Dimmer in inbouwdoos met kabel naar plafondlamp mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Munki
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 30-01 21:37
Mijn vraag
Om het mogelijk te maken een plafondlamp op een heel andere plek te installeren, heb ik een kabel doorgetrokken vanuit een inbouwdoos naar het plafond. De kabel heb ik vervolgens netjes weggewerkt in een kabelgoot. Op de inbouwdoos heb ik een stopcontact aangesloten incl. met aan/uit-schakelaar. Dit werkt allemaal prima.. als in, ik kan de aan/uit- schakelaar gebruiken om de lamp te bedienen en het stopcontact voor nog iets anders.

Nu mijn vraag en wellicht is het een stomme vraag, maar veel ervaring heb ik niet; Ik zou nu graag een dimmer willen aansluiten in de inbouwdoos. Voordat ik een dimmer aanschaf, moet ik wel weten of het gaat werken in mijn specifieke situatie. Is het dan ook mogelijk om de dimmer in de inbouwdoos aan te sluiten en vervolgens hier weer diezelfde kabel aan toe te voegen die de lamp op het plafond bediend? Kan ik de plafondlamp dan dimmen via de dimmer of is dit praktisch onmogelijk...?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Led dimmer

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Het betreft hier, wat mij betreft, een specifieke situatie en dat is dan ook niet te vinden op Google o.i.d. Ik heb een medewerker van Gamma gevraagd of het mogelijk zou zijn en die geeft aan van wel, al had ik niet de indruk dat diegene er ook maar iets van verstand van had, eerlijk gezegd... Vandaar dat ik het hier navraag.

Alle reacties

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-01 11:49

BLACKfm

O_o

Een simpele tekening in bijvoorbeeld PAINT kan helpen de situatie uit te leggen.

Wat ik nu begrijp is het niet veel anders dan dat je een snoer naar een lamp hebt en in dat snoer zit een schakelaar. En dan. Nu wil je de schakelaar vervangen voor een dimmer. Als de lamp dat ondersteund zie ik niet waarom het niet zou werken.

Hoe je de boel doorlust of inbouwt maakt naar mijn idee niet uit.

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Dus kortom, de aan/uit schakelaar vervangen door een LED dimmer?

Indien dimmer en lamp geschikt zijn voor elkaar (niet iedere LED lamp is geschikt om te dimmen), dan voorzie ik geen probleem?

Testing, one, two ...

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-01 09:31
Ik probeer te snappen wat er heel specifiek aan jou situatie zou zijn, ik kan me namelijk geen andere manier voorstellen van een dimmer installeren dan dat die met een snoer/kabel/draad/whatever op de lamp zit aangesloten.

Kun je misschien uitleggen wat volgens jou de situatie zo specifiek maakt? Hoe verwacht je dat een dimmer in het algemeen geïnstalleerd is? Want voor zover ik jou verhaal kan volgen (niet helemaal) is dat precies wat jij wil.

• Munki
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 30-01 21:37
BLACKfm schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 13:25:
Hoe je de boel doorlust of inbouwt maakt naar mijn idee niet uit.
Nou, ik twijfel dus... aangezien er in mijn geval een extra kabeltje wordt toegevoegd aan de led dimmer, zodat ik de plafondlamp op een andere plek kan hangen... Normaal sluit je een lamp direct aan op één van de inbouwdozen op het plafond, in mijn geval gebruik in een inbouwdoos op de muur waar oorspronkelijk een stopcontact aan vastzat. Maar volgens mij maakt dat inderdaad totaal niet uit aangezien ik simpelweg gewoon doorlus? En een dimmer zorgt er simpelweg voor dat er straks minder/meer stroom door de kabel loopt? :X

@Vloris Zie mijn reactie hierboven. Hopelijk is dit duidelijk?

[ Voor 4% gewijzigd door Munki op 31-03-2020 13:55 ]

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-01 16:44
Ik neem aan dat het opbouw moet worden aangezien je op de inbouwdoos een gootje geplakt hebt om de draad te verleggen? Of is dat de schakelaar op een andere plek? Vandaar dat men om een schetsje van de situatie vraagt.

Zelf heb ik veel plezier van deze: Eltako EUD61NPN-UC
Aangesloten in het armatuur, bedien je deze met een pulsdrukker op de muur. De volgende keer probeer ik het wel met Z-wave geschikte varianten, dan kan ik ze ook remote dimmen met RPi.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-01 09:31
Dus eigenlijk heb je niet dit:
code:
1
2
3
4
  .--------.        .------.
--| dimmer |--------| lamp |
  '--------'   .----|      |
--------------'     '------'

Maar dit:
code:
1
2
3
4
  .--------.                       .------.
--| dimmer |------[kroonsteentje]--| lamp |
  '--------'   .--[kroonsteentje]--|      |
--------------'                    '------'

Dat is voor de stroom die overal doorheen loopt exact hetzelfde principe ;)

• Knutselsmurf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-01 22:19

Knutselsmurf

LED's make things better

Let er verder op, dat niet iedere led-lamp zich laat dimmen.Daarnaast is ook weer niet iedere dimmer geschikt om led-verlichting te dimmen.

- This line is intentionally left blank -

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-01 16:44
Hence die eltako. Die vreet bijna elke LED-lamp.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1