Tocht door afzuigkap

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 08:05
Ik heb last van tocht/trek door afzuigkap ondanks dat er op de afzuigkap zelf een terugslagklep zit. (plastic klep) In eerste instantie wilde ik een terugslagklep aan de buitenkant maar die kregen we niet tussen de flexibele alu slang.

Is er een manier om dit achteraf alsnog te doen?..

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-05 17:25

Tijntje

Hello?!

Ik heb zelf dit aan de buitenzijde op de muur gezet.
De buis heb ik met kit vastgezet in de buitenmuur zodat er geen terugslag in de spouw mogelijk is.

https://www.ventilatiesho...5-x-205mm-aluminium-gavo/

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FoIA4vt.png

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:28
Ik liep tegen het zelfde idee aan, meer het klepperende geluid bij wind langs de gevel.

Als deel oplossing heb ik bij mij de terugslagklep liggend in de buis gemonteerd.
Hierdoor een fractie meer weerstand voor de afzuigkap, maar wel een veel betere dichting voordat de klep dan echt 'omhoog' moet bij tocht, wat niet snel gebeurd bij alleen wind.

Als dit toch na verloop van tijd te veel herrie blijft maken overweeg in een gemotoriseerde klep, welke door de afzuigkap gestuurd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
Ik vermoed dat zo'n rooster de tocht niet beter tegenhoud als de standaard terugslagklep die er nu op de afzuigkap zit. Ik heb nu deze, https://www.ventilatiesho...-gaas-hoge-doorlaat-4394/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-04 21:36

-36-

Trust me. I'm an amateur

BadEendTerror schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 15:02:
Ik vermoed dat zo'n rooster de tocht niet beter tegenhoud als de standaard terugslagklep die er nu op de afzuigkap zit. Ik heb nu deze, https://www.ventilatiesho...-gaas-hoge-doorlaat-4394/
Dat is geen terugslagklep, die sluit bij luchtstroom de verkeerde kant op helemaal af. Misschien valt er nog wat te winnen door de kap wat te draaien zodat de wind er niet direct in waait? Ou er anders toch een afslluitende klep op zetten.

[ Voor 3% gewijzigd door -36- op 31-03-2020 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
Terugslagklep zit niet buiten maar net na de afzuigkap. ;)
Dat had ik al gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-05 18:56
Zit de terugslagklep achter je afzuigkap goed gemonteerd? Zit die in het plafond, of in de muur? Als de terugslagklep in een horizontaal stuk buis zit, moet de as van de terugslagklep verticaal staan (bij een vlinderklep-terugslagklep in ieder geval).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-05 17:25

Tijntje

Hello?!

Rob-T6 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 14:44:
Ik liep tegen het zelfde idee aan, meer het klepperende geluid bij wind langs de gevel.

Als deel oplossing heb ik bij mij de terugslagklep liggend in de buis gemonteerd.
Hierdoor een fractie meer weerstand voor de afzuigkap, maar wel een veel betere dichting voordat de klep dan echt 'omhoog' moet bij tocht, wat niet snel gebeurd bij alleen wind.

Als dit toch na verloop van tijd te veel herrie blijft maken overweeg in een gemotoriseerde klep, welke door de afzuigkap gestuurd wordt.
Die ik heb kleppert echt niet in de wind, daar zijn de lamellen te zwaar voor en ze sluiten zichzelf elkaar af

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
Het is de standaard terugslagklep die bij de afzuigkap geleverd is, die direct in de afvoer van de afzuigkap zit.
https://www.mijnonderdele...ugslagklep-bosch-006.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer dénis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-05 19:26
Wij hebben een elektische klep geinstalleerd in de muurdoorvoer. die kan je gewoon op de plek van de huidige lamellen zetten. Wij werden gek van het geklapper, en ook veel last van tocht. Na installetie (uiteraard) nergens meer last van.

https://www.conrad.nl/p/e...wallair-n37217-wit-560313

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
@Gamer dénis
Dat is idd een mooie oplossing, maar hoe doe je dat dan met de stroom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
BadEendTerror schreef op donderdag 2 april 2020 @ 01:20:
@Gamer dénis
Dat is idd een mooie oplossing, maar hoe doe je dat dan met de stroom?
Dat zit er toch al bij; Je doet de stekker van je afzuigkap in dat kastje wat er bij zit. Daar zit gewoon een of ander spoeltje in. Zodra die zit dat er verbruik is, zet 'ie de klep open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:41
@kabeltjekabel ik ben het met @BadEendTerror eens dat de stroomaansluiting lastig is.
Ja er zit een heel mooi 4Mtr lang snoer aan met een master/slave stekkerplug geval. (red ik al niet tot mijn afzuigkap)
Maar hoe krijg je het snoer bij de stekker van je afzuigkap zonder heel je plafond te moeten slopen.

Ik zou zoiets veel liever draadloos zien.
Moet makkelijk met een klein solarcelletje kunnen (zoals ook die velux ramen) en een zendertje die tussen de stekker gaat. of desnoods wel met netstroom, maar dan gewoon buiten aansluiten.

Je kan natuurlijk de kabel door de spirobuis heen halen, maar dat lijkt me ook niet wenselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer dénis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-05 19:26
de kabel is erg dun en vrij gemakkelijk weg te werken, het pas al in een kitnaadje. Mee eens dat een draadloze beter zou zijn. maar weet niet of die bestaan... wellicht dat zoiets zelf te maken is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
FRANQ schreef op donderdag 2 april 2020 @ 08:12:
@kabeltjekabel ik ben het met @BadEendTerror eens dat de stroomaansluiting lastig is.
Ja er zit een heel mooi 4Mtr lang snoer aan met een master/slave stekkerplug geval. (red ik al niet tot mijn afzuigkap)
Maar hoe krijg je het snoer bij de stekker van je afzuigkap zonder heel je plafond te moeten slopen.

Moet makkelijk met een klein solarcelletje kunnen (zoals ook die velux ramen) en een zendertje die tussen de stekker gaat. of desnoods wel met netstroom, maar dan gewoon buiten aansluiten.

Je kan natuurlijk de kabel door de spirobuis heen halen, maar dat lijkt me ook niet wenselijk.
Zo te zien is dat snoertje gewoon een telefoonkabeltje. Dat kun je heel makkelijk verlengen of langer kopen natuurlijk.

Als jij graag 3x zoveel betaald voor iets wat veel minder betrouwbaar is... be my guest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:08
FRANQ schreef op donderdag 2 april 2020 @ 08:12:

Jij vind het handiger om netstroom naar buiten te trekken? En dan ook een waterdichte aansluiting moeten maken, in plaats van een klein minikabeltje wat je eventueel gewoon kan verlengen met een stukje snoer en een paar kroonsteentjes. (absoluut niet mijn favoriete manier, maar ach, het werkt wel)
Nou, ik weet wel wat ik makkelijker vind.

Ik kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat je je plafond moet slopen om bij het stopcontact te komen, maar goed dat zou natuurlijk kunnen.

Waarom zou je die kabel niet door die buis kunnen trekken? Word misschien een beetje vet en vuil, maar ik weet niet waarom dat een probleem zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
WEBGAMING schreef op donderdag 2 april 2020 @ 17:53:
[...]

Ik kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat je je plafond moet slopen om bij het stopcontact te komen, maar goed dat zou natuurlijk kunnen.
Dat staat er niet. Hij zal bedoelen van uitgang van dat luchtkanaal naar de stekker van wasemkap. Dat zal wel een of andere dichtgetimmerde koof zijn o.i.d.. Die stekker hoort natuurlijk gewoon sowieso bereikbaar te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:08
kabeltjekabel schreef op donderdag 2 april 2020 @ 18:11:
[...]

Dat staat er niet. Hij zal bedoelen van uitgang van dat luchtkanaal naar de stekker van wasemkap. Dat zal wel een of andere dichtgetimmerde koof zijn o.i.d.. Die stekker hoort natuurlijk gewoon sowieso bereikbaar te zijn.
Ja dat dacht ik ook.

Maar om dat systeem in te bouwen moet dat volgens mij toch wel open, een kabeltje wegwerken is dan toch ook het probleem niet meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:41
@WEBGAMING en @kabeltjekabel

Nu heb ik het probleem niet wat TS heeft.
En ik hoef dus ook niet zo'n oplossing te hebben.

Maar wat ik bedoelde te zeggen is dat niet bij iedereen de afzuigkap meteen aan de andere kant van de muur zit.

Mijn afzuigkap zit tegen de woning scheidende muur 5 meter van de dichtstbijzijnde gevel.
De stekker en stopcontact zitten gewoon achter de rvs ommanteling van de afzuigkap.
De spiro buis gaat 1m omhoog het plafond in maakt een haakse bocht naar links gaat 5 meter rechtdoor dan door de gevel

Wil ik een draad trekken dan moet je dus gaten maken. Ook door al het hout wat in de weg zit.
Het verlengen van de draad is het probleem niet, wel de route.

Maar als je een koof met spots hebt of een verlaagd plafond moet je er ook in kunnen en heb je hetzelfde probleem.
Zeker als alles net nieuw is ga je dat niet achteraf nog even doen.

[ Voor 3% gewijzigd door FRANQ op 02-04-2020 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:40
Tocht het terwijl de terugslagklep dicht is? Of wordt de terugslagklep opengetrokken door de zuigende wind?
Ik heb er een metalen terugslagklep tussen zitten, ook net boven de afzuigkap (zodat ik er evt. ooit nog eens bij kon ipv gipsplaten plafond te moeten open slopen), alleen bij hele harde wind buiten wil die nog wel eens wat klapperen. Maar dat komt zo zelden voor dat ik mij er niet aan stoor.

Als de plastic klep die je nu hebt te licht blijkt en dus wordt opengetrokken, dan zou je de vleugels wellicht kunnen verzwaren. Plak er bijv. een moertje op o.i.d. Een afzuigkap heeft flink wat power dus die zou dat in principe nog prima moeten kunnen opendrukken.

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 03-04-2020 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-05 18:56
kabeltjekabel schreef op donderdag 2 april 2020 @ 18:11:
[...]

Kan dat kabeltje niet gewoon door de buis zelf naar de afzuigkap?
Pagina: 1