• bosbeest
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-10 18:20
Hi Guys,

Ik heb een oud huis dat - hoewel 10 jaar geleden verbouwd - geen enkel geaard stopcontact heeft. Een raar euvel dat ik soms heb is dat mijn beamerbeeld wegvalt wanneer het lichtknopje van de badkamer wordt gebruikt. Daarnaast valt hij wel eens uit (steeds vaker) wanneer de bank statisch is. Bij een beweging op de bank, hoe klein ook, kan het beeld wegvallen en een paar seconden later weer terug komen. Ook een flinke bliksem buiten heeft wel eens het beeld uitgezet.

Nu ben ik er vrij zeker van dat het komt door het niet geaard zijn van basically alles in mijn huis.

Mijn vraag: Kan ik bovenstaande voorkomen zonder aardedraden te moeten trekken door mijn huis? Ik heb geen apparaat kunnen vinden dat hierbij helpt.

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 31-10 22:53
[verwijderd]

[ Voor 124% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 14:33 ]

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Hoe is de beamer aangesloten? HDMI of DisplayPort? Mij deed dit verhaal denken aan:

ZaNZoR in "Monitor knippert en verliest verbinding als ik op sta."

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 02-11 21:02
Valt hij uit of valt het beeld weg? Als het beeld al na een paar seconden terug is, denk ik niet dat de projector echt uitvalt. Die hebben meestal meer dan een paar seconden nodig om terug op te starten. Ik denk dan eerder aan een soort EMI op de kabel. Welke kabel gebruik je? Heb je al eens met een andere kabel geprobeerd? Eventueel eens een ferriet kern rond je kabel bevestigen.

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:56

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Ik mag toch aannemen dat je in de stoppenkast wel aarde hebt. Zoja, wat let je om daar een stopcontact te maken en de beamer eens op een (geaard) verlengsnoer van daar af aan te sluiten?

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• bosbeest
Thanks voor de reacties! Ik zal de vragen per stuk beantwoorden.
Mar.tin schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 19:48:
Hij valt uit als de bank statisch is? Zet je hem dan daarop neer? Of staat hij aan de andere kant van de kamer op de tafel / hangt hij aan het plafond? Kortom: Wat heeft de bank met het verhaal te maken ;).
Beamer staat op een plank boven de bank, aangesloten aan stroom, Xbox en chromecast ultra. Het heeft met de bank te maken omdat wanneer je opstaat (frictie -> statische elektriciteit) het scherm soms uitvalt. Soms hoor je de statische knettertjes, soms niet.
Zit de verlichting van de badkamer op dezelfde groep?
Geen idee, zal een checken of ik dat kan achterhalen. Waarschijnlijk wel, de knop en het stopcontact zitten 2m van elkaar vandaan.
Heeft hij deze euvels ook als je hem ergens anders mee naar toe neemt en hem daar probeert? Je werk, je buren, je ouders? Ergens, waar dan ook waar wél een geaard stopcontact is?
Geen idee, is nu niet echt te checken. Plus het gebeurt sporadisch dus niet echt lekker testen.
Kan het niet te maken hebben met een los contact in de beamer? Of een valsensor?
Zijn er beamers met valsensoren? Lijkt me een onnodige functie voor een HT beamer. :)
kluyze schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 20:01:
Hoe is de beamer aangesloten? HDMI of DisplayPort? Mij deed dit verhaal denken aan:
ZaNZoR in "Monitor knippert en verliest verbinding als ik op sta."
Dit klinkt enórm interessant. Aangesloten met HDMI zonder ferrite core. Eens zien of ik er een van een andere kabel kan slopen!
mathias82 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 20:13:
Valt hij uit of valt het beeld weg? Als het beeld al na een paar seconden terug is, denk ik niet dat de projector echt uitvalt. Die hebben meestal meer dan een paar seconden nodig om terug op te starten. Ik denk dan eerder aan een soort EMI op de kabel. Welke kabel gebruik je? Heb je al eens met een andere kabel geprobeerd? Eventueel eens een ferriet kern rond je kabel bevestigen.
Beeld valt weg inderdaad, het terugkomen hangt van de bron af (4k of niet, want switchen tussen die 2 duurt altijd 10sec ofzo). Soms is het beeld terug na 2 sec. en soms na 10sec of iets meer.
Ferriet kern ga ik checken!
thunder7 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 20:34:
Ik mag toch aannemen dat je in de stoppenkast wel aarde hebt. Zoja, wat let je om daar een stopcontact te maken en de beamer eens op een (geaard) verlengsnoer van daar af aan te sluiten?
Dat denk ik ook, maar daar een stopcontact maken is niet echt een snelle of makkelijke klus. Weet niet of jij elektrotechnische ervaring hebt maar ik niet iig.

• bosbeest
Ik heb 2 DVI kabels met ferriet gevonden, helaas bij strippen erachter gekomen dat het massieve cilinders zijn en ze dus niet uit 2 delen bestaan :s

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 02-11 21:02
bosbeest schreef op woensdag 1 april 2020 @ 12:07:
Ik heb 2 DVI kabels met ferriet gevonden, helaas bij strippen erachter gekomen dat het massieve cilinders zijn en ze dus niet uit 2 delen bestaan :s
Ja bij geprepareerde kabels zitten ze er vaak vast rond. Je kan gewoon losse kernen kopen ook, kost echt niet veel.
Pagina: 1