4K monitor tijdelijk gebruiken op oude desktop?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiwreK
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12-08-2023
Ik ben aan het kijken naar een nieuwe monitor en overweeg om met het oog op de toekomst een 4K monitor te bestellen. Vooral met het oog op video's, ik game niet.

Echter heb ik momenteel nog een oude desktop uit 2013. Met een ASRock H77 Pro moederbord en onboard HD graphics 400 videokaart. Processor is i3 (weet verder even niet uit mijn hoofd, heb mijn desktop niet hier momenteel). Ik heb een HDMI-poort, en maximale resolutie die deze videokaart aan kan is 1920x1200 en max 60Hz.

Ik ben me er van bewust dat deze computer geen 4K aan al kunnen. Mijn vraag is de monitor wel gewoon gebruikt kan worden zonder 4K? Kan ik hem dan gewoon aansluiten en kan ie dan draaien op 1920x1200? Of is dit überhaupt niet mogelijk?

En zou dit eventueel met alleen een andere videokaart tijdelijk opgelost kunnen worden, tot ik volgend jaar misschien een keer een nieuwe desktop koop?

Alvast bedankt voor de reacties!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Aansluiten kan. Netjes uitzien niet; veel monitoren kunnen maar 1 resolutie "netjes" laten zien.

Als je 1920x1080 draait, zou het beeld "exact" 2x zo groot worden, horizontaal en verticaal".

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiwreK
Bedankt voor de snelle reactie!

Betekent dit heel erg suboptimaal danwel slechte weergave? Of is dat het iets wat wel te overzien zou zijn voor een half jaar tot ik een nieuwe computer koop? Of is mijn Synmaster 2253 uit ik meen 2008 dan nog beter? :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Simpelste uitleg: elke pixel die je nu op je normale 1080p-monitor ziet, kan 4x zo groot worden op een 4K-monitor. Maar omdat de nieuwe monitor niet "2x groter" is, zal je er niet al te veel van merken.

Persoonlijk, zeker omdat je "maar" een HD400 hebt, zou ik rustig even niks kopen. Zolang het spul werkt wat je hebt staan; lekker doorsparen en pas iets nieuws kopen als je je nieuwe PC en monitor in 1x kan betalen.

Je mist nu toch niks aan 4K want je GPU kan niet hoger dan 1080p ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiwreK
Bedankt!

Op zich kan ik me wel een nieuwe desktop veroorloven, maar ik heb heb weinig tijd om me erin te gaan verdiepen momenteel. Daarnaast ken ik mezelf, en ben ik dan een hele dag of meer kwijt om alles weer over te zetten en optimaal te laten werken. Dus dat bewaar ik liever even voor later. Misschien ook voor het post-corona tijdperk ;-)

Maar de reden dat ik liever niet wacht met de monitor, is omdat ik gewoon een grotere monitor (27 of 32 inch) wil hebben voor het kijken van films en documentaires. Ik heb al heel lang geen normale tv en ik vind de 22 inch die ik nu heb toch wat suboptimaal voor het kijken van films. Zeker wanneer met meerdere personen.

Als 4K een drama wordt op mijn huidige computer, kan ik ook gewoon voor een 27 of 32 inch gaan die geen 4K is en dan over een paar jaar wel weer eens kijken. Ik heb eigenlijk ook niet ervaren in hoeverre 4K nou echt een hele grote meerwaarde is ten opzichte van een andere knappe nieuwe monitor.

pricewatch: Iiyama ProLite XUB2792QSU-B1 Zwart (QHD, hoogte verstelbaar)

Met een monitor als deze loop ik zeker tegen soortgelijke problemen aan? De resolutie is ook hier niet optimaal natuurlijk. Maar zou mijn systeem dit verder wel aankunnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiwreK
Voor optimale weergave zou ik dan eigenlijk zeker gewoon voor een monitor moeten gaan die 1920x1080 is? Alleen als ik het goed begrijp zou dit bij een 27 inch of groter dan tot minder scherp beeld leiden?

Misschien is een tijdelijke oplossing nog dat ik een goedkope videokaart in deze dekstop zet die wel een hogere resolutie aankan? Maar ook als ik dat doe, vermoed ik dat mijn processor en HDMI-poort en dergelijken me dan nog steeds beperken tot iets wat geen 4K is? Zou Quad HD dan wel kunnen?

Excuses als ik veel vragen stel. Ik heb al flink wat lopen googlen, maar het lijken niet echt standaardvragen met makkelijk te vinden antwoorden met een computer uit het jaar 0 :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Je gooit een aantal dingen relatief correct op een hoop.

- ja, een nieuwe monitor nu is handiger om native 1080p te kunnen dus QHD is onhandig / lelijk
- als je geen Netflix kijkt op 4K, dan kan je waarschijnlijk uit de voeten met een GT1030 als "GPU"
- daar kan dan wel een 4K scherm aan op 60Hz

Maar allicht even rondsnuffelen qua reviews; zo op je startpost afgaande moet de GPU passen in je PC maar of je het waard vind om een "tijdelijke" GPU van bijna 100 euro aan te schaffen, weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiwreK
Oké duidelijk. Ik ben er dan bijna qua helderheid volgens :-)

- Begrijp ik goed dat Netflix ook met een nieuwe videokaart niet lukt op dit systeem? Wat is de beperkende factor in dat geval? De processor?

In dat geval is een nieuwe videokaart misschien inderdaad niet de moeite waard, want het zou inderdaad vooral om Netflix gaan wat ik wil kunnen gebruiken.

Misschien toch even naar een goedkope desktop kijken anders binnenkort. En anders gewoon een 1080p monitor. Alleen dan komt denk ik mijn laatste vraag: Is de kwaliteit dan nog wel oké bij 27 inch of groter? Of is de combinatie 27+ inch met 1080p eigenlijk gewoon een slecht idee?

Nogmaals dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

NiwreK schreef op zondag 29 maart 2020 @ 16:25:
Oké duidelijk. Ik ben er dan bijna qua helderheid volgens :-)

- Begrijp ik goed dat Netflix ook met een nieuwe videokaart niet lukt op dit systeem? Wat is de beperkende factor in dat geval? De processor?
Graag goed lezen: ik had het over Netflix 4K. En als je gaat Googlen wat je daarvoor nodig hebt, is een videokaart met minstens 3GB RAM en minstens een Nvidia 1050. Die zijn een stuk duurder.
Misschien toch even naar een goedkope desktop kijken anders binnenkort. En anders gewoon een 1080p monitor. Alleen dan komt denk ik mijn laatste vraag: Is de kwaliteit dan nog wel oké bij 27 inch of groter? Of is de combinatie 27+ inch met 1080p eigenlijk gewoon een slecht idee?
Ik ga die discussie niet eens meer voeren; theoretisch is het de kijkafstand naar een scherm hoe "scherp / onscherp" je iets ziet. 99% van de mensen hier zegt dan "nee, wat je zelf mooi vindt". Tja, iedereen anders vindt iets "mooi" dus...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiwreK
Bedankt. Ik had goed gelezen, en bedoelde uiteraard Netflix 4K. Gewoon Netflix werkt hier prima.

En ik snap dat iedereen het anders ervaart, maar ik kon me zo voorstellen dat een dergelijke regel op zou gaan. Dat 1080p vanaf een bepaalde schermgrootte eigenlijk gewoon een slechte optie wordt voor de meeste mensen.

Anyway, ik zal nog even kijken wat ik doe. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22:29
Ik heb nog even je monitor opgezocht die je nu hebt, en het lijkt erop dat die maar 1680x1050 is.
Dan zou ik denk ik je keuzes opsommen tot 4:
1) niets doen
2) voor nu een goedkope 24/25/27 inch 1920x1080 monitor halen. Dan heb je nu al meer resolutie en een groter scherm
3) de monitor halen die je wilt, en die aansluiten op 1920x1080
4) de monitor halen die je wilt, en er een simpele videokaart bij kopen.
5) de monitor halen die je wilt, en er een goede videokaart bij kopen.

Zelf denk ik dat optie 2 je direct verbetering geeft, en afhankelijk van wat optie 3 kost (dus alleen de monitor) dat optie 4 een mogelijkheid is.
Dat zou ik overwegen als je weer 8 jaar doet met een monitor van 500 euro, maar niet als je er 1 van 200 euro koopt en er dan een "tijdelijke" videokaart van 90 euro bij zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiwreK
Bedankt jopie!

Het klopt dat mijn huidige monitor maar 1680x1050 is, dus een nieuwe relatief goedkope 27 inch van 200 euro zou al een hele verbetering zijn.

Op zich vind ik het denk ik wel de moeite waard om er een videokaart van 90 euro bij te kopen als ik dan wel een QHD (van 300 euro) optimaal kan aansluiten. Maar misschien zou ik het even in een winkel moeten zien, want ik weet niet hoe ik die verschillen zelf ervaar.

4K misschien toch maar even niet nee, al zie ik wel videokaarten van rond de 150 euro die dat aan zouden moeten kunnen als ik het mag geloven. Maar dan weet ik weer niet of mijn i3-3225 met 8 GB ram dat in de praktijk echt goed aan zullen kunnen...

Ik laat het even bezinken allemaal. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:39
Als ik ook bij oude i3 CPU's kijk dan wordt 4K gewoon ondersteunt. Je kan er niet mee gamen maar Netflix en verder niks erbij zou wel moeten gaan verwacht ik.
Pagina: 1