Computer opschonen voor dummies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomboo91
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-02-2024
Hoi tweakers!

Nu half Nederland binnen zit krijg ik van mijn vrienden en familie (jullie herkennen het vast wel) bovenmatig vaak de vraag hoe ze hun computer wat sneller kunnen maken (lees: Dichtgeslipte oude laptops een beetje opschonen.). Want hoewel ze heel de dag niks anders doen dan facebooken op dat ding, staat het bureaublad tot de nok toe vol met meuk en dan blijkt citrix of dat ene programmatje van het werk ineens toch moeilijk te draaien.. |:(

Nou ben ik zelf iemand die zijn computers redelijk onderhoud, maar een backup is voor tante Karin al een hele onderneming laat staan een verse installatie met bijbehorende vervolg acties. Ik heb de afgelopen dagen diverse "opschoon" programmaatjes geprobeerd maar ben nog niet erg onder de indruk.

Daarom ben ik benieuwd, wat adviseren jullie je moeder, oma, opa of neef met twee linker handen om te gebruiken om weer een beetje leven te krijgen in hun misbruikte computers en al die services die op de achtergrond meelopen een beetje in te dammen? Ik ben bang dat het zo eenvoudig niet zal, maar wie weet kunnen we wat stappen zetten.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 06-05 01:27

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Ik laat het gewoon z'n gang gaan en zorg er wel voor dat ze belangrijke data ergens fatsoenlijk opslaan (een aparte disk, folder, etc). Vervolgens eens per jaar een complete fresh install en een backup terug zetten van de belangrijke meuk.

Uiteraard links en rechts wel tips geven over het gebruik, maar om eerlijk te zijn is dat een proces wat jaren duurt waarna het meestal nog niet lekker loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:29

DarkSide

theres no place like ::1

Rechten ontnemen?

Mijn vader had er ook een hobby van gemaakt om van alles te installeren.
En dan zeggen: Doet het niet. of is traag. etc.

Dan elke keer uitleggen dat je dat niet moet doen. Alles wat je nodig hebt staat op je computer.
Maar naar aantal weken toch weer rommel, e.d. te vinden.

Toen gewoon clean install gedaan.
Geen admin meer gegeven. Dus alles wat hij wil moet via mij.

In begin wel lastig want veel belletjes. Maar nu lekker rustig en computer doet het gewoon nog steeds naar zijn zin.

PS mogelijk ook gebruik maken van onedrive.
Heb bv documenten e.d. gewoon een folder redirection naar one drive gemaakt.
Daar heb je 1000gb (mijn vader wel want lid van mijn of365). Dus hoef ik me ook geen zorgen te maken over clean install.
office is ingericht dat opslaan gewoon standaard naar onedrive gaat.

[ Voor 23% gewijzigd door DarkSide op 31-03-2020 17:32 ]

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-05 12:52

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Opschoonprogramma's heb ik gewoon niet zo'n hoge pet van op. Beter is het gebruikers op te voeden. Geen meuk installeren, documenten fatsoenlijk ordenen (dus niet je bureaublad volpleuren), scheiding tussen OS en data aanbrengen (dus niet al je reut op C:\ zetten), en regelmatig een fatsoenlijke back-up maken.

Het zal even duren voordat de gemiddelde gebruikèr dit doorheeft, maar het is in mijn optiek het enige wat helpt.

Er is gewoon geen magische truuk die een pc weer "snel" maakt. Mensen moeten ook eens leren dat die laptop/desktop van 8 jaar oud gewoon aan z'n end is, en dat het tijd wordt om weer eens te investeren in een nieuwe laptop/desktop. Een laptop/desktop schrijf immers in een jaar 5 echt wel af.

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomboo91
Dit is wat ik normaal ook doe. Maar nu ze de computers voor het werk nodig hebben zitten ze wel een beetje vast. Ik ben normaal ook niet van de opschoonsoftware, maar wie weet heeft iemand er goede ervaringen mee bij redelijk verpeste computers.

De noodzaak van een heropvoeding zal ze nu wel pijnlijk duidelijk zijn geworden, maar helaas is dat op korte termijn geen oplossing.

[ Voor 14% gewijzigd door tomboo91 op 31-03-2020 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

tomboo91 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 17:17:
Hoi tweakers!

Nu half Nederland binnen zit krijg ik van mijn vrienden en familie (jullie herkennen het vast wel) bovenmatig vaak de vraag hoe ze hun computer wat sneller kunnen maken (lees: Dichtgeslipte oude laptops een beetje opschonen.). Want hoewel ze heel de dag niks anders doen dan facebooken op dat ding, staat het bureaublad tot de nok toe vol met meuk en dan blijkt citrix of dat ene programmatje van het werk ineens toch moeilijk te draaien.. |:(

Nou ben ik zelf iemand die zijn computers redelijk onderhoud, maar een backup is voor tante Karin al een hele onderneming laat staan een verse installatie met bijbehorende vervolg acties. Ik heb de afgelopen dagen diverse "opschoon" programmaatjes geprobeerd maar ben nog niet erg onder de indruk.

Daarom ben ik benieuwd, wat adviseren jullie je moeder, oma, opa of neef met twee linker handen om te gebruiken om weer een beetje leven te krijgen in hun misbruikte computers en al die services die op de achtergrond meelopen een beetje in te dammen? Ik ben bang dat het zo eenvoudig niet zal, maar wie weet kunnen we wat stappen zetten.
Wat doe je zelf zoal ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 10-05 10:57
Ik snap je probleem wel TS, je kan nu moeilijk even bij ze langs gaan :+ .
Ik vind zelf CCleaner nog wel een prima programma, maar het blijft allemaal een beetje symptoom bestrijding...

Zou je niet via teamviewer oid ff aan de slag kunnen gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Even los van alle meuk is sowieso iedere PC of laptop zonder een SSD sloom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:49

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

1. Leer mensen omgaan met een computer.
2. Een computer zonder SSD is verschrikkelijk sloom.
3. Een voorbeeld van een schoonmaakprogramma dat goed zijn werk doet is privazer. Bij installatie worden er vragen gesteld waarvoor je een keuze dient te maken. Je kunt er ook bestanden en mappen veilig mee laten verwijderen.
4. @Spacecowboy Een PC schrijf je echt niet in 5 jaar af. Zonder enige upgrade misschien en als het een slecht exemplaar is, zou dat kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Smobbo schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 18:33:
Ik vind zelf CCleaner nog wel een prima programma, maar het blijft allemaal een beetje symptoom bestrijding...

CCleaner ruimt niet een bureaublad op, of alle mogelijke programma's die een keer geinstalleerd zijn, en vervolgens nooit meer gebruikt.

Ik onderhoud nog exact twee PC's: eentje voor mijn zus, die ondertussen wel doorheeft dat zo'n ding traag wordt van zut, en die dus alleen met vragen komt waar ze iets van leert, en die van mijn zoontje, die mij nodig heeft als er iets moet gebeuren, want hij is geen admin.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 10-05 10:57
@Jester-NL, dat snap ik uiteraard.
Maar volgens mij is de vraag hoe mensen op afstand een beetje geholpen kunnen worden.

Als die snappen hoe je de pc netjes bijhoudt dan was de vraag er niet geweest ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-05 12:52

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Ludwig005 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 21:56:
1. Leer mensen omgaan met een computer.
2. Een computer zonder SSD is verschrikkelijk sloom.
3. Een voorbeeld van een schoonmaakprogramma dat goed zijn werk doet is privazer. Bij installatie worden er vragen gesteld waarvoor je een keuze dient te maken. Je kunt er ook bestanden en mappen veilig mee laten verwijderen.
4. @Spacecowboy Een PC schrijf je echt niet in 5 jaar af. Zonder enige upgrade misschien en als het een slecht exemplaar is, zou dat kunnen.
5 Jaar is een redelijk standaard termijn, zeker in het bedrijfsleven. Dat wil niet zeggen dat 'ie onbruikbaar is, maar dat de economische levensduur ten einde is. Je kan dan kiezen voor upgraden (voor laptops vaak lastig) of een nieuwe aanschaffen.

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:49

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

Spacecowboy schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:05:
[...]

5 Jaar is een redelijk standaard termijn, zeker in het bedrijfsleven. Dat wil niet zeggen dat 'ie onbruikbaar is, maar dat de economische levensduur ten einde is. Je kan dan kiezen voor upgraden (voor laptops vaak lastig) of een nieuwe aanschaffen.
Die standaard afschrijvingstermijn van 5 jaar is er al een hele tijd. Opvallend dat men het nog niet gewijzigd heeft naar een langere termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomboo91
Niet heel bijzonder veel. Voornamelijk geen onnodige zooi installeren. Regelmatig de ongebruikte software opschonen, automatisch opstartende services zo veel mogelijk uit zetten. Daarnaast staan mijn bestanden gewoon netjes op een nas en staat er naast wat nodige software zo goed als niks op mijn pc.
Smobbo schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 18:33:

Even via teamviewer is nog niet eens zo'n slecht idee, kan ik gelijk die 7 toolbars en 50 services die automatisch op de achtergrond starten weggooien.
Pagina: 1