Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huupke
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-05 19:43
Voor mijn huis, tuin en garage heb ik een vraagstuk omtrent het juist afstemmen van de kanalen van mijn WiFi en Zigbee.

Ik ben in het bezit van:
- 2 Xiaomi Gateways die vast op kanaal 25 opereren.
- 2 Hue Gateways die op kanaal 11, 15, 20 en 25 kunnen werken.
- WiFi router op 2.4Ghz en/of 5Ghz. 2.4Ghz kan op kanaal 1 tot 13.
- 2x Access point op 2.4Ghz en/of 5Ghz. 2.4Ghz kan op kanaal 1 tot 13.

Nu wil ik alles zo goed mogelijk naast elkaar en met elkaar laten werken. Ik wil voorlopig geen afscheid nemen van de Gateways en dus niet overstappen op Conbee of Zigbee2mqtt. Nu is het zaak om de kanalen zo goed mogelijk te plannen.

De router zit op de begane grond in mijn huis. 1 AP op zolder en 1 AP in de garage (bedoeld voor bereik in de tuin). De Xiaomi Gateways zitten in mijn meterkast maar kunnen ook naar mijn datakast waar mijn router nu zit (op 2 meter afstand van de meterkast. 1 Hue Gateway zit in mijn meterkast en 1 in mijn garage. Ik heb eventueel nog een 2e technische kast op de verdieping wat een soort meterkast is.

Allereerst zou ik de 2.4Ghz op de APs uit kunnen zetten en alleen 2.4Ghz te houden op mijn router zodat de Xiami Gateways nog bereikbaar zijn.
De Xiaomi Gateway zigbee antennes zitten vast op kanaal 25 dus denk ik dat WiFi kanaal 1 dan de beste keuze is.
De Hue bridges zitten ver uit elkaar maar de uiteinden van de (powered) devices (Zigbee routers) komen tot 2 meter dicht bij elkaar. Daarnaast zit in Hue netwerk verdeeld en volledig overlappend met de 2 Xiaomi Zigbee netwerken. Ik denk daar dus aan 20 voor de Hue die het meest overlapt met de 2.4Ghz WiFi (kanaal 1). En de ander Hue op 15 die dus licht zal interfereren met de WiFi. (https://support.metageek....gBee-and-WiFi-Coexistence)

Is dit een goede aanpak en een degelijke kanaal planning?
Zou het verplaatsen van de Gateways nog helpen of heeft dat geen zin in verband met de Zigbee routers.
En wat te doen met Co-existentie 20/40 MHz?
Hebben jullie nog andere tips betreft deze netwerken?

i5-13600KF @ 6.0GHz || Domoticz on Pi3+Pi4 || PV: 14940 Wp || WP: 12kW LG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huupke
Bump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huupke
Ik heb nu voor een test even alle Zigbee gateways op kanaal 25 en WiFi op kanaal 1. Nu verwacht ik interferentie tussen de verschillende Zigbee netwerken en het lijkt dat lampen net iets trager aan gaan maar ik kan dit niet gemakkelijk meten. Zou dit duiden op een meer of latere 'retries'?

Ik zou eventueel de latency (lag) kunnen meten door de tijd tussen UDP pakketten te meten maar dan meet ik meer dan alleen de Zigbee impact al zou een relatieve meting hier misschien toch iets zinnigs over kunnen zeggen als de spreiding en onnauwkeurigheid niet te groot is. Iemand ooit een poging gewaagd aan het meten van Zigbee latency in een soortgelijke opstelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-07 16:09
Waarom gebruik je 2 Xiaomi en Hue gateways?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huupke
Omdat ik voor beide gateways over het maximum aantal devices ga.

Hue: 91
Xiaomi: 40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huupke
Niemand die aan kanaalplanning doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:54
Niet in dezelfde setup als jij. Gebruik Zigbee2mqtt en zorg er voor dat t niet botst met m’n WiFi waar mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-07 18:24

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Ik vraag het misschien ten overvloede, maar je weet dat de kanaalnummering van WiFi en Zigbee niet hetzelfde is toch? :)

In dit plaatje kun je dat goed zien:
Afbeeldingslocatie: https://support.metageek.com/hc/article_attachments/115016160948/ZigBee_Channels.png
Bron: https://support.metageek....gBee-and-WiFi-Coexistence

Blauw, groen en geel zijn de WiFi blokken op kanaal 1, 6 en 11 met hun betreffende overlap.

Nu moet ik zelf zeggen dat ik thuis weinig last van overlap heb omdat mijn UniFi AP's automatisch rekening leken te houden toen het aantal Zigbee apparaten hier toe begon te nemen. Ik heb ook een tijdje twee gateways gehad toen ik naar een Raspbee over switchte, dus het was vrij druk in de ether. Zeker ook omdat ik midden tussen de rijtjeshuizen zit.

Ik kan echter niet zeggen dat ik er veel hinder van ondervind met 60 Zigbee apparaten ondertussen. Waarschijnlijk ga ik er pas mee aan de slag als het een probleem oplevert, maar dan donder ik eerder zoveel mogelijk 2.4GHz WiFi only apparaten het huis uit denk ik. :P

[ Voor 9% gewijzigd door --MeAngry-- op 12-04-2020 19:59 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huupke
Ik dacht dat het uit mijn opening post wel duidelijk was dat ik weet dat de kanaalnummering van WiFi en Zigbee los van elkaar zijn.

Op het spectrum wil dus zo veel mogelijk links met WiFi opereren en dan de rest van het spectrum zo goed mogelijk verdelen aan de rechter kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:54
Ervaar je op dit moment problemen dat je dit van plan bent? Ik heb er half rekening mee gehouden hier in huis, maar voor ik dat deed werkte het ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huupke
Ik vindt de lampen niet snel genoeg reageren op de schakelaars maar weet natuurlijk niet of dat iets met interferentie te maken heeft. Ik weet namelijk niet zeker of Zigbee een retry mechanisme heeft. De koppeling tussen Xiaomi en Domoticz is UDP en ik weet niet of dat daar bovenop een resend of iets met een ACK gebeurt.
Op mijn WiFi merk ik niets maar ik gebruik slechts een fractie van de bandbreedte dus als daar een hoop retries op gebeuren dan merk ik dat wellicht niet. Video en audio streamen merk ik (nu vooral in tijden van COVID-19) regelmatig problemen maar geen idee of dat veroorzaakt wordt door Zigbee berichten die interfereren.
Ik probeer er nu het maximale uit te halen al is het erg lastig te testen/meten of er verschil is. Ik hoopte op iemand die iets dergelijks meetbaar/testbaar heeft en/of ervaringen heeft met het kiezen van de juiste kanalen. Ik heb hier ook al iemadn gezien met 4 Xiaomi Gateways (van 3 verschillende versies/typen) en die zitten naar mijn weten allemaal op kanaal 25.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huupke
Zoals @--MeAngry-- al aangaf moet je de Wifi kanalen op de 2.4GHz beperken tot 1, 6 en 11. Daarna kun je op Zigbee (ook in 2.4GHz) zonder problemen kanaal 15, 20 en 25 gebruiken.
Gezien de Xiaomi bridge vast op 25 zit kan ik voor Hue dus alleen kanaal 15 en 20 gebruiken. Gelukkig heb ik maar 2 Hue bridges en geen 3.

Afbeeldingslocatie: https://drive.google.com/uc?export=download&id=1h_XKRBC9jQOvwWss4zs17MHIKEnc97kT
Bron: NXP

[ Voor 6% gewijzigd door Huupke op 14-06-2020 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-07 21:55

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

Als ik dit bekijk dus niet
--MeAngry-- schreef op zondag 12 april 2020 @ 19:57:
Ik vraag het misschien ten overvloede, maar je weet dat de kanaalnummering van WiFi en Zigbee niet hetzelfde is toch? :)

In dit plaatje kun je dat goed zien:
[Afbeelding]

Bron: https://support.metageek....gBee-and-WiFi-Coexistence

Blauw, groen en geel zijn de WiFi blokken op kanaal 1, 6 en 11 met hun betreffende overlap.

Nu moet ik zelf zeggen dat ik thuis weinig last van overlap heb omdat mijn UniFi AP's automatisch rekening leken te houden toen het aantal Zigbee apparaten hier toe begon te nemen. Ik heb ook een tijdje twee gateways gehad toen ik naar een Raspbee over switchte, dus het was vrij druk in de ether. Zeker ook omdat ik midden tussen de rijtjeshuizen zit.

Ik kan echter niet zeggen dat ik er veel hinder van ondervind met 60 Zigbee apparaten ondertussen. Waarschijnlijk ga ik er pas mee aan de slag als het een probleem oplevert, maar dan donder ik eerder zoveel mogelijk 2.4GHz WiFi only apparaten het huis uit denk ik. :P
toon volledige bericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-07 21:55

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

Kan weg
Pagina: 1