Afgelopen week vroeg mijn vrouw uit het niets "of het misschien tijd werd haar 12 jaar desktop te vernieuwen omdat ze toch weer eens de Sims wilt opstarten".
De gemiddelde tweaker weet wat dit betekent!
Mijn huidige gaming systeem (970 SLI) zal de Sims net
kunnen draaien en de tijd is aangebroken een nieuwe systeem samen te stellen.
Helaas een probleem.. ik twijfel enorm over mijn keuzes en ben uren aan het turen op internet want NU de beste keuze is.
Klein beetje informatie vooraf.
Het idee is om een PC te bouwen met een goede bang-for-the-buck ratio waarvan ik over 3 jaar de GPU wil kunnen vervangen zodat de pc dan nog 3 jaar mee kan gaan.
Budget: ik heb geen concreet limiet maar dacht tussen de 1000-1500 euro exclusief monitor.
Een laatste opmerking: nooit meer SLI
.
Ik wil eigenlijk beginnen met mijn belangrijkste upgrade... het beeldscherm.
Ik ben op zoek naar een 1440p IPS paneel ( doe ook aan hobby fotografie) waar ik ook goed op kan gamen (144hz met een lage latency).
Ik had de volgende optie in gedachte.
Ik heb een lichte voorkeur voor de LG wegens de nogal vreemde voet van de Samsung.
Maar zijn er nog betere alternatieven die ik over het hoofd heb gezien?
Keuze 2:
De CPU en GPU.
Ik vind het belangrijk dat de PC STIL is tijdens normaal kantoor werk, maar mag best wel wat herrie maken zodra ik aan het gamen ben. In mijn huidige PC heb ik een Corsair H100i GTX zitten (water koeling set), hier ben ik erg tevreden over; maar vraag me af (aangezien de huidige CPU's een stuk efficienter zijn) of dit niet overbodig is geworden. Is de stock koeler ok (ook als ik de PC naar 3 jaar wil overclocken om het laatste eruit te halen), of is het dan toch verstandig een Dark Rock 4, Mugen 5 of waterkoeling set erop te zetten?
Nu het punt waar ik het meeste advies bij nodig heb.. het moederbord.
Ik zie hier echt door de bomen het bos niet meer....
Op tweakers zie ik de volgende mobo's vaker terugkomen.... maar waarom?
Waar zit hier het kosten verschil tussen en welke is het beste aan te raden met de gekozen CPU/GPU?
Ik weet dat deze vraag vaker gesteld wordt maar hoop dat jullie me toch (specifiek voor mijn situatie) kunnen adviseren.
Na het bepalen van de hoofdcomponenten zal ik me verder verdiepen voor de overige onderdelen.
De gemiddelde tweaker weet wat dit betekent!
Mijn huidige gaming systeem (970 SLI) zal de Sims net
Helaas een probleem.. ik twijfel enorm over mijn keuzes en ben uren aan het turen op internet want NU de beste keuze is.
Klein beetje informatie vooraf.
Het idee is om een PC te bouwen met een goede bang-for-the-buck ratio waarvan ik over 3 jaar de GPU wil kunnen vervangen zodat de pc dan nog 3 jaar mee kan gaan.
Budget: ik heb geen concreet limiet maar dacht tussen de 1000-1500 euro exclusief monitor.
Een laatste opmerking: nooit meer SLI
Ik wil eigenlijk beginnen met mijn belangrijkste upgrade... het beeldscherm.
Ik ben op zoek naar een 1440p IPS paneel ( doe ook aan hobby fotografie) waar ik ook goed op kan gamen (144hz met een lage latency).
Ik had de volgende optie in gedachte.
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Monitoren | LG UltraGear 27GL850 Zwart | € 484,06 | € 484,06 |
| 1 | Monitoren | Samsung LC27HG70 Grijs, Zwart | € 439,- | € 439,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 923,06 | ||
Ik heb een lichte voorkeur voor de LG wegens de nogal vreemde voet van de Samsung.
Maar zijn er nog betere alternatieven die ik over het hoofd heb gezien?
Keuze 2:
De CPU en GPU.
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 3700X Boxed | € 289,- | € 289,- |
| 1 | Videokaarten | Powercolor Red Dragon Radeon RX 5700 XT | € 444,- | € 444,- |
| 1 | Videokaarten | Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse | € 423,- | € 423,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.156,- | ||
Ik vind het belangrijk dat de PC STIL is tijdens normaal kantoor werk, maar mag best wel wat herrie maken zodra ik aan het gamen ben. In mijn huidige PC heb ik een Corsair H100i GTX zitten (water koeling set), hier ben ik erg tevreden over; maar vraag me af (aangezien de huidige CPU's een stuk efficienter zijn) of dit niet overbodig is geworden. Is de stock koeler ok (ook als ik de PC naar 3 jaar wil overclocken om het laatste eruit te halen), of is het dan toch verstandig een Dark Rock 4, Mugen 5 of waterkoeling set erop te zetten?
Nu het punt waar ik het meeste advies bij nodig heb.. het moederbord.
Ik zie hier echt door de bomen het bos niet meer....
Op tweakers zie ik de volgende mobo's vaker terugkomen.... maar waarom?
| 1 | Moederborden | Asus TUF Gaming X570-PLUS | € 205,99 | € 205,99 |
| 1 | Moederborden | Gigabyte Aorus X570 ELITE | € 214,78 | € 214,78 |
| 1 | Moederborden | MSI B450 Tomahawk MAX | € 114,85 | € 114,85 |
| 1 | Moederborden | MSI MPG X570 Gaming Plus | € 174,- | € 174,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 709,62 | ||
Waar zit hier het kosten verschil tussen en welke is het beste aan te raden met de gekozen CPU/GPU?
Ik weet dat deze vraag vaker gesteld wordt maar hoop dat jullie me toch (specifiek voor mijn situatie) kunnen adviseren.
Na het bepalen van de hoofdcomponenten zal ik me verder verdiepen voor de overige onderdelen.