Verf vraag (houten)schuur. Hele dure of?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-06 21:06
Mijn schuur heeft een verfbeurt nodig. Eigenlijk al te lang geleden gedaan.

Schuur heeft 4 kanten: een kant veel zon; erg slecht. 1 kant half zon half onder groot afdak caravan en dus 50procent slecht. 1 kant volledig onder afdak. En 1 kant in de tuin van de buren. Ziet er na 7 jaar nog redelijk uit (cetabever toen)

Mijn vraag is: tegenwoordig werk ik eigenlijk altijd met de beste verf. Omdat dat veel tijd en geld scheelt uiteindelijk.

De zonkant wil ik aanpakken met Jotun. Echter is dit geen overkill voor de andere kanten? Zou een Sikkens EPS daar ook volstaan? Want 3 kanten worden sowieso amper nat of amper zon. En de andere ‘open’ kant heeft nooit zon en ziet er na 7 jaar Cetabever zelfs nog prima uit.

Of toch overal Jotun? Wat is jullie advies?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Over hoeveel m2 hebben we het hier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Net dit weekend de schuur helemaal afge-Jotun'd. Wereldspul. Relatief duur, maar in absolute zin word je er bij een normale schuur niet armlastig van. Wat @Anoniem: 93986 zegt is wel een puntje dan.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Anoniem: 93986 schreef op maandag 30 maart 2020 @ 17:03:
Over hoeveel m2 hebben we het hier?
50m2 totaal. Jotun is ongeveer 1L per 8m2. Sikkens is goedkoper en rond de 15-20m2 per liter. Maar gaat me erom: heeft het wel ‘nut’ in mijn geval? Als dat zo is dan is de keuze snel gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:50
Het verven kost relatief veel tijd om het netjes te doen (zeker met schuren en afplakken bij). Goede kwaliteit verf dekt beter en vloeit meestal ook beter. Het blijft ook langer zitten dan goedkope verf. Het is zonde om na 3-4j het opnieuw te moeten doen.

Ik zou zelf opteren voor iets kwalitatievere verf (welke meestal ook duurder is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-05 09:11

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Is Wijzonol niet een optie. Redelijke prijs, 13m2/liter en mijn moeder verfde hier altijd mee, vele malen beter dan wat je bij de bouwmarkt haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Is prima. Maar niet beter dan Sikkens EPS. Maar ging mij er meer om: heeft jotun ‘nut’ op die plekken met weinig last van de zon/regen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:43
meermarco schreef op maandag 30 maart 2020 @ 21:05:
Is prima. Maar niet beter dan Sikkens EPS. Maar ging mij er meer om: heeft jotun ‘nut’ op die plekken met weinig last van de zon/regen
Dat antwoord heb je zelf toch al gegeven? Je zegt dat het er na 7 jaar nog goed/prima uit ziet. Dus de vraag die je jezelf moet stellen is of je het de meerkosten van jotun waard vindt om in 14 jaar 1x te moeten verven ipv 2x. Ik geloof namelijk niet dat jotun (of welke andere verf ook) langer meegaat, 14 jaar lijkt mij zelfs al erg optimistisch.

Edit:
Ik zou trouwens wel alles met dezelfde verf doen om kleur- en/of glansverschil te voorkomen.

[ Voor 7% gewijzigd door cryptapix op 30-03-2020 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:34
De kleur maakt ook nog uit voor de levensduur. Een donkere verf die vol in de zon staat heeft het veel zwaarder te verduren dan diezelfde verf, in een lichtere kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Het is ongeveer €200 verschil met Sikkens EPS voor 50m2. Als je daar niet wakker van ligt Jotun gebruiken. Als het tegenvalt koop je over een jaar of 8 Sikkens voor de volgende verfbeurt.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secret17
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-06 20:43
Over type verf gesproken - wij willen in het najaar ons huis (buitenkant) laten schilderen. We hebben bij de koop twee jaar terug inmiddels wat kozijnen en de voordeur vervangen, allemaal hout en voorgelakt in een donkerbruine matlak verf. We willen de rest van het huis nu (precies) dezelfde uitstraling geven, dus de fabrikant gebeld voor informatie over die verf. Die kunnen eventueel op verzoek hun verf aan de schilder leveren, dus dat is mooi.

Echter, ik lees op sommige sites dat matlak eigenlijk niet goed geschikt is voor buiten. Grote delen van het huis staan op de zonnige kant (zuid/zuid-west/west), inclusief de dakkapel die opnieuw moet gebeuren. Is dit inderdaad zo, of kan matlak prima, mits van de juiste kwaliteit?

There can be only fun

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-06 13:38
_Erikje_ schreef op maandag 30 maart 2020 @ 20:54:
Is Wijzonol niet een optie. Redelijke prijs, 13m2/liter en mijn moeder verfde hier altijd mee, vele malen beter dan wat je bij de bouwmarkt haalt.
Ik weet niet hoe lang geleden jouw moeder verfde maar Wijzonol ligt al jaren in de bouwmarkt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:06
secret17 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 15:29:
Over type verf gesproken - wij willen in het najaar ons huis (buitenkant) laten schilderen. We hebben bij de koop twee jaar terug inmiddels wat kozijnen en de voordeur vervangen, allemaal hout en voorgelakt in een donkerbruine matlak verf. We willen de rest van het huis nu (precies) dezelfde uitstraling geven, dus de fabrikant gebeld voor informatie over die verf. Die kunnen eventueel op verzoek hun verf aan de schilder leveren, dus dat is mooi.

Echter, ik lees op sommige sites dat matlak eigenlijk niet goed geschikt is voor buiten. Grote delen van het huis staan op de zonnige kant (zuid/zuid-west/west), inclusief de dakkapel die opnieuw moet gebeuren. Is dit inderdaad zo, of kan matlak prima, mits van de juiste kwaliteit?
Welk merk was dit? Heb even gekeken bij Sigma en Sikkens maar die hebben niet eens matte lak voor buiten. zijdeglans kan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secret17
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-06 20:43
ppatrick schreef op donderdag 2 april 2020 @ 22:08:
[...]
Welk merk was dit? Heb even gekeken bij Sigma en Sikkens maar die hebben niet eens matte lak voor buiten. zijdeglans kan wel.
Ik heb eerlijk gezegd geen idee welk merk - ik heb contact gehad met de verkoper die ons de kozijnen heeft geleverd en die had de fabriek gesproken en begrepen dat het een matlak was die eventueel bij hun te bestellen was. Het zou me niks verbazen als dit geen bekend merk is dat je bij de bouwmarkt kunt halen.

Intussen ook weer contact gehad met de schilder en hem dezelfde vraag gesteld. Hij bevestigt dat matlak voor buitenschilderwerk weliswaar niet onmogelijk maar wel ongebruikelijk is i.v.m. onderhoud/slijtvastheid. Daar staat tegenover dat de leverancier van de kozijnen natuurlijk aangaf dat hun lak in principe 5 a 10 jaar goed moet blijven (het is in principe een product voor buiten).

Kortom, we gaan er nog even een ei over leggen voordat we een definitieve keuze maken. De klus begint op z'n vroegst pas in september, dus we hebben nog heel even de tijd. ;)

There can be only fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Toch maar gewoon Jotun besteld voor alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Jotun zit erop. Zou zijdeglans moeten zijn. Maar vind het erg mat. Vind het prima verder. Maar is het niet zo dat hoogglans juist langer zou meegaan?
Pagina: 1