Glazen deur laten plaatsen in bestaand kozijn nieuwbouw

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lispiplus
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 05-04-2020
Mijn vraag
...Ik heb een glazen binnendeur laten plaatsen in een bestaand metalen kozijn (2 scharnieren boven, 1 onder) in mijn nieuwbouw appartement. Sinds vriend er 6 maanden na plaatsing tegenaan gelopen is blijft de deur niet meer openstaan maar loopt ongeveer 45 cm. dicht. Bedrijf heeft scharnieren "aangedraaid", maar heeft niet geholpen, deur blijft stuk dichtlopen. Bedrijf reageert niet, behalve dat " ieder zuchtje wind" ervoor kan zorgen dat deur dichtloopt. Iemand een suggestie hoe dit kan of weet iemand een (deugdelijk) bedrijf voor een second opinion? Naar aanleiding daarvan overweeg ik zonodig juridische stappen tegen dit bedrijf.
(Heb Rijdende Rechter ingeschakeld, maar bedrijf wil niet meewerken! Zegt in mijn ogen genoeg, maar hoor graag uw mening waar het dichtlopen aan kan liggen.
Alvast heel erg bedankt!

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Beste antwoord (via Lispiplus op 01-04-2020 10:56)

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-05 10:08
Op zich een interessante casus. Vriend had niet tegen die deur moeten lopen maar als ik dat hier doe heb ik een blauwe plek en zijn de deur (ook glas) en het kozijn (hardhout + 3 lompe scharnieren) zelf nog prima.

Een blikken kozijntje met een te zware deur erin is een slecht idee en dat had die leverancier ook best kunnen bedenken. Had een mooie aflevering kunnen worden :P

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:58
Ik snap je verhaal niet helemaal. Wat is “blijft stuk dichtlopen”? De deur blijft niet staan in de gewenste positie? Daarvoor kun je een deurstopper gebruiken.

Begrijp ook niet wat voor juridische stappen je zou willen nemen. Wat verwijt je de leverancier dan? Je vriend heeft de deur toch zelf “gesloopt”? Als ik hier thuis een steen door de ruit gooi kan ik de leverancier toch ook niet verantwoordelijk houden voor de tocht?

Ik vraag me ook af hoe je de leverancier hebt benaderd. Als je de situatie uitlegt, zal elke leverancier toch gewoon vertellen wat de mogelijkheden (en eventuele kosten) zijn? Maar als je al direct dreigt met juridische stappen - en zelfs de rijdende rechter al inschakelt - omdat ze een door jouw vriend zelf veroorzaakt probleem niet oplossen, tja, dan snap ik dat de leverancier je vervolgens negeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05 12:29
De deur kruipt langzaam van open naar dicht en blijft staan op ca 45cm open. Ik denk dat die vriend een scharnier of het blikken kozijn beschadigd heeft zodat ie buiten de stelruimte valt en dit daardoor niet zonder meer opgelost kan worden. Het bedrijf kan hier wat minder aan doen dan de vriend die ertegenaan liep. Als het een standaard stalen inbouwkozijn is, dan kan je wellicht het hele kozijn vervangen. Kwestie van een paar inbusjes losdraaien die achter de rubber dopjes zitten en de boel klemmen aan de muur.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:52
@Señor Sjon zou het dan gewoon zijn dat het kozijn verschoven is op de muur waardoor de deur dicht draait?

Kan me zo voorstellen dat een glazen deur zwaarder is dan de standaard golfkarton deur die er uit de bouw in zit. Samen met de klap van iemand die er tegenaan loopt kan dan de boel ontwrichten denk ik.

@Lispiplus Zie bovenstaande.
Ik zou beginnen met de glazen deur even uit het kozijn tillen.
En dan het kozijn goed haaks en verticaal waterpas te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05 12:29
Verschoven, getordeerd of gedraaid. Je hebt niet zoveel nodig om een deur vervelend te laten doen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lispiplus
cryptapix schreef op maandag 30 maart 2020 @ 16:04:
Ik snap je verhaal niet helemaal. Wat is “blijft stuk dichtlopen”? De deur blijft niet staan in de gewenste positie? Daarvoor kun je een deurstopper gebruiken.

Begrijp ook niet wat voor juridische stappen je zou willen nemen. Wat verwijt je de leverancier dan? Je vriend heeft de deur toch zelf “gesloopt”? Als ik hier thuis een steen door de ruit gooi kan ik de leverancier toch ook niet verantwoordelijk houden voor de tocht?

Ik vraag me ook af hoe je de leverancier hebt benaderd. Als je de situatie uitlegt, zal elke leverancier toch gewoon vertellen wat de mogelijkheden (en eventuele kosten) zijn? Maar als je al direct dreigt met juridische stappen - en zelfs de rijdende rechter al inschakelt - omdat ze een door jouw vriend zelf veroorzaakt probleem niet oplossen, tja, dan snap ik dat de leverancier je vervolgens negeert.
Cryptapix Als ik de deur openzet loopt ie langzaam ongeveer 45 cm dicht. Het bedrijf heeft ernaar gekeken en de scharnieren aangedraaid(?) uiteraard tegen betaling mijnerzijds van €121,00. De deur kostte een kleine €1.000,00. Een volledig glazen deur waar vriend tegenaan gelopen is, dat kan gebeuren toch?? Nadat het bedrijf de scharnieren weer had aangedraaid tegen betaling blijft de deur dus dichtlopen. En ja hoor, ik weet dat met een deurstopper de deur niet dichtloopt, maar voor een deur van €1.121,00 mag je toch verwachten dat hij open blijft staan, of zie ski dat verkeerd??
En nee, ik heb natuurlijk de leverancier op een normale manier benaderd, maar nadat hij de scharnieren heeft aangedraaid en daarmee dus niet het euvel heeft verholpen heb ik hem verschillende keren zowel telefonisch als via de mail gevraagd e.e.a. te verhelpen. Pas nadat hij niet meer reageert (sinds 30 oktober 2019) heb ik de Rijdende Rechter ingeschakeld. Ik wil gewoon een normaal functionerende deur, dat moet voor die prijs toch mogelijk zijn dacht ik zo? By the way ook voor een deur van €50,00 mag je verwachten dat 'ie goed functioneert. Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-05 07:05

Croga

The Unreasonable Man

Lispiplus schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 14:46:
maar voor een deur van €1.121,00 mag je toch verwachten dat hij open blijft staan, of zie ski dat verkeerd??
Van iedere deur mag je verwachten dat hij normaal open blijft staan, tenzij je er tegenaan loopt. Dan mag je verwachten dat er iets kapot is gegaan. En dat kun je niemand aanrekenen behalve de persoon die er tegenaan gelopen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lispiplus
FRANQ schreef op maandag 30 maart 2020 @ 16:50:
@Señor Sjon zou het dan gewoon zijn dat het kozijn verschoven is op de muur waardoor de deur dicht draait?

Kan me zo voorstellen dat een glazen deur zwaarder is dan de standaard golfkarton deur die er uit de bouw in zit. Samen met de klap van iemand die er tegenaan loopt kan dan de boel ontwrichten denk ik.

@Lispiplus Zie bovenstaande.
Ik zou beginnen met de glazen deur even uit het kozijn tillen.
En dan het kozijn goed haaks en verticaal waterpas te stellen.
Hi Frank, De glazen deur even uit het kozijn tillen is gemakkelijker gezegd dan gedaan, althans voor mij.
Maar dat had het bedrijf dan toch ook moeten zien, zeggen, doen? En mij niet laten betalen voor het aandraaien van een scharnier. Mind you, ik heb er geen moeite mee te betalen voor een dienst, maar dan mag ik toch ook verwachten dat e.e.a. daarna goed functioneert?! De deur heeft een kleine €1.000,00 euro gekost en het aandraaien van het scharnier €121,00. Ik stel toch geen absurde eisen, ik wil gewoon een deur in mijn kozijn die open blijft staan als ik hem openzet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Heeft je vriend geen WA verzekering?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lispiplus
Señor Sjon schreef op maandag 30 maart 2020 @ 16:58:
Verschoven, getordeerd of gedraaid. Je hebt niet zoveel nodig om een deur vervelend te laten doen.
Maar dat zou het bedrijf dan toch ook moeten zien, zeggen? Dan kan ik natuurlijk altijd nog beslissen om de deur te laten verwijderen. Maar helemaal niks van je laten horen zoals dit bedrijf is in mijn ogen diep treurig en je scheept je klant op met een ondeugdelijk product voor veel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lispiplus
Will_M schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 14:56:
Heeft je vriend geen WA verzekering?
Jawel, en die €121,00 is ook door de verzekering betaald. Dus dat is het probleem niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:58
Lispiplus schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 14:57:
[...]

Maar dat zou het bedrijf dan toch ook moeten zien, zeggen? Dan kan ik natuurlijk altijd nog beslissen om de deur te laten verwijderen. Maar helemaal niks van je laten horen zoals dit bedrijf is in mijn ogen diep treurig en je scheept je klant op met een ondeugdelijk product voor veel geld.
Dat je vriend tegen de deur aanloopt en de deur daardoor dicht loopt wil niet zeggen dat je een ondeugdelijk product hebt voor veel geld.
Als je dit zo ook naar de leverancier aangegeven hebt snap ik best dat ie niet reageert.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:58
Lispiplus schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 14:46:
[...]

Cryptapix Als ik de deur openzet loopt ie langzaam ongeveer 45 cm dicht. Het bedrijf heeft ernaar gekeken en de scharnieren aangedraaid(?) uiteraard tegen betaling mijnerzijds van €121,00. De deur kostte een kleine €1.000,00. Een volledig glazen deur waar vriend tegenaan gelopen is, dat kan gebeuren toch?? Nadat het bedrijf de scharnieren weer had aangedraaid tegen betaling blijft de deur dus dichtlopen. En ja hoor, ik weet dat met een deurstopper de deur niet dichtloopt, maar voor een deur van €1.121,00 mag je toch verwachten dat hij open blijft staan, of zie ski dat verkeerd??
En nee, ik heb natuurlijk de leverancier op een normale manier benaderd, maar nadat hij de scharnieren heeft aangedraaid en daarmee dus niet het euvel heeft verholpen heb ik hem verschillende keren zowel telefonisch als via de mail gevraagd e.e.a. te verhelpen. Pas nadat hij niet meer reageert (sinds 30 oktober 2019) heb ik de Rijdende Rechter ingeschakeld. Ik wil gewoon een normaal functionerende deur, dat moet voor die prijs toch mogelijk zijn dacht ik zo? By the way ook voor een deur van €50,00 mag je verwachten dat 'ie goed functioneert. Of zie ik dat verkeerd?
Of de deur nou 50 euro of 200.000 euro heeft gekost, als je er tegenaan loopt kan er wat beschadigen/kapot gaan (en die kans is groter bij een volwassen man van 80kg dan bij een peuter van 10kg). Ook een Lamborghini wint het niet van een boom. Daar kan de leverancier niets aan doen. Bij normaal gebruik ben ik het met je eens dat je van een deur van 1000 euro mag verwachten dat die niet zomaar kapot gaan, maar tegen een deur aanlopen is niet echt normaal gebruik.

Dat je vervolgens moet betalen om iemand langs te laten komen is ook niet heel vreemd. Natuurlijk kan de leverancier coulant zijn en gratis komen kijken, maar dat is hij niet verplicht. Dat het niet geholpen heeft is vervelend, maar ook dat kan gebeuren. Als je een CV monteur laat komen omdat je verwarming niet functioneert, rekent die ook voorrijkosten, ook als zijn conclusie vervolgens is “de ketel is kapot, je hebt een nieuwe nodig”.

Dus wat je in mijn ogen zou moeten doen, is andere bedrijven benaderen en die een offerte voor de reparatie laten opstellen. Uit die offertes kun je dan je schade bepalen en die kan je dan mogelijk verhalen op de verzekering van je vriend. Het liefst zou je een dergelijke offerte aan je leverancier vragen, maar ik denk dat die niets meer voor je gaat doen na je onterechte dreigementen met juridische procedures en het inschakelen van de rijdende rechter.

Overigens vind ik wel dat je leverancier nadat bleek dat de scharnieren aandraaien niet het gewenste effect had, had moeten aangeven wat er dan nog voor opties waren. Maar nogmaals, ik weet niet hoe jij hebt gecommuniceerd met de leverancier. Misschien is de leverancier wel een enorme botte hork, maar het kan ook zijn dat jij hem de kast op hebt gejaagd.

[ Voor 6% gewijzigd door cryptapix op 31-03-2020 15:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Wat hebben ze je geadviseerd, toen je die deur liet plaatsen?
Ik vermoed dat je kozijn niet is opgewassen tegen het (forse) gewicht van een glazen deur en bij de scharnieren begint te vervormen. Dat is het nadeel van die "blikken" kozijnen. Een standaard binnendeurtje weegt echt niets. Die kozijnen zijn niet berekend op een zware glasplaat en zeker niet gecombineerd met een kamikaze-piloot van 80 kilo of meer.

Ik denk dus eigenlijk meer dat je vriend niet de deur, maar het kozijn gesloopt heeft.

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 31-03-2020 15:38 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-05 10:08
Op zich een interessante casus. Vriend had niet tegen die deur moeten lopen maar als ik dat hier doe heb ik een blauwe plek en zijn de deur (ook glas) en het kozijn (hardhout + 3 lompe scharnieren) zelf nog prima.

Een blikken kozijntje met een te zware deur erin is een slecht idee en dat had die leverancier ook best kunnen bedenken. Had een mooie aflevering kunnen worden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:56
TS is er toch al van overtuigd dat hij gelijk heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-05 10:57
De houding van TS helpt in ieder geval niet om iets op te lossen.

De deur zou eerst 1.000,00 gekost hebben, toen ‘een kleine 1000’, het repareren heeft TS eerst 121,00 gekost en later blijkt dit gewoon verzekeringswerk.
Dan heeft TS het over een ondeugdelijk product, terwijl de deur gewoon 6 maanden prima gefunctioneerd heeft tot hij door een derde gesloopt is.

Tja, ik zou als leverancier mijn tijd hier niet in steken. Dit is een klant die geen realiteitszin meer heeft.

De oplossing is ondertussen gegeven: kozijn maken/vervangen. Dit zal op eigen kosten of op de verzekering van de vriend moeten gebeuren.
De leverancier gaat dit logischerwijs niet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjakieZulu
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 23:36
Vervolgstappen en evt extra kosten weer via de verzekering van de vriend laten lopen. Uiteindelijk is je vriend aansprakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Als je een nieuwe VW Golf koopt bij de dealer en na 6 weken loopt je buurman per ongeluk een deuk in de autodeur, dan begrijp je dat de dealer dit niet gaat repareren. Dan ga je naar een schadehersteller.
Lispiplus schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 14:57:
[...]je scheept je klant op met een ondeugdelijk product voor veel geld.
Dat is dus pertinent niet waar. Ze hebben een deugdelijk product geleverd.

Wat je naar mijn idee wellicht wél kan betwisten is die 121 euro. Het hangt een beetje af wat je afgesproken hebt. Hebben ze verzekerd dat voor die 121 euro het probleem verholpen zou zijn, of heb je afgesproken dat ze even zouden kijken (tegen uurtarief en kosten) maar dat ze niet zeker wisten of het probleem te verhelpen is?
SjakieZulu schreef op woensdag 1 april 2020 @ 08:09:
Vervolgstappen en evt extra kosten weer via de verzekering van de vriend laten lopen. Uiteindelijk is je vriend aansprakelijk.
Dit is het beste advies. Betreffende verzekering alles op laten lossen want het probleem is nog niet verholpen.

[ Voor 18% gewijzigd door Cheesy op 01-04-2020 08:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lispiplus
Ik begrijp dat er niks aan te doen is als ik jullie reacties zo lees.
Maar even voor de duidelijkheid: toen ik in de showroom naar een deur ging kijken, heb ik gevraagd of hij op de bestaande paumelles geplaatst kon worden. Ja hoor mevrouw(!!), dat is geen enkel probleem! Toen het bedrijf de maat kwam opnemen (met laserstraal) voor de deur heeft de man niet gezegd dat zo'n metalen kozijn problemen zou opleveren voor zo'n zware deur. Ik heb hem wel gevraagd waarom het glas zo dik moest zijn (1 cm.), ik had namelijk op internet gelezen dat glazen deuren in verschillende diktes kwamen. Ik kreeg toen als antwoord dat dat moest omdat de deur anders ging "golven". Dat heb ik natuurlijk niet in twijfel getrokken, want daar heb ik geen verstand van.
Toen ik trouwens het bedrijf belde en vertelde dat vriend ertegenaan gelopen was, was het eerste wat de man zei: dat gaat u wel geld kosten. Ja, dat snap ik en dat is ook geen probleem.
Ik woon in een doodnormaal huurappartement, sociale woningbouw (verhuurder heeft toestemming gegeven om deur te plaatsen) en ik heb lang moeten sparen voor zo'n deur en was er heel erg blij mee, vond hem prachtig. Ik vermeld bovenstaande maar even, voor het geval hier mensen zijn dat ik zo'n "kak-trut" ben met een grote mond. Dat is dus niet zo. Ondertussen ben ik minder blij met de deur en moet ik inderdaad met een deurstopper gaan werken, dat was niet de bedoeling.
Bedankt voor jullie adviezen, ik ga nog even kijken wat ik het beste antwoord vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lispiplus
Smobbo schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 17:29:
De houding van TS helpt in ieder geval niet om iets op te lossen.

De deur zou eerst 1.000,00 gekost hebben, toen ‘een kleine 1000’, het repareren heeft TS eerst 121,00 gekost en later blijkt dit gewoon verzekeringswerk.
Dan heeft TS het over een ondeugdelijk product, terwijl de deur gewoon 6 maanden prima gefunctioneerd heeft tot hij door een derde gesloopt is.

Tja, ik zou als leverancier mijn tijd hier niet in steken. Dit is een klant die geen realiteitszin meer heeft.

De oplossing is ondertussen gegeven: kozijn maken/vervangen. Dit zal op eigen kosten of op de verzekering van de vriend moeten gebeuren.
De leverancier gaat dit logischerwijs niet betalen.
Wat betekent TS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
zijn er nieuwe scharnieren geplaatst met een palletje die er voor zorgt dat de deur in 90 graden stand open blijft? Zo werkt het bij mijn glazen douchedeur wel. Er zit een palletje die je kunt verstellen zodat de deur op de juiste plaats blijft staan. Als er zo'n stelmogelijkheid zit is die dan niet gewoon verschoven tot het punt waarop hij hem niet op de 90 graden open houdt maar op die 45cm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Topic Starter

Een verkorte aanduiding van jou als persoon ;)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-04 09:11
@Lispiplus Het bedrijf is langsgeweest om de deur te stellen, was er toen niemand aanwezig? En is toen niet getest of de deur open bleef staan, dat mis ik in je verhaal. Je had het bedrijf toch direct terug kunnen roepen, of is het een tijd wel goed gegaan? (edit: en waarom is er betaald, als het resultaat niet goed was, of is er vooraf al betaald?)

Mochten wij je niet goed begrijpen, plaats dan even een duidelijke tijdlijn met data en communicatiemomenten. Nu lijkt het alsof je nadat het één keer niet goed is opgelost je gelijk met de rijdende rechter bent gaan dreigen, terwijl het een probleem is waar het bedrijf niet perse wat aan kan doen (dure producten hoeven niet perse goed te zijn). Zover wij weten kan het ook zijn dat je in één dag 10 x hebt gebeld, geen antwoord kreeg en de rijdende rechter ingeschakeld hebt, terwijl de verantwoordelijke persoon net van een weekje vakantie genoot. Alle data erbij geeft meer context voor ons.

De starre houding van het bedrijf heb dus mogelijk wel aan jezelf te wijten door direct de rijdende rechter maar in te schakelen. De deur heeft 6 maanden lang goed gefunctioneerd totdat er tegenaan gelopen is, wat de rijdende rechter er dan mee moet is ook maar de vraag.

Misschien is je beste optie, ook voor je eigen gemoedsrust, om maar gewoon het verlies (€121) te nemen en een andere deurzetter / bouwvakker of wat dan ook langs te laten komen om het op te lossen. Gelijk hebben en gelijk krijgen... Als daaruit blijkt dat het product echt ondeugdelijk is kan je alsnog stappen ondernemen.

[ Voor 3% gewijzigd door Twijfels op 01-04-2020 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuksnijmegen
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-05 23:27
Deurstopper die je nauwelijks ziet: https://www.bol.com/nl/p/...per-rvs/9200000117527385/

Past misschien zelfs bij je stijl deur
Pagina: 1