Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1362272

Topicstarter
Hallo,

Ik ben op zoek naar een geschikte versterker of reciever voor 4 autospeakers.
Momenteel heb ik op het netstroom een autoversterker aangesloten en 4 speakers.

Nu wil ik een goede oplossing zodat ik geen accu en accuoplader en autoradio enz. heb. Nu zat ik te kijken naar een juiste reciever die het RMS vermogen van de speakers aan kan en wil ik weten of ik op de goede weg zit.

Op dit moment heb ik 4 stuks JBL T696 Speakers
Per stuk heeft de speaker een vermogen van 75 watt RMS en 4-ohm impedantie.

Nu heb ik een reciever gevonden voor €500,- die 175 watt RMS per kanaal aan kan op 8-ohm.

Is onderstaande reciever geschikt om deze 4 speakers aan te sluiten (2 front en 2 back)?

https://www.nl.onkyo.com/...TX-NR696_datasheet_EN.pdf

Mocht er een beter en goedkoper alternatief zijn hoor ik dat ook graag. :)

Alvast Bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-07 16:15
Anoniem: 1362272 schreef op zondag 29 maart 2020 @ 21:32:
Nu heb ik een reciever gevonden voor €500,- die 175 watt RMS per kanaal aan kan op 8-ohm.
Ik zou de specs er nog eens op nalezen want de gelinkte Onkyo doet (bij lange na) geen 175 Watt op 8 Ohm. Specs wijzen op 6 Ohm. Tevens gemeten op één kanaal bij een pieptoon van 1000 Hz en 10% THD. Ga je meer speakers aansturen over een groter bereik (20-20.000 Hz) en bij een acceptabele vervorming (<0,1% THD) dan blijft er van dat getal niet veel meer over. Een receiver die wel echt 175 Watt per kanaal ga je niet vinden voor dit geld. Dan zit je in heel andere segmenten te kijken. Niet dat het veel uit maakt. Hoog vermogen is niet zaligmakend. De stap van 1 naar 2 Watt is groter dan de stap van bijvoorbeeld 100 naar 175 Watt. Als je echt meer volume wilt dan ga je ook niet van 100 naar 200 Watt, dan ga je naar 1000 Watt.

Naar mijn weten hoe je ook helemaal niet op weerstand en vermogen te letten. De genoemde JBL speakers hebben een gevoeligheid van 93 dB, dat is aanzienlijk. Puur kijkende naar die waardes zou ik zeggen dat je met een Watt dan al een aanzienlijk volume in de woonkamer hebt. Geen idee of dat met Car Audio ook geldt of anders in elkaar zit.

Een versterker kies je ook niet op vermogen of weerstand, een versterker kies je op wat je wilt gaan doen qua apparatuur aansluiten. Geen idee of deze receiver voldoet aangezien er verder niet aan wordt gegeven wat de meetbare eisen zijn zoals bijvoorbeeld het aantal HDMI ingangen.

[ Voor 10% gewijzigd door FeaR op 29-03-2020 22:09 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1362272

Topicstarter
Bedankt voor je reactie. Ik bedoelde 6 ohm, heb me vertypt.
De speakers gebruik ik nu niet op hoog vermogen. Ik wil graag kwalitatief goed geluid om er een film mee te kijken bijv.. Ik wil dus niet het maximale uit mijn speakers trekken.

Ik heb nu alleen een 4k televisie en een ps4 aangesloten thuis. Misschien dat ik in de toekomst nog een of 2 extra apparaten wil aansluiten.

Dus als ik je goed begrijp maken ohm en vermogen niet veel uit en gaat het er vooral om welke apparaten ik wil aansluiten?

Ik dacht altijd dat de versterker het gevraagde moet kunnen leveren van de speakers.

In principe zou ik dus bijvoorbeeld aan de Pioneer VSX-933 AV genoeg moeten hebben om thuis een film op normaal volume te kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Anoniem: 1362272 Zoals FeaR al zegt, hoef je normaal gesproken totaal niet op Watt en Ohm te letten als je normale speakers op normale receivers aansluit. Dan past alles op alles. Of dat er bij specifieke takken van audio (auto, PA, e.d.) nog andere dingen gelden, dat weet ik niet, maar als je geen exotische modellen op elkaar wilt aansluiten, dan werkt het gewoon. Hoe je dan je receiver wel uitkiest? Lees even het lijstje dat ik hier geschreven heb: Jorgen in "Keuze tussen receivers"

Your Friendly Neighborhood Moderator