Mac mini geeft geen beeld na koude start

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron_Tweaker
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-11-2024
Mijn nieuwe Mac mini (3.0 Ghz i5, 8Gb RAM, 265Gb SSD) start niet juist op.

Laten we zeggen dat bij een “koude” start mijn HP Envy 34 signaal ziet, vervolgens geeft het beeld weer dat er geen signaal is, het lampje van mijn Mac mini brand dan weer wel. De Mac mini en mijn HP display is aangesloten via de standaard zwarte USB-C kabel van HP.

Zodra ik de Mac mini tijdens een actieve sessie herstart, is er niks aan de hand. Ik kom vervolgens gewoon in het inlogscherm terecht.

Ik maak overigens gebruik van een Magic Mouse SG en een Magic Keyboard SG (SG=Space Grey).

Iemand een idee waar ik het zoeken moet?

Testcase 1:

Wat vreemd is: als ik de Mac mini voor het eerst opstart (vanuit uit-stand) en ik zie het verschijnsel wat ik zojuist heb omschreven en ik hem een minuut of 10 gewoon zo aan laat staan, dan zet hij zich vanzelf uit. Vervolgens druk ik op de aan/uit knop en dan start hij zich wel gewoon op.

Testcase 2:

Nog vreemder is dat bij een koude start, dus ik een zwart scherm krijg… maar nu: ik druk een paar keer op de aan/uit knop. Dan hoor ik een stem wat zegt: username. Ik voer mijn username in door het gewoon in te tikken. Ik druk op de return toets en ik hoor: password. Dus ik voer hier ook weer alles in. Ik zie dan nog steeds niks op beeld, maar ik moet de aan/uit knop van de Mac mini wel tot 3x toe indrukken. Vervolgens krijg ik beeld en zit ik in mijn Mac sessie.

What the hell is going wrong?

Apple | Marantz | B&W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:47
Even heel dom misschien: hetgeen wat jij meemaakt lijkt te zitten in het beeld. Heb je al een andere kabel geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron_Tweaker
Kan het inderdaad proberen, maar dan is het USB-C naar USB-C en anders wordt het een HDMI connectie al weet ik niet of dit zomaar goed gaat zonder refresh issues.

Ik kwam toevallig dit topic tegen, ik zie dat meerdere mensen problemen hebben sinds Mojave:

https://h30434.www3.hp.co...rks-on-MacOS/td-p/7039220

Voorheen maakte ik gebruik van een MacBook Pro uit 2016 waarbij ik de USB-C connectie pas liet werken als MacOS was opgestart, de Mac mini is natuurlijk al direct verbonden.

Apple | Marantz | B&W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Niet volledig vergelijkbaar maar;
Mijn MacMini uit 2012 kan niet na het booten een scherm herkennen. Dus beeld blijft zwart als je de kabel (in mijn geval HDMI) inplugt na het opstarten. Ik kan dit makkelijk zien als ik remote inlog en de resolutie is 1024x768. Het lijkt er bij mij op dat de GPU gewoon niet gestart wordt als er geen scherm aan hangt. Misschien is het vergelijkbaar bij jouw dat de MacMini het scherm niet direct kan detecteren en zonder GPU verder start. Je zou kunnen kijken welke resolutie die heeft bij remote inloggen.

Ik denk dat je het probleem ook in dit geval vooral aan de scherm kant moet zoeken (het zit in de MacMini maar ik denk dat daar niet snel een oplossing voor is). Ik zie in de link die je stuurt een optie om de USB-C connectie op "Actief" te zetten. Heb je dat al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron_Tweaker
Ik heb sinds gisteren een HDMI kabel tussen de mini en het scherm aangesloten, dit werkt goed echter heb ik het idee dat de kwaliteit van het beeld nu minder is. Alles staat wel op scherp, verversing staat op 60Hz en de resolutie is goed.

Nadeel van de HDMI koppeling is dat al mijn aangesloten USB(A en C) apparatuur op mijn scherm nu niet meer werkt.

Ik heb trouwens de performance optie gewoon op actief gezet, dus er zijn geen energiebesparende zaken aangezet in het scherm.

De USB-C kabel van HP, betreft geen Thunderbolt 3 kabel. Op de kabel staat een label afgebeeld met "Full USB 3.1 Gen1 3A CM-CM. COAX" Ik weet dat Belkin en ook Apple een speciale Thunderbolt 3 0.8m kabel levert (uiteraard weer 45 euro op dit moment van schrijven). Is dit een idee om uit te proberen, of schiet ik daar weinig mee op?

Apple | Marantz | B&W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Nu online
Wat je zou kunnen doen, beide kabels aansluiten en display settings op mirror/spiegelen zetten. Dan handmatig overschakelen naar het USB signaal. Niet optimaal maar dan werkt het allemaal wel. Misschien kan je het scherm instellen dat bij een actieve USB signaal hij daar altijd naar toe gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron_Tweaker
Display staat op automatisch schakelen naar actieve ingang.

Ik heb beide kabels gisteren aangesloten, dit werkt in zoverre wel, maar ook weer niet. Mijn muiscursor is op een gegeven moment de weg kwijt omdat de Mac mini denkt dat ik twee beeldschermen heb.

Ik overweeg toch om de TB3 kabel van Apple aan te schaffen of een van Belkin.

Ik had vanavond de Mac mini na een paar uur weer aangezet, het display stond trouwens al enige tijd op stand-by. Wat gebeurde er? Kort tikje op de aan/uit knop van de Mac mini en voilà het display startte gewoon op en zat op een gegeven moment in mijn MacOS sessie. Ik snap er werkelijk geen hout meer van, de ene keer wel beeld, de andere keer niet.

Apple | Marantz | B&W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Nu online
Ron_Tweaker schreef op woensdag 1 april 2020 @ 22:21:
Display staat op automatisch schakelen naar actieve ingang.

Ik heb beide kabels gisteren aangesloten, dit werkt in zoverre wel, maar ook weer niet. Mijn muiscursor is op een gegeven moment de weg kwijt omdat de Mac mini denkt dat ik twee beeldschermen heb.

Ik overweeg toch om de TB3 kabel van Apple aan te schaffen of een van Belkin.

Ik had vanavond de Mac mini na een paar uur weer aangezet, het display stond trouwens al enige tijd op stand-by. Wat gebeurde er? Kort tikje op de aan/uit knop van de Mac mini en voilà het display startte gewoon op en zat op een gegeven moment in mijn MacOS sessie. Ik snap er werkelijk geen hout meer van, de ene keer wel beeld, de andere keer niet.
Ik denk niet dat TB iets oplost aangezien het display een USB display is en niet een TB display. Maar ik kan me vergissen.
Mijn muiscursor is op een gegeven moment de weg kwijt omdat de Mac mini denkt dat ik twee beeldschermen heb.
Vandaar dat ik voorstelde dat je de mac op mirror/spiegelen zet. Dan breidt hij het scherm niet uit maar stuurt hij hetzelfde signaal naar beide schermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron_Tweaker
Is het niet zo dat een TB3 kabel meer capaciteit biedt t.a.v. stroomdoorvoer / signaal dat deze daarom de voorkeur biedt? Kan volgens mij toch geen kwaad om een TB3 kabel te gebruiken ipv enkel USB-C of heb ik het verkeerd?

Maar hoe dan ook; het lijkt erop dat het beeldscherm wel een signaal krijgt als deze voor langere tijd in slaapstand zit, de Mac mini gaat aan en dan is er beeld. Het werkt niet (ik moet dat nog verder testen) als het scherm net voor of net na het inschakelen van de Mac mini aan wordt gezet, dan verliest het scherm na een paar seconden het signaal.

Nu ik dit zo schrijf vraag ik mij echt af waar dan de oorzaak zit. Is het hardwarematig en moet ik het zoeken in de Mac mini, het scherm of de kabel. Of is het softwarematig en zit het in macOS Catalina?

Apple | Marantz | B&W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb exact hetzelfde probleem gehad als Ron-Tweaker.

Nieuwe Mac Mini 2018, 16 GB, 6 core I7, 512 GB met 2 x BenQ EQ278OU 27"4K met USB-C. Nieuwe toetsenborden en Trackpad, alles space gray, prachtig.

Mooi setje om te zien maar continue problemen met de koude start en beeldschermen die geen signaal ontvingen / niet wakker werden. Geholpen door Apple support, meerdere engineers van de 2de lijn maar niets mocht baten, fresh install van Catalina ook niet. Ik werd er na een week aanklooien een beetje moedeloos van en heb alles maar terug gestuurd naar Apple cq. Bol. Geld terug, keurig netjes maar ja, wat nu. Mijn oude mini uit 2014 doet het nog wel maar heeft het erg zwaar met Team sessies. En ik wil een Mac maar geen mini meer.

Succes anderen met dit probleem, benieuwd of het jullie wel lukt.

NB ik heb de beeldschermen getest met koude start op een Macbook en dat werkte naar behoren.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2020 09:32 . Reden: NB toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron_Tweaker
Verwijderd schreef op donderdag 23 april 2020 @ 21:38:
Ik heb exact hetzelfde probleem gehad als Ron-Tweaker.

Nieuwe Mac Mini 2018, 16 GB, 6 core I7, 512 GB met 2 x BenQ EQ278OU 27"4K met USB-C. Nieuwe toetsenborden en Trackpad, alles space gray, prachtig.

Mooi setje om te zien maar continue problemen met de koude start en beeldschermen die geen signaal ontvingen / niet wakker werden. Geholpen door Apple support, meerdere engineers van de 2de lijn maar niets mocht baten, fresh install van Catalina ook niet. Ik werd er na een week aanklooien een beetje moedeloos van en heb alles maar terug gestuurd naar Apple cq. Bol. Geld terug, keurig netjes maar ja, wat nu. Mijn oude mini uit 2014 doet het nog wel maar heeft het erg zwaar met Team sessies. En ik wil een Mac maar geen mini meer.

Succes anderen met dit probleem, benieuwd of het jullie wel lukt.

NB ik heb de beeldschermen getest met koude start op een Macbook en dat werkte naar behoren.
Jammer dat je alles hebt geretourneerd. Ik heb ermee leren leven en het gaat nu in principe goed. De ene keer wel direct beeld de andere keer niet. Maar mijn opstartcyclus is: Mac mini aanzetten (beeldscherm staat al aan), als mijn beeldscherm niet aangaat dan 3x de aan/uit toets indrukken. Username + password intoetsen en dan heb ik beeld. En als ik geen beeld heb, dan nog even op toets drukken of 1x op de aan/uit toets van de Mac mini.

Apple | Marantz | B&W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron_Tweaker
Hier een update:

Sinds deze week Mac OS 10.15.5 geïnstalleerd. Mijn opstartprocedure zoals tot op heden gewoon gevolgd. Maar wat blijkt nu? Ik krijg een zwart beeld. Ik zie mijn muiscursor nog wel bewegen en ik hoor na diverse aanslagen op het toetsenbord nog wel geluid, maar het beeld blijft zwart. Ik kan er dus nu helemaal niet meer mee werken.

Iemand hetzelfde probleem?

Het enige wat lijkt te werken: Thunderbolt kabel eruit trekken en er weer insteken... dan krijg ik weer beeld |:(

[ Voor 13% gewijzigd door Ron_Tweaker op 01-06-2020 13:40 ]

Apple | Marantz | B&W

Pagina: 1