-
[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2023 11:04 ]
Ik zit in een soortgelijke positie, Technisch applicatiebeheerder zonder diploma’s maar wel 20+ jaar IT-ervaring, 10+ jaar applicatiebeheer, bovenmodaal salaris, kan scripten (Powershell) maar de stap naar fulltime ontwikkelen heb ik nooit gezet. Ik zit een beetje vast in de routine maar heb nog 20 jaar te gaan tot m’n pensioen. Nog te vroeg om stil te blijven zitten en de maanden af te tellen. En ik wil nog steeds graag blijven bijleren.Verwijderd schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 21:11:
Ik werk nu ongeveer 12 jaar in de IT. Ik heb een MBO IT diploma en heb een jaartje HBO gedaan. Een compleet andere studie.
Ik heb een goede baan vlak bij huis met als officiële titel "Technisch applicatiebeheerder" bij een internationaal productiebedrijf. Salaris is goed en ongeveer op HBO niveau denk ik. Het is in ieder geval vergelijkbaar met mijn vriendin die wel HBO + een master heeft en 12 jaar docent is.
Ik doe echter weinig echt "applicatiebeheer". Ik ben vooral bezig met het bedenken en ontwikkelen van oplossingen voor een Industrie 4.0 binnen ons bedrijf. Denk hierbij aan papieren formulieren digitaliseren en het implementeren van een MES systeem. Dit vind ik allemaal leuker dan het standaard applicatiebeheer, dus ik klaag niet.
Ook programmeer ik af en toe een beetje in ons ERP systeem (Dynamics AX). Af en toe een scriptje of een klein formuliertje met wat logica.
Verder ben ik gedreven in SQL. Ik maak vaak scripts of query's voor gebruikers die ad hoc wat data nodig hebben.
Daarnaast doe ik af en toe typische 2e lijns applicatiebeheer zaken maar die gaan me altijd vrij gemakkelijk af. Dat zie ik als routine.
Maar ik wil mijn skill set graag blijven uitbreiden. Ik kan van alles wat, maar ik zou wel eens ergens een specialiteit in willen opbouwen. Als ik naar vacatures zoek omtrent applicatiebeheer zou ik bij 90% aansluiten en waarschijnlijk goede kans maken omdat ik van alles wat wel kan. Breed inzetbaar.
Ik heb zitten denken aan de volgende zaken:
- HBO halen: Kost me 4 jaar deeltijd studie en levert me denk ik niet veel meer kennis op. Wel een HBO diploma wat wel in mijn ogen een garantie is op werk voor het leven. Maar daar heb ik eigenlijk geen zin in, ik ga liever 4 jaar iets anders specifieks leren. Ik heb zoals men zegt het HBO werk- en denkniveau.
- Power BI, Business intelligence: Onze BI man gaat weg en ik _mag_ het overnemen. Maar ik vind cijfertjes en BI eigenlijk niets aan. Ik denk wel dat ik het kan aangezien ik bedreven ben in SQL. En BI is wel toekomstbestendig.
- Leren correct te ontwikkelen: Ik ben de laatste tijd veel bezig met online courses over C#, asp.net core Mvc, razor pages. Dit vind ik super interessant en leuk om te doen. Ik heb vroeger altijd geklooid met Qbasic, VB6 en PHP. Maar nooit echt doorgezet om goed OOP te leren. Dit ben ik nu in mijn vrije tijd aan het doen.
Maar stel dat ik daar een beetje thuis in raak, dan zou ik als junior dev ergens aan de slag kunnen. Dit zal een flinke hap in mijn salaris nemen want ik begin eigenlijk weer onderaan.
Ik kan bij mijn huidige werkgever wel wat papieren formulieren omzetten naar een leuke MVC/Razor webapp, maar dat is ook niet fulltime. En zonder collega's die ontwikkelen wordt het heel lastig beter worden met alleen courses op internet.
Kortom, mijn vraag is: Wat is leuk, toekomstbestendig en waardevol om mijzelf als applicatiebeheerder nog completer te maken? Ik denk persoonlijk bijvoorbeeld dat een applicatiebeheerder die een beetje kan ontwikkelen altijd aantrekkelijk is.
Ik zou eens ideeën willen horen van anderen, die misschien hier al eens over nagedacht hebben of ervaring hier in hebben.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq