Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ja, nóg een final check betreft een 1440 systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• SylvainVII
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09-08 15:15
Na een aantal dagen alle BBG's van de afgelopen 9 maanden op Tweakers, Hardwareinfo en anderen naast elkaar gelegd te hebben denk ik dat ik mijn nieuwe systeem zo goed als compleet heb. Ik heb een overzicht bij verschillende webshops welke de onderdelen per direct of binnen 2-3 werkdagen kunnen leveren en ben in principe klaar om te bestellen.

Het idee is een setup wat een beetje tussen de meeste recente 1440p BBG en de 4k BBG build in hangt.
Gezien het zo'n investering is slaat de twijfel uiteraard toe en hoop ik op een final check.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornaamste is gaming op 1440p - 144hz.
Mijn overclocked i2500k en GTX970 zijn nu dan écht(!) aan vervanging toe en ik wil gewoon dolgraag naar het befaamde 1440p en 144hz. Ik deed een paar dagen geleden een poging Warzone te spelen en... nee. Mijn setup is het gewoon niet meer. Daarnaast edit ik soms in Adobe Lightroom, Photoshop en mogelijk Premiere. Ik doe dat werk nu op een 2018 15" Macbook Pro en het is helemaal prima om dit te blijven doen gezien het belachelijk goede scherm. Misschien dat ik video edits voortaan wel in Premiere zal gaan doen op de PC ipv Final Cut Pro. Hoe dan ook, de focus van de PC ligt op Gaming.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen absolute max. Het streven was 1500,- voor de PC en 500 voor de monitor. Daar zit ik met deze lijst net overheen, wat helemaal oke is. Ik vind het tof om deze nieuwe set er gelikt uit te laten zien, dus die 1-2 tientjes die ik her en der er van af zou kunnen snoepen dat vind ik niet nodig.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alleen keyboard/muis/headset.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie de wishlist, met daarbij dan ook deze disclaimer:
Nee, ik vermoed dat het niet de beste bang-for-buck is, er zullen gunstigere prijs/prestatie combinaties mogelijk zijn. Ja, ik vind het oke dat dit mij in totaal misschien +/-100 euro teveel kost.
Ik hoor het wel graag als ik echt kritieke/foute combinaties maak of dat er voor hetzelfde geld/minder geld dingen zijn die daadwerkelijk beter presteren. Onder het lijstje zal ik mijn keuzes toelichten (koppig in zijn :9):

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 289,-€ 289,-
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 114,85€ 114,85
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2070 Super Gaming X Trio€ 615,95€ 615,95
1BehuizingenNZXT H510i Zwart€ 99,90€ 99,90
1MonitorenLG UltraGear 27GL850 Zwart€ 484,06€ 484,06
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock 4€ 60,87€ 60,87
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G36C16U4B€ 103,26€ 103,26
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK€ 90,75€ 90,75
1VoedingenFractal Design ION+ 660W Platinum€ 115,-€ 115,-
1Solid state drivesXPG SX8200 Pro 1TB€ 165,46€ 165,46
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.139,10

Toelichting:

GPU: De MSI trio zal qua prijs/prestatie verhouding niet de beste zijn... maar met deze weet ik gewoon wel dat ik goed zit met, wat ik lees, een van de beste 2070 super's. (en yes, volgens het web past hij in de H510i)

PSU: Ik vermoed dat er mensen zullen zeggen, je komt ook weg met een 550W voeding. Ik heb er over getwijfeld, maar in de 4k BBG's zie je alles op 650W zitten. Gezien ik een beetje ben geëindigd tussen de 1440p en 4k build ben ik voor de wat ruimere keuze gegaan. Ook met het oog op 3-4 jaar als ik weer naar een degelijk segment videokaart wil. Dat heb ik inmiddels wel geleerd hier op Tweakers, dat 9/10 keer het gewoon een kwestie is van een videokaart upgrade. Dan heb ik er nu liever alvast net die extra W's voor een upgrade naar een zwaardere videokaart, extra RAM, etc etc.
Keuze voor de Fractal is gezien de soepelere kabels die schijnbaar echt een stuk fijner zijn om mee te werken wat mij goed in de oren klinkt. Anders zou het een Corsair RM650x worden.

RAM: Huh, ja... staat er dus 2x in op de wishlist.
Dit is namelijk wel nog een echt vraagstuk. Ik kan namelijk op de lijst die ik kan vinden over compatibiliteit met de Tomahawk MAX niet duidelijk uitsluiten of de 3600mhz Ballistix die ik genoemd heb ook daadwerkelijk support heeft. De 3200mhz Ballistix Sport LT wordt daarentegen wel veel genoemd in combinatie met de Tomahawk. Dus hier twijfel ik oprecht over. Qua meerprijs van 2-3 tientjes vind ik die 400mhz extra het wel waard in ieder geval als ik het mag geloven dat dit 5% fps kan schelen. Uitgangspunt is dus wel 3600Mhz, maar welke... Help?

Daarnaast, ben ik ook wat huiverig over de RAM in combinatie met de Dark Rock 4 CPU koeler. Gaat dit goed qua inbouw?

Monitor: Ik las zojuist nog een topic waarin er een Gigabyte Aorus tegenover de LG gezet werd als goed alternatief. Hierover zeg ik.. tja.. ik laat me gewoon leiden door de marketing/massa/het internet en ga gewoon mee met de LG hype. Prima. Ja, ik weet dat het niet daadwerkelijk 1ms is. Fair enough. Goede ervaringen met LG monitoren verder. Ik geloof het wel.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet perse verder, ik heb mijn voorkeuren voornamelijk gehaald uit BBG's, topics en reviews op Tweakers en elders.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Optimale prestaties > looks
Looks > optimale prijs

Ik geef 3 tientjes extra uit voor een versie van deze case die ingebouwd al wat RGB en een controller heeft, maar ik ga geen extra geld uitgeven zodat dan ook m'n RAM RBG is bijv. Ik hoef geen Kermis op het bureau, maar vind het wel tof als het geheel er gewoon strak uit komt te zien. Dit zoek ik vooral in een rustige (zwarte) look, goede kabelmanagement met een flauw RGB tintje van de case en toevallig GPU er over. Wellicht dat ik de 120mm case fans boven, achter nog vervang door iets met een kleurtje.

Ga je overklokken?
Ja. Maar... ik ga niets pushen of echt de limieten op te zoeken. Hiervoor is de case sowieso ook totaal niet optimaal. Gezien de CPU koeling ben ik wel van plan om te kijken hoe ver ik kom zonder dat de temperaturen dusdanig hoog worden dat alle fans beginnen te gieren om het bij te houden. Ik begrijp dat de 3700X sowieso niet echt veel ruimte voor overclocking heeft. Zelfde betreft de videokaart. Misschien even stoeien met Afterburner om te zien of het stabiel een paar % extra haalt, maar betwijfel of dit alles überhaupt nodig is.

Wat verwacht je van ons?
"Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen?"

Ik geloof dat het zeker gaat voldoen, maar ik ben gewoon benieuwd of ik mijn huiswerk goed gedaan heb en met een gerust hart kan gaan bestellen. Kortom, ik hoop dat jullie willen meedenken wat betreft de RAM en of er nog must-haves zijn die ik mis. Of zijn er toch een aantal red flags die in jullie ogen verschijnen?

Ik hoor het heel graag en alvast hartelijk dank!

Alle reacties

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Ik kan niet al je vragen beantwoorden (dan moet ik googlen net als jij :)), maar om een afzet te geven.

Als je 1 setje geheugen eruit haalt en de SSD naar de Crucial P1 zet kom je binnen budget.
De pricewatch: Crucial Ballistix BL2K8G36C16U4B is voor zover ik kan vinden ook gewoon met Micron E-die, en dus zeer waarschijnlijk met dezelfde compatibiliteit.

Dat er in de 4k systemen vaak een sterkere voeding zit komt omdat de videokaart (doorgaans 2080ti) veel meer verbruikt, is voor jou dus niet van toepassing.
Een setup met 3700X en 2070 super verbruikt doorgaans tijdens gamen niet meer dan 300W en misschien een keer een piek naar 350-400W, ik zou het zelfs op een goede 450W voeding durven.
https://www.techpowerup.c...per-gaming-x-trio/30.html (nog geen 250W)
https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-7-3700x/18.html (365W met een 2080ti)

[ Voor 9% gewijzigd door mitsumark op 29-03-2020 18:09 ]

• SylvainVII
mitsumark schreef op zondag 29 maart 2020 @ 18:01:
Ik kan niet al je vragen beantwoorden (dan moet ik googlen net als jij :)), maar om een afzet te geven.

Als je 1 setje geheugen eruit haalt en de SSD naar de Crucial P1 zet kom je binnen budget.
De pricewatch: Crucial Ballistix BL2K8G36C16U4B is voor zover ik kan vinden ook gewoon met Micron E-die, en dus zeer waarschijnlijk met dezelfde compatibiliteit.

Dat er in de 4k systemen vaak een sterkere voeding zit komt omdat de videokaart (doorgaans 2080ti) veel meer verbruikt, is voor jou dus niet van toepassing.
Een setup met 3700X en 2070 super verbruikt doorgaans tijdens gamen niet meer dan 300W en misschien een keer een piek naar 350-400W, ik zou het zelfs op een goede 450W voeding durven.
https://www.techpowerup.c...per-gaming-x-trio/30.html (nog geen 250W)
https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-7-3700x/18.html (365W met een 2080ti)
Bedankt voor je reactie.
Oh ik heb er mijn uren Googlen wel in zitten ;) Ik ben van een paar kleine dingen niet 100% zeker. Vandaar het topic.

Ik snap niet helemaal waarom je voor een goedkopere SSD wilt gaan. Ik weergeef duidelijk dat het me niet om de best-bang-for-buck gaat. De SSD die ik er in heb staan wordt in de BBG's weergeven als de beste optie en geef hier graag gehoor aan.

Betreft geheugen. Zoals ik uitgelegd heb: de twee setjes geheugen staan er in op deze manier omdat twijfel tussen deze twee! Eentje moet dus sowieso afvallen, de vraag is of de 3600Mhz compatibel is met het Mobo gezien ik alleen maar de 3200Mhz zie in topics en BBG's.

Betreft de voeding, Nee er gaat op dit moment niet zo'n zware kaart in, maar wederom, zoals je kunt lezen mogelijk wel over een jaar of 3-4 wanneer ik deze vervang. Dan lijkt het me dus nuttiger om nu een iets zwaardere te kopen voor 2 tientjes extra dan over een paar jaar ook de voeding te vervangen. Dat is simpelweg zonde.

[ Voor 10% gewijzigd door SylvainVII op 29-03-2020 18:24 ]

• Canelo
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20-11-2023

Canelo

BT61.

Over een paar jaar gaan componenten steeds minder verbruiken.

AMD Ryzen 5900X Boxed - Asus Rog Strix B550-F Gaming (WI-FI) - Powercolor Radeon 5700 XT - Scythe Mugen 5 PCGH - Samsung 970 EVO 1TB - Seasonic GX-650 - Corsair Vengeance 16GB 3600Mhz - Fractal Design Meshify C -

• SylvainVII
PsKid schreef op zondag 29 maart 2020 @ 18:24:
Over een paar jaar gaan componenten steeds minder verbruiken.
Bedankt voor je reactie. Dan maak ik er mogelijk 560W van als dit terug blijft komen in de reacties. https://tweakers.net/pric...n-ion+-560w-platinum.html
Scheelt nog geen 20 euro die ik er principe voor over heb zodat ik 100% safe zit in de toekomst.

Edit: ehm, juist... de 560W is dus zelfs 15 euro duurder dan de 660W momenteel bij Azerty :')

[ Voor 10% gewijzigd door SylvainVII op 29-03-2020 18:31 ]

• Canelo

Canelo

BT61.

Ik heb zelf de seasonic 650 gehaald met mijn pc een paar weken geleden, gewoom halen maakt niet zoveel uit, zeker als je goedkoper uit komt. Verder kan je misschien de processorkoeler veranderen naar de scythe mugen 5 want die houd de cpu ook goed koel is maar is ook best wat stiller dan de DRP, als je wat stiller wilt is het een keuze anders ook prima!

AMD Ryzen 5900X Boxed - Asus Rog Strix B550-F Gaming (WI-FI) - Powercolor Radeon 5700 XT - Scythe Mugen 5 PCGH - Samsung 970 EVO 1TB - Seasonic GX-650 - Corsair Vengeance 16GB 3600Mhz - Fractal Design Meshify C -

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:39
Seasonic is niet interessant, al niet vanaf 2017. pricewatch: be quiet! Straight Power 11 550W is de beste keuze op dit moment in de 550w klasse.

• SylvainVII
PsKid schreef op zondag 29 maart 2020 @ 18:56:
Ik heb zelf de seasonic 650 gehaald met mijn pc een paar weken geleden, gewoom halen maakt niet zoveel uit, zeker als je goedkoper uit komt. Verder kan je misschien de processorkoeler veranderen naar de scythe mugen 5 want die houd de cpu ook goed koel is maar is ook best wat stiller dan de DRP, als je wat stiller wilt is het een keuze anders ook prima!
Wat de koeling betreft, heb ik overgenomen uit alle BBG's. Daar blijft die Dark Rock 4 maar terugkomen... zal wel een reden hebben?
Uszka schreef op zondag 29 maart 2020 @ 19:02:
Seasonic is niet interessant, al niet vanaf 2017. pricewatch: be quiet! Straight Power 11 550W is de beste keuze op dit moment in de 550w klasse.
Definieer "de beste" keuze? Wat maakt de Be Quiet! beter in verhouding tot een Fractal Design? :)

[ Voor 40% gewijzigd door SylvainVII op 29-03-2020 19:12 ]

• Canelo

Canelo

BT61.

Al die voedingen zijn allemaal hetzelfde alleen krijg je een andere naampje er op, verder hebben ze niet veel verschil.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
@PsKid Dat is wel heel kort door de bocht... Sterker nog, eigenlijk is alles verschillend...

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:39
SylvainVII schreef op zondag 29 maart 2020 @ 19:05:

Definieer "de beste" keuze? Wat maakt de Be Quiet! beter in verhouding tot een Fractal Design? :)
Beste ventilator, geen onnozele fanless modus maar altijd koeling van de componenten en onhoorbaar, multirail design, 2 aparte PEG kabels.

[ Voor 4% gewijzigd door Uszka op 29-03-2020 19:34 ]

• SylvainVII
Uszka schreef op zondag 29 maart 2020 @ 19:33:
[...]

Beste ventilator, geen onnozele fanless modus maar altijd koeling van de componenten en onhoorbaar, multirail design, 2 aparte PEG kabels.
Ik zal 'm meenemen in de laatste overweging nog, die fanless modus van de Fractal hoeft van mij idd ook niet.

Hoe dan ook, gezien de weinige reacties betreft de daadwerkelijke vraagstukken die ik nog had gok ik dat het allemaal wel goed zit. Ik ga alles nalopen, in winkelmandjes gooien en vanmiddag maar eens bestellen.

• Numblee
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 18-07 22:35
Gave build! Ben zelf ook nog een beetje zoekende naar de juiste componenten voor de 1440p setup. Ik wilde eerst een kleine upgrade doen aan de PC van nu (i5 6400K + GTX 960) maar dat behoeft net zoveel als een hele nieuwe PC zo lijkt het (voor het spelen van COD bv ook). Ik wil dan ook meteen maar futureproof maken en een 144hz monitor kopen en wat meer van de spullen zoals jij het ook hebt samengesteld!

Have fun en ben benieuwd hoe die eruit gaat zien!
Pagina: 1