Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

SSD's werken na hoop gezeur slechts op SATA 1 snelheid

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-11 18:49
Ik heb net een nieuwe videokaart en een nieuwe SSD gekocht om na jaren weer eens op de PC te gaan gamen. Mijn oude SSD zit al lang in deze pc en werkt goed (Crucial M4). De nieuwe Samsung 860 QVO 1TB schijf wilde niet sneller dan SATA 2, dus dacht ik dat wel even op te lossen...

Mijn moederbord (Asrock P67 Extreme 4 Gen3) heeft 8 SATA poorten. 2 Intel SATA 3 poorten, 4 SATA 2 poorten en 2 Marvell poorten.

De Marvell poorten worden afgeraden, zeker om op te booten. Dus ik ging op zoek naar de Intel SATA 3 poorten. De Crucial M4 zat daar al in als opstartschijf. Ik prikte de nieuwe SSD er naast en verwachtte het opgelost te hebben. Hij zat eerder in een Sata 2 poort.

Helaas herkende de PC de SSD helemaal niet. Hij was niet te zien in de bios en niet in Windows (met Samsung Magician)

Ik dacht eraan om de nieuwe Samsung SSD in de poort van de Crucial SSD te stoppen om zo te kijken of het kabeltje goed was en of hij überhaupt op Sata 3 snelheid zou werken. Helaas resulteerde dit in een foutmelding (bootmgr ontbreekt, etc). Even schrikken, maar alles weer terug op dezelfde plek (er zitten nog 3 schijven en een dvd brander in) en je zou verwachten dat alles weer werkt. Dit was niet het geval. Niet mijn eerste rodeo, dus alle andere schijven eruit en alleen de Crucial M4 in zijn eigen poort. Opstarten wilde nog niet van harte, Windows bood aan om wat herstelwerkzaamheden uit te voeren en gelukkig startte Windows daarna weer gewoon op.

Vervolgens dacht ik er aan om voor de zekerheid de nieuwste drivers van het oude moederbord te installeren (inf) uit 2016/4/18. Ik weet niet zeker meer of dit voor die installatie was, of erna, maar ineens werd de Samsung SSD wel herkend door het moederbord op de tweede Sata 3 poort. Dit kan dus ook door de automatische windows reparatie gekomen zijn.

Nu het volgende probleem; Samsung Magician doet er heel lang over om op te starten en zegt vervolgens dat nu beide SSD's op Sata 1 snelheid werken. De testresultaten zijn ook absoluut bedroevend.

Wat kan ik hiermee? Waar is het fout gegaan?

Edit:
Ik heb al verschillende kabeltjes geprobeerd. De Crucial zit nu weer aan zijn originele kabel. Ik lees op internet dat de kabels in principe allemaal identiek moeten zijn, maar dat er toch heel veel mensen zijn die door een kabel wissel van Sata 2 naar Sata 3 snelheid zijn gegaan. Ik heb voor de zekerheid twee nieuwe sata kabels besteld (degene die ik heb zijn allemaal vrij oud). Toch heb ik het idee dat dit probleem eerder door software wordt veroorzaakt. Zeker nu de schijven ineens op Sata 1 snelheid werken. Kan ik iets met de drivers behalve de drivers van de Asrock website gebruiken?

Edit2:
Nu kom ik er achter dat Samsung Magician de nieuwe SSD niet eens wil testen door een fout. Ook iets kopiëren naar de schijf in verkenner werkt niet. "Er is een niet bestaand apparaat opgegeven". Overigens blijft de schijf wel gewoon zichtbaar in verkenner en Samsung Magician, ik kan in verkenner ook naar de eigenschappen bijvoorbeeld.

Edit3:
Het probleem is opgelost met nieuwe satakabels. Zie laatste post in dit draadje.

[ Voor 19% gewijzigd door SaN op 01-04-2020 14:05 ]

Beste antwoord (via SaN op 31-03-2020 11:31)

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Je hebt een moederbord met een bekend probleem, namelijk dat de SATA-3 poorten naar verloop van tijd defect raken. Zie ook dit persbericht van Intel

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Je hebt een moederbord met een bekend probleem, namelijk dat de SATA-3 poorten naar verloop van tijd defect raken. Zie ook dit persbericht van Intel

• SaN
dcm360 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 10:56:
Man man man.. Bedankt in ieder geval. Ik was juist zo blij dat ik met een relatief kleine upgrade verder kon. Gaat dit echt alleen om de sata 3 poorten?

Dus mijn opties zijn nu:
1. SSDs in de sata 2 poorten stoppen en er niet meer aan denken. Mits die poorten wel goed blijven uiteraard.

2. SSDs in de Marvell poorten stoppen. Volgens mij las ik gisteren tijdens mijn onderzoek dat sata 2 poorten van Intel meestal nog worden verkozen boven de Marvell sata 3 poorten.

3. Alles overzetten op een nieuw/gebruikt moederbord. Veel werk, nieuw OS. Eigenlijk weinig zin in.

Mocht iemand anders nog een andere oplossing hebben hoor ik het heel graag!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:03

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

SaN schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 11:38:
3. Alles overzetten op een nieuw/gebruikt moederbord. Veel werk, nieuw OS. Eigenlijk weinig zin in.
Dat is helemaal niet per se nodig, een nieuw OS. Windows gaat daar tegenwoordig best soepel mee om.

Cunning linguist.

• SaN
Bart ® schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 11:39:
[...]

Dat is helemaal niet per se nodig, een nieuw OS. Windows gaat daar tegenwoordig best soepel mee om.
In dat geval wordt het een iets interessantere optie. Zou ik bijvoorbeeld gewoon door bord er in kunnen zetten en zo verder gaan met een nieuwe chipset?

V&A aangeboden: ASRock Z77 Extreme3

In hoeverre ga ik het merken als ik besluit om de sata2 poorten van het huidige mobo te gaan gebruiken? De Crucial M4 is de boot drive. Op de Samsung komen alleen games te staan.

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:03

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

SaN schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 12:02:
[...]

In dat geval wordt het een iets interessantere optie. Zou ik bijvoorbeeld gewoon door bord er in kunnen zetten en zo verder gaan met een nieuwe chipset?

V&A aangeboden: ASRock Z77 Extreme3
In theorie wel ja. Lees wel bijvoorbeeld https://answers.microsoft...b1-4d39-86c8-327bca78d087 nog even door. Is genoeg info te vinden als je googelt op termen als 'new motherboard without reinstalling windows 10' :).

Cunning linguist.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:47
Van AnandTech:
It’s Limited to 3Gbps Ports Only
Interestingly enough the problem doesn’t affect ports 0 & 1 on the 6-series chipset. Remember that Intel has two 6Gbps ports and four 3Gbps ports on P67/H67, only the latter four are impacted by this problem.
De SATA3 poorten zouden dus gewoon moeten werken, evenals de Marvell poorten.
Verder: zorg dat je SATA controller in AHCI modus staat en gebruik de standaard AHCI driver van Microsoft.

• SaN
_JGC_ schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 12:13:
Van AnandTech:
[...]

De SATA3 poorten zouden dus gewoon moeten werken, evenals de Marvell poorten.
Verder: zorg dat je SATA controller in AHCI modus staat en gebruik de standaard AHCI driver van Microsoft.
En dat zijn nou precies degene die raar doen. Al heb ik de rest niet goed getest.

Toch een software probleem dan? Blijkbaar hielp het niet om de inf drivers van asrock te installeren. Heb ik nog andere opties?

• SaN
Mocht iemand dit topic ooit nog vinden. Ik heb de twee SSD's zojuist met nieuwe satakabels aangesloten (6gb specificatie voor wat het waard is) op de intel sata 3 poorten en ze werken beide direct perfect.

Ik heb hiervoor dus veel kabels geprobeerd die ik al had, waaronder een kabel waar zelfs 6g op staat (geen idee waarom er geen 6gb op staat btw) en die werkten dus allemaal niet. Kabels kunnen dus wel degelijk ongeschikt zijn.

Edit: Iets genuanceerder, na wat cablemanagement en tweede keer opstarten deed de nieuwe ssd toch weer vreemd. Samsung Magician zag hem niet en in verkenner was hij wel zichtbaar, maar ik kon er niks naar toe kopiëren. De M4 werkt nog steeds op volle snelheid. Met de nieuwe kabel op een andere sata 2 poort werkt de Samsung SSD ook naar behoren, weliswaar helaas wat trager, maar iets wat hij niet deed met de oude kabeltjes. Ik laat het hierbij.

[ Voor 34% gewijzigd door SaN op 01-04-2020 15:11 ]

Pagina: 1