Thuis netwerk; modem, Wifi Router en switch aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upbeat78
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-06 09:21
Mijn vraag
Ik wil mijn huidige router/modem enkel als modem gebruiken. Mijn nieuwe WiFi router als, dus WiFi router. eN de rest van mijn netwerk compenten (2 lan kabels en later een NAS) via de switch ook het internet laten bereiken.
Dacht, dat doe ik ff. Maar dat viel tegen. Ook de informatie op internet laat hier wat te wensen over. Of mijn zoekopdracht is onvoldoende.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Experia box v8 van Telfort.
TP Link Archer c3150 (Wifi Router)
Netgear prosafe 8 port - GSS108E (Switch)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Wat ik heb gevonden op het internet is dat de modem (experia) direct de binnenkomende glaskabel aangesloten heb. Dan een lan port van de experiabox naar de internetport van de Wifi router. De router dan weer via een lan port naar de switch. Aan de switch zitten dan weer 2 lan kabels voor een laptop en pc verbonden die het internet op moeten.

Wat ik daaruit begrijp, via een foutmelding van de wifirouter, dat de internetport een ander ip range/subnet moet hebben dan de lan port.
Waar ik op ben gestuit is dat DHCP uitzetten op de modem of de router er gek genoeg voor zorgt dat ik niet meer bij het apparaat kan komen. Het lukte mij ook niet om via een directe draad bij de modem of router te komen.
Het 'interne netwerk' heb ik getracht een ip range van 192.168.2.x
Switch heeft 192.168.2.1
Router heeft 192.168.2.2

De rest van het netwerk heeft een dhcp pool van 192.168.2.10 tm 192.168.2.100.

Mijn vraag is dan ook verder, als ik de internetport op mijn router een andere range geef (192.168.1.x). Dan moet dat dus ook op de modem zo ingesteld worden? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fn7fMRdDDPgze0EJ6pxiLqDi1Zw=/f/image/hi4qKtb7GsaIWkcaJ3AfQzay.png
Hoop dat het plaatje het verduidelijkt.

Ik kreeg het gisteravond niet aan het werk. Wat zie ik over het hoofd? Ben uiteindelijk veel tijd kwijt geweest om de modem en router opnieuw te benaderen, nadat ik dhcp op 1 van de apparaten uit had gezet. omdat ik denk dat er maar 1 dhcp server actief hoort te zijn (nl. de router).

Waarom de switch? Dat is voor QoS, dat kon de experia box niet en de extra poorten. Voor als de kids later ook nog iets willen gebruiken.

Beste antwoord (via Upbeat78 op 31-03-2020 19:28)

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 12-06 16:15
Upbeat78 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 13:59:
Mijn vraag
Ik wil mijn huidige router/modem enkel als modem gebruiken. Mijn nieuwe WiFi router als, dus WiFi router. eN de rest van mijn netwerk compenten (2 lan kabels en later een NAS) via de switch ook het internet laten bereiken.
Dacht, dat doe ik ff. Maar dat viel tegen. Ook de informatie op internet laat hier wat te wensen over. Of mijn zoekopdracht is onvoldoende.

Wat ik heb gevonden op het internet is dat de modem (experia) direct de binnenkomende glaskabel aangesloten heb. Dan een lan port van de experiabox naar de internetport van de Wifi router. De router dan weer via een lan port naar de switch. Aan de switch zitten dan weer 2 lan kabels voor een laptop en pc verbonden die het internet op moeten.

Wat ik daaruit begrijp, via een foutmelding van de wifirouter, dat de internetport een ander ip range/subnet moet hebben dan de lan port.
Waar ik op ben gestuit is dat DHCP uitzetten op de modem of de router er gek genoeg voor zorgt dat ik niet meer bij het apparaat kan komen. Het lukte mij ook niet om via een directe draad bij de modem of router te komen.
Switch heeft 192.168.2.1
Router heeft 192.168.2.2

Mijn vraag is dan ook verder, als ik de internetport op mijn router een andere range geef (192.168.1.x). Dan moet dat dus ook op de modem zo ingesteld worden? [Afbeelding]

Ik kreeg het gisteravond niet aan het werk. Wat zie ik over het hoofd? Ben uiteindelijk veel tijd kwijt geweest om de modem en router opnieuw te benaderen, nadat ik dhcp op 1 van de apparaten uit had gezet. omdat ik denk dat er maar 1 dhcp server actief hoort te zijn (nl. de router).

Waarom de switch? Dat is voor QoS, dat kon de experia box niet en de extra poorten. Voor als de kids later ook nog iets willen gebruiken.
Upbeat78,

De experiabox kan volgens mij niet in bridge gezet worden dus de EB blijft een router in je netwerk.
Wanneer je vanuit de lanzijde EB een kabel trekt naar de WAN zijde van je eigen router creëer je een NAT achter een NAT situatie (router achter een router).
Dan kan je inderdaad een subnet issue krijgen als beide routers in de zelfde subnet zitten (bijv 192.168.1.1 )
Router 2 zou dan in bijv subnet 192.168.2.1 moeten gezet worden om dit te laten werken.
Je kan de DHCP van je EB niet uitzetten omdat anders je eigen router geen interne IP adres meer krijgt en daarmee ook het totaal internet verkeer uitvalt.

Je kan verschillende dingen doen;

1. kijk of je eigen router de EB totaal kan vervangen
2. via dus een NAT achter NAT configuratie gaan werken maar dit brengt wel configuratie issues mee ( niet aan te raden)
3. je eigen router in DMZ zetten als dat mogelijk is.

Belangrijk is om ook te weten of je gebruik maakt van IPTV !

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Stap 1 is die experia box in bridge zetten/laten zetten.
Staat 'ie dat nu dan al wel? KAN dat überhaupt wel? Ik heb geen telfort en geen experia box en heb geen zin om dat hele draadje dat daarover gaat door te lezen, neem aan dat jij dat wel gedaan hebt. Dus, hoe zit het met bridge modus? En zo nee, kan' ie in DMZ ofzo (en wil je dat wel)? Of wil je echt router achter router (maar je zegt van niet, alleen modem)?

Oftwel, more info needed.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Arthion-nl
Upbeat78 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 13:59:
Mijn vraag

Switch heeft 192.168.2.1
Router heeft 192.168.2.2

Mijn vraag is dan ook verder, als ik de internetport op mijn router een andere range geef (192.168.1.x). Dan moet dat dus ook op de modem zo ingesteld worden? [Afbeelding]

Upbeat78,

De experiabox kan volgens mij niet in bridge gezet worden dus de EB blijft een router in je netwerk.
Wanneer je vanuit de lanzijde EB een kabel trekt naar de WAN zijde van je eigen router creëer je een NAT achter een NAT situatie (router achter een router).
Dan kan je inderdaad een subnet issue krijgen als beide routers in de zelfde subnet zitten (bijv 192.168.1.1 )
Router 2 zou dan in bijv subnet 192.168.2.1 moeten gezet worden om dit te laten werken.
Je kan de DHCP van je EB niet uitzetten omdat anders je eigen router geen interne IP adres meer krijgt en daarmee ook het totaal internet verkeer uitvalt.

Je kan verschillende dingen doen;

1. kijk of je eigen router de EB totaal kan vervangen
2. via dus een NAT achter NAT configuratie gaan werken maar dit brengt wel configuratie issues mee ( niet aan te raden)
3. je eigen router in DMZ zetten als dat mogelijk is.

Belangrijk is om ook te weten of je gebruik maakt van IPTV !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upbeat78
Dank voor het reageren! Vanuit jullie feedback wordt mij wel wat duidelijker.

Bridge modus is wel mogelijk begrijp ik uit wat ik tot zover gelezen heb. Wist niet dat dat moest.

Dat is nieuw voor mij dat router naar router problemen oplevert (wat geleerd, ik betwist het niet). Mijn netwerkkennis is best wat stoffig. Ben er veel actiever mee geweest, maar dat was vooral tot de windows vista tijd.

Mijn eigen router heb ik zelf een ip gegeven in de 192.168.2.x range. Net als mijn switch overigens. ik wil juist niet dat dhcp ze iets anders geven aan ip, anders mag ik gaan uitvogelen hoe ik ze moet benaderen als een willekeurig ip aan zit gekoppeld.
Geen iptv hier.

Wat ik ga proberen is de modem in bridge modus zetten. Lukt dat niet, dan ga ik bij telfort/kpn informeren naar mogelijkheden om de setup wel werkende te krijgen. Tenzij ze bij telfort/kpn zeggen dat ik mijn eigen router er tussen mag zetten. Dat zou nog wel de makkelijkste optie zijn en het minste kans op problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
@Upbeat78
Aangezien jij een glazvezel verbinding hebt en geen IPTV is het goed mogelijk om direct je eigen router te gebruiken. Hiervoor zou je dan mogelijk een mediaconverter bij moeten kopen omdat je eigen router geen glasvezel aansluiting heeft.
Dan kan je EB er volledig er tussen uit halen als Bridge niet mogelijk is natuurlijk

[ Voor 9% gewijzigd door Arthion-nl op 31-03-2020 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upbeat78
Ik ga trachten direct mijn telfort router te vervangen door mijn eigen router. Al is dat niet zo gemakkelijk. Informatie is schaars, ben ik inmiddels achter. Ik moet blijkbaar toch het een en ander instellen. Maar welke inistellingen nu noodzakelijk zijn.. dat is een andere vraag voor een ander topic.

Deze mag dicht wat mij betreft.
Pagina: 1