Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ontbijtkoek
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Hoi,

Ik heb onlangs een startpakket van Philips Hue aangeschaft met een paar extra lampen.
Nu wil ook ook graag mijn wandlampen vervangen naar een slimmere oplossing aangezien deze meestal aanstaan.
Dit zijn vijf G9 halogeenlampjes aangesloten op twee dimmers (2 op een, 3 op de ander).

Een oplossing hiervoor is, aangezien er geen Philips hue G9 lampjes bestaan, is om de dimmers te vervangen en de lampjes naar LED.

Vervangende oplossingen voor de dimmer met draaiknop die ik kon vinden zijn:

Ecobright variant
https://www.ecobright.nl/led-dimmer/smart-led-dimmer-zigbee-zwave-0-200w-voor-alle-afdekramen/

Robbshop variant
https://en.robbshop.nl/zigbee-knob-smartdimmer-robb-smarrt

Heeft iemand enige ervaring met een van de twee of beide?
Het enige verschil dat ik kan vinden is uiteraard de prijs (46 Euro goedkoper voor twee).

Of zijn er ook andere oplossingen die ik over het hoofd zie?

Bosch Gl-30 BGL32000

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Timzhem
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 25-06 16:14
Wanneer je led verlichting wilt gaan dimmen zijn er meerdere punten waar je op moet letten.
* Type dimtechniek (Fase aan- of afsnijding)
* Minimale belasting dimmer
* Kwaliteit van de driver in de led lamp

Ik heb beide even nagekeken en zie dat dit fase Afsnijdende dimmers zijn. Indien je G9 lampjes dit ook als dimtechniek gebruiken zijn deze dimmers dus beide geschikt.

Wat betreft de minimale belasting:
G9 lampjes hebben vaak een laag Wattage (rond de 2,5 - 5 Watt).
De Ecobright dimmer heeft een aansluit vermogen van 0-200W, hierop zou je dus zelfs 1 lampje kunnen aansluiten.
De Robbshop dimmer heeft een aansluit vermogen van 20-300W, hierop moet je dus minimaal 8 G9 lampjes van 2,5W aansluiten dit te behalen. Ga je hier onder zitten dan kan dat resulteren in flikkeringen en slechte dimbare lampjes.
Ik zie ook dat ze een Bypass aanbieden die los bijgekocht kan worden, waarna het aansluiten vermogen 3-300W wordt. De Bypass kost €7,95.
Aangezien je er hierbij dus twee nodig zult hebben ben je totaal €30,- goedkoper uit met deze dimmers.

Misschien kan je beide winkels eens bellen/mailen om informatie in te winnen wat nou hun product beter maakt? Afgaand op de reviews van beide artikelen zou ik zelf kiezen voor de Ecobright dimmer.

Hopelijk kan je wat met deze informatie. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ontbijtkoek
  • Niet online
Heel erg bedankt! Ik had inderdaad nog niet aan die punten gedacht. Ik zal ze even een berichtje sturen

[ Voor 3% gewijzigd door Ontbijtkoek op 31-03-2020 11:06 ]

Bosch Gl-30 BGL32000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Precies de vragen waarop ik een antwoord zoek.
Ik heb deze gesteld bij de Robbshop maar nog geen bevredigend antwoord op gehad.

Mag ik jou vragen waar je voor hebt gekozen en of die keuze je bevalt?

Groet, Erik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ontbijtkoek
  • Niet online
Ik heb inmiddels 2 Ecobright gekocht. Bevalt erg goed.
Met 1 van de dimmers had ik wat problemen die kon zonder problemen ingeruild worden.

Beide webshop had ik gemaild

Ecobright:
Enkele belangrijke verschillen tussen de 2 dimmers zijn als volgt:

Onze dimmer heeft geen bypass nodig om lage belasting aan te sluiten, onze dimmer heeft een aansluitvermogen van 0W in tegenstelling tot ik dacht 20W van robbshop ( dimmer bypass nodig )

Onze dimmer is geschikt voor alle bekende A merken afdekmateriaal waardoor deze echt universeel te noemen is, de dimmer van robbshop kan alleen gebruikt worden onder GIRA, Berker als Busch&Jaeger schakelmateriaal (met een adapter)

Verder hanteren wij standaard 30 dagen bedenktijd, robbshop 14 dagen.

Het afstellen is bij de EcoDim dimmer makkelijker en beter te regelen.

Zowel de dimmer van Robb als de EcoDim dimmer zijn beiden niet te koppelen aan Apple home kit i.c.m. Philips Hue.
Robbshop:
Functioneel niet veel, maar die van ons eigen merk is niet officieel Hue gecertificeerd, waardoor hij bijvoorbeeld niet zichtbaar is in Homekit indien je dit ook wil koppelen. Bij die van EcoDim is dat wel zo. Verder betaal je vooral voor de naam.
Ik hoop dat je er iets aan hebt!

Bosch Gl-30 BGL32000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tikkel77
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06-09 17:40
Ik heb ondertussen een vergelijkbare vraag, maar heb wel een blauwe draad beschikbaar in m'n schakelaar. Heeft iemand een idee wat de vermogensrange is van de robbsmart draaidimmer als een blauwe draad gebruikt wordt (en geen bypass)?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tikkel77
Voor wie ooit hier ook mee zit. Heb uiteindelijk maar zowel de robbsmart als de ecodim Zigbee dimmer gekocht. En de ecodim gaf bij mij betere resultaten: dimde beter. Daarnaast is ook iets minder groot dus makkelijker in de inbouwdoos te stoppen. Gebruikt in combinatie met Philips GU10 led spots van 3,8W, dim-to-warm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shol
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:04
Tikkel77 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 20:02:
Voor wie ooit hier ook mee zit. Heb uiteindelijk maar zowel de robbsmart als de ecodim Zigbee dimmer gekocht. En de ecodim gaf bij mij betere resultaten: dimde beter. Daarnaast is ook iets minder groot dus makkelijker in de inbouwdoos te stoppen. Gebruikt in combinatie met Philips GU10 led spots van 3,8W, dim-to-warm
Op de Ecobright website staat dat die Ecodim dimmer juist niet geschikt is voor de philips dimtone LED.
Zijn jouw ervaringen hiermee nog steeds goed?

Ik ben namelijk op zoek naar een Zigbee dimmer met draaiknop die goed werkt met de Philips Dimtone LED spotjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tikkel77
Ja, uiteindelijk wel, maar wel wat vaag: in eerste instantie wilden de lampen niet op vol vermogen (ze dimden altijd een beetje terug) maar niet bij alle dimmers, sommigen deden het prima (heb er 5). Contact gehad met ecodim en zij gaven aan dat ze vaker problemen hadden met deze spots (zoals ook op hun site stond, had ik gemist) en verder geen oplossing. Toen de boel maar weer es opengeschroefd en de draadjes er wat beter ingestopt. En toen was alles in orde. Beetje vaag waar het aan lag dus, maar hier werken ze nu alle vijf naar volle tevredenheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:30
Ik ben ook aan het kijken voor zo’n ecobright dimmer met zigbee.
Is het nu zo dat je met deze dimmer je lampen zowel “smart” als “dom” kan bedienen? Met andere woorden, kan je de lampen helemaal uitschakelen door de knop van de dimmer fysiek in te drukken, en daarna deze weer eventueel via de Philips Hue (of andere app) op afstand inschakelen?

Ik wil deze in de woonkamer, maar voor vriendin is het essentieel om ook de fysieke knoppen te kunnen gebruiken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ontbijtkoek
  • Niet online
-Edwin- schreef op zondag 6 februari 2022 @ 20:31:
Ik ben ook aan het kijken voor zo’n ecobright dimmer met zigbee.
Is het nu zo dat je met deze dimmer je lampen zowel “smart” als “dom” kan bedienen? Met andere woorden, kan je de lampen helemaal uitschakelen door de knop van de dimmer fysiek in te drukken, en daarna deze weer eventueel via de Philips Hue (of andere app) op afstand inschakelen?

Ik wil deze in de woonkamer, maar voor vriendin is het essentieel om ook de fysieke knoppen te kunnen gebruiken ;)
Ja dat klopt. Gewoon met de knop en/of via de Hue app

Bosch Gl-30 BGL32000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
Ontbijtkoek schreef op zondag 6 februari 2022 @ 20:34:
[...]

Ja dat klopt. Gewoon met de knop en/of via de Hue app
Dus ook al schakel je stroom volledig af door fysiek op de dimknop te drukken, dan nog kan je de lampen later via de app aanzetten?

Dat is exact het werkscenario wat ik zoek. Ik zat tot gisteren met Calex smart lampen en zonder fysieke dimmer, maar dat was een drama voor in de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lurge
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

-Edwin- schreef op zondag 6 februari 2022 @ 20:39:
[...]

Dus ook al schakel je stroom volledig af door fysiek op de dimknop te drukken, dan nog kan je de lampen later via de app aanzetten?

Dat is exact het werkscenario wat ik zoek. Ik zat tot gisteren met Calex smart lampen en zonder fysieke dimmer, maar dat was een drama voor in de woonkamer.
Dat is precies wat die ecodim dimmers doen inderdaad.

ActueleWind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
Lurge schreef op zondag 6 februari 2022 @ 20:44:
[...]

Erg fijn om te weten. Ik heb nu nog geen zigbee bridge, maar wel van plan dit in de toekomst te doen. En aangezien ik toch een nieuwe duo led dimmer nodig heb, is het mij die 30 euro zeker waard om alvast toekomst proof te zijn wat dit betreft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-09 23:58
Lurge schreef op zondag 6 februari 2022 @ 20:44:
[...]

En nog even voor de zekerheid: die dimmer heeft dan alleen via het Zigbee protocol contact met de lampen? Ik wil in onze nieuwe keuken graag LED-strips onder de bovenkasten maken en boven het eiland een hanglamp (zoiets), allen met een Zigbee-compatible driver erin. Ideaal zou inderdaad zijn om die beide bronnen gewoon van constante spanning te voorzien en ze met deze driver dan (het liefst tegelijk) te kunnen aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lurge
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

Stalensnuitje schreef op zondag 6 februari 2022 @ 22:26:
[...]

En nog even voor de zekerheid: die dimmer heeft dan alleen via het Zigbee protocol contact met de lampen? Ik wil in onze nieuwe keuken graag LED-strips onder de bovenkasten maken en boven het eiland een hanglamp (zoiets), allen met een Zigbee-compatible driver erin. Ideaal zou inderdaad zijn om die beide bronnen gewoon van constante spanning te voorzien en ze met deze driver dan (het liefst tegelijk) te kunnen aansturen.
Deze dimmers zijn bedoeld om lampen op aan te sluiten, dus domme dimbare lampen maak je slim door gebruik van deze dimmer. Handig als je in 1 armatuur meerdere lampen hebt of een rijtje spots die je in 1 keer wilt bedienen.

ActueleWind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-09 23:58
Lurge schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 21:17:
[...]

Deze dimmers zijn bedoeld om lampen op aan te sluiten, dus domme dimbare lampen maak je slim door gebruik van deze dimmer. Handig als je in 1 armatuur meerdere lampen hebt of een rijtje spots die je in 1 keer wilt bedienen.
Ach zo, natuurlijk! Ik zat precies andersom te denken 8)7 Iemand een idee met welke dimmer dat zou kunnen? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kneepie
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21:10
Bedankt voor deze post, heel het internet afgezocht naar g9 HUE lampen die er niet zijn.
Door deze post er toch achter gekomen dat de wandlampen die wij willen te bedienen en te dimmen zijn via de HUE app!
Pagina: 1