Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16:21
Goedemorgen,

Met de belasting teruggave van de hypotheek + wat spaargeld zijn we in de mogelijkheid om extra af te lossen.

Met onze annuïteiten hypotheek betalen we alleen in het begin natuurlijk extra veel rente en dus is de verlaging van maandlasten minimaal in jaar 2 van onze hypotheek. Initieel lijkt het dus minder aantrekkelijk, alleen ik weet ook dat het dus ook 28 jaar geen rente meer betalen is over het afgeloste bedrag.

Op de site van de bank kun je duidelijk zien wat voor invloed je aflossing heeft op je maandlasten, maar ik wil het net even iets anders inzichtelijk maken voor mijn partner zodat het zo inzichtelijker is voor de toekomst.

Dus mijn vraag nu is.
Bij, let's say, een hypotheek van 400.000 met een rente vastgezet van 3,5% over 30 jaar, hoe gaat dan de rekensom als ik elk jaar 10.000 extra af zou lossen bovenop de maandelijkse hypotheek lasten?

- Wat scheelt het aan rente over 30 jaar?
- Hoe bereken ik het resultaat van deze aflossing en dan weer aflossen op het resultaat?

Hoop dat ik het een beetje helder omschreven heb.

Beste antwoord (via Furion2000 op 30-03-2020 11:15)

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:40

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Ik ben normaal niet zo van het linkjes droppen, maar hopelijk ken je deze site wel.
Zoniet, dan denk ik dat het een goed startpunt is....

https://www.berekenhet.nl/

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
Thanks, op berekenhet had ik al wat gevonden, maar dat was aflossingsvrij (op de 2,3,4 en 5e site ook, dus vandaar de vraag ;) ) , die van @orf lijkt mij toepasbaar. Thanks zovast, ga zo kijken!

[ Voor 16% gewijzigd door Furion2000 op 30-03-2020 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:40

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Furion2000 schreef op maandag 30 maart 2020 @ 11:07:
Thanks, op berekenhet had ik al wat gevonden, maar dat was aflossingsvrij (op de 2,3,4 en 5e site ook, dus vandaar de vraag ;) ) , die van @orf lijkt mij toepasbaar. Thanks zovast, ga zo kijken!
https://www.berekenhet.nl/wonen-en-hypotheek/annuiteit.html

En nu ga ik je zelf laten zoeken.....

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Deze Excel is wel handig inderdaad, deze heb ik zelf ook in gebruik en werkt opzich wel duidelijker dan andere websites waar je met de annuïteiten kon rekenen. Effect van extra aflossingen kun je daar wel goed in terugzien.

Ik kwam bij mij (2,44% 30 jaar vast) overigens tot de conclusie dat we, na een aantal jaren extra te hebben afgelost, nu niet meer extra gaan aflossen. Het geld wat we 'over' hebben gaan we in indexbeleggen steken, zou meer op moeten leveren. Maar dat is een ander verhaal ;)

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 30-03-2020 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
@ThinkPad Dat is inderdaad hier ook de bedoeling. Inzichtelijk krijgen voor ons samen wat het effect is van extra aflossen.

[ Voor 13% gewijzigd door Furion2000 op 30-03-2020 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 05-06 18:04
Furion2000 schreef op maandag 30 maart 2020 @ 10:58:
Met onze annuïteiten hypotheek betalen we alleen in het begin natuurlijk extra veel rente
Ik zou bovenstaande gedachte even loslaten; Je betaalt bij hetzelfde rentepercentage bij annuïteiten (of lineair) niet meer rente over je resterende bedrag.

Je aflossingsdeel is bij lineair in het begin alleen wat hoger, waardoor je schuld en dus ook je rentedeel sneller lager wordt t.o.v. annuïteiten.

Die linkjes hierboven lijken me verder duidelijk genoeg. :)
Als je de 2 verschillende opties (mét en zónder extra aflossen) naast elkaar zet en in Excel grafiekje genereert is het misschien nog wat visueler. :)

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
Ik heb nu dat excel sheet onder handen en heb er een kolom aan toegevoegd om het voordeel te tonen, kunnen jullie zeggen of dat correct is?

1. (Maandelijkse lasten nu - maandelijkse lasten na aflossing) * resterende maanden = resultaat
2. resultaat - extra aflossing = voordeel over de rest van de hypotheek tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Wat je op maandbasis bespaart kan je met een van de genoemde rekentools berekenen.

Je kan het ook bekijken vanuit het rendement dat je behaalt. Dat is simpelweg de netto rente die je niet meer betaalt (bruto rente minus effect hypotheekrenteaftrek).
De rente is in jouw voorbeeld 3,5%.
De HRA is maximaal 46% (43% als je niet meer dan 68k verdient) en over een paar jaar nog maar 37%.
Reken dus met een rendement van 3,5% x (100-37%) dus 2,2% op je aflossing.

Vergeleken met sparen is de opbrengst enorm hoog, met als nadeel dat je het niet meer zo makkelijk liquide maakt.
Vergeleken met (het verwachte rendement van) beleggen is de opbrengst lager maar wel gegarandeerd, terwijl aandelen een behoorlijk negatief rendement kunnen hebben.

Dit is in mijn ogen een nuttigere benadering dan het 'voordeel' in euro's berekenen.

Afhankelijk van je woning en je toekomstplannen kan een andere investering in je woning (isoleren, zonnepanelen) trouwens een betere opbrengst hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
@Anoniem: 677216

Ja ik bereken het altijd graag eerst in euro's, leek benadering misschien. Rendement is natuurlijk beter vergelijken met andere investeringen.

Mijn conclusie tot dusver is dus inderdaad kijken naar investeringen in het huis wat meer rendement oplevert, dan woninglasten omlaag en dan gaan kijken naar beleggen. Met de tijd kunnen die laatste 2 nog door elkaar heen lopen, maar beslissingen zoals deze worden niet alleen gemaakt en mijn wederhelft is grootgebracht met 0 risico en beleggen == slecht. Dat word nog de grootste kluif, wanneer ik al wel overtuigd zou zijn haha.
Pagina: 1