Gedeelde wifi met 16 huisgenoten, hoe verbeter ik de wifi?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1363382

Topicstarter
Mijn vraag
Ik woon nu op een beschermde woongroep en we moeten met veel mensen de wifi delen.
Mijn wifi is super traag en valt om de zoveel minuten helemaal weg. En dit terwijl ik mijn buurman hele dagen hoor youtuben, gamen en op discord zit.
Nu heb ik al eens gevraagd hoe hij aan die goede wifi komt. Hij zei dat ik een internetkabel moest kopen en dat het opgelost zou zijn. Dit heb ik dus gedaan, echter doet de wifi het nog net zo slecht.
Vervolgens zag ik dat hij ook een extender had (tussen dat lijstje waar alle netwerken staan). Dus ik vroeg daarnaar en of ik ook zoiets kon kopen. Maar nu wist hij het allemaal ineens niet meer en zou hij er geen verstand van hebben, en dacht hij dat hij gewoon geluk had met zijn goede wifi. Wat ik raar vind.
Nu hoor ik van verschillende kanten dat mijn buurman enorm veel liegt en ook sneaky is. Hij heeft een technische opleiding gedaan dus ik vermoed dat hij er wel wat van af moet weten.
Zelf heb ik geen verstand van wifi, dus mijn vraag is eigenlijk; zijn er dingen die mijn buurman kan doen waardoor hij betere wifi heeft, en zo ja; kan ik dat ook doen?
En met die laatste 'kan ik dat ook doen?' bedoel ik eigenlijk, is het bijv. efficiënt om beide een extender te kopen, of zou het slimmer zijn om beide geen extender te gebruiken en dat de wifi dan weer gelijk verdeeld wordt?

Met mijn buurman valt niet te praten, maar met de begeleiders hier wel. Het is alleen heel moeilijk om hierover te beginnen als ik er zelf zo weinig verstand van heb. Dus eigenlijk is alle info over dit onderwerp wel welkom :) . Ik heb echter vrij weinig verstand hiervan dus als het in simpele taal uitgelegd kan worden zou ik dat heel erg waarderen.
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
Echt geen idee, maar als dit van belang is kan ik er wel eens naar vragen
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Mijn laptop is dus al verbonden met een internetkabel. En verder zie ik dat er hier in de buurt meerdere extenders gebruikt worden, ik vermoed dat sommige hiervan wel van dit huishouden zijn.
...

In ieder geval al bedankt voor het lezen!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:01
wellicht wat meer de woonsituatie zelf schetsen, hoe zijn de woonruimtes opgedeeld (wellicht een plattegrond met de woonruimtes en waar dan het huidige accesspoint hangt, heeft iedereen een eigen aansluiting etc.

Want je hebt het zowel over wifi als over een kabel kopen, dat zijn natuurlijk 2 heel verschillende manieren van iets aansluiten, want als je mogelijkheid hebt om zelf een kabel aan te sluiten dan kan je ook je eigen wifi accesspoint hier op aansluiten en zodoende een prive wifi netwerk opzetten (dan ben je nogsteeds wel afhankelijk van een (gedeelde? dit is me niet helemaal duidelijk) hoofdaansluiting).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:13
Hoe meer WiFi netwerken hoe slechter de WiFi wordt. Als iedereen een extender of accesspoint plaatst is de band vanzelf vol. Op 5ghz heb je dit gelukkig niet zo snel. Als je apparatuur 5ghz ondersteund zou je een 5ghz WiFi accesspoint kunnen aansluiten en daarmee verbonden. Dan zou je een betere verbinding moeten hebben. Het bereik is echter wel minder dan op 2.4ghz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:01

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Even de situatie helder krijge:

- Je gebruikte in het verleden wifi, maar omdat deze slecht bereik had heeft je buurman aangegeven dat je een "internetkabel" moet gebruiken. Ik vermoed dat je een netwerkkabel bedoelt?
- Waar gaat deze kabel heen? Een router? Een switch?
- Op het moment dat je laptop (zoals jij aangeeft) verbonden is met een netwerkkabel, zou je geen problemen meer moeten ondervinden in je connectie naar buiten, deze verloopt dan immers bedraad. Wifi is dan helemaal niet meer van toepassing.

Mocht je een wifi extender gebruiken kan je deze op 2 manier aansluiten: via het bestaande wifi (als repeater). Hierdoor verlies je wel wat snelheid t.o.v. de theoretisch maximale snelheid, of middels een netwerkkabel (als extra ap).

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:45
Denk dat de belangrijkste vraag is: Wie beheert de WiFi in de woongroep?
Daar ga je antwoorden krijgen op jouw vragen en de vragen die wij aan jou gaan stellen.

Hattrick: Thorgal Eagles