Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NACBreda
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-07-2024
Mijn vraag
Ik heb een paar dagen geleden de AOC U2790PQU gekocht. Het scherm werkt perfect en ziet er goed uit. Er is echter één probleem dat ik maar niet opgelost krijg. De muis lagt op het scherm. Er zit een duidelijke, storende vertraging in. Het is geen mega vertraging maar wel net een constant aanwezige, storende hapering. Het scherm zit via een dock (via HDMI) aangesloten op mijn laptop. Op het laptopscherm lagt de muis niet. Hierdoor wordt het verschil heel duidelijk als ik (wanneer ik het laptopscherm als tweede scherm gebruik) met de muis van het laptopscherm naar de monitor beweeg. Ik game niet op deze monitor maar toch is de vertraging storend.
Ik denk dat het toetsenbord dezelfde vertraging heeft maar dit is minder opvallend/storend.

Relevante software en hardware die ik gebruik
De laptop die ik gebruik is de Huawei Matebook X Pro.
Ik gebruik deze dock: https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.7f9a4c4d8a87Kq
Het scherm is dus de AOC U2790PQU.
Ik gebruik de HDMI kabel die bij het scherm zat. Ik kan niet zien wat voor type HDMI kabel dit is.
Muis: Logitech Master MX 2s. De muis is aangesloten via de Logitech Unifying Receiver. Deze heb ik direct in de laptop gestoken.
ToetsenbordL Logitech K800. Deze is via dezelfde Logitech Unifying Receiver aangesloten.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Ik heb heel het internet afgezocht op dit probleem.
- Ik denk niet dat het aan Windows 10 ligt aangezien het probleem met mijn vorige monitor niet aanwezig was.
- Het zou te maken kunnen hebben met het aantal Hz waarop het scherm ingesteld staat heb ik gelezen. Deze zou 60 moeten zijn maar de verticale Hz staat op 30 zie ik in de instellingen. Dit is niet wijzigbaar.
- Ik heb al geprobeerd om de Unifying Receiver direct in de USB Port van de monitor te steken maar dan doen de muis en toetsenbord het uberhaupt niet.
- Ik heb al een andere HDMI kabel geprobeerd maar deze lost het probleem niet op.
- Ik heb de HDMI kabel in de HDMI 2 gestoken maar dit lost het ook niet op.
- Het probleem heb ik net zo goed met mijn werklaptop die via DisplayPort is aangesloten op het scherm. Ditmaal gaat de displayport niet via de hub aangezien die laptop een displaypot ingang heeft. Dit is ook de diplayport kabel die bij de monitor geleverd was.
- Het veranderen van de muis- en toetsenbordinstellingen heeft het probleem ook niet opgelost. Zowel niet via de Logitech Options als via de Windows instellingen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:53

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Klik je Ali linkje eens aan? Scroll naar beneden... He, daar wordt in meerdere plaatjes gezegd idd dat het 30Hz is op 2160p. In ieder geval is je Hz dus goed binnen je OS :)

/edit: hapert de muis ook als je alleen je trackpad gebruikt (dus geen Logitech)?

[ Voor 19% gewijzigd door MAX3400 op 29-03-2020 18:37 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-05 20:23
Kan je je scherm niet direct op je laptop aansluiten, dus zonder dock? 30Hz gaat nooit een vloeiende ervaring opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NACBreda
Wekko306 schreef op zondag 29 maart 2020 @ 18:45:
Kan je je scherm niet direct op je laptop aansluiten, dus zonder dock? 30Hz gaat nooit een vloeiende ervaring opleveren.
De laptop heeft alleen twee USB-C aansluitingen en één reguliere USB aansluiting. Is er dan een mogelijkheid om de laptop direct aan te sluiten op de monitor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NACBreda
MAX3400 schreef op zondag 29 maart 2020 @ 18:33:
Klik je Ali linkje eens aan? Scroll naar beneden... He, daar wordt in meerdere plaatjes gezegd idd dat het 30Hz is op 2160p. In ieder geval is je Hz dus goed binnen je OS :)

/edit: hapert de muis ook als je alleen je trackpad gebruikt (dus geen Logitech)?
Ah, ik zie het nu ook ja. Bedankt voor het meekijken!

Heb je een tip voor een betaalbare dock die betere resultaten op gaat leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

NACBreda schreef op zondag 29 maart 2020 @ 18:50:
[...]

Ah, ik zie het nu ook ja. Bedankt voor het meekijken!

Heb je een tip voor een betaalbare dock die betere resultaten op gaat leveren?
Ik weet niet of het alleen aan de dock ligt?

Trackpad al getest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NACBreda
MAX3400 schreef op zondag 29 maart 2020 @ 19:16:
[...]

Ik weet niet of het alleen aan de dock ligt?

Trackpad al getest?
De muis heeft alleen vertraging op de extra monitor, niet op het laptopscherm. Hetzelfde geldt voor het trackpad. Als ik het trackpad gebruik op de monitor is er ook vertraging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-05 22:18
Heb je al getest of een lagere resolutie met 60Hz het probleem verhelpt? Zo ja, dan weet je dat het door de 30Hz komt.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Heb je gegoogeld op mouse lag 4k?

Best wel wat hits die allen de 30hz frequentie als schuldige aanwijzen. Wat Wekko306 ook aangerft.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NACBreda
Boeryepes schreef op zondag 29 maart 2020 @ 19:23:
Heb je gegoogeld op mouse lag 4k?

Best wel wat hits die allen de 30hz frequentie als schuldige aanwijzen. Wat Wekko306 ook aangerft.
Uiteraard. Ik haal het zelf ook al aan in de OP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
ok. Was me niet duidelijk of het een aanname was of bevestigd door je eigen zoektocht.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NACBreda
Hahn schreef op zondag 29 maart 2020 @ 19:21:
Heb je al getest of een lagere resolutie met 60Hz het probleem verhelpt? Zo ja, dan weet je dat het door de 30Hz komt.
Met een lagere resolutie is het niet opgelost. Ik lees echter bij de specificaties van de dock ook dat hij alleen 60Hz aankan via een VGA aansluiting en die heb ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NACBreda
Zou het probleem met deze kabel waarschijnlijk opgelost zijn?
https://www.kabeldirect.n...2B3xRgYulr3oaAheQEALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
NACBreda schreef op zondag 29 maart 2020 @ 19:29:
[...]

Met een lagere resolutie is het niet opgelost. Ik lees echter bij de specificaties van de dock ook dat hij alleen 60Hz aankan via een VGA aansluiting en die heb ik niet.
Nee, dat staat er niet. Er staat dat VGA maximaal 1920x1080 bij 60 Hz kan, en dat HDMI maximaal 3840x2160 bij 30 Hz kan, maar dat zal hoogstwaarschijnlijk ook betekenen dat via HDMI 1920x1080 bij 60 Hz kan.

Dus stel je resolutie op 1920x1080 in en stel de refreshrate op 60Hz in. Alleen de resolutie verlagen gaat het probleem niet verhelpen als de refreshrate nog steeds op 30Hz staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NACBreda
Hahn schreef op zondag 29 maart 2020 @ 19:32:
[...]

Nee, dat staat er niet. Er staat dat VGA maximaal 1920x1080 bij 60 Hz kan, en dat HDMI maximaal 3840x2160 bij 30 Hz kan, maar dat zal hoogstwaarschijnlijk ook betekenen dat via HDMI 1920x1080 bij 60 Hz kan.

Dus stel je resolutie op 1920x1080 in en stel de refreshrate op 60Hz in. Alleen de resolutie verlagen gaat het probleem niet verhelpen als de refreshrate nog steeds op 30Hz staat.
Je hebt gelijk. Zo staat het er inderdaad niet.

Hoe wijzig ik de refreshrate? Het lukt me wel om gewoon binnen Windows de resolutie aan te passen naar 1080p maar ik zie geen mogelijkheid om de refreshrate aan te passen. In de instellingen van het beeldscherm zelf kan ik geen resolutie of reshrefrate aanpassen. Die staan gewoon vast zonder keuzemogelijkheden in het menu.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uWubqBMtgB7Uwz1-7kt5KqVjWEY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1inv7BXCQdYI7tDQs6RlMJUH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EmuVa_hUx7KSmz7dwqpFVstlXWE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PE95ORUpmPDz2SvJCGuTwUaz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q_bpvQetmbNY3jwfLL-vGGqVUxY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YIViHt29GZeIViUgtrSU8Taf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Als je 'm op 1920x1080 hebt ingesteld, wat staat er dan bij Geavanceerde beeldscheminstellingen bij Hz (waar nu op je 2e foto 29 Hz staat)?

Via 'eigenschappen van beeldschermadapter voor beeldscherm 1' (link onderaan bij 2e foto) kan je via het tabblad Monitor trouwens de refreshrate instellen.

[ Voor 36% gewijzigd door Hahn op 29-03-2020 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NACBreda
Hahn schreef op zondag 29 maart 2020 @ 19:44:
Als je 'm op 1920x1080 hebt ingesteld, wat staat er dan bij Geavanceerde beeldscheminstellingen bij Hz (waar nu op je 2e foto 29 Hz staat)?

Via 'eigenschappen van beeldschermadapter voor beeldscherm 1' (link onderaan bij 2e foto) kan je via het tabblad Monitor trouwens de refreshrate instellen.
De foto's die je ziet zijn allemaal gemaakt nadat ik het scherm op 1920*1080 had ingeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
NACBreda schreef op zondag 29 maart 2020 @ 19:48:
[...]

De foto's die je ziet zijn allemaal gemaakt nadat ik het scherm op 1920*1080 had ingeschakeld.
En zoals je op je 2e foto kan zien zit je nog steeds op 3840x2160, dus blijkbaar is het niet goed gelukt om 1920x1080 toe te passen. Via dat menu lijkt Windows gewoon doodleuk altijd de native resolutie te pakken, ook al selecteer je een lagere.

Kan je het via Intel graphics settings proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NACBreda
Hahn schreef op zondag 29 maart 2020 @ 19:52:
[...]

En zoals je op je 2e foto kan zien zit je nog steeds op 3840x2160, dus blijkbaar is het niet goed gelukt om 1920x1080 toe te passen. Via dat menu lijkt Windows gewoon doodleuk altijd de native resolutie te pakken, ook al selecteer je een lagere.

Kan je het via Intel graphics settings proberen?
Ik zal wel een ontzettende noob zijn want het duurde me echt veel te lang om de Intel Instellingen te vinden (gek genoeg zijn deze niet te vinden door gewoon in het zoekveld van Windows te zoeken op 'Intel' ofwel iets van 'Graphics', 'Grafisch' of 'Resolutie'). In ieder geval is het nu wel gelukt om de resolutie te verlagen en zo inderdaad de instellingen op 60hz te zetten. Het draait nu wel helemaal soepel. Super bedankt!

Is zo'n soort kabel als onderstaande die 4K en 60Hz ondersteunt dan de goede oplossing?
https://www.kabeldirect.n...2B3xRgYulr3oaAheQEALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Het zou moeten werken, maar 4K via HDMI is vaak toch een beetje een twijfelgeval. Ik zou zelf voor de zekerheid voor een USB-C-naar-DisplayPort-kabel gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NACBreda
Hahn schreef op zondag 29 maart 2020 @ 20:12:
Het zou moeten werken, maar 4K via HDMI is vaak toch een beetje een twijfelgeval. Ik zou zelf voor de zekerheid voor een USB-C-naar-DisplayPort-kabel gaan.
Wat is het voordeel van Displayport tov HDMI dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
NACBreda schreef op zondag 29 maart 2020 @ 20:17:
[...]

Wat is het voordeel van Displayport tov HDMI dan?
DisplayPort heeft meer bandbreedte, en er zijn veel meer versies van DP die 3840x2160 bij 60Hz kunnen. Bij HDMI zijn het alleen de laatste versies, en ook al zegt de beschrijving dat het kan, hoor je vaak genoeg dat het toch niet of niet helemaal goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Met een andere kabel ga je de beperking van je dock niet oplossen. Een andere dock lost wel de beperking van 30Hz van je huidige Ali-dock op op 2160p...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
MAX3400 schreef op zondag 29 maart 2020 @ 20:20:
Met een andere kabel ga je de beperking van je dock niet oplossen. Een andere dock lost wel de beperking van 30Hz van je huidige Ali-dock op op 2160p...
Met een andere kabel kan 'ie op een 2e USB-C poort van z'n laptop de monitor gebruiken, en de dock zelf blijven gebruiken voor bijvoorbeeld de USB-A-poorten. Is een extra kabel, maar lost in dit geval z'n probleem dus wel op, voor een stuk minder geld dan een betere dock.

[ Voor 4% gewijzigd door Hahn op 29-03-2020 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NACBreda
Hahn schreef op zondag 29 maart 2020 @ 20:21:
[...]

Met een andere kabel kan 'ie op een 2e USB-C poort van z'n laptop de monitor gebruiken, en de dock zelf blijven gebruiken voor bijvoorbeeld de USB-A-poorten. Is een extra kabel, maar lost in dit geval z'n probleem dus wel op, voor een stuk minder geld dan een betere dock.
Ja dit is inderdaad precies de oplossing zoals ik het nu had bedacht. Een deugdelijke dock die wel 4K met 60Hz aankan is namelijk erg prijzig zie ik online. Een USB-c naar Displayport kabel lijkt me dan de goedkoopste oplossing (maar ik sta altijd open voor andere suggesties).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-05 10:13
Hopelijk mag ik dit topic nog even gebruiken: ik ervaar hetzelfde probleem! resolutie terugzetten naar 1920x1080p en 60Hz refresh lost dit op, maar dan is het beeld natuurlijk kwalitatief veel minder. Ik wil weer naar naar 3840x2160, maar dan niet op 30Hz maar op 60Hz. Ik ben nu met de bijgeleverde HDMI kabel verbonden - begrijp ik goed dat USB-c dit probleem oplost? Die kabel heb ik niet maar ga ik dan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerWilco2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-02 15:40
MAX3400 schreef op zondag 29 maart 2020 @ 20:20:
Nee. USB-C is meestal niet snel genoeg voor 2160p @ 60 Hz, daarvoor is 17.8 Gbps nodig.
De meeste USB-C aansluitingen zijn 5 of 10 Gbps. Alleen USB 3.2 Gen 2×2 is snel genoeg.
Thunderbolt 3 is ook snel genoeg.
En sommige merken laptops, zoals Dell, hebben een ingebouwde 18 Gbps mode, als je ze gebruikt samen met een Dell dock.

De meeste USB-C docks zijn 10 Gbps, en dus niet snel genoeg, vandaar de 2160p @ 30 Hz. En daarvoor heeft het ook al 8.9 Gbps nodig, dus blijft er weinig over voor de andere aangesloten apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor188
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-03 18:53
Zelfde probleem had ik ook.
Opgelost door high speed hdmi kabel er tussen te plaatsen en daarna 3840x2160 @60 Hz in te stellen.
Gaat nu zo super smooth. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:23
Sandor188 schreef op maandag 8 april 2024 @ 14:36:
Zelfde probleem had ik ook.
Opgelost door high speed hdmi kabel er tussen te plaatsen en daarna 3840x2160 @60 Hz in te stellen.
Gaat nu zo super smooth. :)
Waarom rakel je een 4 jaar oud topic op?

En een dock dat geen 60hz doet op 4k gaat dat echt niet doen door er een goede kabel aan te hangen.

Als de beperkende factor alleen de kabel was, dan wel.

De reactie van maart 2021 over dat USB-C niet snel genoeg is voor 4K slaat overigens nergens op.

Je kunt immers prima Displayport 1.4 over een USB-C 5 Gbit-aansluiting sturen. Dat heeft weinig met elkaar te maken. Het moet alleen ondersteund worden dat is het punt. Maar de video Gbit heeft werkelijk niets met de USB Gbit te maken. (Alleen voor de kwaliteit van de kabel die je er aan hangt.)

En nu moet dit topic maar afgezonken worden in de diepe krochten van het internet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:02

br00ky

Moderator Harde Waren
White Feather schreef op maandag 8 april 2024 @ 16:17:
[...]

Waarom rakel je een 4 jaar oud topic op?
Dit.
En nu moet dit topic maar afgezonken worden in de diepe krochten van het internet...
Done :Y)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.