Hypotheek weer voor 30 jaar aangaan bij nieuwe huis? Mag dat

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mainuser X
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-03 14:37
Beste, Mijn vraag is eigenlijk een beetje ingewikkeld. Ik heb sinds 1999 een hypotheek. De laatste hypotheek is uit 2017(Annuïtair) en ik sta op het punt een nieuwe huis te kopen.

Ik wil deze dan ook weer uitsmeren over 30 jaar., Kan dit met rente teruggave ? Ik snap het stuk dat ik maar 30 jaar rente aftrek mag hebben. Er zijn stukken van de hypotheek waar ik nog maar tot 2023 rente aftrek heb. Het gaat er mij om of ik opnieuw 30 jaar wil (Maandlasten worden dan lager.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
Voor het deel van de hypotheek dat je vóór 2012 had, mag je de looptijd opnieuw op 30 jaar zetten. Voor de verhogingen sinds die tijd geldt dat niet. Daarvoor moet je minstens in 30 jaar vanaf het moment van de verhoging annuïtair aflossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mainuser X
Bedankt voor het snelle antwoord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RuudvandeBeeten
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-10-2024
Overleg even met je hypotheekadviseur.

Waarschijnlijk krijg je bij het kopen van het nieuwe huis meerdere hypotheekdelen met verschillende looptijden. Dit zodat je wel aan de regels voor HRA voldoet, en het voor jou financieel zo gunstig mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mainuser X
Ik had de vraag al gesteld aan mijn Hypotheek adviseur maar die zijn dat het niet kon. Vandaar dat ik op zoek ben gegaan naar antwoorden. Ik heb nu ook al 5 delen. Dat zullen er iets meer worden denk ik. Bedankt voor het antwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
Mainuser X schreef op maandag 30 maart 2020 @ 10:12:
Ik had de vraag al gesteld aan mijn Hypotheek adviseur maar die zijn dat het niet kon.
Gelijk inruilen voor een andere als zoiets elementairs al niet lukt..... of wellicht heeft ie toch gelijk want als je je bestaande huis verkoopt met overwaarde krijg je over dat bedrag geen aftrek (bijleenregeling).

Maar voor een "echte" verhoging geld gaat de teller van 30jaar gewoon opnieuw lopen. Maar reken je niet rijk, lage rentepercentages, hogere WOZ en de versnelde beperking van de aftrek tot 37% in 2023 maken dat je werkelijke voordeel zeer beperkt zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mainuser X
Nee dat besef ik me ook zeer zeker. Ik hoop niet dat ik de hypotheek hoef te verhogen misschien een klein beetje. Daarom zit ik ook naar het huidige stuk te kijken en aflossen met 4 jaar verlengen zorgt wel voor een lagere maandlast. Met twee studerende kinderen wel zo handig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Nu online
Let er wel op dat als je de looptijd verlengt en daardoor een deel van de aftrek zou verliezen, dat dit dan niet alleen invloed op de maandlasten heeft, maar dat het ook van invloed is op hoeveel je maximaal kunt lenen. Een stuk niet-aftrekbaar betekent namelijk een lagere leencapaciteit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-06 17:03

Barrycade

Through the...

Je hebt dus 5 hypotheken waarvan een vanaf 1999, maar ook nog 1 uit 2017 en dus 3 er tussenin?

Dus als je hypotheek verstrekker je geen passend antwoord kan geven kunnen wij dat op basis van je summiere info zeker niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mainuser X
Bedankt Allen ik heb het antwoord wat ik wilde hebben. alle hypotheken die voor 2012 kan ik verlengen met 30 jaar met behoud van aftrek. Dit was wat ik zocht.

Bedankt voor de reactie wat mij betreft kan het slotje erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Misschien begrijp ik je niet goed en is wat ik nu zeg niet van toepassing. Voor aflossingsvrije hypotheken afgesloten tm 2012 geldt dat je hierop in totaal 30 jaar recht hebt op renteaftrek.

Zoals mijn adviseur het uitlegde voor mijn situatie:
- Aflossingsvrije hypotheek vanaf 1999 met restschuld 100k, looptijd 30 jaar
- Huisgekocht in 2018
- Ik mag de 100k aflossingsvrije hypotheek meenemen naar de nieuwe woning
- Renteaftrek mogelijk tm 2029

Daarom twijfel ik over jouw conclusie "verlengen met 30 jaar met behoud van aftrek"

[ Voor 8% gewijzigd door Boeryepes op 31-03-2020 09:18 ]

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Nu online
Scherp. Ik denk dat Mainuser X het zelfde bedoelde, maar het iets te kort door de bocht formuleerde. Verlengen met 30 jaar mag, met behoud van aftrek tot 30 jaar na de oorspronkelijke begindatum van dat deel van de hypotheek of vanaf 2001, als de hypotheek eerder begonnen was.
Pagina: 1