Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 658455

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik wilde vorige week mijn belastingopgave versturen, maar ik kwam dit tegen:

Ik ben student, en heb twee bijbanen. Ik noem ze even A en B.
Bij werkgever A heb ik afgelopen jaar 1699 EURO verdient. Bij deze werkgever is de loonheffingskorting niet toegepast.
Bij werkgever B heb ik afgelopen jaar 938 EURO verdient. Bij deze werkgever is de loonheffingskorting al wel toegepast.

Alleen nu is het zo dat de belastingdienst bij de opgave de loonheffingskorting over werkgever B verrekend, en niet over A. Terwijl de loonheffingskorting al is toegepast bij werkgever B.

Past de belastingdienst de korting nu verkeerd toe? Ik had verwacht dat ik de loonheffing terugkeeg van werkgever A, maar de belastingdienst geeft aan dat ik van werkgever A 0 EURO ontvang en van werkgever B 343 EURO. Of heb ik een regel van omtrent de loonheffingskorting gemist?

Bij voorbaat dank.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:54
Anoniem: 658455 schreef op zondag 29 maart 2020 @ 11:32:
maar de belastingdienst geeft aan dat ik van werkgever A 0 EURO ontvang en van werkgever B 343 EURO.
Hoe bedoel je dit precies? Je ontvangt sowieso geen geld van de werkgevers, hooguit van de belastingdienst. Maar uiteindelijk belanden beide inkomens en alle ingehouden loonheffing toch gewoon op één hoop?

Aangezien je toch al bedragen deelt, kun je dan niet een screenshot van de berekening inkomstenbelasting delen? Dat maakt het verhaal wellicht duidelijker.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:38

JvS

Ik heb hem zelf ook

De belastingdienst past geen heffingskorting per werkgever toe. , dus ik snap niet hoe je erbiij komt dat je van de ene werkgever X en van de andere werkgever Y krijgt, Die info zie je helemaal niet als je belastingaangifte doet.

Bij aangifte gaat alles op één hoop:
- Hoeveel heb je verdiend (alles bij elkaar)
- Hoeveel belasting had je over dat totale bedrag moeten betalen (inclusief alle van toepassing zijnde kortingen)
- Hoeveel belasting héb je betaald (alles bij elkaar)?

Het verschil tussen die laatste twee wordt bijgelegd of moet je bijbetalen.

Daarnaast: Toepassen van heffingskorting is alleen relevant voor je netto uitkering die ene maand. Als je het teveel toepast (twee werkgevers tegelijk) heb je risico dat er teveel korting wordt berekend en moet je bij aangifte bijbetalen (omdat je iets teveel netto salaris had gekregen). Als er te weinig heffingskorting is gerekend, had je die maanden iets minder netto salaris,maar dat wordt nu (met aangifte) allemaal netjes rechtgetrokken.

[ Voor 28% gewijzigd door JvS op 29-03-2020 11:43 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 11:44
Door slechts bij 1 baas HK toe te passen, heb je voorkomen dat deze twee keer is verrekend en je nu zou moeten bijbetalen. Je zit dus safe.

BD kijkt naar het hele plaatje: vanuit je totale inkomen worden arbeidskorting en algemene heffingskorting berekend. Dat wordt afgetrokken van de verschildigde belasting.

Vervolgens wordt de reeds ingehouden belasting verrekend en resteert een saldo. Omdat je niet je vollledige heffingskorting hebt genoten over het salaris van 9xx euro, ga je terugkrijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:54
t_captain schreef op zondag 29 maart 2020 @ 12:20:
Door slechts bij 1 baas HK toe te passen, heb je voorkomen dat deze twee keer is verrekend en je nu zou moeten bijbetalen. Je zit dus safe.
In dit geval (met een totaal jaarinkomen < €7000) was 2x loonheffingskorting laten toepassen ook geen probleem geweest. :)

edit:
Het maakt qua bedrag uiteindelijk in ieder geval niets uit, maar blijkbaar mag het toch niet. Negeer deze bijdrage. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Xander op 29-03-2020 12:30 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+