Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• DutchTaz
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20:54
Vrienden van Tweakers, is dit een goede combinatie en prijsstelling? Hoor graag van jullie als kenners zijnde.

17 Zonnepaneel Monokristallijn Full Black 315Wp (Tier 1) Q.PEAK DUO BLK-G5
1 SolarEdge HD-Wave Inverter SE4000H (1-fase)
1 Wifi antenne - 4 dBi
17 SolarEdge Power Optimizer P370
1 Solarstell Connect & Clickfit Evo montagesysteem
1 Solar kabel Rood/Zwart 4mm2 (20 meter) + Aardekabel (20 meter)
2 lengte Hostaliet grijs 19mm (4 meter)
10 Daksteun voor hostaliet grijs 19mm en solarkabels (dakblok gevuld met bodem en 3 gaten M6)
1 Extra 20 meter Solar kabel 4mm2 + MC4 connectoren + aardekabel
4 DC-materialen Connector Male (-) 4-6mm (MC4 compatibel)
4 DC-materialen Connector Female (-) 4-6mm (MC4 compatibel)
1 PA AC-aansluiting, arbeid
1 YMvK-kabel 3x4 (max 20 meter)
1 4 modules IP40 1 Klein materiaal Ymvk + clips, pluggen, schroeven, etc.
1 Aardlekautomaat EMAT AARDLEKAUTOMAAT B 20A 30MA 1P N 1 MOD
1 ABB werkschakelaar BW 325 TPN
1 Montage voor 17 panelen
1 Registreren systeem + inrichten monitoring
1 Afvoeren afval <60 zonnepanelen
1 Aanmelden systeem bij www.energieleveren.nl

Totaal excl. BTW: € 5.817,13 BTW 21%: € 1.221,60 Totaal incl. BTW: € 7.038,73

Voor de duidelijkheid mijn dak(en):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wxfooHq8XYP2MNbasCXPIUD7gxM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V9v1RXlyE5WnWN3NsssoWQtT.jpg?f=fotoalbum_large

De zonnepanelen zijn ingetekend.

Bedankt alvast voor de reacties en suggesties!

[ Voor 11% gewijzigd door DutchTaz op 29-03-2020 16:55 ]

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
Ex BTW prijs is ongeveer 1,10 per watt. Dat is voor een solaredge systeem (waarom SE?) Marktconform. Of het voor jou het beste is hangt volledig van je situatie af en bij gebrek aan die gegevens kan ik er niet heel veel meer van zeggen. Behalve dat een normaal systeem
van 17*315 op goodwe omvormer rond 4000 ex BTW kost

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• DutchTaz
Solar edge is niet goed of vanwaar de opmerking?
Ik heb er 0 verstand van.

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-11 07:30
Heb je schaduw op je dak van bomen of iets anders ? Anders is Solar Edge niet nodig .. scheelt je dan behoorlijk in de prijs (zo’n 1000) euro gok ik.

Als je geen schaduw hebt dan kan een string omvormer prima. Bijvoorbeeld een SMA

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• nklaver234
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-11 14:34
Ik ben geen zonne-energie deskundige. Net als jij een consument, die de keuze zo'n drie jaar geleden heeft gemaakt.
Heb toen veel advies ingewonnen en hier op tweakers op het forum gelezen.
Ook ik vond SolarEdge interessant. Monitoring per paneel is wel tof. Optimalisatie per paneel is ook mooi.
Bij SolarEdge kan elk paneel door de optimisers zijn maximaal mogelijke opbrengst ook leveren.
Bij een standaard installatie leveren alle panelen in een string (een installatie van deze grootte zal meestal twee strings krijgen) het vermogen van het minst optimale paneel.
Dus als 7 van de 8 panelen in de volle zon liggen maar de 8ste half bedekt is met schaduw zal de opbrengst van de hele string halveren.
Bij schaduwwerking op een deel van de panelen heeft SolarEdge zeker voordelen.

Is die schaduw er wel dan moet je je afvragen of je er een meerprijs van 30-50% voor over hebt voor het extra rendement.
Een van de genoemde voordelen is dat als er een paneeldefect is dat je dat door de optimisers duidelijk kunt zien wel paneel het is. Dat klopt, alleen gaan panelen bijna niet stuk en is de levensduur 25+ jaar. De optimisers echter gaan veel vaker en sneller stuk.
Voor mij (plat dak, nauwelijks schaduw) wegen de voordelen niet op tegen de nadelen. Voor jou kan dat anders zijn.

Ik ben zeer tevreden met Fronius omvormer (en Fronius SmartMeter is meterkast voor meten verbruik). SolarFrontier panelen (kwamen beter uit qua afmetingen 1x1.2 ipv 1x1.6). Zou nu voor de Fronius Symo gaan, daarop kan je als de verrekening voor teruglevering niet meer genoeg opbrengt een eigen accu installeren. Extra voordeel van een accu is dat het systeem ook blijft werken als de elektriciteit van het net uitvalt.

[ Voor 14% gewijzigd door nklaver234 op 29-03-2020 14:44 ]

• DutchTaz
Aangepast.

[ Voor 101% gewijzigd door DutchTaz op 29-03-2020 16:55 ]

• DutchTaz
Ik ben zeer tevreden met Fronius omvormer (en Fronius SmartMeter is meterkast voor meten verbruik). SolarFrontier panelen (kwamen beter uit qua afmetingen 1x1.2 ipv 1x1.6). Zou nu voor de Fronius Symo gaan, daarop kan je als de verrekening voor teruglevering niet meer genoeg opbrengt een eigen accu installeren. Extra voordeel van een accu is dat het systeem ook blijft werken als de elektriciteit van het net uitvalt.
Wist helemaal niet dat dit kon, is ook een optie om over na te denken. Hoe veel kan zo'n accu opslaan? Zal nog wel erg duur zijn?

• DutchTaz
Possible schreef op zondag 29 maart 2020 @ 14:30:
Heb je schaduw op je dak van bomen of iets anders ? Anders is Solar Edge niet nodig .. scheelt je dan behoorlijk in de prijs (zo’n 1000) euro gok ik.

Als je geen schaduw hebt dan kan een string omvormer prima. Bijvoorbeeld een SMA
Heb niet veel schaduw maar denk dat ik sowieso een systeem met optimisers wil hebben en voor een verschil van 1000 euro zal ik het zeker niet laten.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:46

timovd

Voorsprong door techniek

SolarEdge is niet parallel. Het is een systeem met optimisers.
Je hebt zo te zien verschillende invalshoeken en heb je ook een dakkapel op het Zuiden? De panelen die op het platte dak liggen en vlak bij het huis, kunnen in de ochtend schaduw pakken. SE lijkt mij prima.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• DutchTaz
timovd schreef op zondag 29 maart 2020 @ 15:52:
Je hebt zo te zien verschillende invalshoeken en heb je ook een dakkapel op het Zuiden? De panelen die op het platte dak liggen en vlak bij het huis, kunnen in de ochtend schaduw pakken. SE lijkt mij prima.
Dubbele dakkapel inderdaad, dank je wel.
Wordt dus een SE systeem. De prijsstelling is ook goed in jouw optiek?

• DutchTaz
timovd schreef op zondag 29 maart 2020 @ 15:52:
En het is toch wel degelijk een parallel systeem maar dan met optimisers? For the record ;)

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@DutchTaz gebruik de edit-knop. Waar heb je de informatie vandaan dat SE parallel is?
Kun je niet voor een 3-fase omvormer gaan? 20A door de aders is best veel.
Welk merk automaten zit er in je huidige meterkast? Ik zou het bij het zelfde merk houden omdat je dan met kammetjes kunt doorverbinden in plaats van kabels.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Alleen micro omvormers mogen parallel genoemd worden
https://www.solar-bouwmar...allel-of-toch-optimizers/

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• DutchTaz
timovd schreef op zondag 29 maart 2020 @ 16:23:
@DutchTaz gebruik de edit-knop. Waar heb je de informatie vandaan dat SE parallel is?
Kun je niet voor een 3-fase omvormer gaan? 20A door de aders is best veel.
Welk merk automaten zit er in je huidige meterkast? Ik zou het bij het zelfde merk houden omdat je dan met kammetjes kunt doorverbinden in plaats van kabels.
Oops sorry will do. Meterkast wordt ook vervangen. Ook hier heb ik geen verstand van maar wel mensen die dat wel hebben. Met zo'n 3-fase omvormer kun je ook stroom opslaan? Antwoord gevonden.

[ Voor 6% gewijzigd door DutchTaz op 29-03-2020 16:43 ]

• nklaver234
DutchTaz schreef op zondag 29 maart 2020 @ 15:25:
[...]

Wist helemaal niet dat dit kon, is ook een optie om over na te denken. Hoe veel kan zo'n accu opslaan? Zal nog wel erg duur zijn?
Accu's zijn er van tot ongeveer 10kWh. Maar nu nog veel te duur. Geen idee of SolarEdge ook met accu's uitgebreid kan worden.

Gezien het overzichtsplaatje snap ik dat je voor SolarEdge kiest. Gewone omvormer met 1 of 2 strings zou veel verlies hebben. Je offerte is een stuk beter dan ik drie jaar gelden had. Toen was verschil met SolarEdge een stuk groter.

• DutchTaz
nklaver234 schreef op zondag 29 maart 2020 @ 17:15:
[...]

Accu's zijn er van tot ongeveer 10kWh. Maar nu nog veel te duur. Geen idee of SolarEdge ook met accu's uitgebreid kan worden.

Gezien het overzichtsplaatje snap ik dat je voor SolarEdge kiest. Gewone omvormer met 1 of 2 strings zou veel verlies hebben. Je offerte is een stuk beter dan ik drie jaar gelden had. Toen was verschil met SolarEdge een stuk groter.
Dank voor je reactie. Ja Solar Edge is ook met batterijen uit te breiden lees ik net. Nu alleen de vraag of ik voor een 3 of een 1 fase omvormer ga. Scheelt maar 300 euro zie ik.

[ Voor 5% gewijzigd door DutchTaz op 29-03-2020 18:31 ]

• nklaver234
1 fase automaatjes in de meterkast zijn 16A. Bij 240Volt kan je daar max 16*240=3840 Watt doorheen sturen.
Met de SE4000h zit je aan dat maximum. Het kan dus net.

Is je thuis installatie al 3-fase dan? Anders zal het meer gaan kosten als ook de meterkast nog aangepast moet worden. Naar 3-fase wisselen zal (schatting) zo'n 700 euro extra kosten voor de aanpassing.

Ik heb groepenkast-expert.nl mijn meterkast toen laten aanpassen. Voor 600 euro is 3 jaar geleden een deel bijgeplaatst. Ik had twee eenfase aardleks met elk 4 groepen. Nu heb ik nog steeds de twee eenfase aardleks maar zijn er twee nieuwe 3 fase aardleks voor de zonnepanelen en vier extra groepen bijgekomen. Plus een hoofdschakelaars voor alles (dat is nu verplicht en bij de bouw van het huis nog niet).
Daarna de netbeheerder de boel van 1-fase naar 3-fase laten aansluiten. Dacht dat dat toen 175 euro was.
Het gaat je dus zo'n 800 euro kosten om naar 3-fase te wisselen maar je zit dan niet meer zo tegen de max belasting van de kabels aan en bent voorbereid op een eventuele laadpaal voor een elektrische auto.

Mocht je nog geen 3-fase hebben en geen plannen voor een laadpaal dan zou die 1000 euro (700 voor de meterkast en 300 voor de omvormer) de terugverdientijd van de installatie met zeker 1 jaar verlengen.
Mocht je wel al 3-fase hebben in de meterkast dan zou ik ook voor een 3-fase omvormer kiezen ivm belasting van kabels.

• DutchTaz
Mijn groepenkast wordt ook volledig vervangen en wordt inderdaad een 3-fase variant. Dank wederom voor je reactie.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Bij een 3-fase omvormer, moeten er meer panelen in de zon liggen dan met een 1-fase omvormer, als je de P370 neemt.
Anders kan de performance nog al eens tegenvallen.
Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?
Vaak adviseert men dan de P404

Misschien kan @Rouske je daar wat meer over vertellen. :>
Ik weet niet zoveel van solaredge af.

• DutchTaz
AUijtdehaag schreef op zondag 29 maart 2020 @ 19:28:
Bij een 3-fase omvormer, moeten er meer panelen in de zon liggen dan met een 1-fase omvormer, als je de P370 neemt.
Anders kan de performance nog al eens tegenvallen.
Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?
Vaak adviseert men dan de P404

Misschien kan @Rouske je daar wat meer over vertellen. :>
Ik weet niet zoveel van solaredge af.
Dank alvast, ik wacht zijn reactie af.

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:36
@DutchTaz in het door @AUijtdehaag genoemde topic staat het hier al uitvoerig beschreven, lees dat eerst maar of ook het gehele topic, dan snap je waarschijnlijk wel dat ook SolarEdge zijn beperkingen heeft.

• DutchTaz
Rouske schreef op zondag 29 maart 2020 @ 21:11:
@DutchTaz in het door @AUijtdehaag genoemde topic staat het hier al uitvoerig beschreven, lees dat eerst maar of ook het gehele topic, dan snap je waarschijnlijk wel dat ook SolarEdge zijn beperkingen heeft.
Heb het gelezen. Heb je een beter idee? Hoor het graag.

• Rouske
Over oplossingen met stringomvormers is @AUijtdehaag de meer kundige als je dat bedoeld.
Maar hij weet ondertussen vast ook wel hoe SolarEdge werkt :+

Maar zoals hij al zei gebruik zeker een max 85V output optimizer als je voor een 3-fase SoalarEdge omvormer gaat.
's Morgens moet het systeem opstarten met de 9 panelen van het hoofdak 9*85V=765V (alleen die liggen dan in de zon) en dan met een beetje extra volts van de overige 8 panelen in de schaduw (van het huis) start het goed op.
Doe je dit met een max 60V output optimizer, dan haal je met het hoofddak zeker de benodigde 750V gewenste stringspanning niet. Want 9x60V is pas 540V, dus 210V te kort.

Maar de 1-fase SolarEdge omvormer kan je ook aansluiten op 1 fase van een 3-fase meterkast.
De benodigde stringspanning met de optimizers is dan 380V, wat eenvoudiger te halen is met de 9 panelen van het hoofddak.

Met 5355Wp alles op ZZO? gaat op een SE4000H wel flink aftoppen, afzekeren op 20A, wat dan niet helemaal selectief is aan 3x25A (indien je daar waarde aan hecht...).

[ Voor 6% gewijzigd door Rouske op 29-03-2020 23:29 ]

• DutchTaz
Rouske schreef op zondag 29 maart 2020 @ 21:50:
Over oplossingen met stringomvormers is @AUijtdehaag de meer kundige als je dat bedoeld.
Maar hij weet ondertussen vast ook wel hoe SolarEdge werkt :+

Maar zoals hij al zei gebruik zeker een max 85V output optimizer als je voor een 3-fase SoalarEdge omvormer gaat.
's Morgens moet het systeem opstarten met de 9 panelen van het hoofdak 9*85V=765V en dan met een beetje extra volts van de overige 8 panelen in de schaduw (van het huis) start het goed op.
Doe je dit met een max 60V output optimizer, dan haal je met het hoofddak zeker de benodigde 750V gewenste stringspanning niet.

Maar de 1-fase SolarEdge omvormer kan je ook aansluiten op 1 fase van een 3-fase meterkast.
De benodigde stringspanning met de optimizers is dan 380V, wat eenvoudiger te halen is met de 9 panelen van het hoofddak.

Met 5355Wp alles op ZZO? gaat op een SE4000H wel flink aftoppen, afzekeren op 20A, wat dan niet helemaal selectief is aan 3x25A (indien je daar waarde aan hecht...).
Jaja, was je halverwege al kwijt :) En na een nachtje slapen en het 2x teruglezen begrijp ik wat je bedoelt _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door DutchTaz op 30-03-2020 10:52 ]

• DutchTaz
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dcpBzPeNbk9Mmok2vSBG7EQAe-A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V4fSDC3tn8YAoYZNXeWtl04E.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de offerte na de aanpassingen. 2 Strings, 3-fase omvormer en P404 optimisers. Moet het volgens jullie zo allemaal goed gaan? Dank wederom!

• Rouske
Hoezo 2 stringen, gewoon alles in 1 string, want SE4K en dus minimaal 14 p404 optimizers in 1 string!
of bedoelde je dat er op de SE4K 2 stringen aangesloten kan worden, wat je dus niet gaat doen.

Is de SE4K niet wat aan de kleine kant voor 5355Wp op ZZO?
Ik heb 3924Wp op een SE3680H op ZO en ik zit 's zomers rond de 85% van mijn max Wp en jouw oriëntatie is beter.... of je moet graag een afgetopte parabool willen zien.

[ Voor 12% gewijzigd door Rouske op 30-03-2020 14:11 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik wil niet stoken in een goed huwelijk, maar er zijn inmiddels betere panelen he?
https://www.solar-bouwmarkt.nl/zonnepanelen/q-cells/
De G6 en G8 zijn wel iets groter 1740mm × 1030mm

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-03-2020 14:13 ]

• DutchTaz
Rouske schreef op maandag 30 maart 2020 @ 14:08:
Hoezo 2 stringen, gewoon alles in 1 string, want SE4K en dus minimaal 14 p404 optimizers in 1 string!
of bedoelde je dat er op de SE4K 2 stringen aangesloten kan worden, wat je dus niet gaat doen.

Is de SE4K niet wat aan de kleine kant voor 5355Wp op ZZO?
Ik heb 3924Wp op een SE3680H op ZO en ik zit 's zomers rond de 85% van mijn max Wp en jouw oriëntatie is beter.... of je moet graag een afgetopte parabool willen zien.
Denk trouwens dat het maar 1 string is inderdaad, vraag ik nog even na. De omvormer zou beter een 5K variant kunnen zijn?

• DutchTaz
AUijtdehaag schreef op maandag 30 maart 2020 @ 14:10:
Ik wil niet stoken in een goed huwelijk, maar er zijn inmiddels betere panelen he?
Ook jij bedankt voor het meedenken weer. Wat zijn op dit moment de beste panelen dan?

• AUijtdehaag
  • Niet online
lol.

Met een kleiner oppervlak, hogere opbrengst per m2 dan de qcell.
Maar duur he?

Edit: maar verschillen zijn allemaal klein en over 10 jaar sterk achterhaald.

[ Voor 51% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-03-2020 14:18 ]

• DutchTaz
AUijtdehaag schreef op maandag 30 maart 2020 @ 14:15:
lol.

Met een kleiner oppervlak, hogere opbrengst dan de qcell.
Maar duur he?
Dat wordt inderdaad te duur. Maar het beste is natuurlijk een hoger wattage bij dezelfde afmeting.

• Rouske
Das zeker waar, mij maakt het allemaal niet uit dat is aan @DutchTaz , als men dan maar wel gaat letten op de max Isc van de panelen en van de p404, anders moet het de p505 worden.
AUijtdehaag schreef op maandag 30 maart 2020 @ 14:15:
lol.

Met een kleiner oppervlak, hogere opbrengst per m2 dan de qcell.
Maar duur he?
ohw, ik dacht deze :P

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Rouske Die zijn nog groter dan de lol

Maar leg gewoon wat past.

[ Voor 49% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-03-2020 14:21 ]

• DutchTaz
Heb nogmaals gemaild met jullie opmerkingen.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@DutchTaz Kan je eens je installatie bij solar-bouwmarkt bij mekaar klikken?
Of zitten die niet in de buurt van jou?
Winkelman kan ook nog

Dan heb je een beetje een idee wat het kost.

• DutchTaz
AUijtdehaag schreef op maandag 30 maart 2020 @ 14:32:
@DutchTaz Kan je eens je installatie bij solar-bouwmarkt bij mekaar klikken?
Of zitten die niet in de buurt van jou?
Winkelman kan ook nog

Dan heb je een beetje een idee wat het kost.
Probeer het maar kom hier bijvoorbeeld niet uit:
Clickfit Evo & Solarstell Connect montagesysteem. Die kan ik daar niet selecteren of moet ik dan 17x deze aanklikken: https://www.solar-outlet....nd-copy.html?id=129603446
Dank wederom.

Edit: Aah ik kom er niet uit. Ga even verder met wat anders.

[ Voor 4% gewijzigd door DutchTaz op 30-03-2020 14:44 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
clickfit evo is schuindak en solarstell is platdak.
Maar is lastig vanwege verschillende orientaties landscape en portrait idd op jouw dak.
(prijsverschil zal niet zo groot zijn, neem 1x8 en 1x7, het is maar ter indicatie)

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-03-2020 15:13 ]

• DutchTaz
AUijtdehaag schreef op maandag 30 maart 2020 @ 14:56:
clickfit evo is schuindak en solarstell is platdak.
Maar is lastig vanwege verschillende orientaties landscape en portrait idd op jouw dak.
(prijsverschil zal niet zo groot zijn, neem 1x8 en 1x7, het is maar ter indicatie)
Als ik alles op een rijtje zet lijkt de prijs helemaal niet zo slecht.

• DutchTaz
Ja de mogelijke installateur geeft aan dat de G6 en G8 panelen te groot zijn voor het schuine dak maar zoveel lijkt het niet te schelen. Ik denk dat ie een keer goed moet komen meten.

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Wat is de afstand tussen je dakkapel en de dakgoot? Ik denk dat daar de beperking zit. Er moet ook nog ruimte zijn tussen het paneel en de dakgoot, zodat de regen er alsnog kan instromen als het een keer hard regent.

• DutchTaz
timovd schreef op maandag 30 maart 2020 @ 22:01:
Wat is de afstand tussen je dakkapel en de dakgoot? Ik denk dat daar de beperking zit. Er moet ook nog ruimte zijn tussen het paneel en de dakgoot, zodat de regen er alsnog kan instromen als het een keer hard regent.
Doe ik morgen even, dank je.
Edit: Dat is ruim 210CM dus moet geen probleem zijn lijkt me.

[ Voor 8% gewijzigd door DutchTaz op 31-03-2020 10:49 ]

• wwwmarcel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21:01
verplaatst

[ Voor 99% gewijzigd door wwwmarcel op 31-03-2020 13:18 ]

• DutchTaz
wwwmarcel schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 12:35:
Goedemorgen, misschien wakker geworden voor de saldering aanpassing ;-(

Wij hebben een eigenhuis met ligging op oost-zuid
Mijn vriendin werkt vanuit huis en wij hebben een nissan leaf die per jaar ongeveer verbruikt.
Onze huidige energie verbruik was in januari 1040 kWh en in februari 859 kWh.
Dus het zou mooi zijn als we hierin zelf voorzienend konden zijn of iig een gedeelte.
Wij hebben nog geen 3-fase in onze meterkast.

Nu had ik al onderstaande offerte uit het najaar van 2019,
Is deze marktconform qua prijs...of is de techniek al achterhaald?

-------------------------------------------------------------------
OFFERTE

Uitgangspunten
* router is in meterkast aanwezig met vrije poort
* exclusief inregelen thuisnetwerk / instellen router
Uitbreiding elektra –volgens NEN1010-
1 pst nieuw aan te leggen aparte groep in meterkast
1 st automaat t.b.v. groep
1 pst AC-, en UTP-bekabeling vanaf router tot locatie omvormer
1 pst aansluiten AC-bekabeling op nieuwe automaat in meterkast
1x aansluiten UTP-kabel op aanwezige router
1c aansluiten AC-bekabeling op de omvormer
1x aansluiten UTP-bekabeling op de omvormer
1x mantelbuis voor 1 set solarkabels van 6 mm2 dubbel
geïsoleerd, van zonnepanelen naar omvormer

Volledig geoptimaliseerd Zonnestroomsysteem
1 st compleet zonnestroomsysteem van 7320Wp met een geschatte
jaarproductie van 6950kWh (windrichting O / 112°) leveren,
plaatsen en installeren, bestaande uit:
24 x zonnepanelen van 305Wp
fabrikant: Denim
type: EU SC R - Mono 305 All Black PERC 305Wp |
1640 x 992 x 35mm
21 st power optimizers
fabrikant: SolarEdge
Type: P370
(25 jaar garantie)
1 Set montagemateriaal type: pannendak, op maat gemaakt
1 pst bekabeling, dakdoorvoer en aansluitmaterialen
1 Omvormer
fabrikant: SolarEdge
type: SE5000H- 1 Fase- incl. monitor (12 jaar garantie)
inregelen monitoring
uitleg aan eindgebruiker van zowel omvormer als app
Totaal incl. B.T.W. € 8.850,-

-------------------------------------------------------------------

Uw netto investering na belastingteruggave is exclusief optie’s
inclusief forfait belastingdienst
ca. € 7.414,05

Ik ben echt een leek in deze techniek, maar ben wel bezig met het inlezen via oa dit forum ;-)

Alle info is meer dan welkom!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

-
Doe jij eens een eigen topic openen, dit is de mijne :> ;)

• wwwmarcel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21:01
o...eeeh sorry, ik dacht dat dit een topic was voor adviezen...sorry

• DutchTaz
wwwmarcel schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 13:09:
o...eeeh sorry, ik dacht dat dit een topic was voor adviezen...sorry
Geen probleem hoor :)

• DutchTaz
Toch nog even bij een andere partij informatie in gewonnen en die komen met het idee op 2x2 panelen op de dakkapellen te plaatsen. Dat ik daar zelf niet opgekomen ben :)

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@DutchTaz in Oost/West opstelling? Dus haaks op de rest van de panelen?

• DutchTaz
timovd schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 10:32:
@DutchTaz in Oost/West opstelling? Dus haaks op de rest van de panelen?
Ja:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lPcaMyS4fr1WNQbOjenW_BIx-lY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VkpvADAECiHFo84TAFjoq6dC.jpg?f=fotoalbum_large

En dan komen ze in deze offerte op het andere dak te vervallen maar daar ben ik nog niet over uit.

[ Voor 9% gewijzigd door DutchTaz op 04-04-2020 10:35 ]

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Ik verwacht dat de panelen op de dakkapel het beter doen omdat ze minder schaduw vangen. Maar waarom niet allemaal laten installeren? Is het dak van de dakkapel geschikt om een continu gewicht te dragen van de panelen + ballast?

• DutchTaz
timovd schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 10:38:
Ik verwacht dat de panelen op de dakkapel het beter doen omdat ze minder schaduw vangen. Maar waarom niet allemaal laten installeren? Is het dak van de dakkapel geschikt om een continu gewicht te dragen van de panelen + ballast?
Dakkappelen moeten het wel kunnen dragen. Ik denk dat ik er dan totaal 21 wil hebben ja. Voor het prijsverschil hoef je het niet te laten.

• DutchTaz
De ene aanbieder geeft aan GEEN panelen op de dakkappelen te plaatsen in verband met mogelijk doorzakken en de verzekering.....

• DutchTaz
Heb toch een beter gevoel bij de eerste aanbieder, dan maar geen panelen op de dakkappelen. In de laatste offerte heb ik de nieuwere panelen van Q-Cells op kunnen laten nemen en een zwaardere omvormer. Dit is hem uiteindelijk geworden:

17 Zonnepaneel Monokristallijn Fullblack Q-Cells Q.PEAK DUO BLK-G8+ 340Wp 1740x1030x32mm (Tier 1) 25 JAAR GARANTIE!
1 SolarEdge 5K 3-fase met Setapp (3-fase)
1 Wifi antenne - 4 dBi
17 SolarEdge Power Optimizer P404
1 Clickfit Evo & Solarstell Connect montagesysteem
1 Solar kabel Rood/Zwart 4mm2 (20 meter) + Aardekabel (20 meter)
1 Extra 20 meter Solar kabel 4mm2 + MC4 connectoren + aardekabel
2 lengte Hostaliet grijs 19mm (4 meter)
10 Daksteun voor hostaliet grijs 19mm en solarkabels (dakblok gevuld met bodem en 3 gaten M6)
4 DC-materialen Connector Male (-) 4-6mm (MC4 compatibel)
4 DC-materialen Connector Female (-) 4-6mm (MC4 compatibel)
1 PA AC-aansluiting, arbeid 1 YMvK-kabel 5x2.5 (max 20 meter)
1 4 modules IP40 1 Klein materiaal Ymvk + clips, pluggen, schroeven, etc.
1 Aardlekautomaat EATON 3P+N 16A/30mA B
1 ABB werkschakelaar BW 425 TPN
1 Montage voor 17 panelen
20 Stoeptegel 300*300*40mm
1 Registreren systeem + inrichten monitoring
1 Afvoeren afval <60 zonnepanelen
1 Aanmelden systeem bij www.energieleveren.nl

Totaal excl. BTW: € 6.541,81 BTW 21%: € 1.373,78 Totaal incl. BTW: € 7.915,59

Zal ik het doen of zal ik het niet doen? Wie heeft er nog advies voordat ik besluit :)
Dank.

• Rouske
@DutchTaz en hoe ziet de aanbieder van dit voorstel dit voor zich?
p404 heeft Maximale kortsluitstroom (lsc) 10,1A
Q-Cells Q.PEAK DUO BLK-G8+ 340Wp Isc 10,4A welke dus hoger is dan die van de p404...

Volgens mij had ik dit ook al eerder gezegd.

• DutchTaz
Rouske schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 14:41:
Q-Cells Q.PEAK DUO BLK-G8+ 340Wp Isc 10,4A welke dus hoger is dan die van de p404...

Well excuse me, but you are right. Geef ik door 👍🏻

• DutchTaz
Nou nadat ik deze aanbieder hierop wees kreeg ik een dermate klantonvriendelijke reactie dat ik maar verder ga zoeken. Wie weet een goede leverancier van zonnepanelen die wel mee denkt met de klant?

• Moffin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-11 20:21

Om die reden heb ik gekozen voor de BLK-G6 (320 WP). Ik heb ook de p404's

[ pvoutput | 5760 wp @ O 45° - Z 10° - W 45°]

• DutchTaz
Moffin schreef op woensdag 15 april 2020 @ 11:38:
[...]

Om die reden heb ik gekozen voor de BLK-G6 (320 WP). Ik heb ook de p404's
Heb nu bij een andere aanbieder deze panelen geoffreerd gekregen: LONGI Solar LR4-60HPH-350M PERC
Samen met P505 SE optimisers en een SolarEdge SE6k-EU-3fase omvormer.

• Space21
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:00
DutchTaz schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 10:00:
Nou nadat ik deze aanbieder hierop wees kreeg ik een dermate klantonvriendelijke reactie dat ik maar verder ga zoeken. Wie weet een goede leverancier van zonnepanelen die wel mee denkt met de klant?
Probeer solar-bouwmarkt.nl eens!

[img]http://img140.imageshack.us/img140/9245/image34ap.jpg[/img]

• Moffin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-11 20:21
DutchTaz schreef op woensdag 15 april 2020 @ 11:42:
[...]

Heb nu bij een andere aanbieder deze panelen geoffreerd gekregen: LONGI Solar LR4-60HPH-350M PERC
Samen met P505 SE optimisers en een SolarEdge SE6k-EU-3fase omvormer.
Check de datasheets van de panelen en de optimizers.

Een maximale isc zoals de p404 van 10.1 ten opzichte van de p505 14 is gunstig.De p505 heeft zelfs een iets hoger regelbereik. De panelen hebben een ISC van 11,02, vandaar dat de p404's niet kunnen.

Hogere wattage panelen kunnen veelal niet in combinatie met een p404 vanwege de kortsluitstroom (isc).
Ikzelf was gelimiteerd tot 320 wp panelen van qcell. Sommige soortgelijke wattage panelen van andere leveranciers kunnen een hogere kortsluitstroom hebben. Daar moet je dus goed op letten als je zelf panelen ga (onder)zoeken.

[ pvoutput | 5760 wp @ O 45° - Z 10° - W 45°]

• AlexFL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:33

Volgens de laatste specsheet heeft de p404 max 11A?

• DutchTaz
Heb zojuist akkoord gegeven voor een 17-tal panelen en ze liggen er als het goed is binnen 2 weken op.
Deze mag dicht wat mij betreft.

• AUijtdehaag
  • Niet online
We wachten nog even op de fotos.
;)

• DutchTaz
Komt in orde :)

• DutchTaz
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uSfSLcMUkalOh5_xrwl1RZUkaY8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u1Th6hkxCoUQO46Fc4KIBbxx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/abQFfFOSuhlw8vRmSDg72Biq5D4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VyJsfpboNYhGuh0BLVS7nGQd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tSK2SdCSp24WxydKNRsW0-rbIzQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/chetSIHL7PKji3u3gPvCS267.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zkFX2tBOgKBJtBBNrjqiOpkFqTw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/83vA28pEeITmuDBYiu5gZagx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F_FxXsoAgotjECVZ3sLILTUayMI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yf9E8ufv5kFRr2nNj8YChufz.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals beloofd, ben zeer tevreden :) Bedankt voor alle adviezen!
Ter info: ligging is zuid, zuid-west. Zijn er vragen of opmerkingen dan hoor ik dat graag.
Pagina: 1