Aansluiten grondkabel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1362188

Topicstarter
Ik heb een grondkabel met 3 draden: bruin, zwart, grijs en een aardelint.
De kabel is 3x2.5 mm2 en minder dan 50 meter lang.

Ik heb een wandcontactdoos aangesloten met de bruine en zwarte draden, maar het het afgegeven vermogen is heel laag (bijv een boormachine komt maar heel langzaam op toeren).

1) de capaciteit van de kabel zou toch ruim voldoende moeten zijn voor een boormachine of grasmaaier (een verlengsnoer van die lengte werkt ook)?
2) tussen de bruine en zwarte draad staat 220 V en tussen de bruine en grijze draaf staat 260 V: hoe kan er tussen bruin en zwart 260 V staan bij een 220 V installatie?
3) zou ik de bruine en grijze draden dus moeten gebruiken (dus grijs als nul)? Met spanning 260 V?

Beste antwoord (via Anoniem: 1362188 op 30-03-2020 21:55)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:38
Anoniem: 1362188 schreef op maandag 30 maart 2020 @ 21:40:
Bedankt allemaal voor jullie snelle input, maar ben niet continu op dit forum.
De grondkabel (met aardscherm) is in 2014 bij mij thuis aangesloten door een installatiebedrijf voor later gebruik buiten (verlichting/schuur).
Het is voor mij ook niet duidelijk hoe dit in de meterkast is aangesloten en daar ga ik ook niet aan sleutelen (ik ken mijn beperkingen echt wel). Ik zou mogen verwachten dat die kabel dus conform alle regels is aangesloten en dan is het monteren van een wcd geen rocket science. Mogelijk is de kleurcodering veranderd of men heeft gewoon een oude kabel gebruikt.
Één ding wat zeker is: het is niet volgens de regels aangelegd, als die kabel bedoeld is voor 230V WCD's of verlichting en geen blauwe ader bevat.
Geef dus alleen aan wat ik meet en vraag of iemand suggesties heeft hoe het kan dat ik 260 V meet (tussen bruin en grijs) en dat er kennelijk te weinig stroom loopt als ik de aders met 220 V (bruin en zwart) gebruik.
Ik gok dat grijs gebruikt is als nul en dat je de contacten van de WCD dus moet aansluiten op bruin en grijs. Dat is wel de meestvoorkomende variant om het fout te doen.

Raar is dan wel dat je 260V meet, dit valt buiten de marges voor de netbeheerder. Kan heg zijn dat je meter niet de meest nauwkeurige is? Wat meet je op een andere WCD binnen in huis?

En het is raar dat het nu wel (een beetje) werkt met zwart aangesloten. Het zou natuurlijk kunnen dat een of andere simpele ziel zwart als aarde heeft aangesloten, maar van een kabel voor buiten die in 2004 is aangelegd mag je verwachten dat deze achter een 30mA aardlekschakelaar zit. Je zou verwachten dat die aardlekschakelaar dan tript, of er moet minder dan 30mA door het circuit lopen. Maar dan heb je wel een heel bijzondere boormachine die dan überhaupt een teken van leven vertoont.

Het zou ook kunnen, dat je de WCD nu in serie hebt aangesloten met al bestaande (buitenverlichting). Dat is eigenlijk de enige zinnige uitleg die ik kan verzinnen.

Kortom:
1) Controleer of die kabel achter een werkende 30mA aardlekschakelaar zit aangesloten
2) Sluit de WCD aan met bruin en grijs (en natuurlijk de aardlitze)
3) Controleer of laat controleren dat de aardlitze ook aan de andere kant juist is aangesloten

En nu heb je waarschijnlijk een werkende WCD, waarbij de kabel niet voldoet aan wettelijk voorgeschreven normen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Dat is een kabel voor 3-fase zonder nul. Niet voor gewone stopcontacten.

Je vertelt verder niet hoe de voedende kant is aangesloten... dus weinig over te zeggen.

Heb je aardlekbeveiliging? Misschien ben je nu tussen fase en aarde aan het gebruiken. In combinatie met een slechte aardvoorziening zakt je spanningsverschil dan fors in..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-06 21:54
Je hebt dus ergens een grote overgangsweerstand gecreerd. Of je kabel is stuk
Normaal sluit je bruin/zwart en aarde aan. De grijze kan je gebruiken als schakeldraad oid.

Schroeven van aansluitingen goed aangedraaid?

Kijk ook eens hoe eea in de meterkast is aangesloten.

[ Voor 11% gewijzigd door BMW_Gizzmo op 29-03-2020 19:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
In dit soort gevallen dien je de aders met afwijkende kleuren te voorzien van duidelijke kleuren elektrotape om misstanden te voorkomen.
* Bruin = fase
* zwart -> blauw tapen en de nul van maken
* grijs -> groen/geel tapen en de aarde van maken (was vroeger ook de aarding toen fase en nul nog groen en rood waren)

Tevens gebruik je de ommanteling ook als aarde, dus die sluit je ook aan! Mocht je ooit met de schep door de kabel steken dan zorgt die voor jouw veiligheid.

De spanningen moeten overigens wel kloppen, een spanning van 260 V kan niet kloppen in een éénfase aansluiting. Zorg er dus goed voor dat je alle aansluitingen goed en degelijk hebt gemaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
sypie schreef op zondag 29 maart 2020 @ 19:57:
In dit soort gevallen dien je de aders met afwijkende kleuren te voorzien van duidelijke kleuren elektrotape om misstanden te voorkomen.
Nee, je dient de juiste kabel te gebruiken. De nul dient over de gehele lengte blauw te zijn en beschermingsleiding groen-geel. Of in dit geval; de litze.
sypie schreef op zondag 29 maart 2020 @ 19:57:
* Bruin = fase
* zwart -> blauw tapen en de nul van maken
* grijs -> groen/geel tapen en de aarde van maken (was vroeger ook de aarding toen fase en nul nog groen en rood waren)
Grijs is tegenwoordig L3

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Dat weet ik, maar TS heeft een kabel met incorrecte kleuren. Toch kan die kabel prima z'n werk doen. Mocht het écht op de NEN1010 regels aankomen dan heeft TS een probleem en moet strikt gezien de kabel omgeruild worden.

Naast het gebruik van een kabel met incorrecte kleuren maak ik me meer zorgen om die 260V spanningsverschil die gemeten wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:10

kraats

Ik rol

@Anoniem: 1362188 heb je alleen een grondkabel en sluit je 'm aan beide kanten opnieuw aan? Of was één kant al aangesloten en wil je er alleen een wcd op aansluiten? In dat laatste geval zou ik eerst maar eens kijken waar de kabel vandaan komt en hoe deze daar aangesloten zit

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

1 kabel omkleuren aan beide kanten naar blauwe en daar de nul van maken netjes stuk blauwe krimkous..
bruin als fase gebruiken
de andere niet gebruikte kabel aan beide kanten afdoppen
De aardlitze gebruiken als aarde zoals het hoort!

Niet meer gaan meten op die loze afgedopte ader met een hoogohmige voltmeter.. dan meet je vanalles maar toch niks...

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:47
Wat meet je aan het begin (lees voedingkant) van de kabel?
Volgens mij de enige manier om 260V te krijgen is of een fout bij de netbeheerder, een verkeerd aangesloten en/of ingestelde PV installatie of een 2 fase aansluiting (400V) en gigantisch spanningverlies (140V) tussen beide.
Allen zouden in theorie nooit voor moeten kunnen komen.

Ook een goede test: meten op ve WCD op het moment dat je een flinke verbruiker aan hebt staan (de boormachine oid)

Edit: 260V is bijna binnen de regels:
Volgens de wet mag die spanning 10 procent meer of minder zijn. Hebt u 1 fase? Dan mag de spanning op uw aansluiting tussen de 207 en de 253 volt zijn.
https://www.consuwijzer.n...ng-mag-aansluiting-hebben

[ Voor 40% gewijzigd door SniperGuy op 30-03-2020 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:31
SniperGuy schreef op maandag 30 maart 2020 @ 08:20:
Maar hij meet op dezelfde kabel op andere aders al 220V, dus dan valt die 260V er wel buiten:
tussen de bruine en zwarte draad staat 220 V en tussen de bruine en grijze draad staat 260 V: hoe kan er tussen bruin en zwart 260 V staan bij een 220 V installatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

SniperGuy schreef op maandag 30 maart 2020 @ 08:20:
Wat meet je aan het begin (lees voedingkant) van de kabel?
Volgens mij de enige manier om 260V te krijgen is of een fout bij de netbeheerder, een verkeerd aangesloten en/of ingestelde PV installatie of een 2 fase aansluiting (400V) en gigantisch spanningverlies (140V) tussen beide.
Allen zouden in theorie nooit voor moeten kunnen komen.

Ook een goede test: meten op ve WCD op het moment dat je een flinke verbruiker aan hebt staan (de boormachine oid)

[...]

https://www.consuwijzer.n...ng-mag-aansluiting-hebben
waarmee meet je ?

Een losse ader langs een stroom voerende geleider meten met een normale volt meter.. dan krijg je de meest waanzinnige waarde`s... zeker als de batterij van de voltmeter leeg is ( veel meters hebben dan de neiging om teveel spanning aan te geven)

euhmmmm

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:44

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Klinkt een beetje alsof je aan het rommelen bent met elektriciteit zonder er al te veel verstand van te hebben. Misschien niet het beste idee, aangezien het zelfs dodelijk kan zijn. Beter laat je het aan een professional over, of in ieder geval iemand die weet waar hij het over heeft.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:48
Bart ® schreef op maandag 30 maart 2020 @ 10:30:
Klinkt een beetje alsof je aan het rommelen bent met elektriciteit zonder er al te veel verstand van te hebben. Misschien niet het beste idee, aangezien het zelfs dodelijk kan zijn. Beter laat je het aan een professional over, of in ieder geval iemand die weet waar hij het over heeft.
Ik moet zeggen dat ik het hier mee eens ben. Electro is niet echt iets waar je mee wilt hobby'en als je er weinig verstand van hebt.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-06 15:09
Ik begin me inmiddels ongerust te maken over TS. Zoveel input, maar krijgen alleen stilte terug...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:12
Zwartoog schreef op maandag 30 maart 2020 @ 13:32:
Ik begin me inmiddels ongerust te maken over TS. Zoveel input, maar krijgen alleen stilte terug...
Topic is op zondagavond geplaatst. Het is nu net maandagmiddag. Niet iedereen zit continue op Tweakers of kan a la minute de acties uitvoeren. Misschien is TS gewoon aan het werk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-06 10:50
.Maarten schreef op maandag 30 maart 2020 @ 13:34:
[...]

Topic is op zondagavond geplaatst. Het is nu net maandagmiddag. Niet iedereen zit continue op Tweakers of kan a la minute de acties uitvoeren. Misschien is TS gewoon aan het werk?
Als je een topic opent en de eerste reactie/vraag kom al na 5 minuten binnen en je kunt dan al niet op je eigen topic reageren dan is dat wel apart.

-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
.Maarten schreef op maandag 30 maart 2020 @ 13:34:
Topic is op zondagavond geplaatst. Het is nu net maandagmiddag.
Ik denk dat je sarcasmemeter een beetje in de war is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
sypie schreef op maandag 30 maart 2020 @ 07:58:
[...]

Dat weet ik, maar TS heeft een kabel met incorrecte kleuren. Toch kan die kabel prima z'n werk doen. [...]
Jaja, dat is het Hornbach excuus om dingen fout aan te leggen...

Net zoals je die kabel ook zonder betalen kunt meenemen bij de Hornbach; dat veranderd ook niks aan de functie van de kabel :)
cactusman schreef op maandag 30 maart 2020 @ 08:15:
1 kabel omkleuren aan beide kanten naar blauwe en daar de nul van maken [...]
kabel ≠ ader

En omkleuren is al vele jaren verboden.

Kabel die TS heeft is voor drie-fase zonder nul. Ook wel te gebruiken voor dubbele schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nllight
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-06 20:56
Misschien ligt de kabel al jaren onder de grond, dan kan het wel verboden zijn om aders om te kleuren met isolatietape of krimpkous, maar zou ik dit wel gewoon doen.
Bij verkoop van de woning de kabel in de meterkast van de aansluiten afhalen en af doppen.
is niet duidelijk van de TS of het bij hem of iemand thuis is. Als. Het een bedrijf betreft zou ik de kabel vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Even om van te leren; ik heb de discussie gelezen over de verkeerde kabel. Maar ik lees ook wat over de litze. Als TS een xmvk of YMvk AS kabel heeft dan heeft hij toch een litze en bij een gewone grondkabel is deze toch niet aanwezig ? Ik krijg de indruk dat TS een gewone grondkabel heeft.

Het ligt mogelijk aan mijn beperkte kennis maar een xmvk AS kabel vind ik alleen met zwart , grijs en bruine aders en dan nog de litze. En niet in de traditionele kleuren zeg maar. Mag dat niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Waypoint schreef op maandag 30 maart 2020 @ 20:37:
Even om van te leren; ik heb de discussie gelezen over de verkeerde kabel. Maar ik lees ook wat over de litze. Als TS een xmvk of YMvk AS kabel heeft dan heeft hij toch een litze en bij een gewone grondkabel is deze toch niet aanwezig ? Ik krijg de indruk dat TS een gewone grondkabel heeft.

Het ligt mogelijk aan mijn beperkte kennis maar een xmvk AS kabel vind ik alleen met zwart , grijs en bruine aders en dan nog de litze. En niet in de traditionele kleuren zeg maar. Mag dat niet ?
1. Ymvkas kan prima een omvlechting én een litze hebben. Maar ook enkel een aardscherm.
2. 'gewone' grondkabel is geen ding.
3. Xmvkas heeft niets met aderkleuren te maken.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaat niet door
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-06 10:34
Bart ® schreef op maandag 30 maart 2020 @ 20:53:
[...]

1. Ymvkas kan prima een omvlechting én een litze hebben. Maar ook enkel een aardscherm.
2. 'gewone' grondkabel is geen ding.
3. Xmvkas heeft niets met aderkleuren te maken.
Maar hoe zit het dan wel met de XMVK-AS kabels en de kleuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De grondkabel (met aardscherm) is in 2014 bij mij thuis aangesloten door een installatiebedrijf voor later gebruik buiten (verlichting/schuur).
Het is voor mij ook niet duidelijk hoe dit in de meterkast is aangesloten en daar ga ik ook niet aan sleutelen (ik ken mijn beperkingen echt wel). Ik zou mogen verwachten dat die kabel dus conform alle regels is aangesloten en dan is het monteren van een wcd geen rocket science. Mogelijk is de kleurcodering veranderd of men heeft gewoon een oude kabel gebruikt.
Ik geef dus alleen aan wat ik meet en vraag of iemand suggesties heeft hoe het kan dat ik 260 V meet (tussen bruin en grijs) en dat er kennelijk te weinig stroom loopt als ik de aders met 220 V (bruin en zwart) gebruik.

Ik denk haast dat het aanleggen van een nieuwe kabel waarschijnlijk de beste oplossing gaat bieden.
Daarvoor kan ik een andere grondkabel in de tuin die wel de juiste aderkleuren heeft en goed werkt verlengen.
Bedank allemaal nogmaals.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Anoniem: 1362188 schreef op maandag 30 maart 2020 @ 21:40:
Één ding wat zeker is: het is niet volgens de regels aangelegd, als die kabel bedoeld is voor 230V WCD's of verlichting en geen blauwe ader bevat.
Geef dus alleen aan wat ik meet en vraag of iemand suggesties heeft hoe het kan dat ik 260 V meet (tussen bruin en grijs) en dat er kennelijk te weinig stroom loopt als ik de aders met 220 V (bruin en zwart) gebruik.
Ik gok dat grijs gebruikt is als nul en dat je de contacten van de WCD dus moet aansluiten op bruin en grijs. Dat is wel de meestvoorkomende variant om het fout te doen.

Raar is dan wel dat je 260V meet, dit valt buiten de marges voor de netbeheerder. Kan heg zijn dat je meter niet de meest nauwkeurige is? Wat meet je op een andere WCD binnen in huis?

En het is raar dat het nu wel (een beetje) werkt met zwart aangesloten. Het zou natuurlijk kunnen dat een of andere simpele ziel zwart als aarde heeft aangesloten, maar van een kabel voor buiten die in 2004 is aangelegd mag je verwachten dat deze achter een 30mA aardlekschakelaar zit. Je zou verwachten dat die aardlekschakelaar dan tript, of er moet minder dan 30mA door het circuit lopen. Maar dan heb je wel een heel bijzondere boormachine die dan überhaupt een teken van leven vertoont.

Het zou ook kunnen, dat je de WCD nu in serie hebt aangesloten met al bestaande (buitenverlichting). Dat is eigenlijk de enige zinnige uitleg die ik kan verzinnen.

Kortom:
1) Controleer of die kabel achter een werkende 30mA aardlekschakelaar zit aangesloten
2) Sluit de WCD aan met bruin en grijs (en natuurlijk de aardlitze)
3) Controleer of laat controleren dat de aardlitze ook aan de andere kant juist is aangesloten

En nu heb je waarschijnlijk een werkende WCD, waarbij de kabel niet voldoet aan wettelijk voorgeschreven normen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Gaat niet door schreef op maandag 30 maart 2020 @ 21:18:
[...]

Maar hoe zit het dan wel met de XMVK-AS kabels en de kleuren?
Daar is geen verband tussen. Xmvkas is een type kabel, dat zegt dus iets over het materiaal van de isolatie, het soort bescherming, etc. In theorie kunnen daar 183 blauwe aders en 15 groene in zitten. Beetje overdreven natuurlijk. Maar je kunt ze kopen met o.a. 2, 3, 4, en 5 aders. In o.a. de smaken bruin met blauw, bruin met blauw en groen/geel, bruin met blauw met zwart met grijs, bruin met blauw met zwart met grijs met groen/geel, etc. Zolang de kabel qua constructie maar voldoet, kan het allemaal ymvkas of xmvkas of vmvk of gplk of whatever heten. Zie de NEN 3207.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Thx Xander. De meterkast heeft allemaal standaard aardlekschakelaars.
De multimeter is een digitale meter maar ik zal inderdaad eens meten bij andere wcd's.
Ga ik deze week de wcd op bruin en grijs aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:31
Anoniem: 1362188 schreef op maandag 30 maart 2020 @ 22:01:
Ga ik deze week de wcd op bruin en grijs aansluiten.
In plaats van dingen uitproberen kun je toch beter eerst in de meterkast kijken hoe de kabel precies aangesloten is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Nielson schreef op maandag 30 maart 2020 @ 22:05:
[...]
In plaats van dingen uitproberen kun je toch beter eerst in de meterkast kijken hoe de kabel precies aangesloten is?
Dan ga je er vanuit dat die kabel in de meterkast uitkomt.

Bij standaard projectbouw heb je ook een prima kans dat de kabel de woning binnenkomt in een WCD of schakelaar op de achtergevel.

Pagina: 1