Hopelijk zit ik hier goed met het stellen van mijn vraag, zo niet dan hoor ik het graag!
We zijn offertes aan het vergelijken voor zonnepanelen en de vraag is of we beter voor 6 panelen kunnen gaan met de mogelijkheid om er later 3 bij te leggen, of dat we nu meteen het beste 9 panelen kunnen leggen.
Ons verbruik is momenteel tussen de 1500-2000 kWh per jaar (schatting, we wonen hier pas een half jaar).
6 panelen geven een verwachte opbrengst van 1904 kWh en kosten €3800 netto, €3150 ex btw
9 panelen geven een verwachte opbrengst van 2857 kWh en kosten €4800 netto, €3980 ex btw
Aangezien meer opwekken dan verbruiken niet heel veel oplevert (ca. €0.07 kWh) is het op de korte termijn niet heel interessant om meer te investeren dan 6 panelen. Mochten we bijv op termijn elektrisch gaan koken of een gezinsuitbreiding krijgen dan zouden we natuurlijk wel meer gaan verbruiken.
Ik heb al een klein beetje proberen te rekenen met de salderingsregeling tm 2031: https://docs.google.com/s...ZeSlAYvs/edit?usp=sharing
Zie ik nog dingen over het hoofd? Hopelijk kunnen jullie me verder helpen met deze beslissing!
Voor de volledigheid hier de offerte voor 6 panelen (die van 9 is vrijwel hetzelfde):
1 HND systeem, groot 1920 Wp / 1904 kWh/jaar, bestaande uit:
Panelen: 6 stuks DMEGC 320W_Mono Full Black
Positieve vermogenstolerantie +3/-0%
Productgarantie: 10 jaar en vermogensgarantie: 25 jaar
Hoofdomvormer: 1 stuks SE 2200 HD Wave
Powerbox: 6 stuks Solaredge P404
Monitoring: 1 stuks Solaredge on-line monitoring (licentievrij)
Montage op: schuin dak, volgens afspraak
Montagemateriaal: 1 set montagemateriaal t.b.v. plaatsing
1 set DC verbindingskabelset, dubbel geïsoleerd, incl. MC4 stekker
1 set AC aansluiting(en indien nodig)
installatieautomaat en kleinmateriaal (cf. NEN1010)
Arbeid: 1 stuks Arbeid t.b.v. montage, gebruiksklaar
1 stuks Arbeid t.b.v. installatie, gebruiksklaar
1 stuks Arbeid t.b.v. registratie en ingebruikname
Bedrag pakket excl. BTW: € 3.147,30
BTW 21% € 660,93
Bedrag pakket incl. BTW: € 3.808,23
We zijn offertes aan het vergelijken voor zonnepanelen en de vraag is of we beter voor 6 panelen kunnen gaan met de mogelijkheid om er later 3 bij te leggen, of dat we nu meteen het beste 9 panelen kunnen leggen.
Ons verbruik is momenteel tussen de 1500-2000 kWh per jaar (schatting, we wonen hier pas een half jaar).
6 panelen geven een verwachte opbrengst van 1904 kWh en kosten €3800 netto, €3150 ex btw
9 panelen geven een verwachte opbrengst van 2857 kWh en kosten €4800 netto, €3980 ex btw
Aangezien meer opwekken dan verbruiken niet heel veel oplevert (ca. €0.07 kWh) is het op de korte termijn niet heel interessant om meer te investeren dan 6 panelen. Mochten we bijv op termijn elektrisch gaan koken of een gezinsuitbreiding krijgen dan zouden we natuurlijk wel meer gaan verbruiken.
Ik heb al een klein beetje proberen te rekenen met de salderingsregeling tm 2031: https://docs.google.com/s...ZeSlAYvs/edit?usp=sharing
Zie ik nog dingen over het hoofd? Hopelijk kunnen jullie me verder helpen met deze beslissing!
Voor de volledigheid hier de offerte voor 6 panelen (die van 9 is vrijwel hetzelfde):
1 HND systeem, groot 1920 Wp / 1904 kWh/jaar, bestaande uit:
Panelen: 6 stuks DMEGC 320W_Mono Full Black
Positieve vermogenstolerantie +3/-0%
Productgarantie: 10 jaar en vermogensgarantie: 25 jaar
Hoofdomvormer: 1 stuks SE 2200 HD Wave
Powerbox: 6 stuks Solaredge P404
Monitoring: 1 stuks Solaredge on-line monitoring (licentievrij)
Montage op: schuin dak, volgens afspraak
Montagemateriaal: 1 set montagemateriaal t.b.v. plaatsing
1 set DC verbindingskabelset, dubbel geïsoleerd, incl. MC4 stekker
1 set AC aansluiting(en indien nodig)
installatieautomaat en kleinmateriaal (cf. NEN1010)
Arbeid: 1 stuks Arbeid t.b.v. montage, gebruiksklaar
1 stuks Arbeid t.b.v. installatie, gebruiksklaar
1 stuks Arbeid t.b.v. registratie en ingebruikname
Bedrag pakket excl. BTW: € 3.147,30
BTW 21% € 660,93
Bedrag pakket incl. BTW: € 3.808,23