Vloerverwarming en andere LTV vragen renovatieproject

Pagina: 1
Acties:

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-01 12:57
Bij mijn broertje gaan we zijn rijtjeshuis helemaal verbouwen.
Bijna alles wordt gestript, komt een aanbouw en voor zover mogelijk wordt de buitenschil zo goed als mogelijk richting nieuwbouwkwaliteit geïsoleerd.
Mijn idee was om zowel beneden als boven vloerverwarming aan te leggen en het geheel te verwarmen via een warmtepomp. Ventileren via een wtw unit.

Het is de laatste keer dat alles er uit ligt en het aangebracht kan worden dus ik wilde het toekomstbestendig doen.

Nu aantal mensen (waaronder experts op het werk) nagevraagd maar krijg ik de volgende feedback:
- Warmtepompen maken herrie en hebben nog kinderziektes. CV is beter. Daar kan ik mij in vinden anderzijds bestaan die dingen al wel 50 jaar want feitelijk zijn het airco's.
- WTW unit is niet nodig en ook onhandig. Bij bestaande bouw is huis niet luchtdicht genoeg en zuig je ook lucht van de buren mee naar binnen. Mechanische ventilatie met dauerluftung is voldoende en minder onderhoudsproblemen. Zou op zich gunstig zijn want veel goedkoper en idd wtw unit vergen meer onderhoud. Echter is dat later helemaal niet meer in te bouwen mocht het nodig zijn.
- Vloerverwarming boven is niet handig want niet goed regelbaar beter ltv radiatoren gebruiken. Hier twijfel ik nog het meeste over, voor mij zelf zou ik vloerverwarming doen want ik houd van warmte maar ik ga er niet wonen.

Ben ik nu zo vooruitstrevend en zijn hun conservatief of ben ik eigenwijs en hebben hun de kennis?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-01 10:52

Wuursj

want worst is al bezet

Ik ben met iets soortgelijks bezig: oud huis opknappen en meteen aan goede isolatie / warmtepomp / WTW / VV over 3 verdiepingen.

Veel van de horror-verhalen komen mij inziens uit situaties waar het maar deels of slecht is aangepakt. Want afzonderlijk kunnen de nadelen best kloppen: balans ventilatie met WTW en veel kieren werkt inderdaad niet en een WTW kost onderhoud. Vloerverwarming is trager dan radiators en zal anders zijn in gebruik en regeling. Warmtepomp zomaar in een willekeurig huis plempen kan inderdaad tot een niet ideale warmtebron leiden. En slecht monteren geeft inderdaad herrie.

Het totaal plaatje moet kloppen. Als je het in zijn geheel goed doet, kan het uitstekend werken. Goede isolatie en kierdichtheid, genoeg moeite gestoken in de balans van de WTW, lage temperatuur verwarming en het gaat wel werken.

Dat betekend meer werk en (geld) dan een conventionele situatie. Niet alleen in de systemen die je er in knikkert maar ook in de omgeving. Spendeer zelf ook wat tijd in bijv. een warmteverlies berekening. Dan zie je waar de knelpunten zitten en ook bijv. het nut van een WTW.

Bedenk ook dat de bouw een best conventionele bedrijfstak is. Als een aannemer 1 keer slechte ervaringen met een WTW heeft gehad door een klant die hem steeds maar terug belde, hangt hij er nooit meer een op. De bellende klant heeft hij last van, de kubieke meters gas die de gewone afzuigventilator de atmosfeer in slingert, merkt die aannemer niet.

Resumé: doe het goed of doe het niet. Maar dat geldt voor zoveel dingen in het leven...
Ik doe het wel met het besef dat ik vast nog ergens tegen aan ga lopen en het totaal geen simpele klus wordt.

[ Voor 10% gewijzigd door Wuursj op 30-03-2020 15:28 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• gron74
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 30-01 15:27
Wij hebben vloerverwarming boven, de voornaamste redenen hiervoor: geen lelijke radiatoren, we hebben airco waarmee we snel kunnen verwarmen. Vloerverwarming warmt langzaam op, dus even snel een kamertje warm stoken lukt niet. Je hebt een langere aanloop nodig dan bij een radiator.
Wij kozen bewust voor WTW. Tegenwoordig worden weer veel ventors geplaatst, dit is een goedkope manier van ventileren. Nadelen die wij zagen: stuifmeel en tocht. Het eerste is op te lossen, het tweede deels ( dichtzetten doe je tijdelijk bijvoorbeeld). Ik geloof dat in een goed geïsoleerde woning een WTW weinig rendement biedt, dus je doet het dan meer voor de geregelde ventilatie.

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Over WTW: als ik mijn warmteverliesberekening moet geloven maakt wel of geen WTW het verschil tussen een 5KW of een 6KW warmtepomp.

Ook is het verbruik voor warmte van 4110 kWh dik omhoog naar 6800 kWh en daarmee een van de meer rendabelere investeringen.
Nu rekent ie misschien wat optimistisch maar met de helft ben ik ook meer dan tevreden.

Ook hoop ik nu minder koudevallen uit de raamroosters te hebben. Iets dat me wel stoorde bij anderen thuis en wat meer opvalt bij vloerverwarming.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• icecreamfarmer
Wuursj schreef op maandag 30 maart 2020 @ 15:25:
Ik ben met iets soortgelijks bezig: oud huis opknappen en meteen aan goede isolatie / warmtepomp / WTW / VV over 3 verdiepingen.

Veel van de horror-verhalen komen mij inziens uit situaties waar het maar deels of slecht is aangepakt. Want afzonderlijk kunnen de nadelen best kloppen: balans ventilatie met WTW en veel kieren werkt inderdaad niet en een WTW kost onderhoud. Vloerverwarming is trager dan radiators en zal anders zijn in gebruik en regeling. Warmtepomp zomaar in een willekeurig huis plempen kan inderdaad tot een niet ideale warmtebron leiden. En slecht monteren geeft inderdaad herrie.

Het totaal plaatje moet kloppen. Als je het in zijn geheel goed doet, kan het uitstekend werken. Goede isolatie en kierdichtheid, genoeg moeite gestoken in de balans van de WTW, lage temperatuur verwarming en het gaat wel werken.

Dat betekend meer werk en (geld) dan een conventionele situatie. Niet alleen in de systemen die je er in knikkert maar ook in de omgeving. Spendeer zelf ook wat tijd in bijv. een warmteverlies berekening. Dan zie je waar de knelpunten zitten en ook bijv. het nut van een WTW.

Bedenk ook dat de bouw een best conventionele bedrijfstak is. Als een aannemer 1 keer slechte ervaringen met een WTW heeft gehad door een klant die hem steeds maar terug belde, hangt hij er nooit meer een op. De bellende klant heeft hij last van, de kubieke meters gas die de gewone afzuigventilator de atmosfeer in slingert, merkt die aannemer niet.

Resumé: doe het goed of doe het niet. Maar dat geldt voor zoveel dingen in het leven...
Ik doe het wel met het besef dat ik vast nog ergens tegen aan ga lopen en het totaal geen simpele klus wordt.
Dat is mijn idee ook. Al geldt dat voor de experts op het werk minder want over het algemeen plaatsen we altijd luchtbehandelingskasten.

Iemand een goede expert welke je kunt inhuren en liefst een welke niet zelf spullen verkoopt.

Want ik heb wel bouwkunde gestudeerd 10 jaar gelden maar dit soort zaken was een andere discipline en heb ik mij amper mee bezig gehouden.

• icecreamfarmer
Wuursj schreef op maandag 30 maart 2020 @ 16:05:
Over WTW: als ik mijn warmteverliesberekening moet geloven maakt wel of geen WTW het verschil tussen een 5KW of een 6KW warmtepomp.

Ook is het verbruik voor warmte van 4110 kWh dik omhoog naar 6800 kWh en daarmee een van de meer rendabelere investeringen.
Nu rekent ie misschien wat optimistisch maar met de helft ben ik ook meer dan tevreden.

Ook hoop ik nu minder koudevallen uit de raamroosters te hebben. Iets dat me wel stoorde bij anderen thuis en wat meer opvalt bij vloerverwarming.
Dat zou mijn hoofdreden zijn.

Nadeel is wel dat in elke ruimte een af en toe voer moet komen.
Of zou ik toe kunnen met 1 toevoer in de woonkamer en een afvoer in de keuken (naast de afzuigkap welke rechtstreeks naar buiten gaat).

Zou je (via DM) je warmte verlies rekening kunnen sturen?

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

icecreamfarmer schreef op maandag 30 maart 2020 @ 16:07:
[...]
Nadeel is wel dat in elke ruimte een af en toe voer moet komen.
Of zou ik toe kunnen met 1 toevoer in de woonkamer en een afvoer in de keuken (naast de afzuigkap welke rechtstreeks naar buiten gaat).
Normaliter wordt in ruimtes waar je lucht weg wil hebben (badkamer, keuken, toilet) afvoer(en) geplaatst en in de verblijfsruimtes (woonkamer, slaapkamer) toevoer(en). Dus elke ruimte een toevoer óf afvoer, tenzij je een open keuken hebt. En dan zo afgeregeld dat het in balans is.

Itho heeft ook een demandflow in het programma waarbij je alle ruimten 'op demand' (co2 en vocht gestuurd) afzuigt en de toevoer via trappenhuis gaat. Ook hierbij dus 1 pijp per ruimte maar iets minder ingewikkeld en wat slimmer geregeld (en €€€). Maar als ik google geloof niet helemaal probleemloos.
Zou je (via DM) je warmte verlies rekening kunnen sturen?
Gedaan.

[ Voor 8% gewijzigd door Wuursj op 30-03-2020 17:58 ]

• icecreamfarmer
We hebben nu toch maar een expert ingehuurd.

Pagina: 1