Contactgrill schoonmaken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sytrusze
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-04 14:20
Hallo allemaal,

Ik heb een contactgrill die ik gemiddeld 2 (soms 3) keer per dag gebruik voor het grillen van vlees/vis/groenten. De platen kunnen er niet uit, dus ik wordt er gek van om iedere keer dat ding schoon te moeten maken.

Kun je bijvoorbeeld de volgende dag weer de grill gebruiken zonder deze schoongemaakt te hebben of krioelt het dan van de bacteriën? Beetje rare vraag misschien maar goed.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• flam
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 01-07 11:47
Geen antwoord op je vraag maar ik gebruik altijd bakpapier ertussen als ik iets grill, hoef ik die platen ook niet zo vaak schoon te maken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik gebruik zo'n soort gelijk ding meestal alleen voor tosti's en pak dan na ieder gebruik een stukje keukenpapier om het schoon te maken. Dit dan wel nog voor het eten van de tosti. Na een tijdje maak ik het ding eens goed schoon. Voor gebruik van dingen als kaas, ham en salami vind ik keukenpapier terwijl het ding nog heet is wel genoeg. Zo nu en dan eens goed schoonmaken, zo doe ik het al jaren.

Nou zal er op deze manier vast wat achterblijven, maar qua bacteriën maak ik mij niet zo'n zorgen aangezien de boel dik over de 100 graden wordt bij iedere keer gebruiken. Wat er dan nog qua bacteriën op zit gaat toch wel dood.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Doe jezelf een plezier en schaf een contactgrill aan met uitneembare platen, dat bespaart zoveel moeite met schrobben etc. Na gebruik donder je de platen in de afwasmachine en klaar.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Wij hebben er eigenlijk nooit zo'n problemen mee. We gebruiken dat ding voornamelijk voor tosti's, maar we bakken er ook weleens een hamburgertje o.i.d. op. Je moet hem warm schoonmaken, dat scheelt al een heleboel. Verder gebruiken wij niet meer dan (een beetje vochtig) keukenpapier. Hebben dat ding al jaren en hij is gewoon nog perfect schoon.

Voorheen hadden we zo'n ding met losse platen. Die beviel wat minder goed, omdat er weleens wat kaas uit je tosti loopt (vooral als je hem iets te royaal belegt) en dat belandde dan weleens tussen de kieren en onder de platen. Moet je dat ding alsnog gaan schoonmaken en onder de platen ging dat uitermate lastig. Ook draaien wij de vaatwasser doorgaans maar 1x per dag en het kwam zo nu en dan weleens voor, dat de juiste platen dus vies in de vaatwasser stonden als je ze nodig had.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 30-03-2020 07:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:01
Ik denk dat je je om bacteriën niet zo'n zorgen hoeft te maken.
Lang geleden heb ik geleerd dat de meeste bacteriën afsterven bij een temperatuur hoger dan 70 graden. Sommige bacteriën beschermen zich door het vormen van sporen en hebben een hogere temperatuur nodig. In de medische wereld wordt er dan onderscheid gemaakt tussen desinfectie en sterilisatie. Het eerste is (dacht ik) goed genoeg wanneer het instrumentarium niet in het lichaamsweefsel komt en gebeurd bij een temperatuur van zo'n 90 graden. Het tweede is noodzakelijk wanneer het instrumentarium wel het lichaamsweefsel binnentreedt (denk aan snijden en injecties) en is werkzaam bij een temperatuur van 120 graden (voor iets van 20 minuten) of 134 graden (voor iets van 5 minuten). Ik kan de precieze richtlijnen niet meer terugvinden, de getallen hierboven zijn wat ik me denk te herinneren. Tegenwoordig wordt alles automatisch ingesteld door het apparaat, dus wordt er niet dagelijks aan herinnerd.

Aangezien je voor het bakken van vlees al snel temperaturen van 150 graden bereikt en het bakken ook vaak 8 minuten of meer is, zit je qua bacteriën op de grillplaat wel goed. Het goed gaar zijn van het vlees is dan denk ik een belangrijkere factor wat bacteriën betreft.

Wat misschien wel een issue kan zijn is smaak overdracht tussen de diverse al dan niet vooraf gekruide gerechten en het inbranden van resten.

[ Voor 8% gewijzigd door LA-384 op 30-03-2020 08:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-07 23:21

JvS

Ik heb hem zelf ook

offtopic:
@LA-384 Dat klopt op zich, alleen vergeet niet dat er ook bacterien zijn die endotoxinen aanmaken. Dan zijn de bacterien na verhitting wel dood, maar niet onschadelijk. Dit ezelsbruggetje is voor voedselveiligheid iets te kort door de bocht. :)

Dat zal op een grill overigens wel loslopen, maar in een stuk vlees (zeker wordt of gehakt of ander gemalen vlees) kan het problematisch zijn. Het midden haalt ook niet altijd die hoge temperaturen, dus wordt ook niet altijd volledig 'gedesinfecteerd'.

(PS: Aanvullend: voor volledige sterilisatie heb je die temp/tijd nodig, maar het moet ook volledig 100% verzadigde stoom of water zijn zijn (dus een stevige overdruk), een oventje van 134 graden steriliseert niet in 5 minuten ;)).

[ Voor 6% gewijzigd door JvS op 30-03-2020 08:36 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:01
@JvS Je hebt ongetwijfeld gelijk, voedsel en medische instrumenten zijn niet met elkaar te vergelijken.
Wat betreft het eerste, dat bedoelde ik idd met het goed gaar zijn van het vlees. Dat het binnenste geen 150 graden wordt is logisch, maar dat komt dan ook niet in aanraking met de grill. Hoewel, als er in geprikt wordt en er vloeistof uitkomt wel natuurlijk, maar dat krijg je met een stukje keukenpapier ook niet bacterie vrij en zal bij de volgende bakbeurt weer bestreden worden.

Wat het tweede betreft, dat is waar ook. We hebben een stoomsterilisator. Ik weet alleen niet meer wat die andere cijfers zouden kunnen zijn. Ik weet wel dat vroeger instrumenten ook wel eens werden gesteriliseerd in een soort oventje met metalen balletjes. Dus ik denk wel dat er verschil bestaat tussen sterilisatie met hete lucht en sterilisatie door direct contact.

Maar goed, hoe het ook zij, het voedsel hoeft niet steriel te zijn. Tenzij @sytrusze z'n kipfilet via een open wond in z'n maag wil stoppen, volstaat het verhitten boven 70 graden waarbij alles behalve bacteriesporen het loodje legt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
sytrusze schreef op maandag 30 maart 2020 @ 01:42:
Ik heb een contactgrill die ik gemiddeld 2 (soms 3) keer per dag gebruik voor het grillen van vlees/vis/groenten.
2 tot 3 keer per dag?! Wtf maak je allemaal klaar :?

Maar wat anderen ook al zeggen, na gebruik (als de grill nog warm is) een keukendoekje erover en één keer in de zoveel tijd even met een klein sopje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mission
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08-07 22:32
BastaRhymez schreef op maandag 30 maart 2020 @ 08:55:
[...]

Maar wat anderen ook al zeggen, na gebruik (als de grill nog warm is) een keukendoekje erover en één keer in de zoveel tijd even met een klein sopje.
1 maaltijd, maar drie gangen? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
@mission iedere dag weer...
dan zou ik toch gewoon een keer een (grill)pan of iets gebruiken

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nikos_cs
  • Laatst online: 11-07 12:56
Ik zou, als ik een product dagelijks 2 tot 3 keer gebruik investeren in een product dat wel aan mijn wensen voldoet. In dit geval dus één met bakplaten die los te halen zijn of een alternatief product.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

nikos_cs schreef op maandag 30 maart 2020 @ 09:29:
Ik zou, als ik een product dagelijks 2 tot 3 keer gebruik investeren in een product dat wel aan mijn wensen voldoet. In dit geval dus één met bakplaten die los te halen zijn of een alternatief product.
Wat bereik je dan met die verwijderbare platen? Het enige voordeel wat ik erin zie, is dat je een ander soort platen kunt gebruiken. Dat (on)ding wat wij vroeger hadden, had bijvoorbeeld:
- gewone contactgrill platen
- wafelplaten
- speciale tosti-platen

Maar qua schoonmaak vonden wij dat ding dus juist veel onhandiger dan de contactgrill die we nu hebben. Daarnaast was structureel in de vaatwasser in mijn beleving ook niet echt top voor de platen. Ze waren een stuk eerder "op".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:34

Koekfabriek

King Billy on the wall

Zodra je klaar bent met grillen maak ik hem altijd schoon met een een lichtvochtige doek (z'n gele). Zorg dat de gril nog warm is en je poetst hem zo schoon. Desgewenst even het bakje verwijderen wat vet opvangt en deze schoonmaken met een sopje/in de vaatwasser doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nikos_cs
  • Laatst online: 11-07 12:56
Anoniem: 39993 schreef op maandag 30 maart 2020 @ 09:49:
[...]

Wat bereik je dan met die verwijderbare platen? Het enige voordeel wat ik erin zie, is dat je een ander soort platen kunt gebruiken. Dat (on)ding wat wij vroeger hadden, had bijvoorbeeld:
- gewone contactgrill platen
- wafelplaten
- speciale tosti-platen

Maar qua schoonmaak vonden wij dat ding dus juist veel onhandiger dan de contactgrill die we nu hebben. Daarnaast was structureel in de vaatwasser in mijn beleving ook niet echt top voor de platen. Ze waren een stuk eerder "op".
Vandaar ook de toevoeging alternatief, ik gebruik mijn contactgrill 2x per maand en dan ben ik blij dat de platen in de vaatwasser kunnen.

Zoals hiervoor bij een gebruik van van deze omvang(TS) zou ik een product aanschaffen wat wel aan mijn eisen voldoet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-07 19:00
Anoniem: 39993 schreef op maandag 30 maart 2020 @ 09:49:
Wat bereik je dan met die verwijderbare platen?
2 platen schoonmaken, die je zonder problemen onder zou kunnen dompelen, is schokkend genoeg wat makkelijker dan zo'n elektrisch apparaat.

De afneembare platen kunnen in de vaatwasser. Even weken in water is ook mogelijk.

Daar heeft de TS echter allemaal niets aan, want op dit moment heeft hij ook zo'n grill waarbij de platen vast zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

nikos_cs schreef op maandag 30 maart 2020 @ 09:56:
[...]

Vandaar ook de toevoeging alternatief, ik gebruik mijn contactgrill 2x per maand en dan ben ik blij dat de platen in de vaatwasser kunnen.

Zoals hiervoor bij een gebruik van van deze omvang(TS) zou ik een product aanschaffen wat wel aan mijn eisen voldoet.
In mijn beleving moet TS even wat handige tips proberen, zodat hij "gewoon" zijn contactgrill in 2 of 3 minuten even schoon kan maken. Zou me niks verbazen als hij gewoon dat ding laat afkoelen (terwijl hij aan het eten is) en daarna probeert om dat ding koud schoon te maken. En dat is inderdaad een kansloze operatie.

Als dat ding bij ons vies op het aanrecht staat, dan zet ik hem zelfs even aan voordat ik hem schoonmaak. Komt geen zeep of niets aan te pas, gewoon vochtig keukenpapier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 310408

Op die platen leeft niets meer als je eenmaal heet zijn, steriel als maar kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:03
Na gebruik even aanlaten en een kletsnat gemaakt vel keukenpapier er tussen laten zitten.
Even een minuut laten stomen en je veegt alles er zo af.

[ Voor 6% gewijzigd door 3dmazter op 30-03-2020 12:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Groentjuh schreef op maandag 30 maart 2020 @ 10:02:
[...]

2 platen schoonmaken, die je zonder problemen onder zou kunnen dompelen, is schokkend genoeg wat makkelijker dan zo'n elektrisch apparaat.

De afneembare platen kunnen in de vaatwasser. Even weken in water is ook mogelijk.

Daar heeft de TS echter allemaal niets aan, want op dit moment heeft hij ook zo'n grill waarbij de platen vast zitten.
Ik heb dus zo'n ding gehad en ik vond het dus (blijkbaar schokkend genoeg) helemaal niet zoveel handiger. Ik kan me niet voorstellen dat ik nou zo'n "master" ben in contactgrillen schoonmaken.... maar alles bij mekaar heb ik met de huidige grill misschien zelfs wel minder werk dan met onze vorige grill (met van die verwijderbare / verwisselbare platen).

Weken in water.... waarom in hemelsnaam?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

sytrusze schreef op maandag 30 maart 2020 @ 01:42:
Hallo allemaal,

Ik heb een contactgrill die ik gemiddeld 2 (soms 3) keer per dag gebruik voor het grillen van vlees/vis/groenten. De platen kunnen er niet uit, dus ik wordt er gek van om iedere keer dat ding schoon te moeten maken.

Kun je bijvoorbeeld de volgende dag weer de grill gebruiken zonder deze schoongemaakt te hebben of krioelt het dan van de bacteriën? Beetje rare vraag misschien maar goed.
Om je schoonmaak ‘haat’ te beperken, kun je het ook dagelijks reinigen ipv na elk gebruik.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:06
ik maak de mijne gewoon schoon met heet water onder de kraan, wel zorgen dat er geen vocht in het apparaat komt maar een paar druppels zal niks uitmaken. doe het al jaren zo en werkt perfect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:16

Cybje

First Post!

Ik doe altijd alles in aluminiumfolie in de contactgrill. Werkt perfect en hij blijft vrijwel volledig schoon. Mocht er toch wat vleessap lekken, dan direct na het grillen al af doen met een nat doekje/keukenpapiertje (dus als hij nog echt heet is). Dan is het het minst vastgekoekt.

Maar werkt perfect. Ook tosti's en dergelijken werden mooi bruin, dus die aluminiumfolie merkte je qua bereiding niks van.

Wat ruist er door het struikgewas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:52
Zsm nadat je wat klaargemaakt hebt de doek erover, inderdaad eigenlijk gewoon als het nog heet is dus voorzichtig. Zo veel mogelijk voorkomen dat alles aankoekt en restjes opdrogen door de rest warmte. En dat zo veel mogelijk doen, dan blijft het oppervlakte tussentijds gladder en krijg je al het toekomstig vuil er ook beter af. Eens in de zoveel tijd kun je dan nog alles een keer grondig schoonmaken met dreft/sop. Wat ik deed was een sopje maken en een doek erin, daarna over de platen heen schrobben dan ging alles eraf tot het er weer als nieuw uit zag. Nu heb ik mijn grill aan mijn schoonmoeder gedoneerd en er eentje gehaald met afneembare platen en ventopvang-bak. De platen gaan gewoon het sop in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sytrusze
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-04 14:20
Bedankt voor alle reacties en tips allemaal! Nog even een kleine aanvulling op mijn eerste post. Ik maak het op dit moment als volgt schoon: als de grill nog warm is en ik het vlees eraf haal, doe ik er een beetje water op en sluit de contactgrill. Na het eten neem ik het af met keukenpapier. Ik verspil echter enorm veel keukenpapier hieraan en ten tweede voelt het niet helemaal "schoon" voor mijn gevoel zonder sop.

Voor alle mensen die een contactgrill met uitneembare platen aanraden: staat zeker op het verlanglijstje, tot die tijd nog even deze ouwe roestbak uitmelken :) Denk dat uitneembare platen veel makkelijker is ja. @Anoniem: 39993 Ik heb een tosti apparaat waar dat ook de kaas soms tussen de kieren en onder de platen komt. Maar ik denk dat dat puur per contactgrill verschilt. Je moet echt eentje uitkiezen waar de platen goed aansluiten op de randen dan heb je dat probleem zelden. Dan kun je de platen ook in het sop gooien, geeft voor mij toch een "schoner" gevoel dan alleen met een keukenpapiertje afnemen.

@LA-384 @JvS Wat die bacteriën betreft, die gaan dus dood bij hogere temperaturen. Dat zou dus betekenen dat de grill nooit schoonmaken geen probleem zou zijn (dan heb ik het puur over bacteriën!). Niet dat ik dat ga doen maar goed..
flam schreef op maandag 30 maart 2020 @ 02:25:
Geen antwoord op je vraag maar ik gebruik altijd bakpapier ertussen als ik iets grill, hoef ik die platen ook niet zo vaak schoon te maken.
Heb ik weleens geprobeerd inderdaad, alleen het vlees wordt minder lekker naar mijn mening omdat het letterlijk geen "contact" maakt met de "grill'. Maar zeker een goede tip voor bepaalde andere dingen!
Cybje schreef op maandag 30 maart 2020 @ 18:15:
Ik doe altijd alles in aluminiumfolie in de contactgrill.
Pas hiermee op. Ik heb ergens gelezen dat er bepaalde bestand deeltjes van het aluminiumfolie in je eten meegebakken wordt door de contactgrill...in hoeverre dit waarheid is weet ik niet maar goed alsnog geldt hier hetzelfde antwoord als wat ik hiervoor gaf.
BastaRhymez schreef op maandag 30 maart 2020 @ 08:55:
[...]
Veel proteine, dus voornamelijk kip. Ik sport veel dus eiwitten zijn essentieel, heb wel eens koude kip gegeten maar ik eet het toch liever vers en daar is een contactgrill ideaal voor. Dun gesneden kip is in 5 min klaar zonder omkijken ;)

@Hackus is precies wat ik nu al doe ;)
Pagina: 1