL40 omvormer incl plaatsing 5400 euro

en een combinatie van 5 panelen horizontaal op het dak en 6 panelen op het tuinhuis :

11 panelen van QCells QPeak G8 Duo 350 Wp en 2 keer een SMA Sunny Boy 1.5 VL40 omvormer incl plaatsing 7800 euro

Die laatste is een kanshebber, maar 7800 euro, das meer dan de helft dat ik 10 jaar geleden betaald heb.

Ik ben dan even gaan zoeken, en blijkbaar kosten panelen ongeveer pak ond de 150-170 euro/paneel afhankelijk wel je pakt.
Omvormer : solaredge rond de 900 euro, de SMA's rond de 600 euro/stuk.

Rekensommetje maakt dan ( ruw ) :
Bij leverancier 1 in het ergste geval : (170 x 8) + (50 x 8) + 900 = 2660 euro
Bij leverancier 2 in het ergste geval voor optie 2 : (170 x 11) + 600 + 600 = 3620 euro

OK, beide calculaties zijn nog zonder de mantagepanelen, kabels etc, maar is bijna 50% van de door hun aangegeven prijzen.

Zijn het dure aanbieders ( werkdag pak 1000 a 1500 euro erbij voor het personeel om te plaatsen ) ?
Want het geeft me echt wel het idee om die dingen zelf te plaatsen. Ik heb opleiding elektriciteit gedaan dus daar ligt het probleem niet.

Wat denken jullie ?

-| Hit it i would ! |-

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@Falcon10
reken niet in totaal prijs van project, dat is appels en peren vergelijken.
reken uit de €/Wp b.v.:
11 panelen van QCells QPeak G8 Duo 350 Wp en 2 keer een SMA Sunny Boy 1.5 VL40 omvormer incl plaatsing 7800 euro
maakt : 7800 / (11x350Ep) = 2,00€/Wp
(wow dat is duur, dit kan ook voor de helft, maar kan wel komen door dat je 2 omvormers gaat gebruiken door je setup, maar dan nog duur.)
is dit inc of ex BTW (hier word ex BTW gerekend omdat je die terug kunt vragen.)

bereken het ook eens na via https://www.winkelman-zonnepanelen.nl/
kun je doen met installatie en zonder.
een prijs van 1,00€/Wp tot 0,80€/Wp ex BTW is meer normaal (met instalatie).
(maar situaties kunnen verschillen.)

als je zelf installeer, dan vallen prijzen nog flink goedkoper uit.
(ik doe dat al jaren, en moeilijk vind ik het niet.
het leggen op het dak is wel iets wat tof is om met zijn 2e te doen, maar kan ook alleen als het moet, neem je gewoon flink meer tijd voor.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:14

Freakie1NL

Grote Baas

Waarom niet de oude panelen dan ook direct verwijderen en vervangen? Nemen nu even veel plek in als panelen die 50% beter presteren. Tuurlijk zonde van je investering 10 jaar geleden, maar dan fix je het nu wel goed.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

Topicstarter
migjes : prijzen van de aanbieders is incl 6% BTW ( aangezien de woning meer dan 10 jaar oud is, is dat aan verminderd BTW tarief in Belgie.

Zal eens kijken bij die Winkelman.

Maar je bevestigd inderdaad wel dat de offerte vrij duur.

Ja, dat is de reden dat ik echt nadenk over zelf installeren : heb heel veel in men woning zelf gedaan met men vader ( incl de elektriciteit ), dus zonnepanelen zal ook wel lukken. Enkel inderdaad op het dak zelf zal iets langzamer gaan. Tuinhuis lijkt me wel vlotjes te kunnen.

Freakie : oude panelen kunnen/mogen niet vervangen worden voor nog goed 5 jaar : zijn geplaatst ten tijde dat je hier in Belgie groene stroomcertificaten krijgt per opgewekt 1000 KW. Dit is gekoppeld aan de opbrengst van de betreffende panelen. Dus als je de huidige 235 Wp panelen vervangt door pak van 395 Wp, dan is men opbrengst opeens een stuk hoger, en ga ik jaarlijks meer certificaten aanvragen dan initieel kon, en dat mag niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Falcon10 op 01-04-2020 10:52 ]

-| Hit it i would ! |-

• migjes
@Falcon10
geef even duidelijk aan in je start post dat je belg bent. ;)
(de regels zijn zo anders in Nederland dat het lastig is als je die 2 door elkaar haalt.)

het is goed zelf aan te leggen, echt moeilijk is het niet.
met zen 2e is het wel een stuk toffer.
kan 1 het paneel omhoog houden terwijl de andere de kabels door verbind b.v.
of een nieuw paneel aangeven als de andere op dak zit.
etc etc....
ik doe het elke keer samen met de vrouw, en dat vinden we best gezellig.
(maar ik ken niet veel vrouwen die het dak op klimmen en dat leuk vinden. ;) )

ik gooi maar even losse dingen neer, moet je zelf combineren.

1. deze panelen zijn 159cm.
https://www.winkelman-zon...iles&merk=Panasonic%20HIT
scheelt toch een 10cm en past het mischien wel.

2. belgie met zijn vreemde belasting.
1kW omvormer is 100€ per jaar.
dat is best duur, dus raad ik al snel aan om 1kW omvormer met 2kWp aan zonnepanelen te doen.
dan levert het meer op per betaalde belasting.
dit kan zonder problemen (mits ....... etc etc).
lees ook:
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"

3. oost-west werken als het kan.
mijn oost-west met een voorbeeld dag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
doordat oost en west een ander moment hebben om hun top te bereiken kun je gewoon meer Wp op een omvormer hangen. (en dan nog eens punt 2 er over heen gooien >:) )

4. oost-west is een optie, maar dit geld ook voor platter en steiler.
platter beter in de zomer.
steiler beter in de herfst/lente.
geeft soms ook leuke combi's.

5. check ook goed de regels in België, ik ken ze niet allemaal. ;)

kijk of je er iets mee kunt, dan kijken we daar na wel verder naar hoe dat weer op te lossen met een omvormer.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

Topicstarter
Mooi, zonet een goed gesprek gehad met een derde aanbieder, en die wist men enthousiasme om panelen bij te leggen eigenlijk goed de grond in te boren :
Belgische wetgeving zegt dat je op monofase max 5000 Watt aan omvormer mag hebben hangen.
Nu is de bestaande installatie met 20 panelen reeds op een omvormer van 4000 Watt, dus nog max 1000 Watt mag ik bijhangen.
Wat neer komt op eigenlijk 4 panelen van 285 Wp op het dak van de woning zelf.
Panelen : Viessmann poly 285wp Half Cut ( 4 stuks dus )
Omvormer : Goodwe GW1000-NS
Kostenplaatje incl BTW en plaatsing : eigenlijk op de kop 3000 euro.
In principe eigenlijk dus 750 euro per paneel.

Vraag ik me af of dat de investering waard is ( terugverdientijd 9,5 jaar ), op zich denk ik dat het OK is, aangezien we dit jaar ook nog airco gaan steken om te koelen tijdens de zomer, maar het is in elk geval een serieuze bummer.

Ik zou ook 3 fasen kunnen aanvragen, dan mag je meer vermogen aan omvormers aankoppelen, doch, dat wil ook zeggen alle zekeringkasten in/rondom huis aanpassen ( 3 stuks ), waar ook alles van domotica insteekt, dus daar sta ik echt niet op te springen.

Wat denken jullie daar van ?

-| Hit it i would ! |-

• migjes
@Falcon10
tja dan is hij dom of praat graag poep.
(kan ik hem niet kwalijk nemen, jullie situatie is wel wat vreemd te noemen.
en dan krijg je allerlei vreemde bewoordingen die het wat duister maken.)

je hebt een 4kW omvormer, daar kun je gewoon 8kWp aan zonnepanelen aanhangen.
no prob. (is een langer verhaal als ik nu schrijf met haken en ogen, maar zelfs 300% is ook mogenlijk.)
en dit is niet eens slecht voor opbrengst om dat te doen.

(ik doe wat aannamens die waarschijnlijk kloppen, maar check het wel.)
denk aan de 2x10 die je nu op 2x mpp hebt, op 1 mpp te hangen.
dan heb je 1 mpp vrij waar nog een nieuwe set bij kunt hangen.
(desnoods met tigo optimizers als het moeilijk word.)
en dan heb je geen nieuwe omvormer nodig.
dit kan soms zonder problemen, maar ik weet niet alles wat je nu hebt.

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

Topicstarter
Ondertussen hebben de 3 aanbieders hun offertes verder aangepast naar de situatie :

Aanbieder 1 kenden we al :
Panelen : Viessmann poly 285wp Half Cut, 4 stuks ( totaal dus 1140 Wp )
Omvormer : Goodwe GW1000-NS
Kostenplaatje incl BTW en plaatsing : eigenlijk op de kop 3000 euro.

Aanbieder 2
Panelen : Sunpower P3-325-black, ook 4 stuks ( totaal 1300 Wp )
Omvormer : Solaredge se1000 en m2640 optimizer extended
Kostenplaatje incl BTW en plaatsing : 2560 euro.

Aanbieder 3
Panelen : Qcells Qpeak G8 Duo 350Wp mono, 5 stuks ( totaal 1750 Wp ) en 6 stuks ( totaal 2100 Wp )
Omvormer : Solaredge HD Wave en P300 of P370 poweroptimizers
Kostenplaatje inc BTW en plaatsing : 3310 euro of 3720 euro

Bij aanbieder 1 en 2 heeft de omvormer een max 1300 Wp aansluiting.
Aanbieder 2 zit daar dus eigenlijk vlak op, en is ook het goedkoopste van de 3.

Natuurlijk als je 5 panelen hebt, die 350 Wp elk opbrengen, is natuurlijk beter, meer opbrengst per paneel. Maar ik maak me dus beetje zorgen dat ik niets vindt over een 1 KW Solaredge HD Wave omvormer of die P300 en P370 optimizers. Uitgaande dat de omvormer zelf max 1300 Wp aankan, wil dat zeggen dat de omvormer een 450 Wp boven zijn max zit. En aangezien de zonnepanelen pal zuid staan op een schuin dak op ongeveer 30-35°, gaan ze merendeel van de zonnige dag ook effectief aan hun max capaciteit zitten.
Wat me niet goed lijkt voor de levensduur van de omvormer.
Of mis ik hier iets waardoor dit toch niet zo'n drama is ?

-| Hit it i would ! |-

Pagina: 1