Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Raimundus
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:23
Beste all,

Ik overweeg om op aanschaf van zonnepanelen te gaan is NNO/ZWW te gaan.
De vraag is voor de panelen die op ZWW komen te liggen.
Er ligt over de gehele breedte (4.5M) een dakkapel en ik zou graag ongeveer 10 panelen kwijt willen.
Wat is wijsheid:
- Alle 10 panelen kwijt op het platte dak van dakkapel, misschien onder hoek richting zuid
- 5 panelen onder de dakkapel en 5 panelen
- 5 panelen onder de dakkapel en 5 op platte dak van dakkapel
- 5 panelen op dakkapel en 5 panelen boven dakkapel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mfDoTPtdAqyZBKvyIJ6jX2WKmB0=/f/image/mP6rFYYwOonmBgPcrZaBdpk5.jpg

Dit is echt theoretisch, ik heb niet gekeken naar exacte maten wat daadwerkelijk gaat passen.
Vraag mij oprecht af op welke manier van installeren het meeste voordeel te halen is.

Dit is een hypothetisch situatie wat natuurlijk wel op een persoonlijke situatie slaat.
Mocht dit de verkeerde topic zijn, dan maak ik een eigen aan

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
meet de boel eens op met google maps afstand bepalen van boven? Dat geeft een mooi beeld wat er past en wat niet.
hoger op je dak is meer zon is per definitie beter, dus ga sowieso voor zo hoog mogelijk.
houd er ook rekening mee dat iemand nog onderhoud moet kunnen uitvoeren aan je dakkapel, dus pas op met dichtleggen

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• Raimundus
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:23
Na meten op dak is de volgende combi mogelijk:

Oost:
- 3 horizontaal in landscape
- 3 verticaal in landscape
><><><
><
><
><
West:
- 3 horizontaal in landscape boven de dakkapel
- 4 horizontaal in portrait op dak dakkapel
- 3 horizontaal in landscape onder de dakkapel
><><><
XXXX
><><><

Is dit overkill? Dan zou op west 10 panelen kunnen en oost 7 panelen.

Zelf gebruiken we maar 2200-2300kWh per jaar, maar overwegen om in de toekomst misschien naar elektrisch koken en/of (hybride) warmtepomp te kunen gaan.
Is het beter om gewoon voor de 1900kWh per jaar aan stroomopwekking te kiezen.
Twee omvormers nodig, oost/west? Is het nodig dat oost/west omvormer dezelfde capaciteit heeft? Of mag het ooststring 2250wp zijn en weststring 2500wp?
Is het beter om 1 omvormer te nemen a 2000-2500wp met 2 MMP? En dan achter en voor 7 panelen?

Offertes voor 16 panelen a 325wp Q cells G5 Duo(10 oost en 6 west) komen rond de 5500euro inclusief btw, materialen en installatie.
Offertes voor 10 panelen a 325wp Q cells G5 Duo (7 oost en 3 west) komen rond de 4100euro inclusief btw, materialen en installatie.

Offerte 7 panelen oost en 7 panelen west Q cells G6 Duo+Growatt 2500-MTL-S+installatie+material:
- 4725 (incl. BTW).
- 2x2580Wp (7 Oost a 335Wp en 7 West a 335Wp)

Is een 1-fase voldoende of zal het dan toch naar 3-fase omvormer moeten en aanpassingen meterkast?

[ Voor 25% gewijzigd door Raimundus op 02-04-2020 11:56 . Reden: aanpassing verbruik ]