Kan je een thunderbolt opslag aansluiten op pc 10gb port?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcodebont
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09-09 17:53
Mijn vraag

Hoi hoi!

Ik heb een pc met 10gb port en ik ben aan het kijken naar een goede opslag mogelijkheid. Ik vroeg mij af, kan ik een thunderbolt 3 raid systeem kopen en deze aansluiten via een thunderbolt 3 naar ethernet adapter op mijn 10Gbe kaart in mijn pc?

Ik zie dit nergens op het internet staan, alleen meer dat mensen hun ethernet kabel aansluiten op een thunderbolt port in hun pc. Niet andersom.

Thanks!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:44
Je zult een IP adres moeten hebben. Geen idee of dat mogelijk is.

Is een thunderbold kaartje geen oplossing?

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcodebont
To_Tall schreef op maandag 30 maart 2020 @ 13:19:
Je zult een IP adres moeten hebben. Geen idee of dat mogelijk is.

Is een thunderbold kaartje geen oplossing?
Nee helaas werkt een thunderbolt kaart niet, die krijg ik niet werkend in mijn kast helaas. Vandaar dat ik naar deze optie keek. Heb een oude HPz620

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-08 20:53
Een externe opslag unit met een IP adres wordt meestal een NAS genoemd. Die kun je prima krijgen met een 10Gbit netwerk aansluiting.

Je kunt ook een pricewatch: Asus ThunderboltEX 3 in je pc drukken.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:44
hans_lenze schreef op maandag 30 maart 2020 @ 13:48:
Een externe opslag unit met een IP adres wordt meestal een NAS genoemd. Die kun je prima krijgen met een 10Gbit netwerk aansluiting.

Je kunt ook een pricewatch: Asus ThunderboltEX 3 in je pc drukken.
Niet helemaal.

Dit is een thunderbolt disk cabinet.
Zit geen cpu of wat dan ook in. Print plaatje dat alleen de overdracht doet.

Een thunderbolt nic er aan hangen. Ben bang dat dit niet gaat werken. Je in het proberen maar denk niet dat het gaat functioneren.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:08

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Remcodebont schreef op maandag 30 maart 2020 @ 13:45:
[...]

Nee helaas werkt een thunderbolt kaart niet, die krijg ik niet werkend in mijn kast helaas. Vandaar dat ik naar deze optie keek. Heb een oude HPz620
Wat is het probleem dat het niet werkt? Misschien kunnen wij eerst kijken wat hier het probleem is, voordat je naar 'veemde' alternatieven gaat kijken?

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcodebont
_Dune_ schreef op maandag 30 maart 2020 @ 14:57:
[...]

Wat is het probleem dat het niet werkt? Misschien kunnen wij eerst kijken wat hier het probleem is, voordat je naar 'veemde' alternatieven gaat kijken?
Ik heb een HP Thunderbolt 2 pcie adapter card gekocht. En deze volgens het boekje juist geïnstalleerd in mijn HP z620, maar ik heb allerlei pcie slots geprobeerd en allerlei drivers maar ik zie hem nergens verschijnen.

Vandaar dat ik op zoek ging naar een alternatief. Ik weet niet of er mensen zijn die ervaring hebben met die pcie kaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackint0sh
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15-06-2024
Er is een thunderbolt naar 10Gbit netwerk aansluiting mogelijkheid, echter vrij kostbaar. Meer info daar over kun je hier terugvinden.

Ik heb zelf de Asus ThunderboltEX 3 in mijn DAS/NAS gestoken, je moederbord moet hier wel ondersteuning. voor hebben. Even zoeken op HPz620 geeft aan dat er wel een Thunderbolt (versie 2) extension kaart verkrijgbaar is van HP. Of dit met een verloopstuk (Thunderbolt 3 naar Thunderbolt 2) gaat werken is de vraag.

Ik heb zelf mijn NAS (zelfbouw, met Ubuntu) via Thunderbolt 3 -> Thunderbolt 2 aan mij iMac geknoopt, snelheden zitten constant rond de 700 tot 850 mb/s.
Remcodebont schreef op maandag 30 maart 2020 @ 15:06:
[...]
Ik heb een HP Thunderbolt 2 pcie adapter card gekocht. En deze volgens het boekje juist geïnstalleerd in mijn HP z620, maar ik heb allerlei pcie slots geprobeerd en allerlei drivers maar ik zie hem nergens verschijnen.
Heb je de header kabel aangesloten op je moederbord? Qua PCI-E heb ik het volgende gevonden op de site van HP:

"The HP Thunderbolt™ 2 PCIe Card has specific PCIe slot requirements for correct operation. Z820: slot #5Z840: slot #5Z620 and Z420: slot #3" Meer info hier

Wat wellicht een betere optie is, om een NAS te kopen (kun je ook RAID mee draaien) die al een 10Gbit netwerkkaart heeft dan hoef je geen moeilijke opties te bewandelen.

[ Voor 42% gewijzigd door hackint0sh op 30-03-2020 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16:03

Q

Au Contraire Mon Capitan!

De reacties zo te hebben gelezen zou ik adviseren om een NAS te kopen met 10Gbit ondersteuning. Als je verder geen 10Gbit switch hebt, kun je gewoon een kabel van je 10Gbit ethernet poort in je PC rechtstreeks in de 10Gbit ethernet poort (let daar op dat het ethernet is en niet fiber of SFP+) van je NAS stoppen.

Ik weet niet of het zin heeft, maar misschien kun je ook iets vertellen over wat precies je plan is qua storage, hoeveel schijven / ssds, waar je het voor wilt gebruiken / RAID etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcodebont
Q schreef op maandag 30 maart 2020 @ 15:17:
De reacties zo te hebben gelezen zou ik adviseren om een NAS te kopen met 10Gbit ondersteuning. Als je verder geen 10Gbit switch hebt, kun je gewoon een kabel van je 10Gbit ethernet poort in je PC rechtstreeks in de 10Gbit ethernet poort (let daar op dat het ethernet is en niet fiber of SFP+) van je NAS stoppen.

Ik weet niet of het zin heeft, maar misschien kun je ook iets vertellen over wat precies je plan is qua storage, hoeveel schijven / ssds, waar je het voor wilt gebruiken / RAID etc.
Dat is inderdaad ook een goede optie! Ik zoek een optie waarbij ik 20-24TB kan hebben. Voor mijn werk doe ik veel video productie dus wil er ook vanaf kunnen editen, dus qua snelheid zoek ik iets tussen 500-1000MB/s.

Ik had ook de Synology DS1618+ gevonden, is dat een goede optie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hackint0sh
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15-06-2024
Remcodebont schreef op maandag 30 maart 2020 @ 15:21:
[...]

Dat is inderdaad ook een goede optie! Ik zoek een optie waarbij ik 20-24TB kan hebben. Voor mijn werk doe ik veel video productie dus wil er ook vanaf kunnen editen, dus qua snelheid zoek ik iets tussen 500-1000MB/s.

Let bij de DS1618+ even op dat er nog een 10Gbit netwerkkaart in moet worden gezet. Meer info over welke kaarten je hier voor kunt gebruiken.

Je zou zelfs voor een snellere kaart van 10Gbit kunnen kiezen of aan teaming kunnen doen (meerdere netwerk verbindingen tussen de twee machine's, mits je deze ook in je workstation zet. De DS1618+ haalt maximaal iets van 2000mb/s.

[ Voor 14% gewijzigd door hackint0sh op 30-03-2020 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16:03

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Remcodebont schreef op maandag 30 maart 2020 @ 15:21:
[...]

Een NAS die 10Gbit ondersteunt is meestal toch al meer pro-oriented. Ik denk dat je er geen buil aan zult vallen, maar ik ken het product niet.

Let wel op wat je werkelijk nodig hebt om de gewenste performance te halen. Ik denk dat een 4-disk RAID5 wel het minimum is en meer als je 10 gigabit vol wilt trekken met lezen (reken ~250 MB/s per schijf) en ik denk dat je dat niet eens gaat halen.

Ervaring bij klein video productie bedrijf: Een QNAP met 8 schijven in RAID6 (wat je het liefste wilt qua RAID met zoveel schijven) kon makkelijk 10Gbit dicht trekken met lezen. Maar schrijven ging max 600 MB/s wat je van RAID6 mag verwachten met zoveel schijven.

Belangrijk: Ga voor RAID en ook aparte backups!

Alternatieven:

Overweeg om een actief project lokaal op een SSD te edditen voor de beste performance en de data via een backup oplossing periodiek naar de NAS te schrijven.

[ Voor 14% gewijzigd door Q op 30-03-2020 18:12 ]

Pagina: 1