Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wobelaar
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16-08 13:02
Hallo,

Ik heb al een poosje problemen met mijn netwerk. Ik ben zelf geen held als het om netwerken gaat en om heel eerlijk te zijn heb ik hier en daar maar wat gedaan, wat mij logisch leek.

Goed, ik heb twee vragen/problemen.
1. Ik kan niet bij de webGUI van mijn Caiway Genexis modem, maar ik weet überhaupt niet of ik die wel nodig heb voor het portforwarden.
2. Ik heb een TP-Link router (TL-WR1043ND) aangesloten op de modem die ik voor de apparaten op de eerste verdieping gebruik, maar deze gebruikt zijn eigen DHCP service waardoor apparaten niet vanuit het ene kant van het huis te benaderen zijn. Heb ik dit wel goed aangesloten? Of ben ik eigenlijk gewoon dom bezig geweest?

Extra uitleg over de vragen:
Wij hebben hier thuis glasvezel van Caiway (buitengebied en dit was een van de weinige opties) de meegeleverde modem is in de meterkast aangesloten en daar zitten onder andere de telefoon op aangesloten en een kabel die onder de grond doorgaat naar de andere kant van het huis, waar een switch op aangesloten is. Verder is er ook nog een kpn netwerkadapter aangesloten voor het gebruik van de tv (wij zaten eerst bij kpn, hebben deze nooit in hoeven te leveren, dus was een logische keuze deze te hergebruiken) en ook de router van TP-Link is aangesloten op een 'normale' lan poort van de modem. Deze kabel loopt helemaal langs de trap naar boven, waar hij vervolgens is aangesloten op de router.
Op deze router zijn aangesloten:
  • Kpn wifiversterker (Experia wifi, voor de wifi op de bovenverdieping en onderverdieping linkerkant van het huis, de andere is aangsloten op de benedenverdieping op de switch voor de rechterkant van het huis.)
  • Lan kabel voor mijn vaste pc
Ik kan nu alleen met geen mogelijkheid meer in de Web GUI komen van de modem... Al mijn standaard gateways komen uit bij de TP-Link router. Ik wilde portforwarden, omdat ik een webservertje heb runnen op mijn pi, die met wifi is verbonden op de bovenverdieping aan die kpn wifiversterker. Ik wilde deze webserver ook van buitenaf kunnen benaderen. Moet ik hiervoor überhaupt de modem in? Of is portforwarden via de TP-Link router genoeg?

Mocht iemand tips hebben hoe ik de hel die internet in ons huis is, kan oplossen, zijn die ook altijd welkom. Maar het gaat mij voor nu dus voornamelijk om het port forward verhaal. ;)

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaiGil
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 16-09-2020
Laten we beginnen met welk Genexis modem je hebt, Caiway levert namelijk 2 verschillende modellen.

Is het een model met of zonder Wi-Fi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wobelaar
Het is degene met wifi (al heb ik die ondertussen uitgeschakeld, want het is me eindelijk gelukt in de GUI te komen... Blijkbaar moest het via http://router in plaats van het ip adres).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 10-09 22:15
wobelaar,

De Genexis heeft wifi en is dus ook een router en geen modem, je zult dus in dit geval ook moeten portforwarden om je server te kunnen bereiken vanaf buiten omdat je een NAT achter NAT configuratie hebt.

Helaas worden de termen en router en modem door elkaar gegooit..

[ Voor 3% gewijzigd door Arthion-nl op 30-03-2020 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wobelaar
Aha! Sorry, zoals ik al zei... netwerken zijn niet mijn sterkste kant, ondertussen wel alles opgelost en bereikt wat ik wilde bereiken dankzij deze tutorial:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 10-09 22:15
Wobelaar,

Mooi dat het gelukt is en dat het nu werkt.
Uit filmpje kan ik uithalen dat jij de TP-Link router dus als een extra accespoint gebruikt en dus niet volledig als een router. Dus je hebt nu de DHCP uitgezet en een kabel op een LAN aansluiting aangesloten i.p.v wan zijde.

Dit kan zeer goed werken en je kan hier dus in het nederlands een uitleg vinden op het Tweakers forum. Mocht je nog issues hebben bekijk dan even dat draadje !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wobelaar
Klopt helemaal! Bedankt voor de link! Wordt erg gewaardeerd 😁
Pagina: 1