Raam ( 4,55m x 2m) + Zwart/gehard

Pagina: 1
Acties:

• amadeus123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-01 02:16
Ik zoek hier naar ervaringen van mensen die ook zo'n groot raam hebben, die mij eventueel tips kunnen meegeven waar ze de ideale fabrikant hebben gevonden (of van moeilijkheden die zij hebben ondervonden in hun zoektocht en hoe ze deze hebben opgelost) . Ook prijzen meedelen zou zeker handig zijn.

Voor onze voorgevel gaan wij voor een raam van 4,55m hoog en 2m breed. Dit uit 1 stuk, zie ontwerp architect onder:
Dit is de NOORD kant
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZiIoogpqq_dsdy26qm4Z2ePiKq4=/f/image/GQwu8JxkggTIA00YCZnvOELk.png

We willen dit in zwart glas zoals bijvoorbeeld op onderstaande foto, dit vooral om we het zwart glas heel mooi vinden (bijkomend voordeel is inkijk overdag die minder wordt).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0PO75vrLMADzPTXTPMsNS8SHRkk=/f/image/Bhd8LTG2neNUJHo2rnUktWVi.png

Het lijkt erop dat grote raampartijen in zwart glas sowieso gehard moeten worden?
En dat levering/plaatsen van zo'n stuk glas via kraan moet en dus niet goedkoop?

Is er verschil in het soort "zwart" die we kunnen kiezen of best kiezen?
PVC of aluminium ramen?
Richtprijzen?

Dank aan ieder die hier ervaring mee heeft

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:58

JdM

Humbled

Misschien een idee om gewoon helder glas te nemen en dat te laten foliën? Kun je later ook nog iets anders ermee doen qua kleur als je zou willen (bij binnenzijde folie wel HR+++ nemen)
Verder geen ervaring met de maten of andere zaken.

• amadeus123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-01 02:16
Ik had gelezen dat bij zo'n raampartij in het zwart, het glas moet gehard worden, omdat het anders thermisch kan breken. Dus nadien een folie moet dan alsnog bekeken worden met de fabrikant om eerst te harden of ze op zijn minst in te lichten. En Geen idee als dat voor zo'n oppervlak dan gemakkelijk kan.

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:14
Ik zou Glasconcept of Glas Ockels eens contacten met jou vraag

https://www.glasconcept.nl/producten/dubbel-glas/
https://www.glasockels.nl/producten/isolatieglas/sanco-plus

Je kan ook googlen op gelamineerd dubbel/tripple glas.
Je komt dan veel glasproducenten tegen.
Mochten zij je niet kunnen helpen dan kunnen ze je vaak wel doorverwijzen naar de juiste partij.

Persoonlijk zou ik een offerte opvragen voor 3 laags glas omdat je met nieuwbouw bezig bent. (tenzij de rest al 2 laags is)

edit: Een optie kan inderdaad zijn om op een later moment vanaf de buitenzijde een folie aan te brengen.
Vergeet trouwens niet dat je lichtinval wel wordt gereduceerd door donker getinte ramen.

[ Voor 71% gewijzigd door barry86 op 01-04-2020 08:39 ]

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:18
barry86 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 08:23:

Persoonlijk zou ik een offerte opvragen voor 3 laags glas omdat je met nieuwbouw bezig bent. (tenzij de rest al 2 laags is)
@amadeus123

Persoonlijk zou ik ook voor 3 laags glas gaan.
HR++ dubbel glas is aweer achterhaald, en als ik thuis voel wat een kou er vanaf komt bij 2x 80cm x 200cm (HR++ van dit jaar) dan zou ik bij zo'n enorm raam daar niet op bezuinigen.

In de zomer houd het meer hitte tegen, en in de winter meer kou.
Nu zal door de noordzijde de hitte wel meevallen, maar kou van je raam in de winter is wel een irritant gevoel.

Standaard dubbel glas: U-waarde: 2,8 – 2,9 W/m²K
HR+: U-waarde: 1,2 – 1,6 W/m²K
HR++: U-waarde: 1,1 W/m²K
HR+++ (driedubbel glas): U-waarde: 0,5 W/m²K

[ Voor 8% gewijzigd door FRANQ op 01-04-2020 08:47 ]

• factor15
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:31
Bij donker glas is gehard glas inderdaad een aanrader. Glas kan insluitsels bevatten (vervuiling) en bij het uitzetten door de zon komen er spanningsverschillen in het glas waardoor dus breuk. (Thermisch) gehard glas breekt in dat geval al in de fabriek en niet bij jou thuis.

Een kraan is geen overbodige luxe. Glas weegt 2,5 kg/mm/m2. Een grote ruit wordt opgebouwd uit dikker glas. Stel dat de ruit is opgebouwd uit 6 mm glas-spouw-6 mm glas, weegt de ruit 12*2,5*4,55*2= 273 kg.

*** www.afsluitboete.nl *** Dossier factor15 gas gratis de deur uit ***

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:14
mjah vergeet niet dat het de noorzijde is. Dus de warme zon zal er nooit op staan.
Maar het glasbedrijf zal je hierin het beste advies kunnen geven
Pagina: 1