Hallo,
Omdat ik nu thuis zit ben ik een beetje aan het spelen geraakt met mijn netwerk, omdat we Sonos speakers in huis hebben wil ik graag mijn gasten netwerk appart zetten van mijn hoofd netwerk.
Mijn omgeving ziet er al volgt uit en begin bij de straat:
Glas komt binnen -> Telfort
Gaat naar een experiabox V8
Van de Experiabox V8 gaat er een cat6 kabel naar de SFP poort van mijn HPE 1920 switch
Hiervandaan gaat er een kabel naar de een Netgear POE managed switch
GC110P Insight 8-Port Gigabit Ethernet PoE Smart Cloud Switch w/2 SFP Fiber Ports
Daar vandaan gaan er week utp kabels naar alle acces points door het huis heen 4 stuks
WAC510 - Insight Managed Smart Cloud Access Point
Hoe kan ik hier het beste een gasten Vlan om aanmaken? is dit mogelijk of zeggen jullie niet doen is de moeite niet waard.
Ook zie ik in mij V8 dat er geen mogelijkheid is tot Vlan tagging, klopt dit of kijk ik er gewoon regel recht over heen?
Wat ik zelf al heb gedaan:
Ik heb 3 netwerk aangemaakt
Hoofd netwerk voor mensen in huis
Gast voor gasten
Secure voor apparatuur wat ik niet op het hoofd netwerk wil hebben
Nu kan ik in de WAC510 per SSID taggen, en in de netgear switch kan ik ook Vlans aanmaken maar hier heb ik nog niet heel veel mee gedaan en omdat ik bang ben dat de V8 hier gewoon niet de juiste optie voor is weet ik ook nooit of ik het goed doe.
op de V8 zijn de volgende poorten standaard getaged:
Description 1p/VLAN ID Protocol
WAN1 1/34 Routing
WAN2 -/- ---
WAN3 5/4 Routing
Wan1 is voor netwerk
wan 3 is voor TV
Ik zou graag horen wat jullie hier aanraden.
Omdat ik nu thuis zit ben ik een beetje aan het spelen geraakt met mijn netwerk, omdat we Sonos speakers in huis hebben wil ik graag mijn gasten netwerk appart zetten van mijn hoofd netwerk.
Mijn omgeving ziet er al volgt uit en begin bij de straat:
Glas komt binnen -> Telfort
Gaat naar een experiabox V8
Van de Experiabox V8 gaat er een cat6 kabel naar de SFP poort van mijn HPE 1920 switch
Hiervandaan gaat er een kabel naar de een Netgear POE managed switch
GC110P Insight 8-Port Gigabit Ethernet PoE Smart Cloud Switch w/2 SFP Fiber Ports
Daar vandaan gaan er week utp kabels naar alle acces points door het huis heen 4 stuks
WAC510 - Insight Managed Smart Cloud Access Point
Hoe kan ik hier het beste een gasten Vlan om aanmaken? is dit mogelijk of zeggen jullie niet doen is de moeite niet waard.
Ook zie ik in mij V8 dat er geen mogelijkheid is tot Vlan tagging, klopt dit of kijk ik er gewoon regel recht over heen?
Wat ik zelf al heb gedaan:
Ik heb 3 netwerk aangemaakt
Hoofd netwerk voor mensen in huis
Gast voor gasten
Secure voor apparatuur wat ik niet op het hoofd netwerk wil hebben
Nu kan ik in de WAC510 per SSID taggen, en in de netgear switch kan ik ook Vlans aanmaken maar hier heb ik nog niet heel veel mee gedaan en omdat ik bang ben dat de V8 hier gewoon niet de juiste optie voor is weet ik ook nooit of ik het goed doe.
op de V8 zijn de volgende poorten standaard getaged:
Description 1p/VLAN ID Protocol
WAN1 1/34 Routing
WAN2 -/- ---
WAN3 5/4 Routing
Wan1 is voor netwerk
wan 3 is voor TV
Ik zou graag horen wat jullie hier aanraden.
I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500