Excel tabel verrekenbare verliezen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okir
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 27-12-2021
Ik wil graag weten hoe ik in excel verrekenbare verliezen kan aanwenden totdat winst nul is (en restant kan aanwenden over winst in volgende kolommen)

Winst:
a1 50
a2 -500
a3 -50
a4 100
a5 1500

a2: 500 verrekenbare verlies
a3: 50 verrekenbare verlies

in nieuwe rij (b) a2 aftrekken van winst a4 (eerstvolgende winst >0), en het restant van a2 (samen met a3) aftrekken van volgende winst a5

Veel dank!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Welkom @Okir. Je geeft een wenslijstje, maar dat is zo niet de bedoeling op GoT. Zie ook de ... die je hebt verwijderd bij openen van je topic: waar denk je zelf aan, waar loop je vast?

Dit klinkt als iets dat hetzelfde gaat als zoals je het op papier zou doen. Probeer het eens met een hulpkolom en als() en optellen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okir
Dank FJK. Sorry, wat heb ik verwijderd?

Ik zoek een excel formule die ik hiervoor zou kunnen gebruiken.

Helpt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:19

g0tanks

Moderator CSA
Okir schreef op maandag 30 maart 2020 @ 22:30:
Dank FJK. Sorry, wat heb ik verwijderd?

Ik zoek een excel formule die ik hiervoor zou kunnen gebruiken.

Helpt dat?
Je mist het punt van zijn bericht. ;)

Op Tweakers wordt enige eigen inzet verwacht (we zijn geen helpdesk), vandaar dat er bij het maken van een nieuw topic altijd wordt gevraagd naar wat je al zelf hebt geprobeerd:
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Je hebt al een beeld van wat je ongeveer wil, waarom lukt het niet om daar een Excel formule voor te maken?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okir
dank g0tanks, duidelijk.

Het lukt me niet om aftrek te doen tot nul, en restant over te houden.

Heb inderdaad geprobeerd ALS, SOM.ALS, ABS, maar nog niet succesvol.

Hr grt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:19

g0tanks

Moderator CSA
Ok, kan je specifieker zijn en de exacte formules laten zien?

Daarnaast is je beschrijving van het gewenste resultaat nog enigzins ambigu. Kan je ook een voorbeeld geven van welke waardes je in de cellen van de nieuwe kolom B1 t/ m B5 verwacht?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okir
Prima. Voor volledigheid de berekening uit elkaar getrokken over rij B en C

A belastbare winst

a1 50
a2 -500
a3 -50
a4 100
a5 1500

B totaal verrekenbare verliezen (belastbare winst <0)

b1 =abs(als(a1<0;a1;0)) --> 0
b2 =abs(als(a2<0;a2;0))--> 500
b3 =abs(als(a3<0;a3;0)) --> 50
b4 =abs(als(a4<0;a4;0)) --> 0
b5 =abs(als(a5<0;a5;0)) --> 0

C verrekening verrekenbare verliezen (=belastbaar bedrag)

c1 =als(en(b1>0;a1>0);a1-b1;als(a1>0;a1;0)) --> 50 (klopt, er zijn nog geen verrekenbare verliezen)
c2 =als(en(b2>0;a2>0);a2-b2;a2) --> -500 (klopt, negatieve winst, dus valt niks te verrekenen)
c3 =als(en(b3>0;a3>0);a3-b3;a3 --> -50 (klopt, negatieve winst, dus valt niks te verrekenen)
c4 =als(en(b4>0;a4>0);a4-b4;a4 --> 100, dit klopt niet want b2 mag eraf getrokken worden
c3 =als(en(b5>0;a5>0);a5-b5;a5 --> 1500, dit klopt niet want restant b2 (=b2-verrekening c4) + b3 mag eraf getrokken worden

veel dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Het is verwarrend dat je het hebt over rij A, rij B etc. In de rest van de wereld zijn dat kolomaanduidingen. Ook de rekenregels volg ik niet helemaal. Vanaf wanneer is een verlies verrekenbaar? Is dat meteen op de volgende rij? En hoelang is een verlies verrekenbaar? Totdat het helemaal is uitgeput of zit er nog een grens aan? Wat gebeurt er met n verliesjaren op een rij? Is er dan een maximum aan het te verrekenen verlies? Is dit een oefenopdracht of een werkelijke situatie?

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okir
Dank voor opmerkingen. Is idd voor een eigen rekenopdracht maar het valt me dus een beetje tegen..

a,b,c, is natuurlijk kolom aanduiding, sorry voor onduidelijkheid.

Verlies is meteen verrekenbaar, en blijft voor alle volgende jaren (kolommen) verrekenbaar totdat deze is uitgeput. Er is geen maximum aan het te verrekenen verlies, m.a.w. ook verliezen van verschillende jaren kunnen samen gebruikt worden voor verrekenen van 1 jaar, mocht dat nodig zijn. Beantwoordt dit je vragen?

Dank,. Gr.,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Okir schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 16:58:
Verlies is meteen verrekenbaar, en blijft voor alle volgende jaren (kolommen) verrekenbaar totdat deze is uitgeput.
Max 9 jaar toch verrekenbaar. Daarom moet je oudste eerst verrekenen

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okir
Dat zou inderdaad het mooiste zijn. Mijn opdracht gaat voor max vijf jaar vooruit, daarom gemakshalve weggelaten. En wordt het niet te complex om daarvoor te corrigeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

De beste manier om dit soort vraagstukken aan te pakken is meestal je afvragen hoe je dit met potlood en papier zou doen. Dan blijkt het (even uitgaande van de oneindigheid van verrekenbaarheid) verrassend simpel.

Je maakt een aparte kolom B met een lopend totaal van verrekenbare verliezen (negatieve bedragen). De formule daarvan is niet meer dan de winst (kolom A; negatief bij verlies) van het jaar optellen bij het lopend totaal van het vorige jaar, met een maximum van nul. Dus iets als MIN(0;B2+A3). Het belastbaar bedrag is niets anders dan het verrekenpotje van vorig jaar optellen bij de winst van dit jaar, met een minimum van 0. Of te wel in kolom C: max(0;B2+A3)

Een maximale levensduur van negen jaar is iets complexer, maar ook goed te doen. Je berekent dan ieder jaar de mutatie van het verrekenbaarheidspotje en sommeert de laatste negen jaar om het huidige potje te bepalen.

[ Voor 14% gewijzigd door Lustucru op 31-03-2020 21:26 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okir
Veel dank lustucru. Volgens mij volg ik je instructies niet goed op?

A1 50
A2 -500
A3 -50
A4 100
A5 1500

B1 = min(0;B2+A3) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Okir schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 20:14:
Veel dank lustucru. Volgens mij volg ik je instructies niet goed op?
Probeer niet klakkeloos iets uit een post over te tikken maar probeer te begrijpen wat er staat. Wat snap je wel, wat snap je niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:21
Probeer niet alles in één formule te doen! Gebruik hulpkolommen. @Lustucru zegt dat in een beetje verdekte bewoordingen ook al.
Als je nou achter je fiscaal resultaat 4 kolommen maakt met:
A) Stand verrekenbare verliezen begin boekjaar
B) Toevoeging verrekenbaar verlies boekjaar
C) Aanwending verrekenbaar verlies boekjaar
D) Stand verrekenbare verliezen einde boekjaar
Volgens mij moeten de formules voor al die kolommen wel te doen zijn?

Toen ik nog in de accountancy/belastingadvies werkte hadden we hiervoor een sheet met per fiscaal jaar een tabel: Enerzijds grofweg de kolommen zoals hierboven opgenomen (plus daarbij de kolom vervallen na de periode van 9 jaar) en anderzijds had ieder jaar waarin het verrekenbaar verlies is ontstaan een eigen rij. Zo kun je ook bijhouden wanneer het verlies was ontstaan!

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
*knip* link naar ander forum met dezelfde vraag maar niet meer antwoorden voegt niets toe.

[ Voor 78% gewijzigd door g0tanks op 04-04-2020 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Lustucru schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 18:32:

Een maximale levensduur van negen jaar is iets complexer, maar ook goed te doen. Je berekent dan ieder jaar de mutatie van het verrekenbaarheidspotje en sommeert de laatste negen jaar om het huidige potje te bepalen.
Jammer dat de TS niet meer reageert. Met de negen-jaars beperking wordt het een interessant probleem om dit elegant op te lossen. De formules zijn simpel,maar ik had er wel negen hulpkolommen voor nodig om het robuust te krijgen, of in één keer, met heel veel als().

[ Voor 3% gewijzigd door Lustucru op 06-04-2020 11:52 ]

Pagina: 1