Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Heb op dit moment een PC (i9-7900X) in een Fractal Design R6 kast en daarin een NZXT Kraken X62 AIO, deze zit voorin de kast en dat werkt uitstekend, onhoorbaar stil en koelt heel goed.

Nu komt daar binnenkort een 2080 Super bij van Inno3D met nog een AIO eraan vast en ik vroeg me af wat de beste plaatsing zou zijn.

Ik denk onderin want dan heeft de GPU net als de CPU ook frisse lucht van buiten, wat door de kast gaat en dan afgevoerd wordt. Maar ik lees ook verhalen over dat de radiateur van de AIO nooit onder de pomp geplaatst mag worden. Is dat zo?

Plaatje zoals het zou worden met de extra AIO onderin, de rest is zoals het nu is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gP0TQBQbrydwqckB5JrcOzRGlaA=/f/image/Svwz3IllceS32Cw0T0AnS1XM.jpg

Wat denken jullie, de GPU radiateur onderin? Of toch bovenin en de 2x140mm die daar nu zitten weghalen?
Nadeel is dan dat de GPU zelf gekoeld wordt met de iets warmere lucht uit de kast, voordeel is dat de kast zelf niet warmer wordt door de warme lucht van de GPU als hij onderin zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Navi schreef op zondag 29 maart 2020 @ 16:52:
Heb op dit moment een PC (i9-7900X) in een Fractal Design R6 kast en daarin een NZXT Kraken X62 AIO, deze zit voorin de kast en dat werkt uitstekend, onhoorbaar stil en koelt heel goed.

Nu komt daar binnenkort een 2080 Super bij van Inno3D met nog een AIO eraan vast en ik vroeg me af wat de beste plaatsing zou zijn.

Ik denk onderin want dan heeft de GPU net als de CPU ook frisse lucht van buiten, wat door de kast gaat en dan afgevoerd wordt. Maar ik lees ook verhalen over dat de radiateur van de AIO nooit onder de pomp geplaatst mag worden. Is dat zo?

Plaatje zoals het zou worden met de extra AIO onderin, de rest is zoals het nu is.

[Afbeelding]

Wat denken jullie, de GPU radiateur onderin? Of toch bovenin en de 2x140mm die daar nu zitten weghalen?
Nadeel is dan dat de GPU zelf gekoeld wordt met de iets warmere lucht uit de kast, voordeel is dat de kast zelf niet warmer wordt door de warme lucht van de GPU als hij onderin zit.
In theorie zou dat beter zijn, omdat beide radiatoren nu als intake dienen. Als je de GPU bovenin doet, is het exhaust. Dat zou betekenen dat je juist hetere lucht de radiator aantrekt.

Intake: koele lucht erin
Exhaust: warme lucht eruit

Maar ik lees dat je dat beter niet kan doen om meerdere redenen. Ik zou die wel bovenin plaatsen en de radiatoren van 4 fans voorzien, dus beide zijden.. omdat de radiator ook veel lucht blokkeert als het ware.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
Ben toch voor de 2e AIO bovenin gegaan, achteraf een goede keus, de GPU geeft flink meer warmte af dan de CPU.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
Zo is het uiteindelijk geworden en het werkt uitstekend! (IDLE CPU en GPU rond de 35 en onder gaming 55)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TFVIRCD5ht5aOJa2NQ5pOtPHeVM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7xLfRLLFg2NWt9lBctxcsFyB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Navi schreef op woensdag 8 april 2020 @ 15:30:
Zo is het uiteindelijk geworden en het werkt uitstekend! (IDLE CPU en GPU rond de 35 en onder gaming 55)

[Afbeelding]
Heel misschien kun je 4 x 140mm per radiator, het ziet er top uit verder. :)

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
Is niet nodig joh, tis nu onhoorbaar en blijft koel zat bij gemiddelde load.

Enkel als je alle 10 de cpu cores op 100% benchmarkt hoor je het heeeeeel zachtjes, prima zo.
Pagina: 1