Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Upgrade na 5 jaar!

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Trevvv
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17-07 10:57
Beste Tweakers,

In januari 2015 heb ik onderstaande PC met jullie fantastische hulp samengesteld!

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-4460 Boxed€ 228,01€ 228,01
1MoederbordenGigabyte G1.Sniper B5€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenSapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSeagate Desktop HDD, 2TB€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenCorsair Carbide 200R Windowed€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCrucial Ballistix Tactical LP BLT4G3D1608ET3LX0CEU€ 0,-€ 0,-
1VoedingenSeasonic M12II Evo 520W€ 64,90€ 64,90
1Solid state drivesCrucial MX100 256GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 292,91

Op dit moment merk ik vooral met het spelen van COD Warzone dat mijn CPU het niet goed trekt (100% belast) en dus eigenlijk een bottleneck is. De GPU daarentegen heeft zo te zien wat meer ruimte over en kan indien nodig altijd nog wat OC'en voor net die paar extra FPS.

Nu wil het toeval dat mijn ouders een nieuwe PC nodig hebben en ik dus eigenlijk mijn huidige PC + 1 beeldscherm aan hen wil geven, waardoor ik zelf weer kan upgraden!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het echt fanatiek gamen is niet meer aan de orde, maar natuurlijk vind ik het wel leuk om 1 of 2 avonden per week met vrienden online te spelen. Op dit moment is dat dus COD Warzone, maar wellicht ook nog wat nieuwe games in de toekomst. Ook Dota 2 zal wel weer eens aan bod kunnen komen! Daarnaast doe ik recreatief aan (vakantie-)fotobewerking d.m.v. Lightroom en verder natuurlijk het gebruikelijke zoals surfen en mailen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn maximale budget is € 1.000,- incl. nieuw beeldscherm. Het liefst wil ik minder uitgeven, omdat ik simpelweg niet meer zo'n fanatieke gamer ben.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Onderstaande wil ik meenemen, waarbij ik nog twijfel welk beeldscherm ik zou houden en welke ik zou vervangen. Daarnaast twijfel ik om de huidige GPU te combineren en wellicht deze later te upgraden voor bijvoorbeeld dus de 1660S. Wat is jullie advies?

1MonitorenBenQ Zowie RL2455 Grijs, Rood, Zwart€ 0,-€ 0,-
1MonitorenLG IPS277L-BN Zilver, Zwart€ 0,-€ 0,-
1ToetsenbordenRazer DeathStalker€ 0,-€ 0,-
1MuizenRazer Deathadder Chroma€ 0,-€ 0,-
1Gaming headsetsCreative Fatal1ty Gaming Headset€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 174,-€ 174,-
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 114,85€ 114,85
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1660 Super OC 6G€ 254,90€ 254,90
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 63,90€ 63,90
1MonitorenAOC C24G1 Rood, Zwart€ 179,-€ 179,-
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 83,15€ 83,15
1VoedingenCorsair TX550M V2€ 79,90€ 79,90
1Solid state drivesWD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C)€ 139,50€ 139,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.089,20

Of kan het moederbord net zo goed vervangen worden door de goedkopere ASRock B450M Pro4?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee. Qua moederbord en CPU heb ik enkel nog ervaring met Intel. Op dit moment lijkt AMD een betere keus!

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De winkel Informatique is bij mij in de buurt en heeft dan ook sterk de voorkeur. Door het verschil in leverbaarheid ben ik bij sommige componenten dan ook afgeweken van de recentste BBG en andere builds. Bij grote prijs- en kwaliteitsverschillen is een andere (web-)winkel natuurlijk te overwegen.

Ga je overklokken?
Nee, zeker niet in het begin. Later misschien om wat tijd te rekken!

Wat verwacht je van ons?
Graag wil ik weer een PC die de komende 4/5 jaar futureproof is. Het gaat mij zeker niet om het beste van het beste, maar gewoon een goede prijskwaliteitverhouding!

Alvast bedankt voor jullie feedback en tips! _/-\o_

Beste antwoord (via Trevvv op 22-04-2020 15:24)

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ik zou het eigenlijk iets anders doen. Ik zou namelijk de R9 290 nog steeds houden en nu een relatief luxe systeem bouwen met het oog dat die R9 290 eind dit jaar of volgend jaar ook vervangen zal worden. Dat zeg ik omdat de R9 290 een van de meest legendarische winnaars van videokaarten ooit is. Die presteert nog steeds rond de RX570 en is eigenlijk nauwelijks langzamer dan videokaarten zoals de RX580, RX590, GTX1650S, RX5500XT of de GTX1660S. Ik vind een GTX1660S eigenlijk geen waardige opvolger. Die gaat het echt niet zo lang volhouden als de R9 290 deed. Niet alleen krijgen de aankomende consoles, RDNA2 GPU's die eerder rond de RTX2080S zitten, als ze niet nog sneller zijn, maar deze hele generatie van Turing en RDNA1 is eigenlijk veel te duur voor de prestatiewinst. Komt de R9 290 ook nog steeds mee op 1080p. Misschien wat settings van ultra naar high en dan gaat die nog steeds. Ik zou wachten op RDNA2 en waarschijnlijk Ampere die hopelijk aan het eind van het jaar komen en dan kijken of er een betere vervanger is. :)

Voor de rest iets meer luxe, maar het hoeft natuurlijk niet.
-Ik pak deze behuizing vanwege de goede airflow en bouwkwaliteit.
-Het setje Crucial RAM is helaas in prijs gaan stijgen zie ik. Het punt van die setjes is dat ze geheugenchips hebben die vrij goed zijn te overclocken, maar belangrijker nog is dat ze goed compatibel zijn met Ryzen. Ryzen 1000/2000 hadden daar nog wel eens problemen mee. Ryzen 3000 minder, maar ze waren nooit echt duurder dan de alternatieven.
-Ik zou je M.2 slot open houden en voor nu een goedkopere SSD kopen. Kan je later altijd nog een zeer snelle M.2 SSD kopen. Een SATA SSD is in de meeste games of bij het opstarten, nauwelijks langzamer dan een M.2 SSD. In de toekomst zou het alleen wel kunnen gebeuren dat games gaan vragen om een supersnelle SSD voor texture loading. Beide nieuwe consoles hebben ook zulke SSD's.
-Ik pak opzettelijk een zeer high end voeding. Dit is het oude model dat ik opeens zag opduiken. Kennelijk was er nog ergens voorraad die maar eens verkocht word. Ik heb deze zelf ook en het is gewoon een uitstekende voeding die ook echt 10 jaar mee zou moeten gaan en vrijwel elke denkbare videokaart aan kan. Is meteen goedkoper dan het licht vernieuwde model 2018 die ook in prijs aan het stijgen is. Ik doe dit ook omdat de R9 290 aardig wat kan verbruiken.

Als laatste kan je denk ik op het moment niet echt om deze monitor heen als je voor 1080p/144Hz gaat. Helaas moeilijk te krijgen en ook in prijs gaan stijgen. Komt waarschijnlijk allemaal vanwege het virus. Het punt van deze monitor is alleen dat het een 144Hz IPS paneel is met zeer goede pixel response waardoor je vrijwel geen ghosting krijgt met de juiste overdrive setting. Het is een stuk beter dan VA, juist voor shooters. Zie bijvoorbeeld:
YouTube: AOC 24G2 Review, The Best 1080p 144Hz Monitor You Can Get!

1BehuizingenFractal Design Meshify C€ 79,90€ 79,90
1MonitorenAOC 24G2U/BK Rood, Zilver€ 229,-€ 229,-
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK€ 90,75€ 90,75
1VoedingenCorsair RM550x Zwart€ 79,99€ 79,99
1Solid state drivesSamsung 860 QVO 1TB€ 107,90€ 107,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 876,39

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Alle reacties

• Doopy-X-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11 18:07
Persoonlijk zou ik gaan voor

Moederbord: Mortar Max (1 extra m.2 slot, 2 extra USB 3.2 poorten, S/PDIF audio uitgang, LED-verlichting en wordt iets minder warm): pricewatch: MSI B450M Mortar Max
Geheugen: pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK
Voeding: pricewatch: Cooler Master MWE Bronze 450W V2
SSD: pricewatch: Crucial P1 1TB

*burp*

• Trevvv
Bedankt voor je reactie Doopy-X-!

Wat zijn precies jouw redenen om te kiezen voor:

pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK. Ik dacht dat bronze niet echt meer de standaard was en dat gold een stuk efficiënter is?

pricewatch: Crucial P1 1TB. De prijs van deze 'budget' NVMe SSD is toch wat gestegen en mijn inziens dan ook minder interessant geworden. Dit stond volgens mij ook in de recente BBG SSD van maart 2020. De SSD die ik in mijn lijst heb scheelt nog geen € 20,- (met de prijs die Informatique hanteert) en vind de extra betrouwbaarheid en kwaliteit dan wel belangrijker.

pricewatch: Cooler Master MWE Bronze 450W V2. Deze is niet via informatique op korte termijn leverbaar, vandaar dat ik afgeweken heb van de BBG. Zal ik echt zoveel verschil gaan merken?

Qua moederbord vind ik het lastig, ik neem je advies sowieso mee in mijn overweging!

Acties:
  • Beste antwoord

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ik zou het eigenlijk iets anders doen. Ik zou namelijk de R9 290 nog steeds houden en nu een relatief luxe systeem bouwen met het oog dat die R9 290 eind dit jaar of volgend jaar ook vervangen zal worden. Dat zeg ik omdat de R9 290 een van de meest legendarische winnaars van videokaarten ooit is. Die presteert nog steeds rond de RX570 en is eigenlijk nauwelijks langzamer dan videokaarten zoals de RX580, RX590, GTX1650S, RX5500XT of de GTX1660S. Ik vind een GTX1660S eigenlijk geen waardige opvolger. Die gaat het echt niet zo lang volhouden als de R9 290 deed. Niet alleen krijgen de aankomende consoles, RDNA2 GPU's die eerder rond de RTX2080S zitten, als ze niet nog sneller zijn, maar deze hele generatie van Turing en RDNA1 is eigenlijk veel te duur voor de prestatiewinst. Komt de R9 290 ook nog steeds mee op 1080p. Misschien wat settings van ultra naar high en dan gaat die nog steeds. Ik zou wachten op RDNA2 en waarschijnlijk Ampere die hopelijk aan het eind van het jaar komen en dan kijken of er een betere vervanger is. :)

-Het setje Crucial RAM is helaas in prijs gaan stijgen zie ik. Het punt van die setjes is dat ze geheugenchips hebben die vrij goed zijn te overclocken, maar belangrijker nog is dat ze goed compatibel zijn met Ryzen. Ryzen 1000/2000 hadden daar nog wel eens problemen mee. Ryzen 3000 minder, maar ze waren nooit echt duurder dan de alternatieven.
-Ik zou je M.2 slot open houden en voor nu een goedkopere SSD kopen. Kan je later altijd nog een zeer snelle M.2 SSD kopen. Een SATA SSD is in de meeste games of bij het opstarten, nauwelijks langzamer dan een M.2 SSD. In de toekomst zou het alleen wel kunnen gebeuren dat games gaan vragen om een supersnelle SSD voor texture loading. Beide nieuwe consoles hebben ook zulke SSD's.
-Ik pak opzettelijk een zeer high end voeding. Dit is het oude model dat ik opeens zag opduiken. Kennelijk was er nog ergens voorraad die maar eens verkocht word. Ik heb deze zelf ook en het is gewoon een uitstekende voeding die ook echt 10 jaar mee zou moeten gaan en vrijwel elke denkbare videokaart aan kan. Is meteen goedkoper dan het licht vernieuwde model 2018 die ook in prijs aan het stijgen is. Ik doe dit ook omdat de R9 290 aardig wat kan verbruiken.

Als laatste kan je denk ik op het moment niet echt om deze monitor heen als je voor 1080p/144Hz gaat. Helaas moeilijk te krijgen en ook in prijs gaan stijgen. Komt waarschijnlijk allemaal vanwege het virus. Het punt van deze monitor is alleen dat het een 144Hz IPS paneel is met zeer goede pixel response waardoor je vrijwel geen ghosting krijgt met de juiste overdrive setting. Het is een stuk beter dan VA, juist voor shooters. Zie bijvoorbeeld:

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 876,39

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:48
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 17:28:

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 876,39
Vind het een beetje vaag met die voeding. Tones levert via Bol. Kijk ik bij Tones naar de RM550x dan klopt die prijs van Bol idd maar achter de link naar de fabrikant op de website van Tones zit de RM550 uit 2013 en die is kwalitatief stukken minder. De SKU op Tones.be klopt weer wel. Al met al is het mij niet helemaal duidelijk welke geleverd wordt. De RM550x 2015-2018 ligt ook alweer 2 jaar werkloos op de plank en daar knappen ze doorgaans ook niet van op.

• Doopy-X-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11 18:07
Trevvv schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 17:24:
Bedankt voor je reactie Doopy-X-!

Wat zijn precies jouw redenen om te kiezen voor:
Prijstechnisch om zo dicht mogelijk bij je max budget te komen van die 1000 euro ;)

*burp*

• Trevvv
Bedankt voor jullie (uitgebreide) antwoorden!

Persoonlijk vind ik het fijner om zo veel mogelijk bij één en hetzelfde bedrijf aan te schaffen (voorkeur dus voor Informatique i.v.m. ligging).

Voeding
Deze lijkt ook niet meer leverbaar bij bol.com. Is er echt wat mis met deze?

pricewatch: Corsair TX550M V2

Videokaart
Het aanhouden van de R9 290 vind ik geen slecht idee! Ik denk dat met een nieuwe CPU en 8 GB extra RAM al heel wat winst behaald wordt. Hiermee bespaar ik ook al gauw 25% van het totale budget, waardoor ik ook weer wat meer ruimte heb!

SSD
Ik vind dat er vrij weinig prijsverschil zit tussen bijvoorbeeld de volgende SSD's.

pricewatch: Crucial MX500 2,5" 1TB (134 euro)
pricewatch: WD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C) (145 euro)

Kan ik dan toch niet beter gelijk voor de NVMe gaan?

RAM
Onderstaande zijn goed leverbaar, welke zou jullie voorkeur hebben en waarom?

pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 (99 euro)
pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 (91 euro)
pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB (91 euro)

• Trevvv
Wie kan mij antwoord geven op onderstaande vragen?

- Doe ik er verstandig aan om op dit moment eerst een SATA 600 SSD te halen of toch beter direct een NVME? (grootte 1 TB)

- Als ik genoeg ruimte op de SSD heb is het dan geen probleem om zowel windows als games hier op te draaien?

- Welk B450 moederbord is op dit moment het meest interessant en welk RAM is hier het best geschikt voor?

Indien mogelijk graag rekening houden met mijn voorkeur v.w.b. winkel (zie eerdere berichten).

• Uszka
€80 voor een TX550M V2 is teveel. Corsair voedingen zijn in het algemeen behoorlijk in prijs gestegen afgelopen tijd en daardoor minder interessant.

https://www.informatique....r-mwe-bronze-450w-v2.html is overigens wel direct leverbaar bij Informatique.

Moederbord pricewatch: MSI B450 Tomahawk MAX
Geheugen 2x pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS8G4D30AESBK

• Trevvv
Mijn huidige R9 290 is nogal een energieslurper. Kan ik dan niet beter een iets hogere capaciteit nemen? Misschien wel mijn huidige voeding opnieuw aanschaffen voor € 64,90?

pricewatch: Seasonic M12II Evo 520W

Wat is eigenlijk op dit moment de reden dat jullie geen 80+ gold in mijn geval aanbevelen? Is dat puur prijstechnisch of meer gerelateerd aan hetgeen ik de PC voor gebruik?
Omdat de aanschaf van een videokaart wordt uitgesteld, komt er natuurlijk heel wat extra budget vrij en koop ik dan ook liever gelijk iets dat meer 'van deze tijd' is.

• Trevvv
Beste Tweakers,

Graag jullie laatste check, voordat ik de bestelling de deur uit doe! _/-\o_

1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 175,-€ 175,-
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 119,47€ 119,47
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 65,45€ 65,45
2Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS8G4D32AESBK€ 47,47€ 94,94
1VoedingenFractal Design ION+ 560W Platinum€ 95,90€ 95,90
1Solid state drivesWD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C)€ 140,95€ 140,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 691,71

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen op 1080P (high) o.a. COD Warzone, Dota 2.
Af en toe fotobewerking (RAW) met Lightroom.

Wat mag het systeem gaan kosten?
+/- € 750 voor bovengenoemde componenten.

Videokaart wordt nog zo'n jaar aangehouden, mits het geen al te grote bottleneck blijkt. Setup wordt later uitgebreid met een nieuw monitor 144 hz IPS. In totaal blijven het 2 schermen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

1MonitorenBenQ Zowie RL2455 Grijs, Rood, Zwart€ 0,-€ 0,-
1MonitorenLG IPS277L-BN Zilver, Zwart€ 0,-€ 0,-
1PC speakersetsHarman Kardon SoundSticks III€ 0,-€ 0,-
1ToetsenbordenRazer DeathStalker€ 0,-€ 0,-
1MuizenRazer Deathadder Chroma€ 0,-€ 0,-
1Gaming headsetsCreative Fatal1ty Gaming Headset€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Goede prijs-kwaliteit voor de komende 4-5 jaar. Onopvallende behuizing. Laag energieverbruik is altijd mooi meegenomen, sinds we de eigen rekening moeten betalen.

Ga je overklokken?
Deze optie wil ik zeker open houden voor in de toekomst.

Wat verwacht je van ons?[i]
Een laatste controle/advies alvorens ik de bestelling de deur uit doe!

Muchas gracias! _/-\o_

• NightRaven88
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-11 08:32
EDIT: zou inderdaad een kit van 2 x 8gb aanraden t.o.v. twee losse modules.
Verder geen opmerkingen.

[ Voor 84% gewijzigd door NightRaven88 op 08-04-2020 11:30 ]

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:33

Thomg

Aww yiss

Wat is precies de reden achter 2x 1 geheugenmodule kopen boven een kit?
categorie: Geheugen intern

En waarom zijn deze geen optie?
pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT Ballistix BLS2K8G4D30AESBK

[ Voor 27% gewijzigd door Thomg op 08-04-2020 11:43 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Kan prima verder in Upgrade na 5 jaar! :).

• Trevvv
@NightRaven88 @Thomg

Ik bestel graag alles bij dezelfde winkel, in dit geval dus Informatique. De kit van 2x8GB 3200 (en ook de 3000) is daar niet (goed) leverbaar. Toen kreeg ik van iemand anders op dit forum de tip om 2 losse te bestellen, maar dat is dus niet zo'n goed idee?

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:33

Thomg

Aww yiss

Niks aan de hand als een goede reden voor is. Prijsverschil is zeer marginaal, dus prima.

• Trevvv
Gisteren was het zo ver en heb ik alle onderdelen op kunnen halen. Helaas was de Tomahawk Max voorlopig niet meer leverbaar en heb ik gekozen voor de Mortar Max.

Alles verliep vlekkeloos, tot het moment dat het moederbord geplaatst moest wordt. Eerst heb ik het IO shield vastgeklikt in de case en het moederbord voorzichtig op zijn plek gemanoeuvreerd. De uitstaande klipjes van IO shield hadden geen zin om mee te werken en verbogen hier en daar. Na meerdere pogingen is dit uiteindelijk het resultaat. De muisaansluiting vind ik niet mooi in het midden zitten, maar speling bij de andere poorten zie ik niet zo 1,2,3.

Zien jullie nog iets schokkends? Of gewoon lekker door gaan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6EhNQD-xJBPXib43l79hG3yuxIo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ym02BwJc7L7Gdz7IQG1LcHzx.jpg?f=fotoalbum_large

• ErikB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-09 23:28
Trevvv schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 10:10:
Gisteren was het zo ver en heb ik alle onderdelen op kunnen halen. Helaas was de Tomahawk Max voorlopig niet meer leverbaar en heb ik gekozen voor de Mortar Max.

Alles verliep vlekkeloos, tot het moment dat het moederbord geplaatst moest wordt. Eerst heb ik het IO shield vastgeklikt in de case en het moederbord voorzichtig op zijn plek gemanoeuvreerd. De uitstaande klipjes van IO shield hadden geen zin om mee te werken en verbogen hier en daar. Na meerdere pogingen is dit uiteindelijk het resultaat. De muisaansluiting vind ik niet mooi in het midden zitten, maar speling bij de andere poorten zie ik niet zo 1,2,3.
Ik had dit echt precies hetzelfde met de Mortar Max, 4x opnieuw erin gezet met dat k I/O shield. Heb het er ook eindelijk ingevrot hebben waarbij een gedeelte nog steeds bol staat 8)7
Nahja, ik zie het verder toch nooit meer, dus maar niks aan gedaan.

• Trevvv
Gelukkig ben ik niet de enige, haha!
Het lijkt alsof de klipjes achter het IO shield spanning / weerstand bieden tegen moederbord. Ik ga denk maar gewoon verder met het aansluiting van de rest!

• Trevvv
Hallo Tweakers,

De PC heeft een aantal uren probleemloos gedraaid, maar vanmorgen werd ik wakker met een doorgeslagen stop en fase in de meterkast. Uiteindelijk bleek het in de voeding https://tweakers.net/pric...n-ion+-560w-platinum.html te zitten, want bij het inschakelen van de PC spatte er direct een vonk uit de voeding en lagen dezelfde stop en fase er weer uit.

Direct Informatique gebeld en die hebben de voeding doorgemeten, en ook bij hun (gelukkig) hetzelfde probleem. De voeding heeft op het eerste oog geen verdere schade aangericht, bleek uit de testrun van Informatique.

Omdat we dicht tegen sluitingstijd zaten heb ik afgesproken dat ik maandag terug kom voor een nieuwe voeding. Ik twijfel echter om dezelfde te nemen (levertijd max. 7 dagen) of een andere, zoals:

pricewatch: be quiet! Straight Power 11 550W (107 euro)
pricewatch: Seasonic Focus GX-550 (90 euro)

Wat zouden jullie doen?

• Uszka
De be quiet is zelfs nog een ietsiepietsie beter. De Seasonic is minder goed.

• Trevvv
Bedankt @Uszka! Maar waar uit zich dat ietsiepietsie betere in? Algemene betrouwbaarheid?

Zou jij de pricewatch: be quiet! Straight Power 11 550W ook aanraden als je nog een voeding voor onderstaande build zou moeten kiezen?

Er komt nog 2e SSD/HHD bij. Er wordt gewerkt met 2 beeldschermen. Ruimte voor overclocken voor toekomst graag open houden.

1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 175,-€ 175,-
1MoederbordenMSI B450M Mortar Max€ 102,-€ 102,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 65,89€ 65,89
2Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS8G4D32AESBK€ 46,59€ 93,18
1Solid state drivesWD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C)€ 139,90€ 139,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 575,97

• Uszka
De be quiet! heeft een betere fan en meerdere OCP op 12v en zou ik ook zeker aanraden voor dat systeem.

• Trevvv
Top, ik ga hem gelijk reserveren zodat ik zeker weet dat ik maandag niet mis grijp! (y)

• Trevvv
De PC draait weer op volle toeren met de nieuwe voeding!

Binnenkort denk wel even naar een andere CPU koeler kijken, want die is toch vrij goed hoorbaar in vergelijking met de andere onderdelen.

Bedankt allemaal! d:)b

• Trevvv
Goedemiddag Tweakers,

Na twee weken (uiteraard) nog dik tevreden, maar kunnen jullie mij helpen met het volgende:

Scherm
Ik heb getwijfeld om voor een 27" IPS 1440P 144hz scherm te gaan, maar voorlopig maar ik eerst de overstap naar 1080p 144hz. Ik heb onderstaand scherm gekocht voor € 199,-. Naast shooters (zoals COD Warzone) en MOBA (Dota 2) wordt deze ook gebruikt wordt voor amateur fotobewerking (RAW-files m.b.v. Lightroom). Het scherm zal samen met de huidige LG 27" IPS 1080P 60hz aangesloten worden.

Goede keus volgens jullie?

pricewatch: Asus TUF Gaming VG249Q Zwart

Videokaart
Op jullie advies heb ik voorlopig de R9 290 aangehouden. Hopelijk zakken de prijzen van bijvoorbeeld de 5700 XT zodra de videokaarten met RDNA 2 en Ampere uit komen. Deze toekomstige videokaart is geen overkill voor dit 1080P 144hz systeem, toch? Of adviseren jullie een andere GPU?

Processorkoeling
IDLE draait dit systeem < 38 graden, wat volgens mij meer dan prima is. In games zoals COD Warzone lopen de temperaturen op tot zo'n 86 graden. Ik zat er aan te denken om onderstaande koeler te halen.

pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B

Amazon stunt trouwens hard met de prijs van deze. Alleen de kleur past totaal niet bij het systeem!

Wat is jullie advies?

pricewatch: Noctua NH-U12S Bruin

Ventilator
In de behuizing Pure Base 500 zit zowel voor als achter een 120MM pure wings 2. Zouden jullie een 140MM intake fan aan de voorkant een goed idee vinden? Dan zou ik de huidige 120MM bijv. als outtake boven of achter monteren.

Bedankt voor het antwoorden en alvast een fijn weekend allemaal!

_/-\o_

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Twee meegeleverde front intake, en 1 extra kopen voor exhaust.
pricewatch: Gelid Solutions Phantom Black
pricewatch: Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Amazon adverteert met NH-U12DX, niet de U12S

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Trevvv
Hackus schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 13:01:
Twee meegeleverde front intake, en 1 extra kopen voor exhaust.
Zou je dan 140 MM achter plaatsen?
Scherp, foutje in de pricewatch! Weet jij zo het verschil tussen de DX en de S want dat zie ik niet zo snel in de specs? Is de DX helemaal niet interessant?

[ Voor 8% gewijzigd door Trevvv op 01-05-2020 13:20 ]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Trevvv schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 13:15:
[...]

Zou je dan 140 MM achter plaatsen?

[...]

Scherp, foutje in de pricewatch! Weet jij zo het verschil tussen de DX en de S want dat zie ik niet zo snel in de specs? Is de DX helemaal niet interessant?
Zit geen AM4 bracket bij voor Ryzen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Trevvv
Thanks, duidelijk!

Ventilator
Ik was nog niet helemaal wakker volgens mij... Zowel voor als achter zit er reeds een 140 MM Pure Wing 2. Op het moederbord heb ik maar 3 aansluitpunten voor case fans. Wat betekent dat ik nog maar 1 extra fan kan aansluiting.

De uitbreidingsopties zijn dus

1 extra 140 MM op top (exhaust)

of

De voorste 140 MM fan vervangen voor 2 x 120 MM, maar dat voelt ergens als water naar de zee dragen, oftewel nutteloos.

Wat zou jij doen @Hackus?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

meegeleverde front(dus de achter naar voor) en voor exhaust 1 bijkopen.

[ Voor 21% gewijzigd door Hackus op 01-05-2020 15:52 ]

Verwijderd

"><script>alert("Hacked")</script>
Pagina: 1