Vervangen vloerverwarmingpompen, hoe uit te voeren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-01 16:47

chem

Reist de wereld rond

Topicstarter
Ik heb een vloerverwarming met een aantal pompen die 24/7 bezig zijn. Dat begint een dure grap te worden, dus wil ik ze vervangen. Ik heb in het verleden vaker radiatoren enzo vervangen maar vraag me in dit geval af: hoe krijg ik het water op een zinnige wijze uit de leidingen 'boven' de pomp, en wat is de procedure om het weer aan te vullen (ontluchten etc).

Hieronder de verdeling met 3 pompen; op de verdieping erboven bij de CV is nog een 4e pomp. Ik wil die door nieuwe, moderne pompen vervangen want ik gebruik de vloerverwarming eigenlijk nooit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dUHSE5JvAs4YYmAIPbrG1zD-iwc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uv41FRTSJpOjqdO5WVnpNHNb.jpg?f=fotoalbum_large

Wie heeft een idee hoe ik de boel aftap en weer correct aanvul?

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Beste antwoord (via chem op 04-04-2020 08:11)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:39
Dat lijkt mij ook voordeliger inderdaad. Beetje pomp is €150-200 per stuk, dat keer 4 is een aardige uitgave. Al helemaal als je aangeeft de vloerverwarming niet te gebruiken :?

Ik heb er ooit eens een blog over geschreven nadat ik bij m'n ouders een pompschakelaar had geplaatst. Terugverdientijd van de pompschakelaar was in hun geval een halfjaar, bij jou met 4 pompen zal het nog een stuk sneller zijn. ThinkPad's Tweakblog: Waarom een pompschakelaar op je vloerverwarming zin heeft

Let er wel goed op of de pompschakelaar de inschakelstroom van 4 pompen tegelijk aan kan.

Alle reacties

Verwijderd

Waarom niet een pompschakelaar er op zodat ze alleen lopen als er warm water van je ketel komt?

Acties:
  • Beste antwoord

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:39
Dat lijkt mij ook voordeliger inderdaad. Beetje pomp is €150-200 per stuk, dat keer 4 is een aardige uitgave. Al helemaal als je aangeeft de vloerverwarming niet te gebruiken :?

Ik heb er ooit eens een blog over geschreven nadat ik bij m'n ouders een pompschakelaar had geplaatst. Terugverdientijd van de pompschakelaar was in hun geval een halfjaar, bij jou met 4 pompen zal het nog een stuk sneller zijn. ThinkPad's Tweakblog: Waarom een pompschakelaar op je vloerverwarming zin heeft

Let er wel goed op of de pompschakelaar de inschakelstroom van 4 pompen tegelijk aan kan.

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-01 00:21

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Waarom niet gewoon de pompen uitzetten als je ze niet gebruikt? Is goedkoper dan ze vervangen.

Waarom? Omdat het kan!!

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-01 16:47

chem

Reist de wereld rond

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 29 maart 2020 @ 14:56:
Waarom niet een pompschakelaar er op zodat ze alleen lopen als er warm water van je ketel komt?
Ik had begrepen dat die pompschakelaars vaak dom zijn, en dus de pomp te lang uit laten waardoor ze stuk gaan.

Zou ik zo'n ding als https://www.bol.com/nl/p/...akelaar/9200000021782900/ kunnen gebruiken om alle 3 de pompen op aan te sluiten?

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Heb je pompen uberhaubt wel nodig? Vaak kan CV/WP dit zelf ook wel rondpompen, met een open verdeler.
In jou geval is het denk ik het beste om de 3 verdelers te vvervangen door 1 grote nieuwe met 11 zones en A-label pomp.

Ik zie geen warmtewisselaar, dus geen gescheidn circuit, bijvullen kan dus gewoon via vulkraan van je CV/WP.

Verwijderd

chem schreef op zondag 29 maart 2020 @ 16:02:
[...]

Ik had begrepen dat die pompschakelaars vaak dom zijn, en dus de pomp te lang uit laten waardoor ze stuk gaan.

Zou ik zo'n ding als https://www.bol.com/nl/p/...akelaar/9200000021782900/ kunnen gebruiken om alle 3 de pompen op aan te sluiten?
ik heb een soortgelijke en dat werkt prima. De meeste hebben gewoon een instelling die er voor zorgt dat de pomp elke x uur eventjes draait.

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02:05
[...]

Ik heb ooit voor exact hetzelfde een Tercal pomp schakelaar gekocht. Vage webshop, werkt prima.
  • De pomp reageert meteen als de de door mij ingestelde temeratuur wordt bereikt.
  • Gaat zo nu en dan aan als de pomp al enige tijd niet gebruikt is om door te spoelen.
  • Gaat ook weer uit als de temeratuur daalt in de aanvoer, zodat het warme water in de vloer blijft
Edit: video says it all

[ Voor 8% gewijzigd door Cardinal op 30-03-2020 09:06 ]

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 31-01 14:19
[...]

Ik heb precies deze voor mijn vloerverwarming. Nu al een jaar of 4/5. Werkt prima. Zodra de hoofdpomp (want stadsverwarming) gaat pompen vloeit er warm water door de leiding. Daarop zit een voeler en die zorgt er voor dat de pomp van de vloerverwarming aan gaat.
Wellicht kun je dat ook nog in fasen doen, dat je meerdere van deze pompschaklaars koopt en dan bijvoorbeeld per pomp of per twee een schakelaar.

Overigens zit er ook een antivorst beveiliging op en een anti-jam. Dit betekend dat hij elke 24 uur sowieso de pomp even een keer 15 minuten laat draaien.. om vastzitten te voorkomen dus.

*sowieso

Verwijderd

Cardinal schreef op maandag 30 maart 2020 @ 08:57:
[...]

Ik heb ooit voor exact hetzelfde een Tercal pomp schakelaar gekocht. Vage webshop, werkt prima.
  • De pomp reageert meteen als de de door mij ingestelde temeratuur wordt bereikt.
  • Gaat zo nu en dan aan als de pomp al enige tijd niet gebruikt is om door te spoelen.
  • Gaat ook weer uit als de temeratuur daalt in de aanvoer, zodat het warme water in de vloer blijft
Edit: video says it all
[YouTube: Bespaar geld met de pomp schakelaar (Tercal) — Uitleg en instellingen]
die heb ik ook op de verdeler van de vloerverwarming voor woonkamer en keuken. Die is wat betreft montage en bediening net wat fijner en logischer dan die van bol.com

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

bbbrumbrum schreef op zondag 29 maart 2020 @ 16:10:
Heb je pompen uberhaubt wel nodig? Vaak kan CV/WP dit zelf ook wel rondpompen, met een open verdeler.
In jou geval is het denk ik het beste om de 3 verdelers te vvervangen door 1 grote nieuwe met 11 zones en A-label pomp.

Ik zie geen warmtewisselaar, dus geen gescheidn circuit, bijvullen kan dus gewoon via vulkraan van je CV/WP.
Dat. Als het verder niet geregeld is, verdeler vervangen voor groter type met zuinige pomp. Denk je aan een warmtepomp in de toekomst en lijkt je huis geschikt, dan direct een open verdeler.

Zuinige pompen zijn geen natlopers en kunnen gewoon stilstaan zonder problemen.

[ Voor 6% gewijzigd door ericplan op 30-03-2020 11:20 ]

A'dam PVOutput

Pagina: 1