2de HDD blijft ontwakenen om de ong. 20 min

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM39
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-02-2023
Win 10 staat op een SSD en heb een 2de 1TB HDD. Deze HDD wil ik eigenlijk altijd uit hebben staan gezien er alleen fotos op staan en verder niks mee doe. Maar op 1 of andere manier blijft de HDD ontwaken om de zo veel tijd (ong 20 min). Oftewel een proces in Win10 accessed de schijf dan.

Ik heb de process monitor draaien en ik zie inderdaad iets gebeuren maar heb geen idee wat.

Zie hieronder: op 10:49 sprong de HDD dus aan om vervolgens om 11.02 weer uit te gaan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yoo5XT226w-K3KT1vpTUaIwLUr8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/35njJQq5WJwmzbICr1G4N1Py.png?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via MM39 op 31-03-2020 11:57)

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
MM39 schreef op maandag 30 maart 2020 @ 14:50:
...
En ik heb gegoogled op 3456 maar kan niet echt iets vinden...
LOL! Die 3456 is de Process ID (PID). Dat is elke keer dat een proces gestart wordt weer anders. Daarop zoeken heeft dus geen zin.

Je kunt wel met de Task manager diezelfde PID zoeken in het tabblad Details, dan met rechts daarop klikken en "Ga naar service(s)" kiezen. Dan worden alle services die onder dat proces (svchost.exe) draaien geselecteerd. Een (of meer) van die services zal dan de verdachte zijn.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM39
11.09 en hij sprong zojuist weer aan.....om gek van te worden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nHriBuGVO4TgpVFbfxfuWZ36LuE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aI6BEqXu3v0S1YVE5vQeFdaH.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeArmeStudent
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-05-2024
na een tijd inactief te zijn geweest, kan het zijn dat windows de hardeschijf gaat proberen te defragmenteren? dat kan je uitzetten in verkenner, dan op de eigenschappen van de schijf drukken en dan verder klikken naar extra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:02

ikt

Waarschijnlijk is het indexeren. Probeer die optie uit te zetten.

In het uiterste geval dat Windows koppig is - HDD extern gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM39
indexeren heb ik al uitgezet.......

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KmG8txukgPVrPTE0EOINUCrGjbc=/f/image/cb1AZu362OLQfBth6Us1zZKW.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

MM39 schreef op zondag 29 maart 2020 @ 23:04:
...
Ik heb de process monitor draaien en ik zie inderdaad iets gebeuren maar heb geen idee wat...
Hûh? Dat staat er toch gewoon? Explorer.EXE en svchost.exe
En als je wilt weten welke svchost.exe, zoek je het processid van 3456 op

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Windows werkt gewoon zijn cache bij, niks vreemds aan, zorgt er voor dat hij niet bij iedere actie de disk moet lezen. Enige methode om het uit te zetten is de disk fysiek te ontkoppelen.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM39
Maar dat cache bijwerken moet je toch kunnen uitzetten oid? Kan mij niet voorstellen dat het normaal is dat de hdd elke 20 minuten wordt gespind gezien dat niet heel goed is voor de hdd.

En ik heb gegoogled op 3456 maar kan niet echt iets vinden

Btw ik had tunr off write chache aangevinkt een half uur geleden..........en nu staat ie weer uitgevinkt...hoe dat dan?!?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PFgx5NBk-IJaUESwxY5Zfhww5Zg=/f/image/KFQea1i40zkObSAXd8zsR3pl.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r44
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 18:44

r44

Als je de schijf niet altijd fysiek gebruikt wil ontkoppelen..
Dat kan je het ook zo doen.

Ga naar schijfbeheer
klik op de linker deel (grijs) van de schijf info en kies voor offline brengen.
Wil de schijf weer gebruiken kies dan voor online brengen

44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-09 18:36
r44 schreef op maandag 30 maart 2020 @ 14:57:
Ga naar schijfbeheer
klik op de linker deel (grijs) van de schijf info en kies voor offline brengen.
Wil de schijf weer gebruiken kies dan voor online brengen
alleen in de Pro misschien? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X2X8g9llJMcBB9poSy47Cukq4NI=/f/image/az9kZrcksspKGNdMsC1hdc75.jpg

sorry, plaatje al kleiner gemaakt maar het blijft zo groot.. :'(
(en het verwijderen kan blijkbaar niet?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r44

r44

Neen werkt op zowel Windows Pro of Home.
Maar niet voor je opstart schijf.

De afbeelding kan je verkleinen met het programma Paint zit in Windows.

44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passer
r44 schreef op maandag 30 maart 2020 @ 18:48:
Neen werkt op zowel Windows Pro of Home.
Maar niet voor je opstart schijf.

De afbeelding kan je verkleinen met het programma Paint zit in Windows.
Wat bedoel je met 'maar niet voor je opstart schijf' ?
(ik ging gewoon in Windows naar schijfbeheer en klikte rechts op die grijze ruimte links - maar ik krijg dus die optie niet?)

afbeelding verkleinen is geen probleem ('k heb Corel Photopaint), maar ik krijg mijn eerste, grote plaatje niet uit mijn antwoordscherm. Ik kan er eventueel een tweede, kleinere, bij plaatsen, maar dan staan er twee in- da's ook weer gek.
'k Moet dus dat eerste grote plaatje weg krijgen maar 'k vind nergens een optie Delete. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r44

r44

Heb je niet de mogelijkheid om je bericht te wijzigen?

Je opstart schijf is de schijf/partitie waar je Windows op heb geïnstalleerd.

Ik zie 2 schijven in je systeem en welke wil eventueel uitschakelen.

Ik zie graag een afbeelding van schijf beheer waar alle 2 de schijven op staan.

44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM39
Offline zetten is inderdaad een optie..

toch heb ik het idee dat het wel op te lossen is zonder dit te doen. Er zijn een aantal topics te vinden op reddit met hetzelfde probleem allen lag er een ander proces aan ten grondslag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

...
|:(

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
...
LOL! Die 3456 is de Process ID (PID). Dat is elke keer dat een proces gestart wordt weer anders. Daarop zoeken heeft dus geen zin.

Je kunt wel met de Task manager diezelfde PID zoeken in het tabblad Details, dan met rechts daarop klikken en "Ga naar service(s)" kiezen. Dan worden alle services die onder dat proces (svchost.exe) draaien geselecteerd. Een (of meer) van die services zal dan de verdachte zijn.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Helaas niet zoveel toe te voegen aan dit topic.

Ik heb recent zelf hier ook tijd in gestoken: process explorer traces, diverse Windows settings, indexing uit, Windows Defender exclusion voor de gehele schijf etc. etc. Ik heb het op een gegeven moment maar opgegeven. Eigenlijk best raar en lichtelijk frustrerend dat zoiets simpels niet is te voorkomen.

Overigens zelfde setup als jij, ssd als boot disk en een hd voor mp3's, video's en andere media. Geen enkel programma geïnstalleerd op de hd en als het goed is moet er niks ook niks verwijzen naar de schijf. Toch af en toe een wake. Zelfs Firefox doet er gek genoeg aan mee. Als je de oplossing ooit vind hoor ik het graag ;)

[ Voor 3% gewijzigd door temp00 op 31-03-2020 01:02 ]

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-09 17:21
draait er geen virusscanner of zoiets wat die schijf soms checkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passer
r44 schreef op maandag 30 maart 2020 @ 21:09:
Heb je niet de mogelijkheid om je bericht te wijzigen?
Ja, dat wel, maar dààr kan ik dat vorige plaatje niet wegkrijgen :'(
(edit: laat ook maar want het gaat in dit topic over iets anders dan dit - toch dank je wel)

[ Voor 16% gewijzigd door passer op 31-03-2020 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM39
temp00 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 01:00:
Helaas niet zoveel toe te voegen aan dit topic.

Ik heb recent zelf hier ook tijd in gestoken: process explorer traces, diverse Windows settings, indexing uit, Windows Defender exclusion voor de gehele schijf etc. etc. Ik heb het op een gegeven moment maar opgegeven. Eigenlijk best raar en lichtelijk frustrerend dat zoiets simpels niet is te voorkomen.

Overigens zelfde setup als jij, ssd als boot disk en een hd voor mp3's, video's en andere media. Geen enkel programma geïnstalleerd op de hd en als het goed is moet er niks ook niks verwijzen naar de schijf. Toch af en toe een wake. Zelfs Firefox doet er gek genoeg aan mee. Als je de oplossing ooit vind hoor ik het graag ;)
Ik heb de schijf inderdaad ook maar offline gehaald. Heb ook alles uitgezet, win defender, indexeren etc...niks hielp

[ Voor 5% gewijzigd door MM39 op 31-03-2020 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM39
Ok......wtf..........de schijf staat echt offline en springt gewoon weer aan?!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YdQ87eqAgJQyE2c2w68B6Phni1E=/f/image/0rfGQuPwg5b0a9q8YPUQzGsO.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
MM39 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 09:50:
Ok......wtf..........de schijf staat echt offline en springt gewoon weer aan?!

[Afbeelding]
Google eens op het exacte type, misschien een bug in de firmware. Of anders wellicht je moederbord. Je kunt eens een andere controller proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM39
Room42 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 00:41:
[...]

LanmanService.........(?)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FVdSWU0NhiKxM2bpvPljezd3vhQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O5hCxtcOgOtPiQ9NqU95orTW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM39
Uiteindelijk heb ik nog eens goed gezocht en ben een externe HDD behuizing tegen gekomen in mijn spullen

Schijf dus eruit gejankt en extern gemaakt, opgelost
Pagina: 1