Apache lokaal niet te zien, buitenaf wel!

Pagina: 1
Acties:

• Passenger
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-02 16:31
Ok, hetvolgende probleem doet zich voor... Als ik op mn lokale machine naar 192.168.0.4 ga (mn webserver) krijg ik gewoon keurig netjes mn filetjes te zien... prima...
Als ik inlog op mn widexs account, en ik typ lynx mijn.chello.ip.adres, krijg ik ook keurig netjes mn files te zien...

MAAR... als ik op mn eigen bak in internet exploder, mozilla, of nutscrape mijn.chello.ip.adres intik, kan ik m niet bereiken! Ik krijg bij alledrie de browsers een: "kan server niet vinden" melding!
en als ik van mn server: lynx localhost doe, krijg ik keurig netjes een paginaatje trug, maar doe ik lynx mijn.chello.ip.adres, krijg ik WEER dattie de server niet kan vinden!!

what the heck am i doing wrong? het lijkt alsof iedereen mijn webserver kan zien, behalve ikzelf? tenminste, als ik m via internet probeer te bereiken, lokaal gaat alles prima... is dit een foutje in mn iptables configuratie? ik heb namelijk ook nog een router draaien op 192.168.0.1, waar al mn internetverkeer doorheen gaat, maar ik kan met niet voorstellen dat de fout daar zit? is het niet een foutje in httpd.conf?

anyone :?

• pinball
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

pinball

Electric Monk

Het zit em wel in je router, maar het is geen fout, juist goed :)

Als je via dns het ip-adres bij je eigen hostname ophaalt krijg je van chello je externe ipadres, je browser stuurt dus een verzoek naar dat externe adres.

Als je router goed is geconfigd, en dat is ie blijkbaar, zal die nooit verkeer vanaf je interne netwerk (192.168.x.x) doorsturen naar je webserver.

Moeilijke oplossing: zelf een dns server draaien, en je chello-naam aan je interne ip koppelen

Makkelijke oplossing: je hosts file aanpassen en daar je interne adres (van je webserver) aan je chello naam koppelen.

Je zou ook een regel aan je router kunnen toevoegen, maar dat is qua veiligheid niet zo handig.

edit:

fscked up linebreaks door opera+linux+topix+vorige edit

Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.

• Passenger
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-02 16:31
Op zaterdag 04 augustus 2001 23:44 schreef Pinball het volgende:
Het zit em wel in je router, maar het is geen fout, juist goed :)

Als je via dns het ip-adres bij je eigen hostname ophaalt krijg je van chello je externe ipadres, je browser stuurt dus een verzoek naar dat externe adres.

Als je router goed is geconfigd, en dat is ie blijkbaar, zal die nooit verkeer vanaf je interne netwerk (192.168.x.x) doorsturen naar je webserver.

Moeilijke oplossing: zelf een dns server draaien, en je chello-naam aan je interne ip koppelen

Makkelijke oplossing: je hosts file aanpassen en daar je interne adres (van je webserver) aan je chello naam koppelen.

Je zou ook een regel aan je router kunnen toevoegen, maar dat is qua veiligheid niet zo handig.
ok, looks clear :)
en hoe doe ik dat psiez met die host file?

• pinball
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

pinball

Electric Monk

zet in /etc/hosts een nieuwe regel met
192.168.jouw.ip naam lange.naam.chello.nl

(of in windows\hosts of in winnt\system32\drivers\etc\hosts, afhankelijk van je OS,
paden onder voorbehoud want uit m'n hoofd :) zoeken op 'host' op je hdd doet wonderen)

(Wellicht ten overvloede: dit moet dus op alle interne pc's die moeten kunnen surfen (pingen,ftp-en,etc,etc) naar je webservert)

Bij mij ziet het er zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
127.0.0.1        localhost
192.168.234.70     dkit.dhs.org dimple
192.168.234.201  brora
192.168.234.40   dalmore
192.168.234.98   glenfiddich
192.168.234.200  dalwhinnie
192.168.234.80   jura
192.168.234.27   cardhu

(note hoe het laatste octet van het ip de os-versie aangeeft :) en nee, zoveel pc's heb ik niet, maar ze zijn wel allemaal multiboot)

Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.